11-05-2021, 05:35 PM
پردیس فناوری کیش_طرح مشاوره متخصصین صنعت و مدیریت_گروه فناوری اطلاعات و ارتباطات
اشاره :
در ادامه مجموعه مقالاتی كه به بررسی صنعت فناوری اطلاعات در كشورهای مختلف میپردازد، در این شماره صنعت IT آلمان را مورد هدف قرار داده ایم. IT در آلمان بیشتر مترادف با مخابرات است و لذا ICT در آنجا معنای بیشتری می یابد و همانگونه كه در ادامه خواهید خواند، اساس این صنعت بر پایه مخابرات بنا نهاده شده است. به همین لحاظ این بررسی شامل دو قسمت است. قسمت نخست آن به قلم همكارم بهروز نوعیپور ضمن ارائه چشماندازی كلی، به چگونگی كاركرد این صنعت در اقتصاد كشور آلمان میپردازد و گوشهچشمی هم به وضعیت بعضی شركت های مهم این كشور دارد. در قسمت بعدی این مقاله كه همكارم علیرضا تقی زاده آماده نموده و در شماره بعدی درج شده، نگاهی دقیقتر به وضعیت شركت بزرگ دوچ تلهكوم داریم و به قلب مهمترین شركت ICT آن كشور خواهیم پرداخت. ماهنامه شبكه امیدوار است كه با درج این سلسله از مقالات و تداوم آنها به روشنشدن ذهن خوانندگان و آشنایی آنها با فضای واقعی در سطح جهان کمک نمابد. IT و ICT
"زندگی فردا"
روز 14بهمن 1383 است و مكان، سالن كنفرانس چهاردمین همایش سالانه IPK . شركت دوچ تلهكوم آلمان، اپراتور بزرگ مخابراتی در این كشور، برگزار كننده كنفرانس IPK است كه در آن به ارائه گزارش عملكرد خود میپردازد و از زندگی، صنعت و اقتصاد در سالهای پیش رو سخن به میان میآورد. پشت تریبون، مارتین مندل، رئیس موسسه پژوهشی RAND در اروپا مشغول سخنرانی است. موضوع سخنرانی او ارائه گزارش مفصلی است كه این موسسه به سفارش دوچ تلهكوم درباره وضعیت فناوری اطلاعات و ارتباطات كشور آلمان در سال 2015 تهیه كردهاست. نام این گزارش "زندگی فردا" است.
دوچ تلهكوم از موسسه رند خواسته بود تحقیقات مستقلی انجام دهد تا معلوم شود ICT در یك دهه آینده زندگی مردم آلمان راچگونه متحول خواهد كرد. گزارش البته دیدی خوشبینانه نسبت به تحولات IT و تاثیر آن بر زندگی مردم دارد اما میكوشد این خوشبینی را از خلال دادههای واقعی و صحیحی بیرون بكشد كه میتوان درباره وضعیت فناوری در جامعه آلمان و رابطه آن با مردم این كشور سراغ گرفت. گزارش "زندگی فردا" به طور ویژه به وضعیت نهاد خانواده در آلمان و زندگی اجتماعی در این كشور میپردازد و در كنار آن از تحولات آموزش، بهداشت، دولت و كسبوكار میگوید.
[font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b]رند درباره "زندگی فردا" میگوید: <در سال 2015 فناوری اطلاعات و ارتباطات در آلمان موجب نزدیكی بیشتر اعضای خانواده به یكدیگر خواهد شد.> او توضیح میدهد كه چگونه فناوری موبایل طی یك دهه گذشته زندگی مردم این كشور را متحول كرده است و چگونه این تحول طی ده سال آینده به اوج خود خواهد رسید. پیشبینی خوشبینانه این گزارش درباره نقش مثبت فناوری موبایل، در حقیقت نیمنگاهی به این واقعیت تلخ دارد كه سبك و سیاق زندگی مدرن و فرهنگ جامعه صنعتی آلمان طی دهههای اخیر این جامعه را هرچه بیشتر از نهاد خانواده دور كرده است. چنانكه گاهی گفته میشود آمارها حاكی از عدم رشد یا رشد منفی جمعیت این كشور (بدون احتساب جمعیت مهاجران) است. رند میخواهد مژده بدهد كه گویا فناوری موبایل در این كشور صنعتی میتواند نقش مثبتی در برقراركردن مجدد پیوندهای اجتماعی از دست رفته ایفا كند.
[/b][/font]
زندگی انسان تری را برای مردم آلمان به ارمغان خواهد آورد. IT نحوه شروع این گزارش و تاکید آن بر این موضوع که
شاید گویای آرزوی نهانی باشد كه احتمالا چند ده سال است در دل این جامعه صنعتیِ بیرون آمده از فضای تاریك جنگ جهانی، لانه كرده است: آیا پشت اینهمه ماشین، اینهمه صنعت، اینهمه فناوری، انسانیتی هم هست؟ آیا راه را درست طی میكنیم؟ آیا فناوریهای پیشرفته، ما را به سمت درستی میبرند؟ ...
اما علاوه بر این نگاه ایرانی و نوستالژیك به گزارش آن موسسه پژوهشی آلمانی، نكته دیگری را هم میتوان در این گزارش پیدا كرد: نگاه كنید به نقش كلیدی شركت عظیم دوچ تلهكوم در صنعت و زندگی مردم آلمان.
[font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b]اساسا چرا باید یك شركت مخابراتی سفارش تهیه چشمانداز "زندگی فردا" را بدهد؟ فقط برای ژست مطبوعاتی نزد مردم و سهامداران؟ ممكن است از این نوع شركتهای مخابراتی كه فراتر از كسبوكار روزمره و صنعت مطبوع خود، نسبت به وضعیت اجتماعی و اقتصادی كشورشان احساس مسئولیت زیادی میكنند در برخی نقاط دیگر دنیا هم دیده باشید ولی احتمالا بهترین نمونههای آن را میتوانید در كشورهای اروپای غربی سراغ بگیرید. كشورهایی كه هم صنعتی هستند و هم غالبا خط مشی سوسیال دموكراسی در آنها پررنگ است؛ مثل نقشی كه نوكیا در فنلاند دارد.[/b][/font]
[font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b]در این كشورها معمولا زندگی اجتماعی و صنعتی چنان با یكدیگر گره خورده است كه تشخیص دادن این موضوع كه بار مسوولیت اجتماعی شركتهای بزرگ تجاری چقدر از دولت این كشورها كمتر یا بیشتر است، دشوار مینماید.[/b][/font][/b][/font]
از این رو تعجبی ندارد اگر بگوییم كه در زندگی یك آلمانی، دوچ تلهكوم یعنی خیلی چیزها، یعنی تلفن، یعنی اینترنت، موبایل، صنعت، اقتصاد و خیلی مفاهیم دیگر.
