درصورتیکه بخواهیم به صورت چکیده بگوییم که استارت ماشین چه وظیفه ای دارد بایستی بگوییم که این جزء خودرو ها یک سری مولد الکتریکی می باشد که توان الکتریکی را تغییر به توان مکانیکال می کند. یعنی در حقیقت ما برق را از باتری اتومبیل به استارت میدهیم و استارت این برق را تبدیل به انرژی مکانیکی کرده و به محور موتور یا همان میللنگ منتقل میکند.
حرکت میللنگ هم باعث میشود که یک سیکل احتراق در موتور صورت بگیرد و موتور روشن شود. حتما سعی کنید قطعات خودروی خود را از فروشگاههای مجاز ارائه دهنده لوازم یدکی زانتیا در تهران ، پراید و سایر خودروهای ساخت داخل تهیه نمایید تا از اصل بودن آن قطعه اطمینان داشته باشید.
تاریخچه اختراع استارت خودرو
همانطور که گفته شد اتومبیلهای اولیه با هل دادن یا استفاده از هندل روشن میشدند. یعنی چرخش اولیه محور موتور با انرژی دست صورت میگرفت. البته روشهای دیگری هم مثل استفاده از فنرهای بادی و سیلندر باروت برای روشن کردن موتور احتراقی اتومبیلها استفاده میشد که چندان رواج نیافت.
گفته میشود که اولین استارت برقی برای یک موتورسیکلت ساخته شد. بعد از آن یک مهندس برق انگلیسی به نام اچ جی داوسینگ، یک استارت برقی در سال ۱۸۹۶ میلادی اختراع کرد که البته هیچگاه به عنوان یک اختراع ثبت نشد. اولین استارت برقی توسط یک فرد آمریکایی به نام «کلاید جی کلمن» در سال ۱۹۰۳ ثبت شد.
حدود ۸ سال بعد، یعنی در سال ۱۹۱۱ میلادی هم یک آمریکایی دیگر به نام «چارلز اف کترینگ» موتور استارتی را برای جایگزین کردن با هندل اتومبیلها در شرکت دلکو طراحی و ثبت کرد، اما سالها طول کشید تا سیستم استارت جایگزین هندل شود. در همان سال ۱۹۱۱ شرکت کادیلاک یک استارت الکتریکی روی موتور اتومبیلش نصب کرد که همین ماجرا باعث شد که استفاده از خودرو برای خانمها هم رواج یابد.
[font=Iran Sans - Bold]معرفی بخشهای اصلی استارت خودرو
[/font]
[font=Iran Sans - Regular]-اتوماتیک استارت[/font]
[font=Iran Sans - Regular]این اتفاق در بخش اتوماتیک استارت میافتد. همزمان با این اتفاق، در اتوماتیک استارت یک اهرم دوشاخه وجود دارد که این اهرم، دنده استارت را به جلو هل میدهد تا با فلایول درگیر شود. اتوماتیک استارت بین باتری و موتور استارت قرار دارد و در حقیقت با کنتاکتور که در بخش اتوماتیک استارت قرار دارد، برق میان باتری و موتور استارت وصل یا قطع میشود.[/font]
[font=Iran Sans - Bold]آشنایی با اجزا و کارکرد اتوماتیک استارت خودرو[/font]
دو پیچ
فیش اتوماتیک
پلانجر
سیمپیچ کشنده
سیمپیچ نگهدارنده
پولکی مسی
اهرم دو شاخه
[font=Iran Sans - Regular]اتوماتیک استارت در نمای ظاهری از دو پیچ و یک فیش تشکیل شده است. یک پیچ به نام S شناخته میشود که به قطب مثبت باتری وصل میشود و یک پیچ هم به نام پیچ M که برق از این پیچ راهی سیمپیچ دور بالشتکهای موتور استارت میشود. [/font]
