12-11-2018, 10:11 AM
پس از تبدیل داده های بالا به جدول، اکسل به صورت اتوماتیک جدول شما را نامگذاری میکند، به هر ستون قابلیت فیلتر اضافه میکند و جدول شما با یک فرمت پیشفرض تغییر ظاهر میدهد، استفاده از جدول در اکسل دارای مزایای زیر است که با کمی تمرین میتوانید آنها را درک کنید:
[list]
[*]عنوان ستون ها همواره در بالای صفحه ثابت میماند و با درگ کردن به سلول های پایین صفحه عنوان ستون ها همچنان قابل دیدن است، به این ترتیب با زیاد شدن تعداد سطرها لازم نیست برای خواند عنوان ستون ها به بالای صفحه درگ کنید.
[*]استفاده از ابزارهای Sort و Filter و همچنین Advanced Filter بر روی جداول بسیار راحت تر خواهد بود و همینطور شکل ظاهری جداول به راحتی و با استفاده از قالب های موجود قابل تغییر است.
[*]با افزودن داده ی جدید، جدول به صورت اتوماتیک تغییر سایز میدهد و سطر جدید را میپذیرد و فرمت و فرمول های قبلی برای سطر جدید تکرار میشود.
[*]اگر داده ها را به صورت جدول تعریف کنیم میتوانیم از ابزار Form یا فرم برای اضافه کردن داده ی جدید و یا ویرایش داده های قبلی استفاده نماییم، برای فعال کردن ابزار فرم به قسمت Customize Quick Access Toolbar بروید و این ابزار را در قسمت All Commands پیدا کرده و به Quick Access Toolbar خود اضافه نمایید. با استفاده از این ابزار افزودن و ویرایش داده ها برای جداول بسیار راحت میگردد.
[*]برای تعریف جداول محوری یا نمودارهای محوری (Pivot Table & Pivot Charts) بهتر است از جدول ها به عنوان داده های ورودی استفاده کنیم، در اینصورت نتیجه ی بهتری از جداول و نمودارهای محوری میگیریم و پس از به روز رسانی داده های جدول با افزودن و یا کاستن یک رکورد (یا سطر جدول)، نمودار و جدول محوری نیز به صورت خودکار به روز رسانی میشود. پس اگر قصد استفاده از جداول و نمودارهای محوری را دارید حتماً از جدول استفاده کنید.
[*]سهولت در نوشتن فرمول در سلول ها از دیگر مزایای جدول در اکسل میباشد، به صورتی که نیاز به درگ کردن فرمول برای تمام اعضای یک ستون نداریم و بلافاصله بعد از ویرایش و یا نوشتن فرمول برای یک سلول از یک ستون داده، فرمول نوشته شده در تمام سطرهای جدول درج میگردد.
[/list]استفاده از جداول دارای مزایای بیشتری میباشد که در آینده با آنها آشنا خواهیم شد، اما در تشکیل جدول ها اصولی وجود دارد که لازم است حتماً به آنها توجه نماییم، در ادامه به بررسی اصول ترسیم جداول در اکسل میپردازیم
[list]
[*]عنوان ستون ها همواره در بالای صفحه ثابت میماند و با درگ کردن به سلول های پایین صفحه عنوان ستون ها همچنان قابل دیدن است، به این ترتیب با زیاد شدن تعداد سطرها لازم نیست برای خواند عنوان ستون ها به بالای صفحه درگ کنید.
[*]استفاده از ابزارهای Sort و Filter و همچنین Advanced Filter بر روی جداول بسیار راحت تر خواهد بود و همینطور شکل ظاهری جداول به راحتی و با استفاده از قالب های موجود قابل تغییر است.
[*]با افزودن داده ی جدید، جدول به صورت اتوماتیک تغییر سایز میدهد و سطر جدید را میپذیرد و فرمت و فرمول های قبلی برای سطر جدید تکرار میشود.
[*]اگر داده ها را به صورت جدول تعریف کنیم میتوانیم از ابزار Form یا فرم برای اضافه کردن داده ی جدید و یا ویرایش داده های قبلی استفاده نماییم، برای فعال کردن ابزار فرم به قسمت Customize Quick Access Toolbar بروید و این ابزار را در قسمت All Commands پیدا کرده و به Quick Access Toolbar خود اضافه نمایید. با استفاده از این ابزار افزودن و ویرایش داده ها برای جداول بسیار راحت میگردد.
[*]برای تعریف جداول محوری یا نمودارهای محوری (Pivot Table & Pivot Charts) بهتر است از جدول ها به عنوان داده های ورودی استفاده کنیم، در اینصورت نتیجه ی بهتری از جداول و نمودارهای محوری میگیریم و پس از به روز رسانی داده های جدول با افزودن و یا کاستن یک رکورد (یا سطر جدول)، نمودار و جدول محوری نیز به صورت خودکار به روز رسانی میشود. پس اگر قصد استفاده از جداول و نمودارهای محوری را دارید حتماً از جدول استفاده کنید.
[*]سهولت در نوشتن فرمول در سلول ها از دیگر مزایای جدول در اکسل میباشد، به صورتی که نیاز به درگ کردن فرمول برای تمام اعضای یک ستون نداریم و بلافاصله بعد از ویرایش و یا نوشتن فرمول برای یک سلول از یک ستون داده، فرمول نوشته شده در تمام سطرهای جدول درج میگردد.
[/list]استفاده از جداول دارای مزایای بیشتری میباشد که در آینده با آنها آشنا خواهیم شد، اما در تشکیل جدول ها اصولی وجود دارد که لازم است حتماً به آنها توجه نماییم، در ادامه به بررسی اصول ترسیم جداول در اکسل میپردازیم