26-05-2021, 02:03 PM
گوچی (Gucci) برندی ایتالیایی در صنعت مد است که عموما با محصولات لاکچری در این صنعت و همچنین محصولات چرمی خاص خود شناخته میشود. این برند نزدیک به یک قرن پیش در ایتالیا تاسیس شد و امروز به یکی از شناختهشدهترین نامهای صنعت مد تبدیل شده است.
گوچی در طول تاریخ خود یکی از مورد احترامترین و تحسینشدهترین برندهای لاکچری در صنعت مد بوده است. این برند از زمان تاسیس در سال ۱۹۲۱ که بهعنوان یک فروشگاه محصولات چرمی شروع به کار کرد تا به امروز مجموعهای از طراحیها و محصولات منحصر بهفرد را به بازار عرضه کرده که نمادی از مد لاکچری، تولید باکیفیت و طراحی خاص بوده است. از نظر اغلب کارشناسان صنعت مد، هنر بی عیب و نقص و طراحی هوشمندانه در تمام اجزاء محصولات این برند نمایان است.
تاریخچه تاسیس
گوچیو گوچی جوان ایتالیایی متولد ۱۸۸۱ بود که پس از مهاجرت به لندن، در سالهای ابتدایی قرن بیستم بهعنوان خدمتکارو باربر هتل مشهور ساووی کار میکرد. او پس از چند سال به پاریس رفت و همین شغل را در آنجا نیز انجام داد. گوچیو به کیفها و چمدانهای لوکس مسافران هتل علاقهمند بود و ایدهی طراحی و ساخت محصولات مشابه چرمی در همان سالهای خدمتکاری در ذهنش شکل گرفت.
گوچی اولین فروشگاه خود را در سال ۱۹۲۰ در شهر فلورانس تاسیس کرد و محصولات چرمی را در آن به فروش رساند. او با حفظ روشهای سنتی طراحی و تولید محصولات پوشاک و اکسسوری، روشهای صنعتی تولید انبوه را نیز به کار گرفت. او در همان شروع کار، هنرمندان و کارگران حرفهای صنعت چرم فلورانس را استخدام کرد تا کیفیت نهایی محصولات زیر نظر آنها حاصل شود.
اولین مشتریان برند گوچی سوارکاران بودند که انواع لباسها و اکسسوریهای سوارکاری خود را از این برند تهیه میکردند. طراحی کفشهای راحتی مشهور گوچی و همچنین رنگ سبز و قرمز مشهور این برند از همین زمان شکل گرفت که هنوز نیز بهعنوان نمادهای اصلی آنها شناخته میشوند. نکتهی جالب این که کفشهای loafer برند گوچی تنها کفشهای موجود در کلکسیون هنر مدرن نیویورک هستند.
نوآوری و گسترش کسبوکار
کمبود مواد اولیه در دوران جنگ جهانی دوم مانعی برای گسترش برند گوچی نبود. گوچیو با استفاده از موادی همچون کرباس و چوب بامبو، محصولات خاص خود را در این سالها تولید کرد که بعدها به امضای این برند نیز تبدیل شد. در آن سالها نماد گوچی دو حرف G بود که با خطوط قرمز و سبز تزئین شده بودند. پس از پایان جنگ، تاج گوچی بهعنوان نماد برند استفاده شد که شامل یک سپر و شوالیه و روبانهای قرمز و سبز بود. این نماد شباهت زیادی به نمادهای شهر فلورانس داشت
پسران گوچیو یعنی آلدو و رودولفو در سال ۱۹۵۳ تصمیم به گسترش جدی فعالیتهای برند گرفتند. آنها با تاسیس فروشگاه در شهر نیویورک قدم اول را در این مسیر برداشتند. ۱۵ روز پس از تاسیس این فروشگاه، گوچیو گوچی افسانهای در ۷۲ سالگی از دنیا رفت. ۷ سال پس از تاسیس اولین فروشگاه در نیویورک، برند ایتالیایی محل فعالیت خود را به خیابان مشهور پنجم در این شهر منتقل کرد. پس از آن فلوریدا، لندن و بورلی هیلز میزبان آنها بود.
