22-02-2021, 06:53 PM
محصولات دانش بنیان محصولاتی هستند که با فناوری سطح بالا و یا حداقل متوسط تولید می شوند. در طراحی چنین محصولاتی از فن آوری های نوین، تحقیقات و پیشینه علمی و آزمایشگاهی استفاده شده.
معمولا چنین محصولاتی به دلیل پیچیدگی ساختار به راحتی قابل کپی برداری نمی باشد، لکن مهم است که توسط صاحب ایده به ثبت قانونی برسد.
ثبت برند محصولات دانش بنیان در چندین دسته اصلی قرار می گیرند و هریک از این دسته بندی ها دارای زیر شاخه هایی نیز هستند، شاخه های اصلی محصولات دانش بنیان عبارتند از:
1- فناوری زیستی
2- مواد پیشرفته و محصولات مبتنی بر فناوری های شیمیایی
3- سخت افزار های برق و الکترونیک، لیزر و فوتونیک
4 – فناوری اطلاعات و ارتباطات و نرم افزارهای رایانه ای
5- ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته
6- داروهای پیشرفته
7- وسایل ملزومات و تجهیزات پزشکی
8- محصولات پیشرفته سایر حوزه ها
مسلما یکی از مهمترین خصوصیات محصولات دانش بنیان، علاوه بر وجه علمی آن، نوآورانه بودن آن می باشد. هنگامی که با حضور یک محصول جدید در بازار روبرو هستیم، ثبت برند یا علامت تجاری نیز از اقدامات لازم می باشد تا محصول مورد نظر با هویت مناسب به بازار وارد گردد و در مقابل جعل و تقلب نیز از حمایت های قانونی بهرمند گردد.
جهت این منظور می توان برند یا علامت تجاری برای محصول مورد نظر را در سطح داخلی یا بین المللی به ثبت رسانید. (البته جهت ثبت بین المللی علامت نیز در ابتدا ثبت علامت در کشور مبداء الزامی است.)
معمولا چنین محصولاتی به دلیل پیچیدگی ساختار به راحتی قابل کپی برداری نمی باشد، لکن مهم است که توسط صاحب ایده به ثبت قانونی برسد.
ثبت برند محصولات دانش بنیان در چندین دسته اصلی قرار می گیرند و هریک از این دسته بندی ها دارای زیر شاخه هایی نیز هستند، شاخه های اصلی محصولات دانش بنیان عبارتند از:
1- فناوری زیستی
2- مواد پیشرفته و محصولات مبتنی بر فناوری های شیمیایی
3- سخت افزار های برق و الکترونیک، لیزر و فوتونیک
4 – فناوری اطلاعات و ارتباطات و نرم افزارهای رایانه ای
5- ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته
6- داروهای پیشرفته
7- وسایل ملزومات و تجهیزات پزشکی
8- محصولات پیشرفته سایر حوزه ها
مسلما یکی از مهمترین خصوصیات محصولات دانش بنیان، علاوه بر وجه علمی آن، نوآورانه بودن آن می باشد. هنگامی که با حضور یک محصول جدید در بازار روبرو هستیم، ثبت برند یا علامت تجاری نیز از اقدامات لازم می باشد تا محصول مورد نظر با هویت مناسب به بازار وارد گردد و در مقابل جعل و تقلب نیز از حمایت های قانونی بهرمند گردد.
جهت این منظور می توان برند یا علامت تجاری برای محصول مورد نظر را در سطح داخلی یا بین المللی به ثبت رسانید. (البته جهت ثبت بین المللی علامت نیز در ابتدا ثبت علامت در کشور مبداء الزامی است.)