تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: 7 ﻭﯾﮋﮔﯽ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻫﺎﯼ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﻧﺪﻩ
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﻧﺪﻩ،
ﺳﺎﺯﻣﺎﻧﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻇﺮﻓﯿﺖ ﻫﺎﯾﺶ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﺧﻠﻖ ﺁﯾﻨﺪﻩ
ﺧﻮﺩ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻣﯽ ﺩﻫﺪ . ﻫﺪﻑ ﺁﻥ ﻧﯿﺰ ﺗﻮﺍﻧﻤﻨﺪﺳﺎﺯﯼ
ﻣﺪﯾﺮﺍﻥ ﻭ ﮐﺎﺭﮐﻨﺎﻥ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻫﺎ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ﺑﺎ ﻣﺤﯿﻂ
ﭘﺮﺗﻼﻃﻢ ﺗﺠﺎﺭﯼ ﻭ ﺑﺮﺗﺮﯼ ﺭﻗﺎﺑﺘﯽ ﻭ ﭘﻮﯾﺎﯾﯽ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ
ﺍﺳﺖ .
ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻭ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻫﺎ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﯼ ﻋﺎﺩﺕ ﮐﻨﻨﺪ ﻭ
ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﯾﮏ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﻧﺪﻩ ﺗﺒﺪﯾﻞ
ﮐﻨﻨﺪ . ﻻﺯﻣﻪ ﺣﺮﮐﺖ ﺑﻪ ﺳﻮﯼ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻫﺎﯼ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﻧﺪﻩ
ﭘﺬﯾﺮﺵ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﻭ ﻫﻤـﺴﻮﮐﺮﺩﻥ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻫﺎ ﺑﺎ ﯾﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎﯼ
ﭘﮋﻭﻫﺸﯽ ﻣﺮﺑﻮﻃﻪ ﺍﺳﺖ .
ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﯼ ﺳﺎﺯﻣﺎﻧﯽ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﺑﻠﻨﺪ ﻣﺪﺗﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ
ﺷﺮﺍﯾﻂ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺷﺮﺍﯾﻂ ﺳﻮﺩﻣﻨﺪ ﺭﻗﺎﺑﺘﯽ ﺗﺒﺪﯾﻞ ﻣﯽ
ﺳﺎﺯﺩ . ﺍﯾﻨﮑﻪ ﮐﺎﺭﮐﻨﺎﻥ ﻣﺎ ﭼﻪ ﯾﺎﺩ ﻣﯽ ﮔﯿﺮﻧﺪ ﺩﺭ ﺁﯾﻨﺪﻩ
ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻣﺎ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﻣﯽ ﮔﺬﺍﺭﺩﮔﺬﺍﺭﺩ.
ﺑﻪ ﮔﻔﺘﻪ ﮔﺎﻧﺰ : ﻋﻤﻠﮑﺮﺩ ﺍﻣﺮﻭﺯ، ﺣﺎﺻﻞ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﯼ
ﺩﯾﺮﻭﺯ، ﻭ ﻋﻤﻠﮑﺮﺩ ﻓﺮﺩﺍ، ﺣﺎﺻﻞ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﯼ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﺍﺳﺖ .
ﺩﻭﺭﻧﻤﺎﯼ ﻫﻤﻪ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻫﺎﯼ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﻧﺪﻩ ﺭﺳﯿﺪﻥ ﺑﻪ
ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ ﻣﻄﻠﻮﺏ ﻭ ﺍﯾﺪﻩ ﺁﻝ ﺍﺳﺖ ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﯾﻦ ﺑـﺮﺍﯼ
ﭼﻨﯿﻦ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻫﺎﯾﯽ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﺯﯾﺮ ﺿﺮﻭﺭﯼ ﺍﺳﺖ :
ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻫﺪﻑ :
ﺍﻭﻟﯿﻦ ﮔﺎﻡ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﻧﺪﻩ، ﺷﻨﺎﺧﺖ
ﻫﺪﻑ ﺍﺳﺖ، ﭼﻮﻥ ﻫﺮ ﮔﻮﻧﻪ ﺍﻗﺪﺍﻡ ﻋﻤﻠﯽ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ
ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻫﺪﻑ، ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﺷﮑﺴﺖ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ .
ﻭﺟﻮﺩ ﺭﻫﺒﺮﺍﻥ ﺍﻧﺪﯾﺸﻤﻨﺪ :
ﺍﯾﻦ ﻋﻨﺼﺮ ﺩﺭ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﻧﺪﻩ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺟﻬﺖ ﺍﻫﻤﯿﺖ
ﺩﺍﺭﺩ ﮐﻪ ﺑﺪﻭﻥ ﯾﮏ ﺭﻫﺒﺮ ﻣﺘﻌﻬﺪ ﺑﻪ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﯼ، ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ
ﻫﺮﮔﺰ ﻣﻮﻓﻖ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ . ﺩﺭ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻫﺎﯼ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﻧﺪﻩ
ﺑﺮﺍﯼ ﺩﺳﺘﯿﺎﺑﯽ ﺑﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﻣﻮﺭﺩ ﺗﻮﺍﻓﻖ ﻫﻤﮕﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﺑﻪ
ﺭﻫﺒﺮﯼ ﻓﺮﺩﯼ ﺧﺮﺩﻣﻨﺪ ﻭ ﺗﺤﻮﻝ ﺁﻓﺮﯾﻦ ﻧﯿﺎﺯ ﺍﺳﺖ .