از این دست شركتها بازهم چندتایی میتوان پیداكرد. از آن جمله زیمنس؛ یك شركت صنعتی غولپیكرِ دیگر، با صدوپنجاه سال قدمت كه مانند سامسونگ در كرهجنوبی تقریبا در هر صنعتی كه فكر كنید، دستی در كار دارد. این شركتها نهتنها در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات، بلكه در بسیاری از شئون زندگی صنعتی و مناسبات اقتصادی آلمان نقش ایفا میكنند و بدون درنظرگرفتن اهمیتی كه در جهتگیری تحولات تكنیكی و اقتصادی این كشور دارد، مشكل بتوان تصویر روشنی از اوضاع و احوال صنعت IT در آلمان ترسیم كرد.
معنایی ندارد. C بدون IT اینجا
برای فهم وضعیت و ساختار صنعت فناوری اطلاعات در كشور آلمان، بازدید از نمایشگاه سبیت كه همه ساله تقریبا همزمان با ابتدای سال نو ایرانی در شهر هانوفر آلمان برگزار میشود، نقطه شروع خوبی است. نقش صنعت مخابرات و ارتباطات در كالبد صنعت IT آلمان بهقدری روشن است كه بلافاصله پس از اولین گشتوگذار در سالنهای سبیت متوجه خواهیم شد كه اینجا بیشتر حرف از موبایل، GSM ، باند پهن و واژگان دیگری از خانواده اصطلاحات فناوری ارتباطات است. به همین دلیل در كشور آلمان شما اغلب
را می شنوید. IT نه ICT واژه
ادر آلمان عمدتا یک صنعت مخابراتی است. این را می توان از روی داده ها و آمارهایی که همه ICT صنعت
[font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b]ساله درباره صنعت فناوری اطلاعات در دنیا به خصوص اروپا منتشر میشود، تشخیص داد. نمودارهای 1 تا استخراج شده اند. IDC 4 از گزارش مشترك اتحادیه اروپا و شركت تحقیقاتی[/b][/font][/b][/font]
[font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b]دو نمودار اول جایگاه اروپا و كشورهای صنعتی اصلی آن را در كل بازار فناوری اطلاعات جهان به تصویر كشیده است و دو نمودار بعدی نشان میدهند كه بخش عظیمی از صنعت ارتباطات و اطلاعات در اروپا متعلق به شركتهای مخابراتی است. چنانكه در مجموع اهمیت و نقش این شركتها در كل بازار محصولات و خدمات ارتباطی جهان حتی از آمریكا هم بیشتر است. در واقع نه فقط در آلمان بلكه در اكثر كشورهای اروپای غربی، حرف اصلی را صنعت مخابرات و ارتباطات میزند. به یك تعبیر، شركتهای تلهكوم اروپایی را میتوان ادامهدهنده صنعت تلفن در سالهای نخست اختراع آن در آمریكا دانست.[/b][/font][/b][/font][/b][/font]
گویی گراهام بل و شاگردانش بلافاصله پس از اختراع تلفن به این نقطه مهاجرت كردهاند! در آمریكا شركت AT & T یعنی وارث واقعی تشكیلات بل، آنقدر رشد كرد تا به یك اژدهای چندسر تبدیل شد و به ناچار دادگاه آنتیتراست آن را متلاشی كرد و از آن پس از دل این تحول دردناك اقتصادی، صنعت كاملا تازه نفسی به دنیا آمد كه در تمام زمینهها، بهخصوص در زمینه نرمافزار رشد كرد و به بلوغ رسید.
اما اینجا، در اروپا، فضا همچنان فضای استیلای صنایع مخابراتی است و هوا بوی مایكروویو میدهد! خوشبختانه چون تعداد كشورهای اروپایی زیاد و وسعت هریك از آنها كم است، تقریبا امكان بهوجود آمدن یك انحصار واقعی در این صنعت و در گستره قاره اروپا وجود ندارد.
[font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b]اگرچه در داخل هریك از كشورهای اروپایی میتوان یك شركت بزرگ مخابراتی با قدرت اقتصادی انحصاری و غیر قابل رقابت یافت، ولی گویا عده كمی با این وضعیت مخالفند و شركتهای مخابراتی میكوشند فراتر از مسئولیتهای صنعتی خاص خود، دینشان را در یاری رساندن به امور مختلف اقتصادی، اجتماعی، علمی، صنعتی و آموزشی ادا كنند. در عین حال مجموعه این چند شركت مخابراتی اروپایی در یك عرصه بزرگتر به چالش و رقابت با یكدیگر میپردازد و چارچوب مقررات اتحادیه اروپا این امكان را به آنان میدهد كه در كشورهایی غیر از موطن اصلیشان به گسترش كسبوكار خود بیندیشند.[/b][/font][/b][/font][/b][/font]
[font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b]ارزش مالی تجارتالكترونیك
با بره مندی از1/21درصد بازار کل منطقه،پس از انگلستان بزرگترین فراهم کننده ICT در کشور آلمان،صنعت
محصولات ، خدمات و زیرساختهای ارتباطی است و در مقیاس جهانی، این كشور 6 درصد بازار را در اختیار خود دارد
اگر مجموعه صنایع سختافزار، نرمافزار و مخابرات را در نظر بگیریم، آمارها نشان میدهد كه سهم سه منطقه کل دنیا به ترتیب75،30،12درصد است. ICT مهم یعنی كشور آمریكا، قاره اروپا و كشور ژاپن از بازار
در سهم اروپا از کل بازار جهانی بسیار ( در اروپا ICT بنابراین نقش آلمان (با دراختیار داشتن یا پنجم بازار
تعیین کننده و حیاتی است.
که مهمترین مرجع انتشار EITO گزارش سالانه سازمان نظارت بر فناوری اطلاعات و ارتباطات اروپا یا(2 )
در اروپا است،نشان می دهد که رونق این صنعت که به دنبال خروج ازرکورد ICT آمار مربوط به وضعیت
اقتصادی چند سال اخیر در سال 2004 بهوجود آمده است، همچنان در سال جاری میلادی ادامه خواهد یافت و با سه درصد رشد، به 611 میلیارد یورو خواهد رسید .