[font=Iran Sans - Regular] فیش بخش اتوماتیک هم به سوییچ وصل میشود. در داخل بخش اتوماتیک استارت هم دو سیمپیچ وجود دارد؛[/font]
[font=Iran Sans - Regular] ۱-سیمپیچ کشنده (سیم ضخیم) و[/font]
[font=Iran Sans - Regular] ۲-سیمپیچ نگهدارنده (سیم نازک).[/font]
[font=Iran Sans - Regular] علاوه بر این سیمپیچها، یک قطعه استوانهای شکل هم وجود دارد به نام پلانجر.[/font]
[font=Iran Sans - Regular][font=Iran Sans - Bold]آشنایی با اجزاء و کارکرد موتور استارت خودرو[/font][/font]
پوسته اصلی
بالشتکها: هستههای آهنی و سیمپیچها
پیچ اتصال بالشتک به پوسته
زغالها
فنر و پایه نگهدارنده زغال
جازغالی پلاستیکی
آرمیچر
کلکتور آرمیچر (مجموعه لاملها)
سیمپیچهای آرمیچر
هسته آرمیچر
شافت آرمیچر
دنده استارت
کلاچ
[font=Iran Sans - Regular]وظیفه باشتک هم این است که میدان مغناطیسی به وجود آورد که این کار با آهنربا شدن بالشتک انجام میشود. از سیمپیچهای باشتک با کمک یک اتصال، برق خروجی از اتوماتیک استارت عبور میکند که آمپر بالایی دارد و به همین دلیل باید از مفتول باشد، نه یک سیم نازک. بالشتکها با عبور جریان الکتریکی از سیمپیچها تبدیل به آهنربا شده و میدان مغناطسی به وجود میآورند. [/font][/font]
[font=Iran Sans - Regular][font=Iran Sans - Regular]در این میدان ایجاد شده توسط ۴ بالشتک هم قطبهای همنام روبهروی یکدیگر و قطبهای غیرهمنام در مجاور یکدیگر تشکیل میشوند. جهت سیمپیچهای مجاور که قطبهای غیر همنام تولید میکنند هم مخالف یکدیگر و جهت سیمپیچهای روبهرو که قطبهای همنام تولید میکنند هم جهت پیچیده میشوند.[/font][/font]
[font=Iran Sans - Regular][font=Iran Sans - Regular] یک نکته این است که بالشتکها هیچ ارتباطی با پوسته اصلی ندارند و نسبت به یکدیگر عایق هستند. در بخش موتور استارت، به تعداد بالشتکها، زغال یا جاروبک هم وجود دارد که از جنس مس گرافیکدار هستند.
وظیفه زغالها رساندن جریان برق به بر سر کالکتور آرمیچر است. زغالها روی سرسیمهای بالشتکها لحیم میشوند و جریان را از آنجا به آرمیچر منتقل میکنند. هر زغال، یک فنر و یک پایه نگهدارنده از جنس پلاستیک هم دارد.[/font][/font]
[font=Iran Sans - Regular][font=Iran Sans - Regular] زغالها یکی در میان منفی و مثبت هستند. زغالهای مثبت با بدنه عایقبندی شده و زغالهای منفی عایقبندی نشده و با بدنه اتصال دارند. ۴ زغال هم داخل یک جازغالی پلاستیکی قرار گرفتهاند. فنرهای پشت زغالها هم کمک میکنند که اتصال بین زغال و کلکتور آرمیچر قطع نشود.
[/font][/font]
حرکت میللنگ هم باعث میشود که یک سیکل احتراق در موتور صورت بگیرد و موتور روشن شود. حتما سعی کنید قطعات خودروی خود را از فروشگاههای مجاز ارائه دهنده لوازم یدکی زانتیا در تهران ، پراید و سایر خودروهای ساخت داخل تهیه نمایید تا از اصل بودن آن قطعه اطمینان داشته باشید.