نوآوریهای گوچی در سالهای بعدی در بخش طراحی و ساخت، آنها را به یکی از مشهورترین برندهای قرن بیستم تبدیل کرد که کپی کردن از طراحیهایشان بیش از دیگران بود. آنها در تولید محصولات از پوست خوک در کنار پوست بسیاری حیوانات خاص استفاده میکردند. بعلاوه استفاده از کرباس و پارچهی ساتن برای تولید کیفهای ضد آب، به نوآوری ویژهی این برند تبدیل شده بود. استفاده از بامبو نیز برای ساخت بند کیفهای دستی و بدنهی آنها در این شرکت رونق گرفت.
آلدو گوچی در سال ۱۹۶۰ طراحی ماندگار دو حرف G را برای برند عرضه کرد. این طراحی که با سادگی نمایانگر نام موسس این برند بود، در سالهای بعدی با طرحهای مختلف در محصولات گوچی استفاده شد. علاوه بر این طراحیها، گوچی عبارت Made in Italyا نیز به وضوح در محصولات خود استفاده میکرد و بهنوعی خود را نماد این عبارت کرد.
در سال ۱۹۶۴ یکی از طراحیهای ویژهی این برند یعنی طرح پروانهای برای پارچهی ابریشمی عرضه شد که بعدها با اضافه شدن طرحهای گلدار لوکس، جایگاه ویژهای در میان لوکس پوشان پیدا کرد. داستان طراحیهای گلدار یا Flora گوچی به سال ۱۹۶۶ و حضور پرنسس گریس همسر شاهزادهی موناکو در فروشگاه گوچی باز میگردد. رودولفو گوچی تصمیم گرفت تا زیباترین روسری گلدار را برای پرنسس طراحی کند و از طراح مشهور ویتوریو اکورنرو درخواست کرد تا طرحی ویژه برای او آماده کند. این طراحی شروع استفاده از طرحهای گلدار در مجموعهی گوچی بود که بعدها در انواع محصولات از کیف تا لباس گسترش یافته و خصوصا برای افراد خاص و میهمانیهای خاص آماده میشد.
بحران و بازیابی اعتبار
یکی از بزرگترین بحرانهای برند گوچی در دههی ۱۹۸۰ رخ داد و آنها را تا مرز ورشکستگی پیش برد. ماریتزیو گوچی پسر رودولفو پس از مرگ پدر در سال ۱۹۸۳ مدیریت برند را در دست گرفته و عمویش آلدو را اخراج کرد. آلدو در سالهای بعد به اتهام فرار مالیاتی چند سالی را در زندان گذراند. در ادامه ماریتزیو در مدریت گوچی موفق نبود و در نهایت به اجبار سهام خود در برند را در سال ۱۹۸۸ به شرکت بحرینی Investcorp فروخت.
یکی از استخدامهای موفق گوچی در دوران بحران، دان ملو بود که در سال ۱۹۸۹ بهعنوان طراح لباسهای آماده استخدام شد. ملو که از اعتبار خدشهدار شدهی گوچی اطلاع داشته و تلاش میکرد تا آن را بازیابی کند، تام فورد را در سال ۱۹۹۰ برای مدیریت خط لباسهای آمادهی برند استخدام کرد. پس از ۴ سال فورد به سمت مدیریت نوآوری گوچی رسید. اقدام دیگر ملو انتقال مرکز مدیریت گوچی از میلان، به محل تولدش یعنی فلورانس بود. پس از این اقدام او و فورد تعداد محصولات گوچی را از ۲۰ هزار به ۵ هزار کاهش داده و مسیر لاکچری کردن برند را بیش از پیش هموار کردند.
