05-01-2020, 03:06 PM
(آخرین ویرایش: 05-01-2020, 03:46 PM، توسط aslanzade.
دلیل ویرایش: بهم ریختگی
)
هزینه سرویس های دوره ای آسانسور
سرویس کاران مقیم
تمامی آسانسور ها مسافربر که نفرات را میبرد،باری و خودروبر باید حداقل ماهی یک بار سرویس و مورد برسی قرار گیرند تا با به بهترین نحو و با کمترین خرابی به کار خود ادامه دهند. سرویس و نگهداری آسانسور ها به قدری اهمیت دارد که در بسیاری از برج ها یا ساختمان های اداری و تجاری سرویس کاران به صورت دائم و مقیم حضور دارند و سرویس و بازدید آسانسور ها به صورت روزانه انجام میشود.
از مزیت های سرویس کاران مقیم این است که :
[list=1]
[*]موارد آسانسور به صورت روزانه دیده شده و در چک لیست نوشته میشود
[*]و دیگر اینکه هر لحظه که مشکلی برای آسانسور پیش آید بلافاصله سرویس کار سر آسانسور حاضر است و میتواند ایراد را رفع کند.
[/list]
چک لیست سرویس و بازرسی آسانسور
مواردی که تکنسین های شرکت بنیس فراز در بازدید ها مورد برسی قرار میدهند و در چک لیست مخصوص بازرسی آسانسور یادداشت میکنند عبارتند از:
الف: بازدید موتور خانه که شامل
۱:بازدید از موتورخانه و جلوگیری از هرگونه استفاده غیر مجاز که خطر آفرین میباشد.
۲:بازدید روغن یاتاقان های الکتروموتور و روغن گیربکس
۳: بررسی احتمال روغن ریزی موتور گیربکس
۴: تمیز کردن گیربکس و دیسک ترمز
۵: گزارش صدا و لرزش غیر عادی موتور گیربکس
۶: بازدید از فلکه های اصلی و هرزگرد و شیارهای سیم بکسل ها+
۷: بازدید مگنت ترمز و تنظیم آن
۸: بازدید و تنظیم کفشک های ترمز
۹: بازدید از فن موتور، عملکرد صحیح الکتریال و مکانیکال
۱۰: بازدید از گاورنر و عملکرد صحیح آن
۱۱: بازدید از کنتاکتورها و رله ها
۱۲: بازدید سیم بکسل های اصلی و گاورنر
۱۳: بازدید از محکم بودن ابلو فرمان در محل استقرار
۱۴: بازدید از عملکرد صحیح تابلو فرمان و تمیز کردن آن (عملکرد صحیح کنترل بار یابی متال ها و کنترل فاز و فیوزها )
۱۵: محکم نمودن اتصالات ترمینال های فرمان و قدرت
۱۶: کنترل عملکرد صحیح کنترل بار و کنترل فاز و فیوزها و بی متال ها و مدار ایمنی
۱۷: کنترل عملکرد صحیح ترموسات راه انداز فن موتور
۱۸: بازدید از تابلو برق سه فاز شهری (کلید سه فاز،فیوز فشنگی و مینیاتوری )
۱۹: حصول اطمینان و عدم براده ریزی موتور و گیربکس و فلکه هرزگرد
۲۰: آچار کشی پیچ و مهره های پایه موتور و گیربکس
۲۱: بازدید از وضعیت استقرار لاستیک های ضربه گیر زیر شاسی موتور
۲۲: بازدید از عملکرد صحیح سیستم تهویه
۲۳: بازدید از کوپلینگ های موتور و گیربکس های کوپل وسط
۲۴: بازدید از کلیه محل های گریس خور
۲۵: بازدید از لنت ترمز
ب: چاه آسانسور(مکانیکال-الکتریکال)
۱: بازدید از اتصالات سر و ته زنجیر جبران و رولینگ های زنجیر ( در صورت موجود بودن )
۲: بازدید از طناب کشی داخل زنجیر جبران در صورت وجود
۳: بازدید از کلیه ادوات مکانیکال داخل شفت مستند پرچم ها ، پایه سوئیچ ها ، فلکه رگلر پاراشوت ، ضربه گیرها
۴: بازدید از ریل های راهنما و وزنه شامل : پشت بندها ، لقمه ها ، نظافت ریل ها ( در صورت نیاز شستشوی ریل ها هر شش ماه یک بار)