تاریخچه اختراع استارت خودرو
همانطور که گفته شد اتومبیلهای اولیه با هل دادن یا استفاده از هندل روشن میشدند. یعنی چرخش اولیه محور موتور با انرژی دست صورت میگرفت. البته روشهای دیگری هم مثل استفاده از فنرهای بادی و سیلندر باروت برای روشن کردن موتور احتراقی اتومبیلها استفاده میشد که چندان رواج نیافت.
گفته میشود که اولین استارت برقی برای یک موتورسیکلت ساخته شد. بعد از آن یک مهندس برق انگلیسی به نام اچ جی داوسینگ، یک استارت برقی در سال ۱۸۹۶ میلادی اختراع کرد که البته هیچگاه به عنوان یک اختراع ثبت نشد. اولین استارت برقی توسط یک فرد آمریکایی به نام «کلاید جی کلمن» در سال ۱۹۰۳ ثبت شد.
حدود ۸ سال بعد، یعنی در سال ۱۹۱۱ میلادی هم یک آمریکایی دیگر به نام «چارلز اف کترینگ» موتور استارتی را برای جایگزین کردن با هندل اتومبیلها در شرکت دلکو طراحی و ثبت کرد، اما سالها طول کشید تا سیستم استارت جایگزین هندل شود. در همان سال ۱۹۱۱ شرکت کادیلاک یک استارت الکتریکی روی موتور اتومبیلش نصب کرد که همین ماجرا باعث شد که استفاده از خودرو برای خانمها هم رواج یابد.
[font=Iran Sans - Bold]معرفی بخشهای اصلی استارت خودرو
[/font]
[font=Iran Sans - Regular]-اتوماتیک استارت[/font]
-موتور استارت
اتوماتیک استارت همان استوانه کوچکتری است که روی استوانه بزرگتر که همان موتور استارت محسوب میشود قرار گرفته. برق باتری به بخش اتوماتیک منتقل میشود و در حقیقت اتوماتیک استارت، محل اتصال و رابط برق مستقیم باتری و موتور استارت است.
کار دوم بخش اتوماتیک هم این است که دنده استارت را هنگام استارت زدن به جلو میبرد تا با فلایول (همان چرخ طیار یا لنگر که روی میللنگ است) درگیر کند و آن را به چرخش درآورد.
[font=Iran Sans - Regular]استارت برای عمل کردن برق بسیار زیادی از باتری میکشد یا مصرف میکند که حدود ۵۰ تا ۱۵۰ آمپر است. جریان ضعیف باتری باید از یک رله یا کنتاکتور عبور کند و تبدیل به یک جریان بالا شود تا بتواند مورد استفاده موتور استارت قرار گیرد. [/font][font=Iran Sans - Regular]این اتفاق در بخش اتوماتیک استارت میافتد. همزمان با این اتفاق، در اتوماتیک استارت یک اهرم دوشاخه وجود دارد که این اهرم، دنده استارت را به جلو هل میدهد تا با فلایول درگیر شود. اتوماتیک استارت بین باتری و موتور استارت قرار دارد و در حقیقت با کنتاکتور که در بخش اتوماتیک استارت قرار دارد، برق میان باتری و موتور استارت وصل یا قطع میشود.[/font]
[font=Iran Sans - Bold]آشنایی با اجزا و کارکرد اتوماتیک استارت خودرو[/font]
اجزای تشکیل دهنده اتوماتیک استارت عبارتند از؛
دو پیچ
فیش اتوماتیک
پلانجر
سیمپیچ کشنده
سیمپیچ نگهدارنده
پولکی مسی
اهرم دو شاخه
[font=Iran Sans - Regular]اتوماتیک استارت در نمای ظاهری از دو پیچ و یک فیش تشکیل شده است. یک پیچ به نام S شناخته میشود که به قطب مثبت باتری وصل میشود و یک پیچ هم به نام پیچ M که برق از این پیچ راهی سیمپیچ دور بالشتکهای موتور استارت میشود. [/font]
