7 ﻭﯾﮋﮔﯽ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻫﺎﯼ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﻧﺪﻩ - نسخهی قابل چاپ +- تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum (http://forum.kishtech.ir) +-- انجمن: پردیس فناوری کیش (http://forum.kishtech.ir/forumdisplay.php?fid=1) +--- انجمن: مالی،اقتصاد و حسابداری (http://forum.kishtech.ir/forumdisplay.php?fid=77) +--- موضوع: 7 ﻭﯾﮋﮔﯽ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻫﺎﯼ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﻧﺪﻩ (/showthread.php?tid=14191) |
7 ﻭﯾﮋﮔﯽ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻫﺎﯼ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﻧﺪﻩ - motlagh - 30-06-2017 ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﻧﺪﻩ، ﺳﺎﺯﻣﺎﻧﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻇﺮﻓﯿﺖ ﻫﺎﯾﺶ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﺧﻠﻖ ﺁﯾﻨﺪﻩ ﺧﻮﺩ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻣﯽ ﺩﻫﺪ . ﻫﺪﻑ ﺁﻥ ﻧﯿﺰ ﺗﻮﺍﻧﻤﻨﺪﺳﺎﺯﯼ ﻣﺪﯾﺮﺍﻥ ﻭ ﮐﺎﺭﮐﻨﺎﻥ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻫﺎ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ﺑﺎ ﻣﺤﯿﻂ ﭘﺮﺗﻼﻃﻢ ﺗﺠﺎﺭﯼ ﻭ ﺑﺮﺗﺮﯼ ﺭﻗﺎﺑﺘﯽ ﻭ ﭘﻮﯾﺎﯾﯽ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﺍﺳﺖ . ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻭ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻫﺎ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﯼ ﻋﺎﺩﺕ ﮐﻨﻨﺪ ﻭ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﯾﮏ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﻧﺪﻩ ﺗﺒﺪﯾﻞ ﮐﻨﻨﺪ . ﻻﺯﻣﻪ ﺣﺮﮐﺖ ﺑﻪ ﺳﻮﯼ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻫﺎﯼ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﻧﺪﻩ ﭘﺬﯾﺮﺵ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﻭ ﻫﻤـﺴﻮﮐﺮﺩﻥ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻫﺎ ﺑﺎ ﯾﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎﯼ ﭘﮋﻭﻫﺸﯽ ﻣﺮﺑﻮﻃﻪ ﺍﺳﺖ . ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﯼ ﺳﺎﺯﻣﺎﻧﯽ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﺑﻠﻨﺪ ﻣﺪﺗﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺷﺮﺍﯾﻂ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺷﺮﺍﯾﻂ ﺳﻮﺩﻣﻨﺪ ﺭﻗﺎﺑﺘﯽ ﺗﺒﺪﯾﻞ ﻣﯽ ﺳﺎﺯﺩ . ﺍﯾﻨﮑﻪ ﮐﺎﺭﮐﻨﺎﻥ ﻣﺎ ﭼﻪ ﯾﺎﺩ ﻣﯽ ﮔﯿﺮﻧﺪ ﺩﺭ ﺁﯾﻨﺪﻩ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻣﺎ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﻣﯽ ﮔﺬﺍﺭﺩﮔﺬﺍﺭﺩ. ﺑﻪ ﮔﻔﺘﻪ ﮔﺎﻧﺰ : ﻋﻤﻠﮑﺮﺩ ﺍﻣﺮﻭﺯ، ﺣﺎﺻﻞ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﯼ ﺩﯾﺮﻭﺯ، ﻭ ﻋﻤﻠﮑﺮﺩ ﻓﺮﺩﺍ، ﺣﺎﺻﻞ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﯼ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﺍﺳﺖ . ﺩﻭﺭﻧﻤﺎﯼ ﻫﻤﻪ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻫﺎﯼ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﻧﺪﻩ ﺭﺳﯿﺪﻥ ﺑﻪ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ ﻣﻄﻠﻮﺏ ﻭ ﺍﯾﺪﻩ ﺁﻝ ﺍﺳﺖ ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﯾﻦ ﺑـﺮﺍﯼ ﭼﻨﯿﻦ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻫﺎﯾﯽ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﺯﯾﺮ ﺿﺮﻭﺭﯼ ﺍﺳﺖ : ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻫﺪﻑ : ﺍﻭﻟﯿﻦ ﮔﺎﻡ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﻧﺪﻩ، ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻫﺪﻑ ﺍﺳﺖ، ﭼﻮﻥ ﻫﺮ ﮔﻮﻧﻪ ﺍﻗﺪﺍﻡ ﻋﻤﻠﯽ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻫﺪﻑ، ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﺷﮑﺴﺖ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ . ﻭﺟﻮﺩ ﺭﻫﺒﺮﺍﻥ ﺍﻧﺪﯾﺸﻤﻨﺪ : ﺍﯾﻦ ﻋﻨﺼﺮ ﺩﺭ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﻧﺪﻩ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺟﻬﺖ ﺍﻫﻤﯿﺖ ﺩﺍﺭﺩ ﮐﻪ ﺑﺪﻭﻥ ﯾﮏ ﺭﻫﺒﺮ ﻣﺘﻌﻬﺪ ﺑﻪ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﯼ، ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻫﺮﮔﺰ ﻣﻮﻓﻖ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ . ﺩﺭ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻫﺎﯼ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﻧﺪﻩ ﺑﺮﺍﯼ ﺩﺳﺘﯿﺎﺑﯽ ﺑﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﻣﻮﺭﺩ ﺗﻮﺍﻓﻖ ﻫﻤﮕﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﺑﻪ ﺭﻫﺒﺮﯼ ﻓﺮﺩﯼ ﺧﺮﺩﻣﻨﺪ ﻭ ﺗﺤﻮﻝ ﺁﻓﺮﯾﻦ ﻧﯿﺎﺯ ﺍﺳﺖ . ﻭﺟﻮﺩ ﮐﺎﺭﮐﻨﺎﻥ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﻧﺪﻩ ﻭ ﺧﻼﻕ : ﺷﺮﻁ ﻻﺯﻡ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻫﺎﯼ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﻧﺪﻩ، ﮐﺎﺭﮐﻨﺎﻥ ﻭ ﻣﺪﯾﺮﺍﻥ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﻧﺪﻩ ﺍﺳﺖ . ﺩﺭ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻫﺎﯼ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﻧﺪﻩ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺑﺎﯾﺪ ﺗﻮﺍﻧﺎﯾﯽ ﻫﺎﯼ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺸﻨﺎﺳﻨﺪ ﻭ ﺁﻥ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺗﻮﺳـﻌﻪ ﻭ ﺑﻬﺒﻮﺩ ﺑﺨﺸﻨﺪ . ﺩﺍﺩﻥ ﺍﺧﺘﯿﺎﺭ ﺑﻪ ﮐﺎﺭﮐﻨﺎﻥ ﻭ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﺁﻥ ﻫﺎ : ﺩﺭ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻫﺎﯼ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﻧﺪﻩ ﺍﺧﺘﯿﺎﺭﺍﺕ ﺑﻪ ﻣﯿﺰﺍﻥ ﺯﯾﺎﺩﯼ ﺑﻪ ﮐﺎﺭﮐﻨﺎﻥ ﻭﺍﮔﺬﺍﺭ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻫﺎ ﺍﺣﺘﺮﺍﻡ ﮔﺬﺍﺷﺘﻪ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ . ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻓﻀﺎﯾﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﺁﻥ ﻫﺎ ﻓﺮﺍﻫﻢ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﺗﻮﺍﻧﺎﯾﯽ ﻭ ﺍﺳﺘﻌﺪﺍﺩ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻫﺎ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻣﯽ ﺩﻫﻨﺪ . ﺍﯾﻦ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻫﺎ ﺩﺭ ﺯﻣﯿﻨﻪ ﺁﻣﻮﺯﺵ، ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﮔﺬﺍﺭﯼ ﺳﻨﮕﯿﻦ ﻣﯽ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ . ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﻧﺪﻩ ﻣﻮﺟﺐ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﮐـﻪ ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ ﻓﺮﺩ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﺍﻓﺰﺍﯾﺶ ﯾﺎﺑﺪ ﻭ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﻋﻮﺍﻃﻒ ﻭ ﺍﺣﺴﺎﺳﺎﺕ ﺩﺭ ﻭﺿﻌﯽ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﯿﺮﺩ ﮐﻪ ﺟﻬﺖ ﺗﺄﻣﯿﻦ ﻫﺪﻑ ﻫﺎﯼ ﻣﻮﺭﺩ ﻧﻈﺮ ﺍﺯ ﻫﯿﭻ ﮐﻮﺷﺸﯽ ﻓﺮﻭﮔﺬﺍﺭ ﻧﮑﻨﻨﺪ ﻭ ﺑﺎ ﻫﺮ ﻣﺸﮑﻠﯽ ﺩﺳﺖ ﻭ ﭘﻨﺠﻪ ﻧﺮﻡ ﮐﻨﻨﺪ . ﻣﺸﺎﺭﮐﺖ ﮐﺎﻣﻞ ﺩﺭ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ : ﺩﺍﺩﻩ ﻫﺎﯼ ﺭﺳﻤﯽ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺑﻮﺩﺟﻪ، ﺳﻮﺩ ﻭ ﻫﺰﯾﻨﻪ ﻫﺎ ﺩﺭ ﺍﺧﺘﯿﺎﺭ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﯽ ﮔﯿﺮﺩ . ﻫﺮ ﺷﺨﺺ ﺁﺯﺍﺩﯼ ﻋﻤﻞ ﺩﺍﺭﺩ ﺗﺎ ﺑﺎ ﺳﺎﯾﺮ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺩﺭ ﺩﺭﻭﻥ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﺍﻃﻼﻋﺎﺗﯽ ﺭﺍ ﺭﺩ ﻭ ﺑﺪﻝ ﮐﻨﺪ . ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭﯼ ﺍﺯ ﯾﮏ ﺍﻟﮕﻮﯼ ﭘﻮﯾﻨﺪﻩ : ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﻧﺪﻩ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ ﺳﺎﺯ ﻭ ﮐﺎﺭﻫﺎﯾﯽ ﻣﺠﻬﺰ ﺑﺎﺷﺪ ﺗﺎ ﺍﻟﮕﻮﻫـﺎﯼ ﺫﻫﻨﯽ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﮐﺮﺩﻩ ﻭ ﺁﻥ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺩﺍﺋﻤﺎً ﻣﻮﺭﺩ ﺍﺭﺯﯾﺎﺑﯽ ﻭ ﺳﻨﺠﺶ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻫﺪ . ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﯾﻦ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻫﺎ ﻣﻮﻓﻖ ﺑﺎﺷﻨﺪ، ﻻﺯﻡ ﺍﺳﺖ ﺍﻟﮕﻮﻫﺎﯼ ﺫﻫﻨﯽ ﻭﺍﻗﻊ ﺑﯿﻨﺎﻧﻪ ﺍﯼ ﺩﺍﺷـﺘﻪ ﺑﺎﺷـﻨﺪ ﻭ ﺑﺎ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ، ﺁﻥ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺭﻭﺯ ﺭﺳﺎﻧﯽ ﮐﻨﻨﺪ ﻭ ﺑﮑﻮﺷﻨﺪ ﺗﺎ ﭘﻮﯾﺎﯾﯽ ﻭ ﺍﻧﻌﻄﺎﻑ ﺁﻥ ﻫﺎ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺣﻔﻆ ﺷﻮﺩ . ﺑﻪ ﮐﺎﺭﮔﯿﺮﯼ ﻋﻠﻢ ﻭ ﺗﺠﺮﺑﻪ : ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﻧﺪﻩ ﺗﺮﮐﯿﺒﯽ ﺍﺯ ﻋﻠﻢ ﻭ ﺗﺠﺮﺑﻪ ﺭﺍ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﯽ ﺩﻫﺪ ﺗﺎ ﺑﻪ ﮐﻤﮏ ﺍﯾﻦ ﺩﻭ ﺗﺼﻤﯿﻢ ﻫﺎﯼ ﺑﻬﺘﺮﯼ ﺑﮕﯿﺮﺩ، ﺯﯾﺮﺍ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺩﺍﻧﺶ ﺩﺭ ﺗﺼﻤﯿﻢ ﮔﯿﺮﯼ ﻫﺎﯼ ﺳـﺎﺯﻣﺎﻧﯽ، ﺳـﺮﻋﺖ، ﺩﻗﺖ ﻭ ﻫﺰﯾﻨﻪ ﻫﺎﯼ ﮐﻤﺘﺮﯼ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﺍﺭﺯﺍﻧﯽ ﻣﯽ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺑﻪ ﮐﺎﺭﮔﯿﺮﯼ ﺗﺠﺮﺑﻪ ﻫﺎ، ﺗﺼﻤﯿﻤﺎﺕ ﺍﺗﺨﺎﺫ ﺷﺪﻩ ﺭﺍ ﻭﺍﻗﻊ ﺑﯿﻨﺎﻧﻪ ﻭ ﻫﻤﺎﻫﻨﮓ ﺑﺎ ﻣﺤﯿﻂ ﻫﺎﯼ ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺮ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ . ﺩﺭ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻫﺎﯼ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﻧﺪﻩ ﺁﻧﭽﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﯼ ﻻﺯﻡ ﺍﺳﺖ، ﻋﻠﻢ ﻭ ﺗﺠﺮﺑﻪ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﺯ ﺗﺠﺮﺑﻪ ﺩﺭ ﺑﻪ ﮐﺎﺭﮔﯿﺮﯼ ﯾﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎﯼ ﮔﺬﺷـﺘﻪ ﺍﺳـﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ . ﺩﺭ ﺍﯾـﻦ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻫﺎ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ ﮐﻤﮏ ﺩﺍﻧﺶ ﻭ ﺗﺨﺼﺺ ﺧﻮﺩ، ﮔﺰﯾﻨﻪ ﻫﺎﯼ ﻣﻮﻓﻖ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﺁﯾﻨﺪﻩ ﺑﺮﺁﻭﺭﺩ ﮐﻨﻨﺪ ﻭ ﺑﺎ ﺑﻬﺮﻩ ﮔﯿﺮﯼ ﺍﺯ ﺗﺠﺮﺑﻪ ﺑﻪ ﺗﺼﻤﯿﻤﯽ ﻣﻨﻄﻘﯽ ﻭ ﺧﺮﺩﻣﻨﺪﺍﻧﻪ ﺩﺳﺖ ﯾﺎﺑﻨﺪ . منبع : bartarinha #سازمان_یادگیرنده#خلاقیت#یادگیرنده#خلاقیت#علم_تجربه#تجربه#الگو#آموزش#رهبران اندیشمند |