۵: بازدید از بتن سقف چاه ( علایمی مانند ترک خوردگی و با نشست بتن وجود نداشته باشد و در صورت مشاهده سریعا گزارش شود )
۶: بازدید از کلیه میکروسوئیچ ها ( حد ، دور انداز ، استپ ) سوئیچ رگلر و کلید استپ ته چاه
۷: بازدید از تراول کابین ، بست های تراول کابین
۸: تمیز کردن آهن ربا ها ( در صورت استفاده از این نوع )
۹: روشنایی داخل چاه ( چراغ های تونلی )
۱۰: مرطوب کردن بسیار اندک کف چاله ( جهت جذب ذرات گرد و غبار داخل چاه و غبار روبی )
۱۱: شستشوی کنتاکت قفل ها ( با اسپری کنتاکت شوی خشک یا هر ماده مناسب دیگر )
ج: عملکرد درب کابین
۱: بازدید از عملکرد صحیح مکانیسم سر درب کابین همراه با کلیه ادوات ثابت و متحرک اعم از مکانیکال و الکترال شامل : قرقره های زیر و بالای ریل ها ، سیم بکسل ، ریل ها و غیره )
۲: بازدید از عملکرد اجزای ایمنی شامل : فتوسل ، سنسور فشار ، کنتاکت و پل نبودن هر یک از آن ها )
۳: بازدید و نظافت شیار های سیل ، کفشک های زیر درب ها
۴: تنظیم نبودن درب ها نسبت به کابین ( تنظیمات عرض نسبت به پانل های جلوی کابین و شاقولی بودن درب ها )
د:کابین آسانسور(الکتریکال-مکانیکال-زیر و رو و داخل کابین)
۱: کشش سیم بکسل ها و بررسی زدگی و شکستگی و خوردگی و باز شدن بافت سیم بکسل ها و بازدید از سر بکسلها
۲: لق نبودن کابین و وزنه ( تنظیم کفشک ها )
۳: صداگیری و کابین و وزنه ( آچار کشی در صورت نیاز )
۴: پر کردن روغندان ها و بررسی عملکرد صحیح نمد روغندان ها
۵: آچار کشی لرزه گیر های بالا و پایین کابین
۶: بازدید از یوک کابین از جهت تراز بودن عدم خمیدگی
۷: عملکرد دستی فلکه های پاراشوت و فیلر گیری
۸: بازدید و حصول اطمینان از عملکرد صحیح کلید قطع کن پاراشوت
۹: بازدید از کلید اورلود و فول لود در صورت وجود
۱۰: بازدید از جعبه روزیون و کلیدهای مربوط به پریز آن
۱۱: بازدید از اتصالات درب کابین به سقف
۱۲: بازدید از عملکرد مگنت درب باز کن
۱۳: درستی عملکرد شستی های فرمان
۱۴: درستی عملکرد کلیدهای ( STOP , DO , DC )
۱۵: درستی عملکرد کلید زنگ اضطراری ( در دو حالت قطع و وصل برق )
۱۶: بازدید از آینه، دستگبره و پاخور و سقف کاذب
۱۷: عملکرد درب های اتوماتیک ( طبقات ) برای آسانسورها
۱۸: بازدید از کارکرد صحیح مکانیسم سر درب ها و هماهنگ بودن با درب کابین ( وضعیت کمان سر درب کابین نسبت به قفل های طبقات )
۱۹: بازدید از کفشک های زیر درب ( اتصالات ، صفحه فلزی داخل شیار ، سلامت لنت یا نمد مربوطه )
۲۰: نظافت شیار های سیل
۲۱ خود بسته شو درب ها
![[تصویر: bazresi-asansor.png]](https://www.benislift.com/wp-content/uploads/2019/12/bazresi-asansor.png)
![[تصویر: type-of-bazresi.png]](https://www.benislift.com/wp-content/uploads/2019/12/type-of-bazresi.png)
تمامی آسانسور ها مسافربر که نفرات را میبرد،باری و خودروبر باید حداقل ماهی یک بار سرویس و مورد برسی قرار گیرند تا با به بهترین نحو و با کمترین خرابی به کار خود ادامه دهند. سرویس و نگهداری آسانسور ها به قدری اهمیت دارد که در بسیاری از برج ها یا ساختمان های اداری و تجاری سرویس کاران به صورت دائم و مقیم حضور دارند و سرویس و بازدید آسانسور ها به صورت روزانه انجام میشود.
