25-05-2021, 12:47 PM
پردیس فناوری کیش_طرح مشاوره متخصصین صنعت و مدیریت_گروه فناوری اطلاعات و ارتباطات
چکیده
هدف از اين تحقيق بررسي نقش فناوري اطالعات و ارتباطات در رشد
اقتصادي بود. اين پژوهش از نوع تحقيقات توصيفي- همبستگي است
که به شيوه ميداني اجرا شده است. در اين مقاله با ارائة شواهد و قرائن
موجود در جهان و با استناد به آمار و ارقام در سالهاي اخير سعي ميشود
تاثيرفناوري اطالعات و ارتباطات)TCI )در رشد اقتصادي نشان داده
شود. براي اين منظور از دو تحقيق ارزشمند که يکي توسط گيانگ و
همکاران در بانک جهاني و ديگري توسط خوانگ در دانشگاه هاروارد
انجام شده کمک بسياري گرفته ميشود. در اين مقاله ابعاد مختلف تاثير
فناوري اطالعات و ارتباطات بر رشد اقتصادي ارائه شده و سعي ميشود
چگونگي اين تاثيرات و روند آتي آنها ذکر گردند.
واژگان کلیدي: فناوري اطالعات، رشد اقتصادي
مقدمه و بیان مساله
رشد اقتصادي به افزايش کمي و مداوم در توليد يا درآمد سرانه از
طريق ارتباط با افزايش در نيروي کار ، مصرف، سرمايه و حجم تجارت
اطالق ميگردد. رشد اقتصادي نه تنها ممکن است شامل توليد بيشتر
از طريق استفاده بيشتر از منابع و مواد اوليه باشد، بلکه به معني افزايش
کارايي توليد و افزايش ميزان توليد به مقياس مواد اوليه مورد استفاده
نيز هست )قره باغيان،1131 .)در سطح کالن، افزايش توليد ناخالص
ملي يا توليد ناخالص داخلي در سال مورد نظر به نسبت مقدار آن در
يک سال پايه، رشد اقتصادي محسوب ميگردد.
روند رشد اقتصادي به کمک دو نوع عامل اقتصادي و غيراقتصادي
مشخص ميشود. رشد اقتصادي بستگي به منابع طبيعي، منابع انساني،
سرمايه، خالقيت و تکنولوژي دارد که عوامل اقتصادي محسوب مي-
گردند. اما رشد اقتصادي بدون تغيير و تحول در عوامل غيراقتصادي از
قبيل سازماندهي اجتماعي، شرايط سياسي و ارز شهاي اخالقي،
غيرممکن است و اينها عوامل غيراقتصادي هستند.
يکي از عوامل تاثيرگذار بر روند رشد اقتصادي، فناوري اطالعات به ويژه
در عصر حاضر مي باشد. افزايش توليد فناوري اطالعات و ارتباطات به
توليد، اشتغال و درآمدهاي صادرات کمک ميکند. در حالي که استفاده
از اين فناوري بهرهوري، رقابتپذيري و رشد را افزايش ميدهد. فناوري
اطالعات و ارتباطات اين پتانسيل را دارد که دولتها را کاراتر و مستعدتر
براي تسهيم اطالعات، همچنين شفافتر و پاسخگوتر کند.دولتها براي
متصل کردن جوامع روستائي دورافتاده و منزوي به مراکز شهري و
همچنين فراهم کردن فرصتهاي اقتصادي براي جوامع محروم ميتوانند
از فناوري اطالعات و ارتباطات استفاده کنند. فناوري اطالعات و
ارتباطات به عنوان يک فناوري جديد در دهة 39 وارد بازار شد و به
سرعت توسعه يافت. اين فناوري به دليل عمومي بودن آن با ساير
فناوريها تفاوت اساسي دارد، به اين معني که تنها در حوزة فعاليت خود
تاثيرگذار نيست، بلکه در کل فعاليتهاي اقتصادي و غيراقتصادي تاثير
بسزائي در تسهيل انجام امور و باال بردن بهرهوري و کارائي دارد.
امروزه صاحب نظران بر اين باورند که پيشرفت در فناوري اطالعات
موجب ايجاد تغييرات بسياري و به طور کلي در رفتار خريد شده است.
اگرچه اين تاثيرات در مورد همه خريداران و مصرف کنندگان صدق مي
کند اما تاثير پيشرفت هاي فناوري اطالعات بر روي رفتار خريد افراد با
تاثير آن برروي رفتار خريد شرکتهاي تجاري متفاوت بوده است. با ظهور
تغييرات فناوري در تجارت الکترونيک در دهه اخير نقش فناوري
اطالعات براي همگان از جمله مديران شرکتهاي تجاري مشخص شده
است اگرچه دانش مديران ممکن است به اندازه دانشگاهيان و محققاني
که در اين زمينه کار تحقيقاتي انجام داده اند نباشد. موانع تجارت ،
مشکالت ارتباطات ، شتيباني و ترابري از جمله موانعي هستند که بر
سر راه جهاني شدن خريدهاي کسب و کار وجود دارند.
