06-05-2021, 12:26 AM
[font=Tahoma, sans-serif]پرديس فناوري کيش _ طرح ملي مشاوره متخصصين صنعت و مديريت _ گروه فناوري اطلاعات و ارتباطات[/font]
مرکز تلفن شهری
زیر واحدهای یک شبکه شهری ، در یک مرکز تلفن اگر بخواهیم زیرساختهای آنرا به طور خلاصه دسته بندی کنیم، به دو دسته کلی می رسیم:
[list]
[*]قسمت اداری
[*]قسمت فنی
[/list]وظایف هر کدام از این واحدها و زیر مجموعه های آنها جزئی از ساختار مرکز تلفنی می باشد.
قسمت اداری مرکز مخابراتی
[list]
[*]قسمت اداری شامل اجزای زیر است:
[*]واحد اداری
[*]واحد مشترکین
[*]واحد آبونمان
[*]واحد خرید و انبارداری
[*]واحد دبیرخانه
[*]واحد حسابداری
[*]واحد مالی
[*]واحد نگهبانی
[*]شبکه
[/list]شرح وظایف قسمت اداری اداری
[list]
[*]واحد اداری :نظارت بر کار پیمانکاران،تنظیم قرارداد های پیمان کاری ،مکاتبات، پیگیری انشعاب آب و برق ساختمانهای اداری وفنی، تحویل و تحول ساختمانهای مخابرات روستایی.
[*]واحد امور مشترکین: رسیدگی به تقاضای مشتریان،رسیدگی به تقاضای ثبت نام تلفن، تغييرمكان وتغييرنام فيش وتلفن، رسيدگي به شكايت هاي مرتبط با کارکرد غیرمتعارف تلفن، تعويض شماره، اصلاح نام ونشاني مندرج درقبض ها.
[*]واحد آبونمان: صدور قبض های مشترکین ، اصلاح های مرتبط با قبض های مشترکین.
[*]واحدخریدوانبارداری:خريدلوازم طبق برگ درخواست وتنظيم اسناد مربوطه وتحويل آن به امورمالي، صدورحواله انبار،رسيدانبار،انبارگرداني–اعلام نيازهاي واحد هابه مسئولين.
[/list]شرح وظایف قسمت اداری اداری
[list]
[*]واحد دبیرخانه: ثبت وصدورنامه هاي وارده وصادره، ارسال و دریافت نامه ها، بایگانی پرونده کارکنان،ماشین نویسی.
[*]واحد حسابداری :صدور اسناد، پیگیری امور مالی و نقدینگی، ثبت درآمدها و هزینه ها، محاسبه صورت وضعیتها،محاسبه حقوق دفاتر و مراکز پیمانکاران،مجوز و اخذ اعتبارات.
[*]واحد مالی: نظارت بر واحدهای حسابداری و حسابداری توابع.
[*]واحد شبکه: بررسی امکانات، رفع خرابی کابلی، نظارت بر کار پمانکارشبکه هوایی، بررسی استعلام منصوبات کابلی،پیگیری طرحهای شبکه کابل.
[*]واحد نگهبانی :محافظت ازساختمان و ورود و خروج پرسنل و ارباب رجوع را به عهده دارد.
[/list]قسمت فنی مرکز تلفن محلی
[list]
[*]قسمتهای مهم و اصلی فنی یک مرکز تلفنی شامل قسمتهای زیر می باشند:
[*]سالن سوئیچ
[*]سالن امتحان یا MDF (Main Distribution Frame)
[*]اتاق تغذیه
[*]شبکه کابل
[/list]شرح مختصر قسمت فنی
[list]
[*]سالن سوئیچ: مهمترین قسمت واحد پشتیبانی و فنی می باشد که که اطلاعات تمامی شماره تلفن ها، قطع و وصل شماره تلفن، ارتباط بین مراکز تلفنی و… درآنجا کنترل می شود.
[*]سالن امتحان: وظیفه ی سالن امتحان، امتحان و تست شماره ها می باشد.
[*]اتاق تغذیه: وظیفه ی اتاق تغذیه تامین برق مرکز تلفن می باشد.
[*]شبکه کابل: این قسمت رابط بین قسمت MDFو حوضچه ها و کافو می باشد. به این ترتیب که چندین کابل از MDFبه شبکه کابل وارد و از آنجا به حوضچه ها و کافو ها می رود.
