20-09-2021, 11:34 AM
در دوران کودکی دوستی و بازی از اهمیت زیادی برخوردار است و در بسیاری مواقع شرایط رشد بهینه کودک را فراهم می آورد . کودکان به دنبال دوستانی هستند که شبیه خودشان باشند یعنی هم سن و هم جنس بوده و علایق مشترکی داشته باشند. دوستی باعث می شود کودکان هم فکری ، کمک و معاشرت را یاد بگیرند و نسبت به خودشان نیز احساس بهتری داشته باشند . موضوعی که اهمیت دارد این است که دیدگاه ما نسبت به دوستی در سنین مختلف تغییر می کند و بر اساس آن اعتقادمان دوست پیدا می کنیم و در سنین مختلف انواع دوست یابی را تجربه می کنیم . در ادامه این مقاله مراحل دوستی در کودکان از دیدگاه سلمن را بیان می کنیم .
3 تا 7 سالگی ؛ مرحله همبازی موقت
مراحل دوستی در کودکان 4 مرحله است و هم بازی موقت اولین مرحله از این فرایند است . در این سطح از دوستی تمایز نایافته ، کودکان خودمحور هستند و نمی توانند دیدگاه دیگران را در نظر بگیرند ؛ آنها معمولا فقط به آنچه خود از یک رابطه می خواهند می اندیشند . بیشتر کودکان بسیار خردسال دوستان خود را بر اساس نزدیکی فیزیکی تعریف می کنند و تنها برای ویژگی های مادی یا فیزیکی آنها ارزش قائل می شوند .
مثال : " او در خیابان ما زندگی میکند " ، " او بازی پاور یا رنجر را دارد " .
حتما بخوانید: آموزش دوستیابی به کودک
4 تا 9 سالگی ؛ مساعدت یک جانبه
در این سطح از دوستی یک جانبه ، «دوست خوب» کسی است که کاری را می کند که کودک از یک دوست می خواهد .
مثال : " اون دیگه دوست من نیست، چون وقتی ازش خواستم با من بیاد ، نیامد" یا " اون دوست منه چون هر وقت بخوام پاک کنش را قرض بگیرم میگه باشه " .
6 تا 12 سالگی ؛ روابط مشترک دو جانبه در روز های خوشی
این سطح از دوستی دو طرفه ، با مرحله ۱ همپوشی دارد . این مرحله شامل بده - بستان می شود، اما هنوز بیشتر در خدمت بسیاری از علائق شخصی جداگانه است تا علائق مشترک دو دوست .
مثال : " ما با هم دوستیم ، ما برای هم برخی از کارها را انجام می دهیم " یا " دوست کسی است که وقتی کس دیگری را برای بازی کردن ندارید با شما بازی می کند " .
حتما بخوانید: فواید دوستی با همسالان در نوجوانی
9 تا 15 سالگی ؛ روابط مشترک دو جانبه و صمیمیانه
در این سطح از روابط متقابل ، کودکان دوستی را به عنوان پدیده ای در نظر می گیرند که به خودی خود وجود دارد و عبارتست از رابطه ای مستمر ، نظام دار و مستلزم پایبندی که با چیزی بیشتر از انجام دادن کارهایی برای یکدیگر همراه است. دوستان به یکدیگر تعلق دارند و صرفا از یکدیگر توقع دارند.
مثال : " دوست نزدیک شدن با کسی ، زمان زیادی می برد، بنابراین اگر بفهمی که دوستت به دنبال یافتن دوستان دیگری هم هست، واقعا حالت گرفته می شود " .
وابستگی متقابل خود مختار ؛ از 12 سالگی به بعد شروع می شود
در این مرحله از وابستگی متقابل ، کودکان نیازهای دوستان به وابستگی و خودمختاری را محترم می شمارند. مثال : " دوستی خوب ، یک تعهد واقعی است ، ریسکی که باید بکنید ؛ باید حمایت کنید ، اعتماد کنید و فداکاری کنید ، اما باید توانایی گذشت کردن را هم داشته باشید " .
منبع : روانشناسی رشد و تحول انسان ؛ سالی وندکاس الد ، روت داسکین فلد من ؛ ترجمه داود عرب قهستانی و همکاران .
در ادامه بخوانید: ویژگی روابط دوستی در نوجوانی
سوالات متداول
1- ✔️ مراحل دوستی در کودکان چیست؟
✔️ دیدگاه افراد نسبت به دوستی در سنین مختلف تغییر می کند و در کودکی دارای 4 مرحله است که در متن مقاله مطرح شده است.