در محدوده خود،کشور آلمان امسال با رشد4/3رشد(یعنی با رشدی بالاتر از ICT تخمین می زند که بازار EITO
میانگین اروپا) ارزشی معادل 4 میلیارد یورو خواهد داشت. در سال 2000 ارزش بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات در آلمان، بهشدت سقوط كرد و یازدهدرصد كاهش یافت. در سال 2001 وضعیت بدتر شد و صنعت آلمان یك رشد منفی را تجربه كرد. اما از سال گذشته نشانههای روشنی از بازگشت به وضعیت عادی مشاهده میشود.
آلمان وجود دارد،این است که به همان میزان مه این صنعت به مخابرات و IT نكته جالبی كه در مورد صنعت
ارتباطات گرایش دارد ، میزان استفاده مردم از این صنعت و علایق آنان نیز همین تمایل را نشان میدهد. به گونهای كه اگر دو كشور امریكا و آلمان را مقایسه كنیم، معلوم میشود كه نسبت تعداد آلمانیهایی كه یك PC دارند،در PC مقایسه باکل جمعیت این کشور36درصد است.حال آنکه 86درصد آمریکایی ها PC دستگاه
دارند. در مقابل، 78 درصد آلمانیها موبایل دارند .[/b][/font][/b][/font][/b][/font][/b][/font]
[font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b]درحالی كه تنها 54 درصد مردم آمریكا از موبایل استفاده میكنند. جالبتر این كه در حوزههایی كه تركیبی از فناوری اطلاعات و فناوری ارتباطات محسوب میشوند، این نسبتها به یكدیگر نزدیك میشوند، اما به صورت معنیداری از همان الگو پیروی میكنند. مثلا 49 درصد مردم آلمان از اینترنت استفاده میكنند. در حالی كه این نسبت برای آمریكاییها 61 درصد است و برعكس، 11 درصد مردم آلمان از خطوط
[/b][/font][/b][/font][/b][/font][/b][/font][/b][/font]
استفاده DSL برای اتصال اینترنت استفاده می کنند.در حالیکه تنها9درصد آمریکایی ها از خطوط DSL
می کنند.
ICT بنابراین معلوم میشود كه علاقه آلمانیها به علوم مخابرات و ارتباطات دلیل بنیادین گرایش صنعت
این كشور به سوی صنایع مخابراتی است و شاید به همین دلیل است كه از استیلای صنایع مخابراتی بر ADSL سرنوشت فناوری اطلاعات در این كشور ناراضی نیستند. جدول 1 تخمینی از تعداد خطوط
در آلمان طی سالهای 2003 تا 2007 و تعداد مشتركان تلفن همراه در همین مدت را منعكس میكند. جدول در آلمان طی سال های 2001 تا 2005،نشان می دهد،که ICT 2 علاوه بر نمایش میزان رشد صنعت
صنعت نرم افزار ، سهم ناچیزی از این عرصه را به خود اختصاص داده است.
پس از صنعت مخابرات مهم ترین بخش از IT این جدول در عین حال نشان می دهد که صنعت خدمات
آلمانی را تشکیل می دهد. ICT
معنای دیگری دارد. IT در T این
وقتی كه در نمایشگاه سبیت مشغول گشتوگذار باشید، اینجا و آنجا و در سرتاسر محوطه نمایشگاه مرتبا یك خیلی حرف مهمی است.ممکن است کسی فکر کند:چه T را کنار چند نقطه می بینید.گویا این حرف T حرف
[font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b]جالب ! آیا این آلمانیها آنقدر عاشق تكنولوژی هستند كه مدام میخواهند بگویند "فقط تكنولوژی"؟ نه! اینجا معنای دیگری دارد.[/b][/font][/b][/font][/b][/font][/b][/font][/b][/font]
[font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b]اگر بیشتر دقت كنید، ردپای "تلهكوم" و بزودی "دوچ تلهكوم" را تشخیص خواهید داد. دوچ تلهكوم نه فقط آلمان،بلکه یکی از مهم ترین حامیان نمایشگاه سبیت است ولی بی دلیل نیست که ICT بزرگترین شرکت[/b][/font][/b][/font][/b][/font][/b][/font][/b][/font][/b][/font][/b][/font]
همیشه یكی از بزرگترین و زیباترین غرفههای سبیت، متعلق به این شركت عظیم مخابراتی آلمان است.
و باوجود این كه تعداد زیاد شركتهای آلمانی حوزه ICT در داخل آلمان، دوچ تلهكوم رهبر بلامنازع فناوری
درنمایشگاه سبیت نشان از پویایی و سر زندگی این صنعت دارد،آمار و ارقام نشان می دهدکه بش از 60 ICT
این کشور در اختیار این غول مخابراتی قرار دارد.دوچ تله کومدر واقع بزرگ ترین فراهم ICT درصد بازار
کننده خدمات ارتباطی و مخابراتی در اروپا نیز هست و دامنه فعالیتهای آن تنها به مرزهای آلمان محدود نمیشود.
طی سال های گذشته، این شركت به تدریج از یك شركت مخابراتی صرف، به فراهمكننده انواع خدمات و زیرساخت های ارتباطی و مخابراتی تبدیل شده است. در حال حاضر كسبوكار این شركت به چهار دسته فعالیت اصلی تقسیمشده است كه هركدام شركت مستقلی هستند و البته مجموعه فعالیتهای آنها از یك چارچوب واحد كه توسط واحد مركزی شركت تعیین میشود، تبعیت میكنند. این چهار شركت عبارتند از : . T-Systems و T-Mobile ، T-Online ، T-Com
هر دو در زمینه ارائه سرویس باند پهن و خطوط تلفنی ثابت فعالیت میكنند، اما T-Online و T-Com
بیشتر با مشترکین T-Online بیشتربه فعالیتهای مرتبط با زیرساختهای ارتباطی میپردازد و T-Com
اپراتور شبکه موبایل است. T-Mobile را بازی می کند. ISP در حقیقت نقش یک T-Online در تماس است.
هریك از شركتهای اصلی چهارگانه دوچ تلهكوم خود دارای چندین شركت اقماری نیز هستند. به عنوان مثال است که بش از 17میلیون مشترک در T-Mobile USA شرکتی به نام T-Mobile مهمترین شركت تابعه
[font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b]کشور آمریکا سرویس میدهد كه رقم قابل توجهی است.[/b][/font][/b][/font][/b][/font][/b][/font][/b][/font][/b][/font][/b][/font]
[font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b]یک شرکت خدماتی است که طیف وسیعی از راه کارها و خدمات نرم افزاری وسخت افزاری T-Systems
[/b][/font][/b][/font][/b][/font][/b][/font][/b][/font][/b][/font][/b][/font]
را به شركتها و سازمانها ارائه میدهد. تعداد این شركتها در آلمان به 160 هزار مورد میرسد. دوچ تلهكوم در 65 كشور دنیا نمایندگی دارد. طبق اطلاعات ترازنامه مالی شركت، از حدود 6/4 میلیارد یورو درآمد خالص(3) این شركت در سال 2004 یك سوم آن متعلق به واحدهای برونمرزی آن بودهاست.
