30-06-2017, 01:50 PM
ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﻧﺪﻩ،
ﺳﺎﺯﻣﺎﻧﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻇﺮﻓﯿﺖ ﻫﺎﯾﺶ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﺧﻠﻖ ﺁﯾﻨﺪﻩ
ﺧﻮﺩ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻣﯽ ﺩﻫﺪ . ﻫﺪﻑ ﺁﻥ ﻧﯿﺰ ﺗﻮﺍﻧﻤﻨﺪﺳﺎﺯﯼ
ﻣﺪﯾﺮﺍﻥ ﻭ ﮐﺎﺭﮐﻨﺎﻥ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻫﺎ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ﺑﺎ ﻣﺤﯿﻂ
ﭘﺮﺗﻼﻃﻢ ﺗﺠﺎﺭﯼ ﻭ ﺑﺮﺗﺮﯼ ﺭﻗﺎﺑﺘﯽ ﻭ ﭘﻮﯾﺎﯾﯽ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ
ﺍﺳﺖ .
ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻭ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻫﺎ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﯼ ﻋﺎﺩﺕ ﮐﻨﻨﺪ ﻭ
ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﯾﮏ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﻧﺪﻩ ﺗﺒﺪﯾﻞ
ﮐﻨﻨﺪ . ﻻﺯﻣﻪ ﺣﺮﮐﺖ ﺑﻪ ﺳﻮﯼ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻫﺎﯼ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﻧﺪﻩ
ﭘﺬﯾﺮﺵ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﻭ ﻫﻤـﺴﻮﮐﺮﺩﻥ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻫﺎ ﺑﺎ ﯾﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎﯼ
ﭘﮋﻭﻫﺸﯽ ﻣﺮﺑﻮﻃﻪ ﺍﺳﺖ .
ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﯼ ﺳﺎﺯﻣﺎﻧﯽ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﺑﻠﻨﺪ ﻣﺪﺗﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ
ﺷﺮﺍﯾﻂ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺷﺮﺍﯾﻂ ﺳﻮﺩﻣﻨﺪ ﺭﻗﺎﺑﺘﯽ ﺗﺒﺪﯾﻞ ﻣﯽ
ﺳﺎﺯﺩ . ﺍﯾﻨﮑﻪ ﮐﺎﺭﮐﻨﺎﻥ ﻣﺎ ﭼﻪ ﯾﺎﺩ ﻣﯽ ﮔﯿﺮﻧﺪ ﺩﺭ ﺁﯾﻨﺪﻩ
ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻣﺎ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﻣﯽ ﮔﺬﺍﺭﺩﮔﺬﺍﺭﺩ.
ﺑﻪ ﮔﻔﺘﻪ ﮔﺎﻧﺰ : ﻋﻤﻠﮑﺮﺩ ﺍﻣﺮﻭﺯ، ﺣﺎﺻﻞ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﯼ
ﺩﯾﺮﻭﺯ، ﻭ ﻋﻤﻠﮑﺮﺩ ﻓﺮﺩﺍ، ﺣﺎﺻﻞ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﯼ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﺍﺳﺖ .
ﺩﻭﺭﻧﻤﺎﯼ ﻫﻤﻪ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻫﺎﯼ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﻧﺪﻩ ﺭﺳﯿﺪﻥ ﺑﻪ
ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ ﻣﻄﻠﻮﺏ ﻭ ﺍﯾﺪﻩ ﺁﻝ ﺍﺳﺖ ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﯾﻦ ﺑـﺮﺍﯼ
ﭼﻨﯿﻦ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻫﺎﯾﯽ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﺯﯾﺮ ﺿﺮﻭﺭﯼ ﺍﺳﺖ :
ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻫﺪﻑ :
ﺍﻭﻟﯿﻦ ﮔﺎﻡ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﻧﺪﻩ، ﺷﻨﺎﺧﺖ
ﻫﺪﻑ ﺍﺳﺖ، ﭼﻮﻥ ﻫﺮ ﮔﻮﻧﻪ ﺍﻗﺪﺍﻡ ﻋﻤﻠﯽ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ
ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻫﺪﻑ، ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﺷﮑﺴﺖ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ .
ﻭﺟﻮﺩ ﺭﻫﺒﺮﺍﻥ ﺍﻧﺪﯾﺸﻤﻨﺪ :
ﺍﯾﻦ ﻋﻨﺼﺮ ﺩﺭ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﻧﺪﻩ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺟﻬﺖ ﺍﻫﻤﯿﺖ
ﺩﺍﺭﺩ ﮐﻪ ﺑﺪﻭﻥ ﯾﮏ ﺭﻫﺒﺮ ﻣﺘﻌﻬﺪ ﺑﻪ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﯼ، ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ
ﻫﺮﮔﺰ ﻣﻮﻓﻖ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ . ﺩﺭ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻫﺎﯼ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﻧﺪﻩ
ﺑﺮﺍﯼ ﺩﺳﺘﯿﺎﺑﯽ ﺑﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﻣﻮﺭﺩ ﺗﻮﺍﻓﻖ ﻫﻤﮕﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﺑﻪ
ﺭﻫﺒﺮﯼ ﻓﺮﺩﯼ ﺧﺮﺩﻣﻨﺪ ﻭ ﺗﺤﻮﻝ ﺁﻓﺮﯾﻦ ﻧﯿﺎﺯ ﺍﺳﺖ .
ﻭﺟﻮﺩ ﮐﺎﺭﮐﻨﺎﻥ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﻧﺪﻩ ﻭ ﺧﻼﻕ :
ﺷﺮﻁ ﻻﺯﻡ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻫﺎﯼ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﻧﺪﻩ، ﮐﺎﺭﮐﻨﺎﻥ ﻭ ﻣﺪﯾﺮﺍﻥ
ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﻧﺪﻩ ﺍﺳﺖ . ﺩﺭ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻫﺎﯼ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﻧﺪﻩ ﺍﻓﺮﺍﺩ
ﺑﺎﯾﺪ ﺗﻮﺍﻧﺎﯾﯽ ﻫﺎﯼ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺸﻨﺎﺳﻨﺪ ﻭ ﺁﻥ ﻫﺎ ﺭﺍ
ﺗﻮﺳـﻌﻪ ﻭ ﺑﻬﺒﻮﺩ ﺑﺨﺸﻨﺪ .
ﺩﺍﺩﻥ ﺍﺧﺘﯿﺎﺭ ﺑﻪ ﮐﺎﺭﮐﻨﺎﻥ ﻭ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﺁﻥ ﻫﺎ :
ﺩﺭ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻫﺎﯼ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﻧﺪﻩ ﺍﺧﺘﯿﺎﺭﺍﺕ ﺑﻪ ﻣﯿﺰﺍﻥ ﺯﯾﺎﺩﯼ
ﺑﻪ ﮐﺎﺭﮐﻨﺎﻥ ﻭﺍﮔﺬﺍﺭ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻫﺎ ﺍﺣﺘﺮﺍﻡ
ﮔﺬﺍﺷﺘﻪ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ . ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻓﻀﺎﯾﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﺁﻥ
ﻫﺎ ﻓﺮﺍﻫﻢ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﺗﻮﺍﻧﺎﯾﯽ ﻭ ﺍﺳﺘﻌﺪﺍﺩ
ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻫﺎ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻣﯽ ﺩﻫﻨﺪ . ﺍﯾﻦ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻫﺎ ﺩﺭ
ﺯﻣﯿﻨﻪ ﺁﻣﻮﺯﺵ، ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﮔﺬﺍﺭﯼ ﺳﻨﮕﯿﻦ ﻣﯽ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ .
ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﻧﺪﻩ ﻣﻮﺟﺐ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﮐـﻪ ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ
ﻓﺮﺩ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﺍﻓﺰﺍﯾﺶ ﯾﺎﺑﺪ ﻭ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﻋﻮﺍﻃﻒ
ﻭ ﺍﺣﺴﺎﺳﺎﺕ ﺩﺭ ﻭﺿﻌﯽ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﯿﺮﺩ ﮐﻪ ﺟﻬﺖ ﺗﺄﻣﯿﻦ
ﻫﺪﻑ ﻫﺎﯼ ﻣﻮﺭﺩ ﻧﻈﺮ ﺍﺯ ﻫﯿﭻ ﮐﻮﺷﺸﯽ ﻓﺮﻭﮔﺬﺍﺭ ﻧﮑﻨﻨﺪ
ﻭ ﺑﺎ ﻫﺮ ﻣﺸﮑﻠﯽ ﺩﺳﺖ ﻭ ﭘﻨﺠﻪ ﻧﺮﻡ ﮐﻨﻨﺪ .