گوچی در سال ۱۹۹۵ بهطور رسمی وارد بورس شده و ipo خود را در بازارا سهام نیویورک برگزار کرد. در این رویداد ارزش هر سهم این برند ۲۲ دلار تعیین شد. اتفاق مهم دیگر در سالهای پایانی قرن بیستم، خرید برند ساعت Severin-Montres و تغییر نام آن به Gucci Timepieces بود. در سال ۱۹۹۸، این شرکت عنوان برترین شرکت اروپایی سال را از انجمن رسانههای کسبوکار اروپا دریافت کرد
بازاریابی دیجیتال
برند گوچی در سالهای اخیر حضوری جدی در فضای اینترنت و شبکههای اجتماعی داشته و به برندی شناختهشده در این بخش تبدیل شده است. در سال ۲۰۱۷ این برند شاهد رشد ۱۱۵ درصدی بود و ارزش درآمد حاصل از فعالیتهای رسانهای آنها به بیش از ۶۱ میلیون دلار رسید. گوچی سهم عمدهای از این رشد را مدیون سیاستهای استراتژیهای بازاریابی دیجیتال خود است که دنیای دیجیتال را با تجربههای واقعی ترکیب کرده و با مخاطبان بیشتری ارتباط برقرار کرده است.
برند گوچی در محتوای دیجیتال خود توجه زیادی به تصاویر و محتوای بصری میکند. آنها سرمایهگذاری زیادی روی بخش تجارت الکترونیک داشته و تجربهی کاربران در ارتباط با شناخت محصولات از طریق وبسایت را نیز بهمقدار زیادی بهبود دادهاند. انواع تصاویر و ویدیوهای باکیفیت از محصول و فرآیند پشت صحنهی طراحی و ساخت آن، حضور دیجیتالی این برند را پررنگتر از رقبا کرده است.
علاوه بر وبسایت و کمپینهای تبلیغات دیجیتال خود برند، فعالیت اکانتهای شبکههای اجتماعی گوچی نیز قابل توجه است. آنها با فعالیت جدی در شبکههای معروف از جمله فیسبوک، توییتر، اینتساگرام،یوتیوب و حتی گوگل پلاس،در سال ۲۰۱۷ بهعنوان برترین برند لاکچری مورد بحث در شبکههای اجتماعی انتخاب شدند. کمپینهای تبلیغاتی و فعالیتهای جوانپسندانهی گوچی در شبکههای اجتماعی در گسترش محبوبیت این برند ایتالیایی در دنیای جدید موفق بودهاند.
یکی دیگر از بخشهای بازاریابی قوی گوچی، همکاری با سلبریتیهای مشهور هالیوود و اینفلوئنسرهای شبکههای اجتماعی است. نکتهی جالب این که گوچی با سابقهی طولانی نزدیک به یک قرن خود، در این فعالیتها سعی میکند تا خود را برندی تازه و جوانپسند معرفی کند.
فرصتها و چالشها
نکتهی قابل توجه این که نیمی از فروش برند گوچی امروز به دست جوانان و نسل هزاره میرسد. تبلیغات و فعالیتهای این برند آنها را مجاب کرده که همان پسانداز کم دوران جوانی خود را نیز برای اکسسوریهای ایتالیایی هزینه کرده و وارد جامعهی گوچی شوند. این افزایش تقاضا آمار فروش برند ایتالیایی را در سهماههی پایانی سال ۲۰۱۷ به رشد ۴۹ درصدی رسانده و شرکت مالک یعنی کرینگ را نیز با سود خوبی مواجه کرده است.
گوچی در طول تاریخ خود یکی از مورد احترامترین و تحسینشدهترین برندهای لاکچری در صنعت مد بوده است. این برند از زمان تاسیس در سال ۱۹۲۱ که بهعنوان یک فروشگاه محصولات چرمی شروع به کار کرد تا به امروز مجموعهای از طراحیها و محصولات منحصر بهفرد را به بازار عرضه کرده که نمادی از مد لاکچری، تولید باکیفیت و طراحی خاص بوده است. از نظر اغلب کارشناسان صنعت مد، هنر بی عیب و نقص و طراحی هوشمندانه در تمام اجزاء محصولات این برند نمایان است.