[/list]نمودار سازمانی مرسوم در مرکز تلفن محلی
[b][font=B Nazanin]شرح قسمت فنی
[/font][/b]
چون اکثر کارهای نگهداری و تعمیرات در قسمت فنی مخابرات انجام می شود ؛قسمت فنی مخابرات را مراکز تلفن می نامند. قسمت های زیر ساختی در واحد فنی شامل اجزای اصلی زیر اند:
[list=1]
[*] سالن سوئیچ
[*] سالن امتحان
[*] اتاق کنترل
[*] اتاق PCM
[*] اتاق تغذیه
[/list]
نکته بقیه ی مطالب در پیوست می باشد
مرکز تلفن شهری
زیر واحدهای یک شبکه شهری ، در یک مرکز تلفن اگر بخواهیم زیرساختهای آنرا به طور خلاصه دسته بندی کنیم، به دو دسته کلی می رسیم:
[list]
[*]قسمت اداری
[*]قسمت فنی
[/list]وظایف هر کدام از این واحدها و زیر مجموعه های آنها جزئی از ساختار مرکز تلفنی می باشد.
قسمت اداری مرکز مخابراتی
[list]
[*]قسمت اداری شامل اجزای زیر است:
[*]واحد اداری
[*]واحد مشترکین
[*]واحد آبونمان
[*]واحد خرید و انبارداری
[*]واحد دبیرخانه
[*]واحد حسابداری
[*]واحد مالی
[*]واحد نگهبانی
[*]شبکه
[/list]شرح وظایف قسمت اداری اداری
[list]
[*]واحد اداری :نظارت بر کار پیمانکاران،تنظیم قرارداد های پیمان کاری ،مکاتبات، پیگیری انشعاب آب و برق ساختمانهای اداری وفنی، تحویل و تحول ساختمانهای مخابرات روستایی.
[*]واحد امور مشترکین: رسیدگی به تقاضای مشتریان،رسیدگی به تقاضای ثبت نام تلفن، تغييرمكان وتغييرنام فيش وتلفن، رسيدگي به شكايت هاي مرتبط با کارکرد غیرمتعارف تلفن، تعويض شماره، اصلاح نام ونشاني مندرج درقبض ها.
[*]واحد آبونمان: صدور قبض های مشترکین ، اصلاح های مرتبط با قبض های مشترکین.
[*]واحدخریدوانبارداری:خريدلوازم طبق برگ درخواست وتنظيم اسناد مربوطه وتحويل آن به امورمالي، صدورحواله انبار،رسيدانبار،انبارگرداني–اعلام نيازهاي واحد هابه مسئولين.
[/list]شرح وظایف قسمت اداری اداری
[list]
[*]واحد دبیرخانه: ثبت وصدورنامه هاي وارده وصادره، ارسال و دریافت نامه ها، بایگانی پرونده کارکنان،ماشین نویسی.
[*]واحد حسابداری :صدور اسناد، پیگیری امور مالی و نقدینگی، ثبت درآمدها و هزینه ها، محاسبه صورت وضعیتها،محاسبه حقوق دفاتر و مراکز پیمانکاران،مجوز و اخذ اعتبارات.
[*]واحد مالی: نظارت بر واحدهای حسابداری و حسابداری توابع.
[*]واحد شبکه: بررسی امکانات، رفع خرابی کابلی، نظارت بر کار پمانکارشبکه هوایی، بررسی استعلام منصوبات کابلی،پیگیری طرحهای شبکه کابل.
[*]واحد نگهبانی :محافظت ازساختمان و ورود و خروج پرسنل و ارباب رجوع را به عهده دارد.
[/list]قسمت فنی مرکز تلفن محلی
[list]
[*]قسمتهای مهم و اصلی فنی یک مرکز تلفنی شامل قسمتهای زیر می باشند:
[*]سالن سوئیچ
[*]سالن امتحان یا MDF (Main Distribution Frame)
[*]اتاق تغذیه
[*]شبکه کابل
[/list]شرح مختصر قسمت فنی
[list]
[*]سالن سوئیچ: مهمترین قسمت واحد پشتیبانی و فنی می باشد که که اطلاعات تمامی شماره تلفن ها، قطع و وصل شماره تلفن، ارتباط بین مراکز تلفنی و… درآنجا کنترل می شود.
[*]سالن امتحان: وظیفه ی سالن امتحان، امتحان و تست شماره ها می باشد.
[*]اتاق تغذیه: وظیفه ی اتاق تغذیه تامین برق مرکز تلفن می باشد.
[*]شبکه کابل: این قسمت رابط بین قسمت MDFو حوضچه ها و کافو می باشد. به این ترتیب که چندین کابل از MDFبه شبکه کابل وارد و از آنجا به حوضچه ها و کافو ها می رود.
[/list]نمودار سازمانی مرسوم در مرکز تلفن محلی
[b][font=B Nazanin]شرح قسمت فنی
[/font][/b]
چون اکثر کارهای نگهداری و تعمیرات در قسمت فنی مخابرات انجام می شود ؛قسمت فنی مخابرات را مراکز تلفن می نامند. قسمت های زیر ساختی در واحد فنی شامل اجزای اصلی زیر اند:
[list=1]
[*] سالن سوئیچ
[*] سالن امتحان
[*] اتاق کنترل
[*] اتاق PCM
[*] اتاق تغذیه
[/list]
نکته بقیه ی مطالب در پیوست می باشد