ﻣﺸﺎﺭﮐﺖ ﮐﺎﻣﻞ ﺩﺭ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ :
ﺩﺍﺩﻩ ﻫﺎﯼ ﺭﺳﻤﯽ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺑﻮﺩﺟﻪ، ﺳﻮﺩ ﻭ ﻫﺰﯾﻨﻪ ﻫﺎ ﺩﺭ
ﺍﺧﺘﯿﺎﺭ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﯽ ﮔﯿﺮﺩ . ﻫﺮ ﺷﺨﺺ ﺁﺯﺍﺩﯼ ﻋﻤﻞ
ﺩﺍﺭﺩ ﺗﺎ ﺑﺎ ﺳﺎﯾﺮ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺩﺭ ﺩﺭﻭﻥ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﺍﻃﻼﻋﺎﺗﯽ ﺭﺍ
ﺭﺩ ﻭ ﺑﺪﻝ ﮐﻨﺪ .
ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭﯼ ﺍﺯ ﯾﮏ ﺍﻟﮕﻮﯼ ﭘﻮﯾﻨﺪﻩ :
ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﻧﺪﻩ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ ﺳﺎﺯ ﻭ ﮐﺎﺭﻫﺎﯾﯽ ﻣﺠﻬﺰ
ﺑﺎﺷﺪ ﺗﺎ ﺍﻟﮕﻮﻫـﺎﯼ ﺫﻫﻨﯽ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺴﺎﺋﻞ
ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﮐﺮﺩﻩ ﻭ ﺁﻥ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺩﺍﺋﻤﺎً ﻣﻮﺭﺩ ﺍﺭﺯﯾﺎﺑﯽ ﻭ
ﺳﻨﺠﺶ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻫﺪ .
ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﯾﻦ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻫﺎ ﻣﻮﻓﻖ ﺑﺎﺷﻨﺪ، ﻻﺯﻡ
ﺍﺳﺖ ﺍﻟﮕﻮﻫﺎﯼ ﺫﻫﻨﯽ ﻭﺍﻗﻊ ﺑﯿﻨﺎﻧﻪ ﺍﯼ ﺩﺍﺷـﺘﻪ ﺑﺎﺷـﻨﺪ ﻭ
ﺑﺎ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ، ﺁﻥ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺭﻭﺯ ﺭﺳﺎﻧﯽ ﮐﻨﻨﺪ ﻭ ﺑﮑﻮﺷﻨﺪ
ﺗﺎ ﭘﻮﯾﺎﯾﯽ ﻭ ﺍﻧﻌﻄﺎﻑ ﺁﻥ ﻫﺎ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺣﻔﻆ ﺷﻮﺩ .