تاریخچه تاسیس
گوچیو گوچی جوان ایتالیایی متولد ۱۸۸۱ بود که پس از مهاجرت به لندن، در سالهای ابتدایی قرن بیستم بهعنوان خدمتکارو باربر هتل مشهور ساووی کار میکرد. او پس از چند سال به پاریس رفت و همین شغل را در آنجا نیز انجام داد. گوچیو به کیفها و چمدانهای لوکس مسافران هتل علاقهمند بود و ایدهی طراحی و ساخت محصولات مشابه چرمی در همان سالهای خدمتکاری در ذهنش شکل گرفت.
گوچی اولین فروشگاه خود را در سال ۱۹۲۰ در شهر فلورانس تاسیس کرد و محصولات چرمی را در آن به فروش رساند. او با حفظ روشهای سنتی طراحی و تولید محصولات پوشاک و اکسسوری، روشهای صنعتی تولید انبوه را نیز به کار گرفت. او در همان شروع کار، هنرمندان و کارگران حرفهای صنعت چرم فلورانس را استخدام کرد تا کیفیت نهایی محصولات زیر نظر آنها حاصل شود.
اولین مشتریان برند گوچی سوارکاران بودند که انواع لباسها و اکسسوریهای سوارکاری خود را از این برند تهیه میکردند. طراحی کفشهای راحتی مشهور گوچی و همچنین رنگ سبز و قرمز مشهور این برند از همین زمان شکل گرفت که هنوز نیز بهعنوان نمادهای اصلی آنها شناخته میشوند. نکتهی جالب این که کفشهای loafer برند گوچی تنها کفشهای موجود در کلکسیون هنر مدرن نیویورک هستند.
نوآوری و گسترش کسبوکار
کمبود مواد اولیه در دوران جنگ جهانی دوم مانعی برای گسترش برند گوچی نبود. گوچیو با استفاده از موادی همچون کرباس و چوب بامبو، محصولات خاص خود را در این سالها تولید کرد که بعدها به امضای این برند نیز تبدیل شد. در آن سالها نماد گوچی دو حرف G بود که با خطوط قرمز و سبز تزئین شده بودند. پس از پایان جنگ، تاج گوچی بهعنوان نماد برند استفاده شد که شامل یک سپر و شوالیه و روبانهای قرمز و سبز بود. این نماد شباهت زیادی به نمادهای شهر فلورانس داشت
پسران گوچیو یعنی آلدو و رودولفو در سال ۱۹۵۳ تصمیم به گسترش جدی فعالیتهای برند گرفتند. آنها با تاسیس فروشگاه در شهر نیویورک قدم اول را در این مسیر برداشتند. ۱۵ روز پس از تاسیس این فروشگاه، گوچیو گوچی افسانهای در ۷۲ سالگی از دنیا رفت. ۷ سال پس از تاسیس اولین فروشگاه در نیویورک، برند ایتالیایی محل فعالیت خود را به خیابان مشهور پنجم در این شهر منتقل کرد. پس از آن فلوریدا، لندن و بورلی هیلز میزبان آنها بود.
نوآوریهای گوچی در سالهای بعدی در بخش طراحی و ساخت، آنها را به یکی از مشهورترین برندهای قرن بیستم تبدیل کرد که کپی کردن از طراحیهایشان بیش از دیگران بود. آنها در تولید محصولات از پوست خوک در کنار پوست بسیاری حیوانات خاص استفاده میکردند. بعلاوه استفاده از کرباس و پارچهی ساتن برای تولید کیفهای ضد آب، به نوآوری ویژهی این برند تبدیل شده بود. استفاده از بامبو نیز برای ساخت بند کیفهای دستی و بدنهی آنها در این شرکت رونق گرفت.
آلدو گوچی در سال ۱۹۶۰ طراحی ماندگار دو حرف G را برای برند عرضه کرد. این طراحی که با سادگی نمایانگر نام موسس این برند بود، در سالهای بعدی با طرحهای مختلف در محصولات گوچی استفاده شد. علاوه بر این طراحیها، گوچی عبارت Made in Italyا نیز به وضوح در محصولات خود استفاده میکرد و بهنوعی خود را نماد این عبارت کرد.
