26-05-2021, 02:34 PM
شرکت موتورولا یک شرکت مخابراتی چند ملیتی است که در سال ۱۹۲۸ در شامبورگ، ایلینوی با نام Galvin Manufacturing بنیانگذاری شد. این شرکت ابتدا در طراحی و فروش تجهیزات بیسیم شبکه مانند ایستگاههای مبتنی بر انتقال سلولی و تقویتکنندههای سیگنال فعالیت داشته است. این شرکت با تولید رادیوهای مخصوص ماشین به شهرت رسید و بعد از آن با نام موتورولا شناخته شد. کلمهی موتورولا با ادغام دو کلمه ساخته شده است. کلمهی «motor» که نشان دهندهی موتور ماشین است و «ola» که از ویکتورلا گرفته شده است. شرکت موتورولا اختراعات زیادی را در زمینهی فناوریهای مرتبط با رادیو ارائه کرده و باعث انقلاب در صنعت رایانهها شده است. این شرکت در سالهای ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ مبلغ ۴.۳ میلیارد دلار از دارایی خود را از دست داد. به همین دلیل در ژانویه سال ۲۰۱۱ به دو شرکت موتورولا موبیلیتی (Motorola Mobility) و موتورولا سلوشنز (Motorola Solutions) تقسیم شد. موتورولا سلوشنز بهعنوان جانشین اصلی شرکت شناخته میشود. موتورولا موبیلیتی که در زمینهی تولید موبایل فعالیت میکند، در سال ۲۰۱۴ به شرکت لنوو فروخته شد.
داستان شکلگیری برند موتورولا
داستان راهاندازی این شرکت از آنجایی آغاز میشود که دو برادر به نامهای پاول گالوین (Paul Galvin) و جوزف گالوین (Joseph Galvin) تصمیم میگیرند یک شرکت ورشکسته به نام Stewart Battery را خریداری کنند. آنها این شرکت و تجهیزاتش که در زمینه حذف باتری فعالیت میکرد را در یک حراجی و به قیمت ۷۵۰ دلار خریداری کردند. آنها نام شرکت را به Galvin Manufacturing Corporation تغییر دادند و با سرمایهی ۵۶۵ دلاری و ۵ کارمند کار خود را آغاز کردند. اولین محصول این شرکت دستگاههایی به نام battery-eliminator بودند. این دستگاه کمک میکرد تا رادیوهای خانگی بدون نیاز به باتری و با مصرف جریان برق بتوانند کار کنند. پیشرفت تکنولوژی رادیو با سرعت زیادی در حال رشد بود و در نتیجه مصرف این دستگاه بعد از مدتی منسوخ شد. در آن زمان نصب رادیو داخل ماشین در حال رواج پیدا کردن بود و در نتیجه پاول گالوین از مهندسان خود خواست رادیوهای ارزان قیمتی طراحی کنند که بتوان از آنها در وسائل نقلیه استفاده کرد. بنابراین تیم او موفق شد در سال ۱۹۳۰ رادیوهای مورد نظر خود را با نام موتورولا به بازار عرضه کند. این محصول ابتدا در اختیار اداره پلیس قرار گرفت و بهاندازهای محبوب شد که از آن به بعد همه این شرکت را با نام موتورولا میشناختند.
تولید اولین تلفن همراه
اولین تماس تلفنی از طریق موبایل در سال ۱۹۷۳ و توسط مارتین کوپر (Martin Cooper) انجام شد. او مهندس ارشد شرکت موتورولا بود و با شرکت مخابراتی رقیب تماس گرفته بود تا به آنها بگوید که این تماس را از طریق یک تلفن موبایل برقرار کرده است. این تلفن که نسخهی آزمایشی بود ۱.۱ کیلوگرم وزن داشت. اولین تلفن همراه موتورولا ۱۰ ساعت زمان برای شارژ کامل احتیاج داشت و میتوانست یک مکالمهی ۳۰ دقیقهای برقرار کند. در سال ۱۹۸۳ اولین تلفن قابل حمل با نام Motorola DynaTAC 8000X رسما به بازار عرضه شد. این تلفن تا ۶ ساعت در حالت آماده به کار شارژ داشت و یک مکالمهی ۳۰ دقیقهای را پشتیبانی میکرد. این تلفن همچنین میتوانست ۳۰ شماره را در حافظهی خود ذخیره کند و ۳۹۹۵ دلار قیمت داشت.