ﺑﻪ ﮐﺎﺭﮔﯿﺮﯼ ﻋﻠﻢ ﻭ ﺗﺠﺮﺑﻪ :
ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﻧﺪﻩ ﺗﺮﮐﯿﺒﯽ ﺍﺯ ﻋﻠﻢ ﻭ ﺗﺠﺮﺑﻪ ﺭﺍ ﻣﻮﺭﺩ
ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﯽ ﺩﻫﺪ ﺗﺎ ﺑﻪ ﮐﻤﮏ ﺍﯾﻦ ﺩﻭ ﺗﺼﻤﯿﻢ
ﻫﺎﯼ ﺑﻬﺘﺮﯼ ﺑﮕﯿﺮﺩ، ﺯﯾﺮﺍ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺩﺍﻧﺶ ﺩﺭ ﺗﺼﻤﯿﻢ
ﮔﯿﺮﯼ ﻫﺎﯼ ﺳـﺎﺯﻣﺎﻧﯽ، ﺳـﺮﻋﺖ، ﺩﻗﺖ ﻭ ﻫﺰﯾﻨﻪ ﻫﺎﯼ
ﮐﻤﺘﺮﯼ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﺍﺭﺯﺍﻧﯽ ﻣﯽ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺑﻪ ﮐﺎﺭﮔﯿﺮﯼ
ﺗﺠﺮﺑﻪ ﻫﺎ، ﺗﺼﻤﯿﻤﺎﺕ ﺍﺗﺨﺎﺫ ﺷﺪﻩ ﺭﺍ ﻭﺍﻗﻊ ﺑﯿﻨﺎﻧﻪ ﻭ
ﻫﻤﺎﻫﻨﮓ ﺑﺎ ﻣﺤﯿﻂ ﻫﺎﯼ ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺮ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ . ﺩﺭ
ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻫﺎﯼ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﻧﺪﻩ ﺁﻧﭽﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﯼ ﻻﺯﻡ
ﺍﺳﺖ، ﻋﻠﻢ ﻭ ﺗﺠﺮﺑﻪ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﺯ ﺗﺠﺮﺑﻪ ﺩﺭ ﺑﻪ ﮐﺎﺭﮔﯿﺮﯼ
ﯾﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎﯼ ﮔﺬﺷـﺘﻪ ﺍﺳـﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ . ﺩﺭ ﺍﯾـﻦ
ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻫﺎ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ ﮐﻤﮏ ﺩﺍﻧﺶ ﻭ ﺗﺨﺼﺺ
ﺧﻮﺩ، ﮔﺰﯾﻨﻪ ﻫﺎﯼ ﻣﻮﻓﻖ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﺁﯾﻨﺪﻩ ﺑﺮﺁﻭﺭﺩ ﮐﻨﻨﺪ ﻭ
ﺑﺎ ﺑﻬﺮﻩ ﮔﯿﺮﯼ ﺍﺯ ﺗﺠﺮﺑﻪ ﺑﻪ ﺗﺼﻤﯿﻤﯽ ﻣﻨﻄﻘﯽ ﻭ
ﺧﺮﺩﻣﻨﺪﺍﻧﻪ ﺩﺳﺖ ﯾﺎﺑﻨﺪ .
منبع : bartarinha
#سازمان_یادگیرنده#خلاقیت#یادگیرنده#خلاقیت#علم_تجربه#تجربه#الگو#آموزش#رهبران اندیشمند
ﺳﺎﺯﻣﺎﻧﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻇﺮﻓﯿﺖ ﻫﺎﯾﺶ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﺧﻠﻖ ﺁﯾﻨﺪﻩ
ﺧﻮﺩ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻣﯽ ﺩﻫﺪ . ﻫﺪﻑ ﺁﻥ ﻧﯿﺰ ﺗﻮﺍﻧﻤﻨﺪﺳﺎﺯﯼ
ﻣﺪﯾﺮﺍﻥ ﻭ ﮐﺎﺭﮐﻨﺎﻥ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻫﺎ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ﺑﺎ ﻣﺤﯿﻂ
ﭘﺮﺗﻼﻃﻢ ﺗﺠﺎﺭﯼ ﻭ ﺑﺮﺗﺮﯼ ﺭﻗﺎﺑﺘﯽ ﻭ ﭘﻮﯾﺎﯾﯽ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ
ﺍﺳﺖ .
ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻭ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻫﺎ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﯼ ﻋﺎﺩﺕ ﮐﻨﻨﺪ ﻭ
ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﯾﮏ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﻧﺪﻩ ﺗﺒﺪﯾﻞ
ﮐﻨﻨﺪ . ﻻﺯﻣﻪ ﺣﺮﮐﺖ ﺑﻪ ﺳﻮﯼ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻫﺎﯼ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﻧﺪﻩ
ﭘﺬﯾﺮﺵ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﻭ ﻫﻤـﺴﻮﮐﺮﺩﻥ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻫﺎ ﺑﺎ ﯾﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎﯼ
ﭘﮋﻭﻫﺸﯽ ﻣﺮﺑﻮﻃﻪ ﺍﺳﺖ .
ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﯼ ﺳﺎﺯﻣﺎﻧﯽ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﺑﻠﻨﺪ ﻣﺪﺗﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ
ﺷﺮﺍﯾﻂ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺷﺮﺍﯾﻂ ﺳﻮﺩﻣﻨﺪ ﺭﻗﺎﺑﺘﯽ ﺗﺒﺪﯾﻞ ﻣﯽ
ﺳﺎﺯﺩ . ﺍﯾﻨﮑﻪ ﮐﺎﺭﮐﻨﺎﻥ ﻣﺎ ﭼﻪ ﯾﺎﺩ ﻣﯽ ﮔﯿﺮﻧﺪ ﺩﺭ ﺁﯾﻨﺪﻩ
ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻣﺎ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﻣﯽ ﮔﺬﺍﺭﺩﮔﺬﺍﺭﺩ.
ﺑﻪ ﮔﻔﺘﻪ ﮔﺎﻧﺰ : ﻋﻤﻠﮑﺮﺩ ﺍﻣﺮﻭﺯ، ﺣﺎﺻﻞ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﯼ
ﺩﯾﺮﻭﺯ، ﻭ ﻋﻤﻠﮑﺮﺩ ﻓﺮﺩﺍ، ﺣﺎﺻﻞ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﯼ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﺍﺳﺖ .
ﺩﻭﺭﻧﻤﺎﯼ ﻫﻤﻪ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻫﺎﯼ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﻧﺪﻩ ﺭﺳﯿﺪﻥ ﺑﻪ
ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ ﻣﻄﻠﻮﺏ ﻭ ﺍﯾﺪﻩ ﺁﻝ ﺍﺳﺖ ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﯾﻦ ﺑـﺮﺍﯼ
ﭼﻨﯿﻦ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻫﺎﯾﯽ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﺯﯾﺮ ﺿﺮﻭﺭﯼ ﺍﺳﺖ :
ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻫﺪﻑ :
ﺍﻭﻟﯿﻦ ﮔﺎﻡ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﻧﺪﻩ، ﺷﻨﺎﺧﺖ
ﻫﺪﻑ ﺍﺳﺖ، ﭼﻮﻥ ﻫﺮ ﮔﻮﻧﻪ ﺍﻗﺪﺍﻡ ﻋﻤﻠﯽ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ
ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻫﺪﻑ، ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﺷﮑﺴﺖ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ .
ﻭﺟﻮﺩ ﺭﻫﺒﺮﺍﻥ ﺍﻧﺪﯾﺸﻤﻨﺪ :
ﺍﯾﻦ ﻋﻨﺼﺮ ﺩﺭ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﻧﺪﻩ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺟﻬﺖ ﺍﻫﻤﯿﺖ
ﺩﺍﺭﺩ ﮐﻪ ﺑﺪﻭﻥ ﯾﮏ ﺭﻫﺒﺮ ﻣﺘﻌﻬﺪ ﺑﻪ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﯼ، ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ
ﻫﺮﮔﺰ ﻣﻮﻓﻖ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ . ﺩﺭ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻫﺎﯼ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﻧﺪﻩ
ﺑﺮﺍﯼ ﺩﺳﺘﯿﺎﺑﯽ ﺑﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﻣﻮﺭﺩ ﺗﻮﺍﻓﻖ ﻫﻤﮕﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﺑﻪ
ﺭﻫﺒﺮﯼ ﻓﺮﺩﯼ ﺧﺮﺩﻣﻨﺪ ﻭ ﺗﺤﻮﻝ ﺁﻓﺮﯾﻦ ﻧﯿﺎﺯ ﺍﺳﺖ .
ﻭﺟﻮﺩ ﮐﺎﺭﮐﻨﺎﻥ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﻧﺪﻩ ﻭ ﺧﻼﻕ :
ﺷﺮﻁ ﻻﺯﻡ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻫﺎﯼ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﻧﺪﻩ، ﮐﺎﺭﮐﻨﺎﻥ ﻭ ﻣﺪﯾﺮﺍﻥ
ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﻧﺪﻩ ﺍﺳﺖ . ﺩﺭ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻫﺎﯼ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﻧﺪﻩ ﺍﻓﺮﺍﺩ
ﺑﺎﯾﺪ ﺗﻮﺍﻧﺎﯾﯽ ﻫﺎﯼ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺸﻨﺎﺳﻨﺪ ﻭ ﺁﻥ ﻫﺎ ﺭﺍ
ﺗﻮﺳـﻌﻪ ﻭ ﺑﻬﺒﻮﺩ ﺑﺨﺸﻨﺪ .
