09-12-2020, 03:07 AM
تله کلیک همهی آن لینکهای اینترنتی و پستهای شبکهی اجتماعی هستند که با تیترهایی جذاب، شما را به کلیک کردن و خواندن محتوا جذب میکنند.
قطعا تاکنون در گشتوگذارهای خود در شبکههای اجتماعی و وبسایتها، با لینکها و تیترهایی مواجه شدهاید که با لحنی جذاب و حتی شوکهکننده، شما را به کلیک کردن و خواندن و دیدن محتوا تشویق میکنند. شاید کلیک کردن شما روی همین مقاله هم بهخاطر بخش دوم و تلهی جذابکنندهی آن بوده باشد. بههرحال انسان بهصورت ذاتی به چنین لحنها و عبارتهایی جذب میشود و حتی اگر چندین بار هم محتوایی بیارزش را در لینکهای مذکور دیده باشد، باز هم به کلیک کردن علاقه دارد. این مطلب قرار نیست حقیقتی شوکهکننده را به شما بیاموزد، بلکه قصد داریم طبیعت انسانی و چرایی علاقهمندی به چنین تیترهایی را بررسی کنیم که معروف به تله کلیک یا Clickbait هستند.
شاید در نگاه اول تصور کنید که تله کلیک دیگر مانند گذشته طرفدار ندارد یا بهسمت سقوط حرکت میکند. شاید تیترهای جذاب و زرد را دیگر برای جذب مخاطب کارساز ندانید صرفنظر از تفکر و باور شما، تله کلیک هنوز وجود دارد و به این زودی هم اینترنت و دنیای فناوری را ترک نخواهد کرد. برای تعریف تله کلیک، انواع تعریفها بهکار میرود. حتی بن اسمیث از بازفید (از مشهورترین وبسایتهای معروف به تله کلیکهای جذاب) اعتقاد دارد تله کلیک هر محتوایی است که ارزش تعریفشده در تیتر را به مخاطب ارائه نکند. برخی دیگر، انواع مقالههای فهرستی همچون «۱۰ راه برای موفقیت در هفت روز» یا موارد مشابه را در دستهبندی تله کلیک قرار میدهند. برخی دیگر نیز در تعریف کلی میگونید تله کلیک شامل هرگونه مقاله و محتوایی میشود که در اینترنت طرفدار ندارد.
چرا رسانهها از تله کلیک استفاده میکنند؟
پاسخ به سؤال بالا بسیار آسان است. رسانهها بهدنبال مخاطب بیشتر و درنتیجه درآمد بیشتر از سرویس خود هستند. تعداد کاربران یکتا همیشه بهعنوان معیاری از موفقیت یک رسانه تصور میشود و تأثیر زیادی بر هزینهی تبلیغات آن دارد. فاکتوری که حتی برخی رسانهها را علاوه بر روش تله کلیک، به خرید کلیک و بازدیدکنندهی تقلبی تشویق میکند.
تمامی فعالان حوزهی محتوا که بهنوعی تلاشی برای توزیع اطلاعات بهصورت آنلاین انجام میدهند، مدیون وبسایتهایی همچون گوگل و شبکههای اجتماعی همچون فیسبوک و توییتر و غیره هستند. این سرویسها امکان کشف محتوای وبسایت مذکور را برای مخاطب فراهم میکنند. ازطرفی الگوریتمهای مورداستفاده در موتورهای جستوجو، مدام تغییر میکند و ناشران با چالشهایی همیشگی روبهرو هستند. آنها باید مدام مقالههای خود را بهینهسازی و حتی بازطراحی کنند تا توزیع اجتماعی بهتری کسب شود. درنتیجه شاید فرمول ساخت تله کیک هم در گذشت زمان دستخوش تغییر شود، اما هیچگاه نمیتوان پایان عمر تیترهای احساسی و جذاب را پیشبینی کرد.
قطعا تاکنون در گشتوگذارهای خود در شبکههای اجتماعی و وبسایتها، با لینکها و تیترهایی مواجه شدهاید که با لحنی جذاب و حتی شوکهکننده، شما را به کلیک کردن و خواندن و دیدن محتوا تشویق میکنند. شاید کلیک کردن شما روی همین مقاله هم بهخاطر بخش دوم و تلهی جذابکنندهی آن بوده باشد. بههرحال انسان بهصورت ذاتی به چنین لحنها و عبارتهایی جذب میشود و حتی اگر چندین بار هم محتوایی بیارزش را در لینکهای مذکور دیده باشد، باز هم به کلیک کردن علاقه دارد. این مطلب قرار نیست حقیقتی شوکهکننده را به شما بیاموزد، بلکه قصد داریم طبیعت انسانی و چرایی علاقهمندی به چنین تیترهایی را بررسی کنیم که معروف به تله کلیک یا Clickbait هستند.
شاید در نگاه اول تصور کنید که تله کلیک دیگر مانند گذشته طرفدار ندارد یا بهسمت سقوط حرکت میکند. شاید تیترهای جذاب و زرد را دیگر برای جذب مخاطب کارساز ندانید صرفنظر از تفکر و باور شما، تله کلیک هنوز وجود دارد و به این زودی هم اینترنت و دنیای فناوری را ترک نخواهد کرد. برای تعریف تله کلیک، انواع تعریفها بهکار میرود. حتی بن اسمیث از بازفید (از مشهورترین وبسایتهای معروف به تله کلیکهای جذاب) اعتقاد دارد تله کلیک هر محتوایی است که ارزش تعریفشده در تیتر را به مخاطب ارائه نکند. برخی دیگر، انواع مقالههای فهرستی همچون «۱۰ راه برای موفقیت در هفت روز» یا موارد مشابه را در دستهبندی تله کلیک قرار میدهند. برخی دیگر نیز در تعریف کلی میگونید تله کلیک شامل هرگونه مقاله و محتوایی میشود که در اینترنت طرفدار ندارد.
چرا رسانهها از تله کلیک استفاده میکنند؟
پاسخ به سؤال بالا بسیار آسان است. رسانهها بهدنبال مخاطب بیشتر و درنتیجه درآمد بیشتر از سرویس خود هستند. تعداد کاربران یکتا همیشه بهعنوان معیاری از موفقیت یک رسانه تصور میشود و تأثیر زیادی بر هزینهی تبلیغات آن دارد. فاکتوری که حتی برخی رسانهها را علاوه بر روش تله کلیک، به خرید کلیک و بازدیدکنندهی تقلبی تشویق میکند.
تمامی فعالان حوزهی محتوا که بهنوعی تلاشی برای توزیع اطلاعات بهصورت آنلاین انجام میدهند، مدیون وبسایتهایی همچون گوگل و شبکههای اجتماعی همچون فیسبوک و توییتر و غیره هستند. این سرویسها امکان کشف محتوای وبسایت مذکور را برای مخاطب فراهم میکنند. ازطرفی الگوریتمهای مورداستفاده در موتورهای جستوجو، مدام تغییر میکند و ناشران با چالشهایی همیشگی روبهرو هستند. آنها باید مدام مقالههای خود را بهینهسازی و حتی بازطراحی کنند تا توزیع اجتماعی بهتری کسب شود. درنتیجه شاید فرمول ساخت تله کیک هم در گذشت زمان دستخوش تغییر شود، اما هیچگاه نمیتوان پایان عمر تیترهای احساسی و جذاب را پیشبینی کرد.