در اروپا شد،بسیاری از شرکت های ICT بعد از سال 2000 كه بحران ركود اقتصادی گریبانگیر صنعت
بزرگ كامپیوتری به فكر كشف روشهای تازه برای كسب درآمد و جذب مشتریان افتادند و این تحولات به تغییرات یا اصلاحاتی در ساختار كسبوكار آنان منجر شد.
طی پنجسال اخیر، رویكرد دوچ تلهكوم به سوی خانه و خانواده بیشتر شده است. این شركت میكوشد برنامههایی را برای نزدیكی بیشتر با تودههای مردم اجرا كند و فناوری پیشرفته را به خانهها ببرد. از این رو میتوان راهبرد دوچ تلهكوم در این زمینه را با راهبرد شركت سامسونگ(4) در كره یا شركت سونی در ژاپن مقایسه كرد. مثلا در ژاپن سونی میكوشد با تركیب كردن فناوریهای ارتباطی پیشرفته و افزودن جذابیتهای كاربردی به آنها، فناوری را به خانهها ببرد .
علاوه براینها، دوچ تلهكوم در بسیاری از رویدادهای اجتماعی كلیدی و مهم آلمان نیز مشاركت دارد و به عنوان فراهمكننده زیرساختهای تكنیكی و ارتباطی این رویدادها عمل میكند. مثلا خالی از لطف نیست كه بدانید این شركت به عنوان فراهمكننده اصلی زیرساخت ارتباطی و اطلاعاتی مورد نیاز برای برگزاری جامجهانی 2006 آلمان با فیفا قرارداد بسته است و امكانات لازم را برای پوشش اخبار و رویدادهای آن فراهم خواهد كرد.
زیمنس كجاست؟
[font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b]اما دوچ تلهكوم با همه عظمتش تنها شركت مهم آلمان نیست. شركتهای بسیار زیادی در آلمان فعالیت میكنند كه به دلیل نوع فعالیت و گستره تاثیرگذاریشان، باید آن ها را - نه تنها در این كشور بلكه در كل دنیا - مهم محسوب كرد. بدون شك زیمنس یكی از آنهاست.[/b][/font][/b][/font][/b][/font][/b][/font][/b][/font][/b][/font][/b][/font]
[font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b]مراسم صدمین سالگرد حضور زیمنس در چین این مراسم در تاریخ 17 می 2004 و در محل موزه علم و فناوری شانگهای برگزار شد.
[/b][/font][/b][/font][/b][/font][/b][/font][/b][/font][/b][/font][/b][/font][/b][/font]
C onglomerate البته زیمنس در حقیقت یك مجتمع تولیدی یا آنطور كه در زبان انگلیسی میگویند یك
محدود نمی شود.اما فصل مشترک اکثر فعالیت های IT است وگستره فعالیت تولیدی و بازرگانی آن به صنعت
زیمنس به مهندسی برق و الكترونیك مربوط است. زیمنس 150 سال قدمت دارد و در 190 كشور دنیا (تقریبا تمام كشورها) حضور فعالی دارد.
از آن زمان تاكنون زیمنس در حوزههای مختلفی چون برق و روشنایی، مهندسی پزشكی، حمل و نقل، تاسیسات انتقال نیرو، كنترل و اتوماسیون و فناوری ارتباطات و اطلاعات فعالیت كردهاست. گرایش زیمنس به سمت فناوری ارتباطات از یك سو به نقش و جایگاه این شركت در بازار به عنوان یك تولیدكننده نیرومند و باسابقه طی سال های اخیر برای سرمایه گذاران و صاحبان صنایع بزرگ ICT و از سوی دیگر به جذابیت های
مربوط می شود.
این روزها مردم و به خصوص نسل جدید، نام زیمنس را با گوشیهای موبایل ساخت این شركت میشناسند و این نشان میدهد كه تلاش مدیران این شركت قدیمی برای حفظ كردن نام و اعتبار خود نزد نسل جدید تا حدودی موفق بوده است. میزان درآمد كل این شركت در سال مالی 2004 یعنی تا ابتدای پاییز 1383، حدود 75 میلیارد یورو و درآمد خالص آن نزدیك به سه و نیم میلیارد یورو بوده است.
بنابراین زیمنس را میتوان از نظر مقدار گردش مالی كه در اقتصاد آلمان و دیگر كشورهای دنیا ایجاد میكند، هم ردیف دوچ تلهكوم دانست. زیمنس در مقایسه با دوچ تلهكوم كه حدود 248 هزار نفر پرسنل دارد، نزدیك به دوبرابر نیروی انسانی در استخدام خود دارد و این البته به قدمت زیمنس نیز مربوط است.(5)
فعالیتهای زیمنس در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات به دو دسته تقسیم میشود كه هریك توسط مجموعه شناخته Siemens Communication تجاری نسبتا مستقلی اداره میشوند. مجموعه اول كه با نام
[font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b]می شود،بیشتر در زمینه فناوری ارتباطی کار می کنند.[/b][/font][/b][/font][/b][/font][/b][/font][/b][/font][/b][/font][/b][/font][/b][/font]
[font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b]گوشیهای موبایل ساخت این شركت محصول فعالیتهای این مجموعه است. اما در حقیقت این شركت فرعی را میتوان یك اپراتور مخابراتی قلمداد كرد كه بیشتر به پیادهسازی و توسعه خطوط موبایل مشغول است. نامیده می شود که در حوزه خدمات و نرم افزارفعالبت Siemens Business Service مجموعه دوم[/b][/font][/b][/font][/b][/font][/b][/font][/b][/font][/b][/font][/b][/font][/b][/font][/b][/font]
می کند.
به عنوان مثال به تازگی زیمنس قراردادی را با سازمان حملونقل شهر لندن منعقد كرده است كه بر اساس آن تمام هشتهزار اتوبوس خطوط حمل و نقل این شهر توسط یك سیستم مركزی مانیتور میشوند. هدف از اجرای این پروژه، ارتقای كیفیت سرویسدهی شبكه اتوبوسرانی لندن است. این كار در نوع خود بزرگترین پروژه در كل دنیا محسوب میشود.