2- ✔️ مرحله همبازی موقت چیست؟
✔️ مراحل دوستی در کودکان 4 مرحله است و هم بازی موقت اولین مرحله از این فرایند است که در متن مقاله شرح داده شده است.
3- ✔️ مرحله مساعدت یک جانبه چیست؟
✔️ در این سطح از دوستی یک جانبه دوست خوب کسی است که کاری را می کند که کودک از یک دوست می خواهد که در متن مقاله شرح داده شده است.
منبع : مراحل دوستی در کودکان
3 تا 7 سالگی ؛ مرحله همبازی موقت
مراحل دوستی در کودکان 4 مرحله است و هم بازی موقت اولین مرحله از این فرایند است . در این سطح از دوستی تمایز نایافته ، کودکان خودمحور هستند و نمی توانند دیدگاه دیگران را در نظر بگیرند ؛ آنها معمولا فقط به آنچه خود از یک رابطه می خواهند می اندیشند . بیشتر کودکان بسیار خردسال دوستان خود را بر اساس نزدیکی فیزیکی تعریف می کنند و تنها برای ویژگی های مادی یا فیزیکی آنها ارزش قائل می شوند .
مثال : " او در خیابان ما زندگی میکند " ، " او بازی پاور یا رنجر را دارد " .
حتما بخوانید: آموزش دوستیابی به کودک
4 تا 9 سالگی ؛ مساعدت یک جانبه
در این سطح از دوستی یک جانبه ، «دوست خوب» کسی است که کاری را می کند که کودک از یک دوست می خواهد .
مثال : " اون دیگه دوست من نیست، چون وقتی ازش خواستم با من بیاد ، نیامد" یا " اون دوست منه چون هر وقت بخوام پاک کنش را قرض بگیرم میگه باشه " .
6 تا 12 سالگی ؛ روابط مشترک دو جانبه در روز های خوشی
این سطح از دوستی دو طرفه ، با مرحله ۱ همپوشی دارد . این مرحله شامل بده - بستان می شود، اما هنوز بیشتر در خدمت بسیاری از علائق شخصی جداگانه است تا علائق مشترک دو دوست .
مثال : " ما با هم دوستیم ، ما برای هم برخی از کارها را انجام می دهیم " یا " دوست کسی است که وقتی کس دیگری را برای بازی کردن ندارید با شما بازی می کند " .
حتما بخوانید: فواید دوستی با همسالان در نوجوانی
9 تا 15 سالگی ؛ روابط مشترک دو جانبه و صمیمیانه
در این سطح از روابط متقابل ، کودکان دوستی را به عنوان پدیده ای در نظر می گیرند که به خودی خود وجود دارد و عبارتست از رابطه ای مستمر ، نظام دار و مستلزم پایبندی که با چیزی بیشتر از انجام دادن کارهایی برای یکدیگر همراه است. دوستان به یکدیگر تعلق دارند و صرفا از یکدیگر توقع دارند.
مثال : " دوست نزدیک شدن با کسی ، زمان زیادی می برد، بنابراین اگر بفهمی که دوستت به دنبال یافتن دوستان دیگری هم هست، واقعا حالت گرفته می شود " .
وابستگی متقابل خود مختار ؛ از 12 سالگی به بعد شروع می شود
در این مرحله از وابستگی متقابل ، کودکان نیازهای دوستان به وابستگی و خودمختاری را محترم می شمارند. مثال : " دوستی خوب ، یک تعهد واقعی است ، ریسکی که باید بکنید ؛ باید حمایت کنید ، اعتماد کنید و فداکاری کنید ، اما باید توانایی گذشت کردن را هم داشته باشید " .
منبع : روانشناسی رشد و تحول انسان ؛ سالی وندکاس الد ، روت داسکین فلد من ؛ ترجمه داود عرب قهستانی و همکاران .
در ادامه بخوانید: ویژگی روابط دوستی در نوجوانی
سوالات متداول
1- ✔️ مراحل دوستی در کودکان چیست؟
✔️ دیدگاه افراد نسبت به دوستی در سنین مختلف تغییر می کند و در کودکی دارای 4 مرحله است که در متن مقاله مطرح شده است.
2- ✔️ مرحله همبازی موقت چیست؟
✔️ مراحل دوستی در کودکان 4 مرحله است و هم بازی موقت اولین مرحله از این فرایند است که در متن مقاله شرح داده شده است.
3- ✔️ مرحله مساعدت یک جانبه چیست؟
✔️ در این سطح از دوستی یک جانبه دوست خوب کسی است که کاری را می کند که کودک از یک دوست می خواهد که در متن مقاله شرح داده شده است.
منبع : مراحل دوستی در کودکان