در سال ۱۹۶۴ یکی از طراحیهای ویژهی این برند یعنی طرح پروانهای برای پارچهی ابریشمی عرضه شد که بعدها با اضافه شدن طرحهای گلدار لوکس، جایگاه ویژهای در میان لوکس پوشان پیدا کرد. داستان طراحیهای گلدار یا Flora گوچی به سال ۱۹۶۶ و حضور پرنسس گریس همسر شاهزادهی موناکو در فروشگاه گوچی باز میگردد. رودولفو گوچی تصمیم گرفت تا زیباترین روسری گلدار را برای پرنسس طراحی کند و از طراح مشهور ویتوریو اکورنرو درخواست کرد تا طرحی ویژه برای او آماده کند. این طراحی شروع استفاده از طرحهای گلدار در مجموعهی گوچی بود که بعدها در انواع محصولات از کیف تا لباس گسترش یافته و خصوصا برای افراد خاص و میهمانیهای خاص آماده میشد.
بحران و بازیابی اعتبار
یکی از بزرگترین بحرانهای برند گوچی در دههی ۱۹۸۰ رخ داد و آنها را تا مرز ورشکستگی پیش برد. ماریتزیو گوچی پسر رودولفو پس از مرگ پدر در سال ۱۹۸۳ مدیریت برند را در دست گرفته و عمویش آلدو را اخراج کرد. آلدو در سالهای بعد به اتهام فرار مالیاتی چند سالی را در زندان گذراند. در ادامه ماریتزیو در مدریت گوچی موفق نبود و در نهایت به اجبار سهام خود در برند را در سال ۱۹۸۸ به شرکت بحرینی Investcorp فروخت.
یکی از استخدامهای موفق گوچی در دوران بحران، دان ملو بود که در سال ۱۹۸۹ بهعنوان طراح لباسهای آماده استخدام شد. ملو که از اعتبار خدشهدار شدهی گوچی اطلاع داشته و تلاش میکرد تا آن را بازیابی کند، تام فورد را در سال ۱۹۹۰ برای مدیریت خط لباسهای آمادهی برند استخدام کرد. پس از ۴ سال فورد به سمت مدیریت نوآوری گوچی رسید. اقدام دیگر ملو انتقال مرکز مدیریت گوچی از میلان، به محل تولدش یعنی فلورانس بود. پس از این اقدام او و فورد تعداد محصولات گوچی را از ۲۰ هزار به ۵ هزار کاهش داده و مسیر لاکچری کردن برند را بیش از پیش هموار کردند.
گوچی در سال ۱۹۹۵ بهطور رسمی وارد بورس شده و ipo خود را در بازارا سهام نیویورک برگزار کرد. در این رویداد ارزش هر سهم این برند ۲۲ دلار تعیین شد. اتفاق مهم دیگر در سالهای پایانی قرن بیستم، خرید برند ساعت Severin-Montres و تغییر نام آن به Gucci Timepieces بود. در سال ۱۹۹۸، این شرکت عنوان برترین شرکت اروپایی سال را از انجمن رسانههای کسبوکار اروپا دریافت کرد
بازاریابی دیجیتال
برند گوچی در سالهای اخیر حضوری جدی در فضای اینترنت و شبکههای اجتماعی داشته و به برندی شناختهشده در این بخش تبدیل شده است. در سال ۲۰۱۷ این برند شاهد رشد ۱۱۵ درصدی بود و ارزش درآمد حاصل از فعالیتهای رسانهای آنها به بیش از ۶۱ میلیون دلار رسید. گوچی سهم عمدهای از این رشد را مدیون سیاستهای استراتژیهای بازاریابی دیجیتال خود است که دنیای دیجیتال را با تجربههای واقعی ترکیب کرده و با مخاطبان بیشتری ارتباط برقرار کرده است.