Fujitsu- simens زیمنس [color=#00
اشاره :
در ادامه مجموعه مقالاتی كه به بررسی صنعت فناوری اطلاعات در كشورهای مختلف میپردازد، در این شماره صنعت IT آلمان را مورد هدف قرار داده ایم. IT در آلمان بیشتر مترادف با مخابرات است و لذا ICT در آنجا معنای بیشتری می یابد و همانگونه كه در ادامه خواهید خواند، اساس این صنعت بر پایه مخابرات بنا نهاده شده است. به همین لحاظ این بررسی شامل دو قسمت است. قسمت نخست آن به قلم همكارم بهروز نوعیپور ضمن ارائه چشماندازی كلی، به چگونگی كاركرد این صنعت در اقتصاد كشور آلمان میپردازد و گوشهچشمی هم به وضعیت بعضی شركت های مهم این كشور دارد. در قسمت بعدی این مقاله كه همكارم علیرضا تقی زاده آماده نموده و در شماره بعدی درج شده، نگاهی دقیقتر به وضعیت شركت بزرگ دوچ تلهكوم داریم و به قلب مهمترین شركت ICT آن كشور خواهیم پرداخت. ماهنامه شبكه امیدوار است كه با درج این سلسله از مقالات و تداوم آنها به روشنشدن ذهن خوانندگان و آشنایی آنها با فضای واقعی در سطح جهان کمک نمابد. IT و ICT
"زندگی فردا"
روز 14بهمن 1383 است و مكان، سالن كنفرانس چهاردمین همایش سالانه IPK . شركت دوچ تلهكوم آلمان، اپراتور بزرگ مخابراتی در این كشور، برگزار كننده كنفرانس IPK است كه در آن به ارائه گزارش عملكرد خود میپردازد و از زندگی، صنعت و اقتصاد در سالهای پیش رو سخن به میان میآورد. پشت تریبون، مارتین مندل، رئیس موسسه پژوهشی RAND در اروپا مشغول سخنرانی است. موضوع سخنرانی او ارائه گزارش مفصلی است كه این موسسه به سفارش دوچ تلهكوم درباره وضعیت فناوری اطلاعات و ارتباطات كشور آلمان در سال 2015 تهیه كردهاست. نام این گزارش "زندگی فردا" است.
دوچ تلهكوم از موسسه رند خواسته بود تحقیقات مستقلی انجام دهد تا معلوم شود ICT در یك دهه آینده زندگی مردم آلمان راچگونه متحول خواهد كرد. گزارش البته دیدی خوشبینانه نسبت به تحولات IT و تاثیر آن بر زندگی مردم دارد اما میكوشد این خوشبینی را از خلال دادههای واقعی و صحیحی بیرون بكشد كه میتوان درباره وضعیت فناوری در جامعه آلمان و رابطه آن با مردم این كشور سراغ گرفت. گزارش "زندگی فردا" به طور ویژه به وضعیت نهاد خانواده در آلمان و زندگی اجتماعی در این كشور میپردازد و در كنار آن از تحولات آموزش، بهداشت، دولت و كسبوكار میگوید.
[font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b]رند درباره "زندگی فردا" میگوید: <در سال 2015 فناوری اطلاعات و ارتباطات در آلمان موجب نزدیكی بیشتر اعضای خانواده به یكدیگر خواهد شد.> او توضیح میدهد كه چگونه فناوری موبایل طی یك دهه گذشته زندگی مردم این كشور را متحول كرده است و چگونه این تحول طی ده سال آینده به اوج خود خواهد رسید. پیشبینی خوشبینانه این گزارش درباره نقش مثبت فناوری موبایل، در حقیقت نیمنگاهی به این واقعیت تلخ دارد كه سبك و سیاق زندگی مدرن و فرهنگ جامعه صنعتی آلمان طی دهههای اخیر این جامعه را هرچه بیشتر از نهاد خانواده دور كرده است. چنانكه گاهی گفته میشود آمارها حاكی از عدم رشد یا رشد منفی جمعیت این كشور (بدون احتساب جمعیت مهاجران) است. رند میخواهد مژده بدهد كه گویا فناوری موبایل در این كشور صنعتی میتواند نقش مثبتی در برقراركردن مجدد پیوندهای اجتماعی از دست رفته ایفا كند.
[/b][/font]
زندگی انسان تری را برای مردم آلمان به ارمغان خواهد آورد. IT نحوه شروع این گزارش و تاکید آن بر این موضوع که
شاید گویای آرزوی نهانی باشد كه احتمالا چند ده سال است در دل این جامعه صنعتیِ بیرون آمده از فضای تاریك جنگ جهانی، لانه كرده است: آیا پشت اینهمه ماشین، اینهمه صنعت، اینهمه فناوری، انسانیتی هم هست؟ آیا راه را درست طی میكنیم؟ آیا فناوریهای پیشرفته، ما را به سمت درستی میبرند؟ ...
اما علاوه بر این نگاه ایرانی و نوستالژیك به گزارش آن موسسه پژوهشی آلمانی، نكته دیگری را هم میتوان در این گزارش پیدا كرد: نگاه كنید به نقش كلیدی شركت عظیم دوچ تلهكوم در صنعت و زندگی مردم آلمان.
[font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b]اساسا چرا باید یك شركت مخابراتی سفارش تهیه چشمانداز "زندگی فردا" را بدهد؟ فقط برای ژست مطبوعاتی نزد مردم و سهامداران؟ ممكن است از این نوع شركتهای مخابراتی كه فراتر از كسبوكار روزمره و صنعت مطبوع خود، نسبت به وضعیت اجتماعی و اقتصادی كشورشان احساس مسئولیت زیادی میكنند در برخی نقاط دیگر دنیا هم دیده باشید ولی احتمالا بهترین نمونههای آن را میتوانید در كشورهای اروپای غربی سراغ بگیرید. كشورهایی كه هم صنعتی هستند و هم غالبا خط مشی سوسیال دموكراسی در آنها پررنگ است؛ مثل نقشی كه نوكیا در فنلاند دارد.[/b][/font]
[font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b]در این كشورها معمولا زندگی اجتماعی و صنعتی چنان با یكدیگر گره خورده است كه تشخیص دادن این موضوع كه بار مسوولیت اجتماعی شركتهای بزرگ تجاری چقدر از دولت این كشورها كمتر یا بیشتر است، دشوار مینماید.[/b][/font][/b][/font]
از این رو تعجبی ندارد اگر بگوییم كه در زندگی یك آلمانی، دوچ تلهكوم یعنی خیلی چیزها، یعنی تلفن، یعنی اینترنت، موبایل، صنعت، اقتصاد و خیلی مفاهیم دیگر.