چکیده
هدف از اين تحقيق بررسي نقش فناوري اطالعات و ارتباطات در رشد
اقتصادي بود. اين پژوهش از نوع تحقيقات توصيفي- همبستگي است
که به شيوه ميداني اجرا شده است. در اين مقاله با ارائة شواهد و قرائن
موجود در جهان و با استناد به آمار و ارقام در سالهاي اخير سعي ميشود
تاثيرفناوري اطالعات و ارتباطات)TCI )در رشد اقتصادي نشان داده
شود. براي اين منظور از دو تحقيق ارزشمند که يکي توسط گيانگ و
همکاران در بانک جهاني و ديگري توسط خوانگ در دانشگاه هاروارد
انجام شده کمک بسياري گرفته ميشود. در اين مقاله ابعاد مختلف تاثير
فناوري اطالعات و ارتباطات بر رشد اقتصادي ارائه شده و سعي ميشود
چگونگي اين تاثيرات و روند آتي آنها ذکر گردند.
واژگان کلیدي: فناوري اطالعات، رشد اقتصادي
مقدمه و بیان مساله
رشد اقتصادي به افزايش کمي و مداوم در توليد يا درآمد سرانه از
طريق ارتباط با افزايش در نيروي کار ، مصرف، سرمايه و حجم تجارت
اطالق ميگردد. رشد اقتصادي نه تنها ممکن است شامل توليد بيشتر
از طريق استفاده بيشتر از منابع و مواد اوليه باشد، بلکه به معني افزايش
کارايي توليد و افزايش ميزان توليد به مقياس مواد اوليه مورد استفاده
نيز هست )قره باغيان،1131 .)در سطح کالن، افزايش توليد ناخالص
ملي يا توليد ناخالص داخلي در سال مورد نظر به نسبت مقدار آن در
يک سال پايه، رشد اقتصادي محسوب ميگردد.
روند رشد اقتصادي به کمک دو نوع عامل اقتصادي و غيراقتصادي
مشخص ميشود. رشد اقتصادي بستگي به منابع طبيعي، منابع انساني،
سرمايه، خالقيت و تکنولوژي دارد که عوامل اقتصادي محسوب مي-
گردند. اما رشد اقتصادي بدون تغيير و تحول در عوامل غيراقتصادي از
قبيل سازماندهي اجتماعي، شرايط سياسي و ارز شهاي اخالقي،
غيرممکن است و اينها عوامل غيراقتصادي هستند.
يکي از عوامل تاثيرگذار بر روند رشد اقتصادي، فناوري اطالعات به ويژه
در عصر حاضر مي باشد. افزايش توليد فناوري اطالعات و ارتباطات به
توليد، اشتغال و درآمدهاي صادرات کمک ميکند. در حالي که استفاده
از اين فناوري بهرهوري، رقابتپذيري و رشد را افزايش ميدهد. فناوري
اطالعات و ارتباطات اين پتانسيل را دارد که دولتها را کاراتر و مستعدتر
براي تسهيم اطالعات، همچنين شفافتر و پاسخگوتر کند.دولتها براي
متصل کردن جوامع روستائي دورافتاده و منزوي به مراکز شهري و
همچنين فراهم کردن فرصتهاي اقتصادي براي جوامع محروم ميتوانند
از فناوري اطالعات و ارتباطات استفاده کنند. فناوري اطالعات و
ارتباطات به عنوان يک فناوري جديد در دهة 39 وارد بازار شد و به
سرعت توسعه يافت. اين فناوري به دليل عمومي بودن آن با ساير
فناوريها تفاوت اساسي دارد، به اين معني که تنها در حوزة فعاليت خود
تاثيرگذار نيست، بلکه در کل فعاليتهاي اقتصادي و غيراقتصادي تاثير
بسزائي در تسهيل انجام امور و باال بردن بهرهوري و کارائي دارد.
امروزه صاحب نظران بر اين باورند که پيشرفت در فناوري اطالعات
موجب ايجاد تغييرات بسياري و به طور کلي در رفتار خريد شده است.
اگرچه اين تاثيرات در مورد همه خريداران و مصرف کنندگان صدق مي
کند اما تاثير پيشرفت هاي فناوري اطالعات بر روي رفتار خريد افراد با
تاثير آن برروي رفتار خريد شرکتهاي تجاري متفاوت بوده است. با ظهور
تغييرات فناوري در تجارت الکترونيک در دهه اخير نقش فناوري
اطالعات براي همگان از جمله مديران شرکتهاي تجاري مشخص شده
است اگرچه دانش مديران ممکن است به اندازه دانشگاهيان و محققاني
که در اين زمينه کار تحقيقاتي انجام داده اند نباشد. موانع تجارت ،
مشکالت ارتباطات ، شتيباني و ترابري از جمله موانعي هستند که بر
سر راه جهاني شدن خريدهاي کسب و کار وجود دارند.