ﻭﺟﻮﺩ ﮐﺎﺭﮐﻨﺎﻥ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﻧﺪﻩ ﻭ ﺧﻼﻕ :
ﺷﺮﻁ ﻻﺯﻡ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻫﺎﯼ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﻧﺪﻩ، ﮐﺎﺭﮐﻨﺎﻥ ﻭ ﻣﺪﯾﺮﺍﻥ
ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﻧﺪﻩ ﺍﺳﺖ . ﺩﺭ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻫﺎﯼ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﻧﺪﻩ ﺍﻓﺮﺍﺩ
ﺑﺎﯾﺪ ﺗﻮﺍﻧﺎﯾﯽ ﻫﺎﯼ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺸﻨﺎﺳﻨﺪ ﻭ ﺁﻥ ﻫﺎ ﺭﺍ
ﺗﻮﺳـﻌﻪ ﻭ ﺑﻬﺒﻮﺩ ﺑﺨﺸﻨﺪ .
ﺩﺍﺩﻥ ﺍﺧﺘﯿﺎﺭ ﺑﻪ ﮐﺎﺭﮐﻨﺎﻥ ﻭ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﺁﻥ ﻫﺎ :
ﺩﺭ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻫﺎﯼ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﻧﺪﻩ ﺍﺧﺘﯿﺎﺭﺍﺕ ﺑﻪ ﻣﯿﺰﺍﻥ ﺯﯾﺎﺩﯼ
ﺑﻪ ﮐﺎﺭﮐﻨﺎﻥ ﻭﺍﮔﺬﺍﺭ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻫﺎ ﺍﺣﺘﺮﺍﻡ
ﮔﺬﺍﺷﺘﻪ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ . ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻓﻀﺎﯾﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﺁﻥ
ﻫﺎ ﻓﺮﺍﻫﻢ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﺗﻮﺍﻧﺎﯾﯽ ﻭ ﺍﺳﺘﻌﺪﺍﺩ
ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻫﺎ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻣﯽ ﺩﻫﻨﺪ . ﺍﯾﻦ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻫﺎ ﺩﺭ
ﺯﻣﯿﻨﻪ ﺁﻣﻮﺯﺵ، ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﮔﺬﺍﺭﯼ ﺳﻨﮕﯿﻦ ﻣﯽ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ .
ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﻧﺪﻩ ﻣﻮﺟﺐ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﮐـﻪ ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ
ﻓﺮﺩ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﺍﻓﺰﺍﯾﺶ ﯾﺎﺑﺪ ﻭ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﻋﻮﺍﻃﻒ
ﻭ ﺍﺣﺴﺎﺳﺎﺕ ﺩﺭ ﻭﺿﻌﯽ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﯿﺮﺩ ﮐﻪ ﺟﻬﺖ ﺗﺄﻣﯿﻦ
ﻫﺪﻑ ﻫﺎﯼ ﻣﻮﺭﺩ ﻧﻈﺮ ﺍﺯ ﻫﯿﭻ ﮐﻮﺷﺸﯽ ﻓﺮﻭﮔﺬﺍﺭ ﻧﮑﻨﻨﺪ
ﻭ ﺑﺎ ﻫﺮ ﻣﺸﮑﻠﯽ ﺩﺳﺖ ﻭ ﭘﻨﺠﻪ ﻧﺮﻡ ﮐﻨﻨﺪ .
ﻣﺸﺎﺭﮐﺖ ﮐﺎﻣﻞ ﺩﺭ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ :
ﺩﺍﺩﻩ ﻫﺎﯼ ﺭﺳﻤﯽ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺑﻮﺩﺟﻪ، ﺳﻮﺩ ﻭ ﻫﺰﯾﻨﻪ ﻫﺎ ﺩﺭ
ﺍﺧﺘﯿﺎﺭ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﯽ ﮔﯿﺮﺩ . ﻫﺮ ﺷﺨﺺ ﺁﺯﺍﺩﯼ ﻋﻤﻞ
ﺩﺍﺭﺩ ﺗﺎ ﺑﺎ ﺳﺎﯾﺮ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺩﺭ ﺩﺭﻭﻥ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﺍﻃﻼﻋﺎﺗﯽ ﺭﺍ
ﺭﺩ ﻭ ﺑﺪﻝ ﮐﻨﺪ .
ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭﯼ ﺍﺯ ﯾﮏ ﺍﻟﮕﻮﯼ ﭘﻮﯾﻨﺪﻩ :
ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﻧﺪﻩ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ ﺳﺎﺯ ﻭ ﮐﺎﺭﻫﺎﯾﯽ ﻣﺠﻬﺰ
ﺑﺎﺷﺪ ﺗﺎ ﺍﻟﮕﻮﻫـﺎﯼ ﺫﻫﻨﯽ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺴﺎﺋﻞ
ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﮐﺮﺩﻩ ﻭ ﺁﻥ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺩﺍﺋﻤﺎً ﻣﻮﺭﺩ ﺍﺭﺯﯾﺎﺑﯽ ﻭ
ﺳﻨﺠﺶ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻫﺪ .
ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﯾﻦ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻫﺎ ﻣﻮﻓﻖ ﺑﺎﺷﻨﺪ، ﻻﺯﻡ
ﺍﺳﺖ ﺍﻟﮕﻮﻫﺎﯼ ﺫﻫﻨﯽ ﻭﺍﻗﻊ ﺑﯿﻨﺎﻧﻪ ﺍﯼ ﺩﺍﺷـﺘﻪ ﺑﺎﺷـﻨﺪ ﻭ
ﺑﺎ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ، ﺁﻥ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺭﻭﺯ ﺭﺳﺎﻧﯽ ﮐﻨﻨﺪ ﻭ ﺑﮑﻮﺷﻨﺪ
ﺗﺎ ﭘﻮﯾﺎﯾﯽ ﻭ ﺍﻧﻌﻄﺎﻑ ﺁﻥ ﻫﺎ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺣﻔﻆ ﺷﻮﺩ .
ﺑﻪ ﮐﺎﺭﮔﯿﺮﯼ ﻋﻠﻢ ﻭ ﺗﺠﺮﺑﻪ :
ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﻧﺪﻩ ﺗﺮﮐﯿﺒﯽ ﺍﺯ ﻋﻠﻢ ﻭ ﺗﺠﺮﺑﻪ ﺭﺍ ﻣﻮﺭﺩ
ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﯽ ﺩﻫﺪ ﺗﺎ ﺑﻪ ﮐﻤﮏ ﺍﯾﻦ ﺩﻭ ﺗﺼﻤﯿﻢ
ﻫﺎﯼ ﺑﻬﺘﺮﯼ ﺑﮕﯿﺮﺩ، ﺯﯾﺮﺍ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺩﺍﻧﺶ ﺩﺭ ﺗﺼﻤﯿﻢ
ﮔﯿﺮﯼ ﻫﺎﯼ ﺳـﺎﺯﻣﺎﻧﯽ، ﺳـﺮﻋﺖ، ﺩﻗﺖ ﻭ ﻫﺰﯾﻨﻪ ﻫﺎﯼ
ﮐﻤﺘﺮﯼ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﺍﺭﺯﺍﻧﯽ ﻣﯽ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺑﻪ ﮐﺎﺭﮔﯿﺮﯼ
ﺗﺠﺮﺑﻪ ﻫﺎ، ﺗﺼﻤﯿﻤﺎﺕ ﺍﺗﺨﺎﺫ ﺷﺪﻩ ﺭﺍ ﻭﺍﻗﻊ ﺑﯿﻨﺎﻧﻪ ﻭ
ﻫﻤﺎﻫﻨﮓ ﺑﺎ ﻣﺤﯿﻂ ﻫﺎﯼ ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺮ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ . ﺩﺭ
ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻫﺎﯼ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﻧﺪﻩ ﺁﻧﭽﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﯼ ﻻﺯﻡ
ﺍﺳﺖ، ﻋﻠﻢ ﻭ ﺗﺠﺮﺑﻪ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﺯ ﺗﺠﺮﺑﻪ ﺩﺭ ﺑﻪ ﮐﺎﺭﮔﯿﺮﯼ
ﯾﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎﯼ ﮔﺬﺷـﺘﻪ ﺍﺳـﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ . ﺩﺭ ﺍﯾـﻦ
ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻫﺎ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ ﮐﻤﮏ ﺩﺍﻧﺶ ﻭ ﺗﺨﺼﺺ
ﺧﻮﺩ، ﮔﺰﯾﻨﻪ ﻫﺎﯼ ﻣﻮﻓﻖ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﺁﯾﻨﺪﻩ ﺑﺮﺁﻭﺭﺩ ﮐﻨﻨﺪ ﻭ
ﺑﺎ ﺑﻬﺮﻩ ﮔﯿﺮﯼ ﺍﺯ ﺗﺠﺮﺑﻪ ﺑﻪ ﺗﺼﻤﯿﻤﯽ ﻣﻨﻄﻘﯽ ﻭ
ﺧﺮﺩﻣﻨﺪﺍﻧﻪ ﺩﺳﺖ ﯾﺎﺑﻨﺪ .
منبع : bartarinha
#سازمان_یادگیرنده#خلاقیت#یادگیرنده#خلاقیت#علم_تجربه#تجربه#الگو#آموزش#رهبران اندیشمند