از این دست شركتها بازهم چندتایی میتوان پیداكرد. از آن جمله زیمنس؛ یك شركت صنعتی غولپیكرِ دیگر، با صدوپنجاه سال قدمت كه مانند سامسونگ در كرهجنوبی تقریبا در هر صنعتی كه فكر كنید، دستی در كار دارد. این شركتها نهتنها در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات، بلكه در بسیاری از شئون زندگی صنعتی و مناسبات اقتصادی آلمان نقش ایفا میكنند و بدون درنظرگرفتن اهمیتی كه در جهتگیری تحولات تكنیكی و اقتصادی این كشور دارد، مشكل بتوان تصویر روشنی از اوضاع و احوال صنعت IT در آلمان ترسیم كرد.
معنایی ندارد. C بدون IT اینجا
برای فهم وضعیت و ساختار صنعت فناوری اطلاعات در كشور آلمان، بازدید از نمایشگاه سبیت كه همه ساله تقریبا همزمان با ابتدای سال نو ایرانی در شهر هانوفر آلمان برگزار میشود، نقطه شروع خوبی است. نقش صنعت مخابرات و ارتباطات در كالبد صنعت IT آلمان بهقدری روشن است كه بلافاصله پس از اولین گشتوگذار در سالنهای سبیت متوجه خواهیم شد كه اینجا بیشتر حرف از موبایل، GSM ، باند پهن و واژگان دیگری از خانواده اصطلاحات فناوری ارتباطات است. به همین دلیل در كشور آلمان شما اغلب
را می شنوید. IT نه ICT واژه
ادر آلمان عمدتا یک صنعت مخابراتی است. این را می توان از روی داده ها و آمارهایی که همه ICT صنعت
[font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b]ساله درباره صنعت فناوری اطلاعات در دنیا به خصوص اروپا منتشر میشود، تشخیص داد. نمودارهای 1 تا استخراج شده اند. IDC 4 از گزارش مشترك اتحادیه اروپا و شركت تحقیقاتی[/b][/font][/b][/font]
[font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b]دو نمودار اول جایگاه اروپا و كشورهای صنعتی اصلی آن را در كل بازار فناوری اطلاعات جهان به تصویر كشیده است و دو نمودار بعدی نشان میدهند كه بخش عظیمی از صنعت ارتباطات و اطلاعات در اروپا متعلق به شركتهای مخابراتی است. چنانكه در مجموع اهمیت و نقش این شركتها در كل بازار محصولات و خدمات ارتباطی جهان حتی از آمریكا هم بیشتر است. در واقع نه فقط در آلمان بلكه در اكثر كشورهای اروپای غربی، حرف اصلی را صنعت مخابرات و ارتباطات میزند. به یك تعبیر، شركتهای تلهكوم اروپایی را میتوان ادامهدهنده صنعت تلفن در سالهای نخست اختراع آن در آمریكا دانست.[/b][/font][/b][/font][/b][/font]
گویی گراهام بل و شاگردانش بلافاصله پس از اختراع تلفن به این نقطه مهاجرت كردهاند! در آمریكا شركت AT & T یعنی وارث واقعی تشكیلات بل، آنقدر رشد كرد تا به یك اژدهای چندسر تبدیل شد و به ناچار دادگاه آنتیتراست آن را متلاشی كرد و از آن پس از دل این تحول دردناك اقتصادی، صنعت كاملا تازه نفسی به دنیا آمد كه در تمام زمینهها، بهخصوص در زمینه نرمافزار رشد كرد و به بلوغ رسید.
اما اینجا، در اروپا، فضا همچنان فضای استیلای صنایع مخابراتی است و هوا بوی مایكروویو میدهد! خوشبختانه چون تعداد كشورهای اروپایی زیاد و وسعت هریك از آنها كم است، تقریبا امكان بهوجود آمدن یك انحصار واقعی در این صنعت و در گستره قاره اروپا وجود ندارد.
[font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b]اگرچه در داخل هریك از كشورهای اروپایی میتوان یك شركت بزرگ مخابراتی با قدرت اقتصادی انحصاری و غیر قابل رقابت یافت، ولی گویا عده كمی با این وضعیت مخالفند و شركتهای مخابراتی میكوشند فراتر از مسئولیتهای صنعتی خاص خود، دینشان را در یاری رساندن به امور مختلف اقتصادی، اجتماعی، علمی، صنعتی و آموزشی ادا كنند. در عین حال مجموعه این چند شركت مخابراتی اروپایی در یك عرصه بزرگتر به چالش و رقابت با یكدیگر میپردازد و چارچوب مقررات اتحادیه اروپا این امكان را به آنان میدهد كه در كشورهایی غیر از موطن اصلیشان به گسترش كسبوكار خود بیندیشند.[/b][/font][/b][/font][/b][/font]
[font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b]ارزش مالی تجارتالكترونیك
با بره مندی از1/21درصد بازار کل منطقه،پس از انگلستان بزرگترین فراهم کننده ICT در کشور آلمان،صنعت
محصولات ، خدمات و زیرساختهای ارتباطی است و در مقیاس جهانی، این كشور 6 درصد بازار را در اختیار خود دارد
اگر مجموعه صنایع سختافزار، نرمافزار و مخابرات را در نظر بگیریم، آمارها نشان میدهد كه سهم سه منطقه کل دنیا به ترتیب75،30،12درصد است. ICT مهم یعنی كشور آمریكا، قاره اروپا و كشور ژاپن از بازار
در سهم اروپا از کل بازار جهانی بسیار ( در اروپا ICT بنابراین نقش آلمان (با دراختیار داشتن یا پنجم بازار
تعیین کننده و حیاتی است.
که مهمترین مرجع انتشار EITO گزارش سالانه سازمان نظارت بر فناوری اطلاعات و ارتباطات اروپا یا(2 )
در اروپا است،نشان می دهد که رونق این صنعت که به دنبال خروج ازرکورد ICT آمار مربوط به وضعیت
اقتصادی چند سال اخیر در سال 2004 بهوجود آمده است، همچنان در سال جاری میلادی ادامه خواهد یافت و با سه درصد رشد، به 611 میلیارد یورو خواهد رسید .