از مزیت های سرویس کاران مقیم این است که :
[list=1]
[*]موارد آسانسور به صورت روزانه دیده شده و در چک لیست نوشته میشود
[*]و دیگر اینکه هر لحظه که مشکلی برای آسانسور پیش آید بلافاصله سرویس کار سر آسانسور حاضر است و میتواند ایراد را رفع کند.
[/list]
چک لیست سرویس و بازرسی آسانسور
مواردی که تکنسین های شرکت بنیس فراز در بازدید ها مورد برسی قرار میدهند و در چک لیست مخصوص بازرسی آسانسور یادداشت میکنند عبارتند از:
![[تصویر: elevator-checklist.png]](https://www.benislift.com/wp-content/uploads/2019/12/elevator-checklist.png)
الف: بازدید موتور خانه که شامل
۱:بازدید از موتورخانه و جلوگیری از هرگونه استفاده غیر مجاز که خطر آفرین میباشد.
۲:بازدید روغن یاتاقان های الکتروموتور و روغن گیربکس
۳: بررسی احتمال روغن ریزی موتور گیربکس
۴: تمیز کردن گیربکس و دیسک ترمز
۵: گزارش صدا و لرزش غیر عادی موتور گیربکس
۶: بازدید از فلکه های اصلی و هرزگرد و شیارهای سیم بکسل ها+
۷: بازدید مگنت ترمز و تنظیم آن
۸: بازدید و تنظیم کفشک های ترمز
۹: بازدید از فن موتور، عملکرد صحیح الکتریال و مکانیکال
۱۰: بازدید از گاورنر و عملکرد صحیح آن
۱۱: بازدید از کنتاکتورها و رله ها
۱۲: بازدید سیم بکسل های اصلی و گاورنر
۱۳: بازدید از محکم بودن ابلو فرمان در محل استقرار
۱۴: بازدید از عملکرد صحیح تابلو فرمان و تمیز کردن آن (عملکرد صحیح کنترل بار یابی متال ها و کنترل فاز و فیوزها )
۱۵: محکم نمودن اتصالات ترمینال های فرمان و قدرت
۱۶: کنترل عملکرد صحیح کنترل بار و کنترل فاز و فیوزها و بی متال ها و مدار ایمنی
۱۷: کنترل عملکرد صحیح ترموسات راه انداز فن موتور
۱۸: بازدید از تابلو برق سه فاز شهری (کلید سه فاز،فیوز فشنگی و مینیاتوری )
۱۹: حصول اطمینان و عدم براده ریزی موتور و گیربکس و فلکه هرزگرد
۲۰: آچار کشی پیچ و مهره های پایه موتور و گیربکس
۲۱: بازدید از وضعیت استقرار لاستیک های ضربه گیر زیر شاسی موتور
۲۲: بازدید از عملکرد صحیح سیستم تهویه
۲۳: بازدید از کوپلینگ های موتور و گیربکس های کوپل وسط
۲۴: بازدید از کلیه محل های گریس خور
۲۵: بازدید از لنت ترمز
ب: چاه آسانسور(مکانیکال-الکتریکال)
![[تصویر: chahak-asansor.png]](https://www.benislift.com/wp-content/uploads/2019/12/chahak-asansor.png)
۱: بازدید از اتصالات سر و ته زنجیر جبران و رولینگ های زنجیر ( در صورت موجود بودن )
۲: بازدید از طناب کشی داخل زنجیر جبران در صورت وجود
۳: بازدید از کلیه ادوات مکانیکال داخل شفت مستند پرچم ها ، پایه سوئیچ ها ، فلکه رگلر پاراشوت ، ضربه گیرها