ﺩﺍﺩﻥ ﺍﺧﺘﯿﺎﺭ ﺑﻪ ﮐﺎﺭﮐﻨﺎﻥ ﻭ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﺁﻥ ﻫﺎ :
ﺩﺭ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻫﺎﯼ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﻧﺪﻩ ﺍﺧﺘﯿﺎﺭﺍﺕ ﺑﻪ ﻣﯿﺰﺍﻥ ﺯﯾﺎﺩﯼ
ﺑﻪ ﮐﺎﺭﮐﻨﺎﻥ ﻭﺍﮔﺬﺍﺭ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻫﺎ ﺍﺣﺘﺮﺍﻡ
ﮔﺬﺍﺷﺘﻪ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ . ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻓﻀﺎﯾﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﺁﻥ
ﻫﺎ ﻓﺮﺍﻫﻢ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﺗﻮﺍﻧﺎﯾﯽ ﻭ ﺍﺳﺘﻌﺪﺍﺩ
ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻫﺎ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻣﯽ ﺩﻫﻨﺪ . ﺍﯾﻦ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻫﺎ ﺩﺭ
ﺯﻣﯿﻨﻪ ﺁﻣﻮﺯﺵ، ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﮔﺬﺍﺭﯼ ﺳﻨﮕﯿﻦ ﻣﯽ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ .
ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﻧﺪﻩ ﻣﻮﺟﺐ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﮐـﻪ ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ
ﻓﺮﺩ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﺍﻓﺰﺍﯾﺶ ﯾﺎﺑﺪ ﻭ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﻋﻮﺍﻃﻒ
ﻭ ﺍﺣﺴﺎﺳﺎﺕ ﺩﺭ ﻭﺿﻌﯽ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﯿﺮﺩ ﮐﻪ ﺟﻬﺖ ﺗﺄﻣﯿﻦ
ﻫﺪﻑ ﻫﺎﯼ ﻣﻮﺭﺩ ﻧﻈﺮ ﺍﺯ ﻫﯿﭻ ﮐﻮﺷﺸﯽ ﻓﺮﻭﮔﺬﺍﺭ ﻧﮑﻨﻨﺪ
ﻭ ﺑﺎ ﻫﺮ ﻣﺸﮑﻠﯽ ﺩﺳﺖ ﻭ ﭘﻨﺠﻪ ﻧﺮﻡ ﮐﻨﻨﺪ .
ﻣﺸﺎﺭﮐﺖ ﮐﺎﻣﻞ ﺩﺭ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ :
ﺩﺍﺩﻩ ﻫﺎﯼ ﺭﺳﻤﯽ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺑﻮﺩﺟﻪ، ﺳﻮﺩ ﻭ ﻫﺰﯾﻨﻪ ﻫﺎ ﺩﺭ
ﺍﺧﺘﯿﺎﺭ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﯽ ﮔﯿﺮﺩ . ﻫﺮ ﺷﺨﺺ ﺁﺯﺍﺩﯼ ﻋﻤﻞ
ﺩﺍﺭﺩ ﺗﺎ ﺑﺎ ﺳﺎﯾﺮ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺩﺭ ﺩﺭﻭﻥ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﺍﻃﻼﻋﺎﺗﯽ ﺭﺍ
ﺭﺩ ﻭ ﺑﺪﻝ ﮐﻨﺪ .
ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭﯼ ﺍﺯ ﯾﮏ ﺍﻟﮕﻮﯼ ﭘﻮﯾﻨﺪﻩ :
ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﻧﺪﻩ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ ﺳﺎﺯ ﻭ ﮐﺎﺭﻫﺎﯾﯽ ﻣﺠﻬﺰ
ﺑﺎﺷﺪ ﺗﺎ ﺍﻟﮕﻮﻫـﺎﯼ ﺫﻫﻨﯽ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺴﺎﺋﻞ
ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﮐﺮﺩﻩ ﻭ ﺁﻥ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺩﺍﺋﻤﺎً ﻣﻮﺭﺩ ﺍﺭﺯﯾﺎﺑﯽ ﻭ
ﺳﻨﺠﺶ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻫﺪ .
ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﯾﻦ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻫﺎ ﻣﻮﻓﻖ ﺑﺎﺷﻨﺪ، ﻻﺯﻡ
ﺍﺳﺖ ﺍﻟﮕﻮﻫﺎﯼ ﺫﻫﻨﯽ ﻭﺍﻗﻊ ﺑﯿﻨﺎﻧﻪ ﺍﯼ ﺩﺍﺷـﺘﻪ ﺑﺎﺷـﻨﺪ ﻭ
ﺑﺎ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ، ﺁﻥ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺭﻭﺯ ﺭﺳﺎﻧﯽ ﮐﻨﻨﺪ ﻭ ﺑﮑﻮﺷﻨﺪ
ﺗﺎ ﭘﻮﯾﺎﯾﯽ ﻭ ﺍﻧﻌﻄﺎﻑ ﺁﻥ ﻫﺎ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺣﻔﻆ ﺷﻮﺩ .
ﺑﻪ ﮐﺎﺭﮔﯿﺮﯼ ﻋﻠﻢ ﻭ ﺗﺠﺮﺑﻪ :
ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﻧﺪﻩ ﺗﺮﮐﯿﺒﯽ ﺍﺯ ﻋﻠﻢ ﻭ ﺗﺠﺮﺑﻪ ﺭﺍ ﻣﻮﺭﺩ
ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﯽ ﺩﻫﺪ ﺗﺎ ﺑﻪ ﮐﻤﮏ ﺍﯾﻦ ﺩﻭ ﺗﺼﻤﯿﻢ
ﻫﺎﯼ ﺑﻬﺘﺮﯼ ﺑﮕﯿﺮﺩ، ﺯﯾﺮﺍ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺩﺍﻧﺶ ﺩﺭ ﺗﺼﻤﯿﻢ
ﮔﯿﺮﯼ ﻫﺎﯼ ﺳـﺎﺯﻣﺎﻧﯽ، ﺳـﺮﻋﺖ، ﺩﻗﺖ ﻭ ﻫﺰﯾﻨﻪ ﻫﺎﯼ
ﮐﻤﺘﺮﯼ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﺍﺭﺯﺍﻧﯽ ﻣﯽ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺑﻪ ﮐﺎﺭﮔﯿﺮﯼ
ﺗﺠﺮﺑﻪ ﻫﺎ، ﺗﺼﻤﯿﻤﺎﺕ ﺍﺗﺨﺎﺫ ﺷﺪﻩ ﺭﺍ ﻭﺍﻗﻊ ﺑﯿﻨﺎﻧﻪ ﻭ
ﻫﻤﺎﻫﻨﮓ ﺑﺎ ﻣﺤﯿﻂ ﻫﺎﯼ ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺮ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ . ﺩﺭ
ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻫﺎﯼ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﻧﺪﻩ ﺁﻧﭽﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﯼ ﻻﺯﻡ
ﺍﺳﺖ، ﻋﻠﻢ ﻭ ﺗﺠﺮﺑﻪ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﺯ ﺗﺠﺮﺑﻪ ﺩﺭ ﺑﻪ ﮐﺎﺭﮔﯿﺮﯼ
ﯾﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎﯼ ﮔﺬﺷـﺘﻪ ﺍﺳـﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ . ﺩﺭ ﺍﯾـﻦ
ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻫﺎ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ ﮐﻤﮏ ﺩﺍﻧﺶ ﻭ ﺗﺨﺼﺺ
ﺧﻮﺩ، ﮔﺰﯾﻨﻪ ﻫﺎﯼ ﻣﻮﻓﻖ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﺁﯾﻨﺪﻩ ﺑﺮﺁﻭﺭﺩ ﮐﻨﻨﺪ ﻭ
ﺑﺎ ﺑﻬﺮﻩ ﮔﯿﺮﯼ ﺍﺯ ﺗﺠﺮﺑﻪ ﺑﻪ ﺗﺼﻤﯿﻤﯽ ﻣﻨﻄﻘﯽ ﻭ
ﺧﺮﺩﻣﻨﺪﺍﻧﻪ ﺩﺳﺖ ﯾﺎﺑﻨﺪ .
منبع : bartarinha
#سازمان_یادگیرنده#خلاقیت#یادگیرنده#خلاقیت#علم_تجربه#تجربه#الگو#آموزش#رهبران اندیشمند