در محدوده خود،کشور آلمان امسال با رشد4/3رشد(یعنی با رشدی بالاتر از ICT تخمین می زند که بازار EITO
میانگین اروپا) ارزشی معادل 4 میلیارد یورو خواهد داشت. در سال 2000 ارزش بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات در آلمان، بهشدت سقوط كرد و یازدهدرصد كاهش یافت. در سال 2001 وضعیت بدتر شد و صنعت آلمان یك رشد منفی را تجربه كرد. اما از سال گذشته نشانههای روشنی از بازگشت به وضعیت عادی مشاهده میشود.
آلمان وجود دارد،این است که به همان میزان مه این صنعت به مخابرات و IT نكته جالبی كه در مورد صنعت
ارتباطات گرایش دارد ، میزان استفاده مردم از این صنعت و علایق آنان نیز همین تمایل را نشان میدهد. به گونهای كه اگر دو كشور امریكا و آلمان را مقایسه كنیم، معلوم میشود كه نسبت تعداد آلمانیهایی كه یك PC دارند،در PC مقایسه باکل جمعیت این کشور36درصد است.حال آنکه 86درصد آمریکایی ها PC دستگاه
دارند. در مقابل، 78 درصد آلمانیها موبایل دارند .[/b][/font][/b][/font][/b][/font][/b][/font]
[font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b]درحالی كه تنها 54 درصد مردم آمریكا از موبایل استفاده میكنند. جالبتر این كه در حوزههایی كه تركیبی از فناوری اطلاعات و فناوری ارتباطات محسوب میشوند، این نسبتها به یكدیگر نزدیك میشوند، اما به صورت معنیداری از همان الگو پیروی میكنند. مثلا 49 درصد مردم آلمان از اینترنت استفاده میكنند. در حالی كه این نسبت برای آمریكاییها 61 درصد است و برعكس، 11 درصد مردم آلمان از خطوط
[/b][/font][/b][/font][/b][/font][/b][/font][/b][/font]
استفاده DSL برای اتصال اینترنت استفاده می کنند.در حالیکه تنها9درصد آمریکایی ها از خطوط DSL
می کنند.
ICT بنابراین معلوم میشود كه علاقه آلمانیها به علوم مخابرات و ارتباطات دلیل بنیادین گرایش صنعت
این كشور به سوی صنایع مخابراتی است و شاید به همین دلیل است كه از استیلای صنایع مخابراتی بر ADSL سرنوشت فناوری اطلاعات در این كشور ناراضی نیستند. جدول 1 تخمینی از تعداد خطوط
در آلمان طی سالهای 2003 تا 2007 و تعداد مشتركان تلفن همراه در همین مدت را منعكس میكند. جدول در آلمان طی سال های 2001 تا 2005،نشان می دهد،که ICT 2 علاوه بر نمایش میزان رشد صنعت
صنعت نرم افزار ، سهم ناچیزی از این عرصه را به خود اختصاص داده است.
پس از صنعت مخابرات مهم ترین بخش از IT این جدول در عین حال نشان می دهد که صنعت خدمات
آلمانی را تشکیل می دهد. ICT
معنای دیگری دارد. IT در T این
وقتی كه در نمایشگاه سبیت مشغول گشتوگذار باشید، اینجا و آنجا و در سرتاسر محوطه نمایشگاه مرتبا یك خیلی حرف مهمی است.ممکن است کسی فکر کند:چه T را کنار چند نقطه می بینید.گویا این حرف T حرف
[font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b]جالب ! آیا این آلمانیها آنقدر عاشق تكنولوژی هستند كه مدام میخواهند بگویند "فقط تكنولوژی"؟ نه! اینجا معنای دیگری دارد.[/b][/font][/b][/font][/b][/font][/b][/font][/b][/font]
[font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b]اگر بیشتر دقت كنید، ردپای "تلهكوم" و بزودی "دوچ تلهكوم" را تشخیص خواهید داد. دوچ تلهكوم نه فقط آلمان،بلکه یکی از مهم ترین حامیان نمایشگاه سبیت است ولی بی دلیل نیست که ICT بزرگترین شرکت[/b][/font][/b][/font][/b][/font][/b][/font][/b][/font][/b][/font][/b][/font]
همیشه یكی از بزرگترین و زیباترین غرفههای سبیت، متعلق به این شركت عظیم مخابراتی آلمان است.
و باوجود این كه تعداد زیاد شركتهای آلمانی حوزه ICT در داخل آلمان، دوچ تلهكوم رهبر بلامنازع فناوری
درنمایشگاه سبیت نشان از پویایی و سر زندگی این صنعت دارد،آمار و ارقام نشان می دهدکه بش از 60 ICT
این کشور در اختیار این غول مخابراتی قرار دارد.دوچ تله کومدر واقع بزرگ ترین فراهم ICT درصد بازار
کننده خدمات ارتباطی و مخابراتی در اروپا نیز هست و دامنه فعالیتهای آن تنها به مرزهای آلمان محدود نمیشود.
طی سال های گذشته، این شركت به تدریج از یك شركت مخابراتی صرف، به فراهمكننده انواع خدمات و زیرساخت های ارتباطی و مخابراتی تبدیل شده است. در حال حاضر كسبوكار این شركت به چهار دسته فعالیت اصلی تقسیمشده است كه هركدام شركت مستقلی هستند و البته مجموعه فعالیتهای آنها از یك چارچوب واحد كه توسط واحد مركزی شركت تعیین میشود، تبعیت میكنند. این چهار شركت عبارتند از : . T-Systems و T-Mobile ، T-Online ، T-Com
هر دو در زمینه ارائه سرویس باند پهن و خطوط تلفنی ثابت فعالیت میكنند، اما T-Online و T-Com
بیشتر با مشترکین T-Online بیشتربه فعالیتهای مرتبط با زیرساختهای ارتباطی میپردازد و T-Com
اپراتور شبکه موبایل است. T-Mobile را بازی می کند. ISP در حقیقت نقش یک T-Online در تماس است.
هریك از شركتهای اصلی چهارگانه دوچ تلهكوم خود دارای چندین شركت اقماری نیز هستند. به عنوان مثال است که بش از 17میلیون مشترک در T-Mobile USA شرکتی به نام T-Mobile مهمترین شركت تابعه
[font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b]کشور آمریکا سرویس میدهد كه رقم قابل توجهی است.[/b][/font][/b][/font][/b][/font][/b][/font][/b][/font][/b][/font][/b][/font]
[font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b]یک شرکت خدماتی است که طیف وسیعی از راه کارها و خدمات نرم افزاری وسخت افزاری T-Systems
[/b][/font][/b][/font][/b][/font][/b][/font][/b][/font][/b][/font][/b][/font]
را به شركتها و سازمانها ارائه میدهد. تعداد این شركتها در آلمان به 160 هزار مورد میرسد. دوچ تلهكوم در 65 كشور دنیا نمایندگی دارد. طبق اطلاعات ترازنامه مالی شركت، از حدود 6/4 میلیارد یورو درآمد خالص(3) این شركت در سال 2004 یك سوم آن متعلق به واحدهای برونمرزی آن بودهاست.