۴: بازدید از ریل های راهنما و وزنه شامل : پشت بندها ، لقمه ها ، نظافت ریل ها ( در صورت نیاز شستشوی ریل ها هر شش ماه یک بار)
۵: بازدید از بتن سقف چاه ( علایمی مانند ترک خوردگی و با نشست بتن وجود نداشته باشد و در صورت مشاهده سریعا گزارش شود )
۶: بازدید از کلیه میکروسوئیچ ها ( حد ، دور انداز ، استپ ) سوئیچ رگلر و کلید استپ ته چاه
۷: بازدید از تراول کابین ، بست های تراول کابین
۸: تمیز کردن آهن ربا ها ( در صورت استفاده از این نوع )
۹: روشنایی داخل چاه ( چراغ های تونلی )
۱۰: مرطوب کردن بسیار اندک کف چاله ( جهت جذب ذرات گرد و غبار داخل چاه و غبار روبی )
۱۱: شستشوی کنتاکت قفل ها ( با اسپری کنتاکت شوی خشک یا هر ماده مناسب دیگر )
ج: عملکرد درب کابین
۱: بازدید از عملکرد صحیح مکانیسم سر درب کابین همراه با کلیه ادوات ثابت و متحرک اعم از مکانیکال و الکترال شامل : قرقره های زیر و بالای ریل ها ، سیم بکسل ، ریل ها و غیره )
۲: بازدید از عملکرد اجزای ایمنی شامل : فتوسل ، سنسور فشار ، کنتاکت و پل نبودن هر یک از آن ها )
۳: بازدید و نظافت شیار های سیل ، کفشک های زیر درب ها
۴: تنظیم نبودن درب ها نسبت به کابین ( تنظیمات عرض نسبت به پانل های جلوی کابین و شاقولی بودن درب ها )
د:کابین آسانسور(الکتریکال-مکانیکال-زیر و رو و داخل کابین)
۱: کشش سیم بکسل ها و بررسی زدگی و شکستگی و خوردگی و باز شدن بافت سیم بکسل ها و بازدید از سر بکسلها
۲: لق نبودن کابین و وزنه ( تنظیم کفشک ها )
۳: صداگیری و کابین و وزنه ( آچار کشی در صورت نیاز )
۴: پر کردن روغندان ها و بررسی عملکرد صحیح نمد روغندان ها
۵: آچار کشی لرزه گیر های بالا و پایین کابین
۶: بازدید از یوک کابین از جهت تراز بودن عدم خمیدگی
۷: عملکرد دستی فلکه های پاراشوت و فیلر گیری
۸: بازدید و حصول اطمینان از عملکرد صحیح کلید قطع کن پاراشوت
۹: بازدید از کلید اورلود و فول لود در صورت وجود
۱۰: بازدید از جعبه روزیون و کلیدهای مربوط به پریز آن
۱۱: بازدید از اتصالات درب کابین به سقف
۱۲: بازدید از عملکرد مگنت درب باز کن
۱۳: درستی عملکرد شستی های فرمان
۱۴: درستی عملکرد کلیدهای ( STOP , DO , DC )
۱۵: درستی عملکرد کلید زنگ اضطراری ( در دو حالت قطع و وصل برق )
۱۶: بازدید از آینه، دستگبره و پاخور و سقف کاذب
۱۷: عملکرد درب های اتوماتیک ( طبقات ) برای آسانسورها
۱۸: بازدید از کارکرد صحیح مکانیسم سر درب ها و هماهنگ بودن با درب کابین ( وضعیت کمان سر درب کابین نسبت به قفل های طبقات )
۱۹: بازدید از کفشک های زیر درب ( اتصالات ، صفحه فلزی داخل شیار ، سلامت لنت یا نمد مربوطه )
۲۰: نظافت شیار های سیل
۲۱ خود بسته شو درب ها