[font=Iran Sans - Regular] فیش بخش اتوماتیک هم به سوییچ وصل میشود. در داخل بخش اتوماتیک استارت هم دو سیمپیچ وجود دارد؛[/font]
[font=Iran Sans - Regular] ۱-سیمپیچ کشنده (سیم ضخیم) و[/font]
[font=Iran Sans - Regular] ۲-سیمپیچ نگهدارنده (سیم نازک).[/font]
[font=Iran Sans - Regular] علاوه بر این سیمپیچها، یک قطعه استوانهای شکل هم وجود دارد به نام پلانجر.[/font]
[font=Iran Sans - Regular][font=Iran Sans - Bold]آشنایی با اجزاء و کارکرد موتور استارت خودرو[/font][/font]
اجزای تشکیل دهنده موتور استارت عبارتند از؛
پوسته اصلی
بالشتکها: هستههای آهنی و سیمپیچها
پیچ اتصال بالشتک به پوسته
زغالها
فنر و پایه نگهدارنده زغال
جازغالی پلاستیکی
آرمیچر
کلکتور آرمیچر (مجموعه لاملها)
سیمپیچهای آرمیچر
هسته آرمیچر
شافت آرمیچر
دنده استارت
کلاچ
پوسته اصلی موتور استارت از استوانه فولادی تشکیل شده است که قطعات داخل آن قرار دارند. به طور کلی قطعات داخل موتور استارت از دو قسمت اصلی تشکیل شده که شامل بالشتکها و آرمیچر است. بالشتکها که معمولا شامل ۴ باشتک است با پیچهایی به پوسته اصلی وصل شدهاند. هر بالشتکها از یک هسته آهنی (کفشک) و سیمپیچی به دور آن تشکیل شده است.
[font=Iran Sans - Regular][font=Iran Sans - Regular]وظیفه باشتک هم این است که میدان مغناطیسی به وجود آورد که این کار با آهنربا شدن بالشتک انجام میشود. از سیمپیچهای باشتک با کمک یک اتصال، برق خروجی از اتوماتیک استارت عبور میکند که آمپر بالایی دارد و به همین دلیل باید از مفتول باشد، نه یک سیم نازک. بالشتکها با عبور جریان الکتریکی از سیمپیچها تبدیل به آهنربا شده و میدان مغناطسی به وجود میآورند. [/font][/font]
[font=Iran Sans - Regular][font=Iran Sans - Regular]در این میدان ایجاد شده توسط ۴ بالشتک هم قطبهای همنام روبهروی یکدیگر و قطبهای غیرهمنام در مجاور یکدیگر تشکیل میشوند. جهت سیمپیچهای مجاور که قطبهای غیر همنام تولید میکنند هم مخالف یکدیگر و جهت سیمپیچهای روبهرو که قطبهای همنام تولید میکنند هم جهت پیچیده میشوند.[/font][/font]
[font=Iran Sans - Regular][font=Iran Sans - Regular] یک نکته این است که بالشتکها هیچ ارتباطی با پوسته اصلی ندارند و نسبت به یکدیگر عایق هستند. در بخش موتور استارت، به تعداد بالشتکها، زغال یا جاروبک هم وجود دارد که از جنس مس گرافیکدار هستند.
وظیفه زغالها رساندن جریان برق به بر سر کالکتور آرمیچر است. زغالها روی سرسیمهای بالشتکها لحیم میشوند و جریان را از آنجا به آرمیچر منتقل میکنند. هر زغال، یک فنر و یک پایه نگهدارنده از جنس پلاستیک هم دارد.[/font][/font]
[font=Iran Sans - Regular][font=Iran Sans - Regular] زغالها یکی در میان منفی و مثبت هستند. زغالهای مثبت با بدنه عایقبندی شده و زغالهای منفی عایقبندی نشده و با بدنه اتصال دارند. ۴ زغال هم داخل یک جازغالی پلاستیکی قرار گرفتهاند. فنرهای پشت زغالها هم کمک میکنند که اتصال بین زغال و کلکتور آرمیچر قطع نشود.
[/font][/font]