در اروپا شد،بسیاری از شرکت های ICT بعد از سال 2000 كه بحران ركود اقتصادی گریبانگیر صنعت
بزرگ كامپیوتری به فكر كشف روشهای تازه برای كسب درآمد و جذب مشتریان افتادند و این تحولات به تغییرات یا اصلاحاتی در ساختار كسبوكار آنان منجر شد.
طی پنجسال اخیر، رویكرد دوچ تلهكوم به سوی خانه و خانواده بیشتر شده است. این شركت میكوشد برنامههایی را برای نزدیكی بیشتر با تودههای مردم اجرا كند و فناوری پیشرفته را به خانهها ببرد. از این رو میتوان راهبرد دوچ تلهكوم در این زمینه را با راهبرد شركت سامسونگ(4) در كره یا شركت سونی در ژاپن مقایسه كرد. مثلا در ژاپن سونی میكوشد با تركیب كردن فناوریهای ارتباطی پیشرفته و افزودن جذابیتهای كاربردی به آنها، فناوری را به خانهها ببرد .
علاوه براینها، دوچ تلهكوم در بسیاری از رویدادهای اجتماعی كلیدی و مهم آلمان نیز مشاركت دارد و به عنوان فراهمكننده زیرساختهای تكنیكی و ارتباطی این رویدادها عمل میكند. مثلا خالی از لطف نیست كه بدانید این شركت به عنوان فراهمكننده اصلی زیرساخت ارتباطی و اطلاعاتی مورد نیاز برای برگزاری جامجهانی 2006 آلمان با فیفا قرارداد بسته است و امكانات لازم را برای پوشش اخبار و رویدادهای آن فراهم خواهد كرد.
زیمنس كجاست؟
[font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b]اما دوچ تلهكوم با همه عظمتش تنها شركت مهم آلمان نیست. شركتهای بسیار زیادی در آلمان فعالیت میكنند كه به دلیل نوع فعالیت و گستره تاثیرگذاریشان، باید آن ها را - نه تنها در این كشور بلكه در كل دنیا - مهم محسوب كرد. بدون شك زیمنس یكی از آنهاست.[/b][/font][/b][/font][/b][/font][/b][/font][/b][/font][/b][/font][/b][/font]
[font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b]مراسم صدمین سالگرد حضور زیمنس در چین این مراسم در تاریخ 17 می 2004 و در محل موزه علم و فناوری شانگهای برگزار شد.
[/b][/font][/b][/font][/b][/font][/b][/font][/b][/font][/b][/font][/b][/font][/b][/font]
C onglomerate البته زیمنس در حقیقت یك مجتمع تولیدی یا آنطور كه در زبان انگلیسی میگویند یك
محدود نمی شود.اما فصل مشترک اکثر فعالیت های IT است وگستره فعالیت تولیدی و بازرگانی آن به صنعت
زیمنس به مهندسی برق و الكترونیك مربوط است. زیمنس 150 سال قدمت دارد و در 190 كشور دنیا (تقریبا تمام كشورها) حضور فعالی دارد.
از آن زمان تاكنون زیمنس در حوزههای مختلفی چون برق و روشنایی، مهندسی پزشكی، حمل و نقل، تاسیسات انتقال نیرو، كنترل و اتوماسیون و فناوری ارتباطات و اطلاعات فعالیت كردهاست. گرایش زیمنس به سمت فناوری ارتباطات از یك سو به نقش و جایگاه این شركت در بازار به عنوان یك تولیدكننده نیرومند و باسابقه طی سال های اخیر برای سرمایه گذاران و صاحبان صنایع بزرگ ICT و از سوی دیگر به جذابیت های
مربوط می شود.
این روزها مردم و به خصوص نسل جدید، نام زیمنس را با گوشیهای موبایل ساخت این شركت میشناسند و این نشان میدهد كه تلاش مدیران این شركت قدیمی برای حفظ كردن نام و اعتبار خود نزد نسل جدید تا حدودی موفق بوده است. میزان درآمد كل این شركت در سال مالی 2004 یعنی تا ابتدای پاییز 1383، حدود 75 میلیارد یورو و درآمد خالص آن نزدیك به سه و نیم میلیارد یورو بوده است.
بنابراین زیمنس را میتوان از نظر مقدار گردش مالی كه در اقتصاد آلمان و دیگر كشورهای دنیا ایجاد میكند، هم ردیف دوچ تلهكوم دانست. زیمنس در مقایسه با دوچ تلهكوم كه حدود 248 هزار نفر پرسنل دارد، نزدیك به دوبرابر نیروی انسانی در استخدام خود دارد و این البته به قدمت زیمنس نیز مربوط است.(5)
فعالیتهای زیمنس در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات به دو دسته تقسیم میشود كه هریك توسط مجموعه شناخته Siemens Communication تجاری نسبتا مستقلی اداره میشوند. مجموعه اول كه با نام
[font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b]می شود،بیشتر در زمینه فناوری ارتباطی کار می کنند.[/b][/font][/b][/font][/b][/font][/b][/font][/b][/font][/b][/font][/b][/font][/b][/font]
[font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b][font=Verdana, SunSans-Regular, sans-serif][b]گوشیهای موبایل ساخت این شركت محصول فعالیتهای این مجموعه است. اما در حقیقت این شركت فرعی را میتوان یك اپراتور مخابراتی قلمداد كرد كه بیشتر به پیادهسازی و توسعه خطوط موبایل مشغول است. نامیده می شود که در حوزه خدمات و نرم افزارفعالبت Siemens Business Service مجموعه دوم[/b][/font][/b][/font][/b][/font][/b][/font][/b][/font][/b][/font][/b][/font][/b][/font][/b][/font]
می کند.
به عنوان مثال به تازگی زیمنس قراردادی را با سازمان حملونقل شهر لندن منعقد كرده است كه بر اساس آن تمام هشتهزار اتوبوس خطوط حمل و نقل این شهر توسط یك سیستم مركزی مانیتور میشوند. هدف از اجرای این پروژه، ارتقای كیفیت سرویسدهی شبكه اتوبوسرانی لندن است. این كار در نوع خود بزرگترین پروژه در كل دنیا محسوب میشود.
Fujitsu- simens زیمنس [color=#00