برند گوچی در محتوای دیجیتال خود توجه زیادی به تصاویر و محتوای بصری میکند. آنها سرمایهگذاری زیادی روی بخش تجارت الکترونیک داشته و تجربهی کاربران در ارتباط با شناخت محصولات از طریق وبسایت را نیز بهمقدار زیادی بهبود دادهاند. انواع تصاویر و ویدیوهای باکیفیت از محصول و فرآیند پشت صحنهی طراحی و ساخت آن، حضور دیجیتالی این برند را پررنگتر از رقبا کرده است.
علاوه بر وبسایت و کمپینهای تبلیغات دیجیتال خود برند، فعالیت اکانتهای شبکههای اجتماعی گوچی نیز قابل توجه است. آنها با فعالیت جدی در شبکههای معروف از جمله فیسبوک، توییتر، اینتساگرام،یوتیوب و حتی گوگل پلاس،در سال ۲۰۱۷ بهعنوان برترین برند لاکچری مورد بحث در شبکههای اجتماعی انتخاب شدند. کمپینهای تبلیغاتی و فعالیتهای جوانپسندانهی گوچی در شبکههای اجتماعی در گسترش محبوبیت این برند ایتالیایی در دنیای جدید موفق بودهاند.
یکی دیگر از بخشهای بازاریابی قوی گوچی، همکاری با سلبریتیهای مشهور هالیوود و اینفلوئنسرهای شبکههای اجتماعی است. نکتهی جالب این که گوچی با سابقهی طولانی نزدیک به یک قرن خود، در این فعالیتها سعی میکند تا خود را برندی تازه و جوانپسند معرفی کند.
فرصتها و چالشها
این برند در سالهای فعالیت خود با چالشهای متعددی در زمینهی حقوق کپیرایت و انتقاد فعالان حقوق بشر روبرو بوده است. اکثر شکایتهای کپی رایت به نفع برند گوچی و در جهت محکومیت برندهای کپیکننده بوده است. در بخش انتقادات انجمنهای مردمی، تبلیغات این برند مورد هجمهی قوی قرار گرفتهاند و استفادهی نامناسب از تصاویر زنان و تبعیض جنسیتی از موارد مورد اتهام گوچی در نظر مردم بوده است. البته گوچی بدون توجه به این انتقادانت در سالهای اخیر نیز به فعالیت مشابه خود خصوصا در شبکههای اجتماعی ادامه داده است.
برند مشهور ایتالیایی مانند دیگر بزرگان دنیای برند در فعالیتهای خیرخواهانه نیز فعالیت میکند. آنها از سال ۲۰۰۵ قراردادی با یونیسف امضا کرده و بخشی از فروش خود را به حمایت از فعالیتهای این سازمان اختصاص میدهند. این فعالیتها شامل تحصیل، سلامت، امنیت و تامین آب سالم برای کودکان یتیم آفریقایی است. این برند در پنج سال اول قرارداد رقمی حدود ۷ میلیون دلار به یونیسف کمک کرد. علاوه بر آن گوچی یکی از اهداکنندههای اصلی پروژهی Schools for Africa یونیسف است که در سال ۲۰۰۴ توسط این سازمان و با همکاری بنیاد نلسون ماندلا و انجمن هامبورگ تاسیس شده است. اهداف اصلی این پروژه تامین شرایط تحصیل برای تمام کودکان خصوصا آسیبدیدگان ایدز و فقر است.نکتهی قابل توجه این که نیمی از فروش برند گوچی امروز به دست جوانان و نسل هزاره میرسد. تبلیغات و فعالیتهای این برند آنها را مجاب کرده که همان پسانداز کم دوران جوانی خود را نیز برای اکسسوریهای ایتالیایی هزینه کرده و وارد جامعهی گوچی شوند. این افزایش تقاضا آمار فروش برند ایتالیایی را در سهماههی پایانی سال ۲۰۱۷ به رشد ۴۹ درصدی رسانده و شرکت مالک یعنی کرینگ را نیز با سود خوبی مواجه کرده است.