در سال ۱۹۸۹ اولین تلفن همراه واقعی قابل حمل و نیمه تاشو به نام MICROTAC توسط شرکت موتورولا به بازار عرضه شد.
اولین گوشی اندروید
اولین گوشیهای مبتنی بر اندروید موتورولا یعنی خانوادهی دروید در سال ۲۰۰۹ به بازار وارد شدند. این گوشیهای دارای سیستمعامل اندروید ۲ و صفحه نمایش لمسی بودند. حالت کشویی این موبایل از کنار طراحی شده بود و صفحه کلید در زیر آن قرار داشت. این موبایل همچنین اولین دستگاهی بود که از گوگل مپ برای مسیریابی استفاده میکرد.
دلایل شکست برند موتورولا
سرعت آرام شرکت موتورولا در تولید محصولات جدید را نیز میتوان یکی دیگر از دلایل شکست این شرکت دانست. همهی شرکتهای فعال در زمینهی تولید تلفن همراه سعی میکنند تکنولوژیهای جدید خود را زودتر از رقبایشان به بازار عرضه کنند اما شرکت موتورولا معمولا هیچ عجلهای در انجام این کار از خودش نشان نمیدهد.
داستان شکلگیری برند موتورولا
داستان راهاندازی این شرکت از آنجایی آغاز میشود که دو برادر به نامهای پاول گالوین (Paul Galvin) و جوزف گالوین (Joseph Galvin) تصمیم میگیرند یک شرکت ورشکسته به نام Stewart Battery را خریداری کنند. آنها این شرکت و تجهیزاتش که در زمینه حذف باتری فعالیت میکرد را در یک حراجی و به قیمت ۷۵۰ دلار خریداری کردند. آنها نام شرکت را به Galvin Manufacturing Corporation تغییر دادند و با سرمایهی ۵۶۵ دلاری و ۵ کارمند کار خود را آغاز کردند. اولین محصول این شرکت دستگاههایی به نام battery-eliminator بودند. این دستگاه کمک میکرد تا رادیوهای خانگی بدون نیاز به باتری و با مصرف جریان برق بتوانند کار کنند. پیشرفت تکنولوژی رادیو با سرعت زیادی در حال رشد بود و در نتیجه مصرف این دستگاه بعد از مدتی منسوخ شد. در آن زمان نصب رادیو داخل ماشین در حال رواج پیدا کردن بود و در نتیجه پاول گالوین از مهندسان خود خواست رادیوهای ارزان قیمتی طراحی کنند که بتوان از آنها در وسائل نقلیه استفاده کرد. بنابراین تیم او موفق شد در سال ۱۹۳۰ رادیوهای مورد نظر خود را با نام موتورولا به بازار عرضه کند. این محصول ابتدا در اختیار اداره پلیس قرار گرفت و بهاندازهای محبوب شد که از آن به بعد همه این شرکت را با نام موتورولا میشناختند.
تولید اولین تلفن همراه
اولین تماس تلفنی از طریق موبایل در سال ۱۹۷۳ و توسط مارتین کوپر (Martin Cooper) انجام شد. او مهندس ارشد شرکت موتورولا بود و با شرکت مخابراتی رقیب تماس گرفته بود تا به آنها بگوید که این تماس را از طریق یک تلفن موبایل برقرار کرده است. این تلفن که نسخهی آزمایشی بود ۱.۱ کیلوگرم وزن داشت. اولین تلفن همراه موتورولا ۱۰ ساعت زمان برای شارژ کامل احتیاج داشت و میتوانست یک مکالمهی ۳۰ دقیقهای برقرار کند. در سال ۱۹۸۳ اولین تلفن قابل حمل با نام Motorola DynaTAC 8000X رسما به بازار عرضه شد. این تلفن تا ۶ ساعت در حالت آماده به کار شارژ داشت و یک مکالمهی ۳۰ دقیقهای را پشتیبانی میکرد. این تلفن همچنین میتوانست ۳۰ شماره را در حافظهی خود ذخیره کند و ۳۹۹۵ دلار قیمت داشت.
در سال ۱۹۸۹ اولین تلفن همراه واقعی قابل حمل و نیمه تاشو به نام MICROTAC توسط شرکت موتورولا به بازار عرضه شد.
اولین گوشی اندروید
اولین گوشیهای مبتنی بر اندروید موتورولا یعنی خانوادهی دروید در سال ۲۰۰۹ به بازار وارد شدند. این گوشیهای دارای سیستمعامل اندروید ۲ و صفحه نمایش لمسی بودند. حالت کشویی این موبایل از کنار طراحی شده بود و صفحه کلید در زیر آن قرار داشت. این موبایل همچنین اولین دستگاهی بود که از گوگل مپ برای مسیریابی استفاده میکرد.
دلایل شکست برند موتورولا
کارشناسان معتقدند که دلایل مختلف زیادی در طول زمان دست به دست هم دادهاند تا شرکت موتورولا نتواند در بازار رقابت قوی ظاهر شود. یکی از این دلایل این بود که شرکت موتورولا خیلی دیر از فناوری 3G در محصولات خود استفاده کرد. اشتباه این شرکت این بود که طبق نیازهای مردم آمریکا عمل کرده بود و خواستهی بقیهی مشتریهای خود را نادیده گرفته بود. یکی دیگر از اشتباهات شرکت موتورولا این بود که نتوانست نوآوری جدیدی به بازار عرضه کند. گوشیهای RAZR موفقیت بزرگی برای این شرکت بودند. اما بعد از آن نتوانست محصولی با موفقیت مشابه را به بازار عرضه کند. رقبای این شرکت همگی با ارائهی محصولات و نوآوریهای جدید توانستهاند قدرت خود را در بازار حفظ کنند. موتورولا در حال حاضر محصولات متنوعی با سیستمعامل، واسط کاربری و طراحیهای مختلف به بازار عرضه میکند اما به عقیدهی کارشناسان باید تمرکز خود را روی یک یا دو بخش بگذارد تا بتواند یک محصول دیگر مانند گوشیهای RAZR را به بازار عرضه کند.
کار کردن روی تعداد زیادی از پلتفرمها از جمله دیگر دلایل شکست این شرکت است. شرکت موتورولا در حال حاضر روی تولید گوشیهایی با سیستمعامل Symbian، Linux و Windows Mobile کار میکند. به همین دلیل نمیتواند یک محصول متقاعدکننده به بازار عرضه کند. این شرکت در سال ۲۰۰۷ شرکتی به نام Symbol Technologies را خریداری کرد تا از سیستمهای جدید برای موبایلهای خود استفاده کنند. سیستمهایی مانند ذخیرهی پیشرفتهی اطلاعات و شناسایی فرکانس رادیو که به کارکرد بهتر موبایلهای موتورولا کمک میکرد. این شرکت اخیرا هیچ اقدام مشابهی برای خرید تکنولوژیهای جدید انجام نداده و برخی همین موضوع را یکی از علتهای اصلی شکست این برند میدانند.
یکی از دلایل موفقیت شرکتهای بزرگ این است که از همفکری کارمندان با استعداد و خلاق خود برای اختراع محصولات جدید استفاده میکنند. شرکت موتورولا ۶۹ هزار کارمند در سراسر دنیا دارد اما کارمندان برتر آن برای طراحی محصولات جدید هرگز با یکدیگر در تعامل نبودهاند. مدیرعامل پیشین این شرکت یعنی ادوارد زندر (Edward Zander) برای حل این مشکل تلاش کرد اما نتوانست آن را از بین ببرد.
سرعت آرام شرکت موتورولا در تولید محصولات جدید را نیز میتوان یکی دیگر از دلایل شکست این شرکت دانست. همهی شرکتهای فعال در زمینهی تولید تلفن همراه سعی میکنند تکنولوژیهای جدید خود را زودتر از رقبایشان به بازار عرضه کنند اما شرکت موتورولا معمولا هیچ عجلهای در انجام این کار از خودش نشان نمیدهد.