11-10-2020, 05:58 PM
امروزه ویدئوهای آنلاین بخش متفاوت و مرسومی از تجربههای آنلاین شما را تشکیل میدهند. ارتباط با مشتریان از طریق این واسطهی همه کاره موقعیتهای مختلفی را در حوزهی بازاریابی محتوا و تبلیغات فراهم میکند. برای استفاده از این موقعیتها باید بیاموزید که ویدئو در کدام بخش از نقشهی آنلاین شما جای میگیرد. با برنامهریزی و تعیین بودجه مشخص ویدئو تولید کنید. و در نهایت ویدئوها را برای مخاطبان هدف خود نمایش دهید.
ویدئوهای آنلاین چه تاثیری در بازاریابی آنلاین دارد؟
با پیشرفت تکنولوژی، افراد زیادی از ویدئوهای آنلاین بازدید میکنند. مرسوم شدن و افزایش کیفیت این ویدئوها به معنی اهمیت آنها در فعالیتهای شما در فضای مجازی است.
در این بخش در مورد نقش تکنولوژی بر افزایش اهمیت ویدئوهای آنلاین صحبت میکنیم. شما باید بدانید:
[list]
[*]چرا ویدئو در بازاریابی آنلاین اهمیت ویژه ای دارد؟
[*]چگونه میتوانید از این ابزار قدرتمند برای رسیدن به اهداف آنلاین خود استفاده کنید؟
[/list]زمانی را به یاد بیاورید که از مودمهای dial up برای اتصال به اینترنت استفاده میکردید. برای دانلود ویدئوها در آن دوره، باید به اندازهی درست کردن ساندویچ صبر میکردید!
سرعت پایین اتصال به اینترنت و سرعت کم آپلود و دانلود فیلم در آن زمان باعث شده بود که استفاده از تبلیغات ویدئویی چندان مرسوم نباشد.
با افزایش سرعت و کاهش هزینههای اتصال به اینترنت، ویدئوها جایگاه بهتری در فضای مجازی پیدا کردند. نرمافزارهای جدید امکان تولید ویدئوهایی با کیفیت بالاتر را فراهم کردند.
امروزه شما می توانید به سادگی در هر مکانی که هستید و از هر وسیلهای که استفاده میکنید، ویدئوهای آنلاین را ببینید. به لطف این دسترسی آسان، ویدئوها برای اهداف مختلفی ازجمله
[list]
[*]آموزش
[*] اطلاع رسانی
[*] سرگرمی
[*] تبلیغات
[/list]به کار میروند.
امروزه ویدئو به عنوان یک ابزار قدرتمند در فضای مجازی در دسترس شماست. شما میتوانید با بهرهگیری از این ابزار در راه رسیدن به اهداف آنلاین خود گام بردارید که در آکادمی دیجیتال مارکتینگ تهران بومران به آن اشاره شده است.
راههای ارتباط با مخاطبان از طریق ویدئوهای آنلاین
برای ارتباط با مشتریان از طدیق ویدئوهای آنلاین راههای مختلفی وجود دارد. در ادمه به تعدادی از این روشها اشاره میکنیم:
[list]
[*]اشتراک گذاری ویدئو بر روی وب سایتهایی مانند you tube و vimeo،
[*]استفاده از ویدئوها در وب سایت شخصی،
[*]خرید فضا بر روی ویدئوی افراد دیگر
[*] نمایش یک متن در زیر ویدئوها و یا قراردادن یک تبلیغ تجاری کوتاه درابتدای آن
[/list]با پیشرفت اینترنت ویدئوها به عنوان یک گزینهی کارآمد در بازاریابی کسبوکارهای کوچک و بزرگ به کار میروند. شما میتوانید از این ویژگی برای رشد کسبوکار خود بهره ببرید.
استفاده از بازاریابی ویدئویی راهی ایده آل برای معرفی کسب و کار شما است.
ویدئوها چگونه به پیشبرد اهداف شما کمک میکنند؟
طبق آمار در سرتاسر جهان هر روز بیش از 300 میلیون ساعت ویدئو از وبسایت یوتیوب، دیده میشود. بسیاری از این ویدئوها به معرفی محصولات و خدمات مختلف اختصاص دارند.
در این بخش قصد داریم روشهای استفاده از ویدئوها برای رسیدن به اهداف آنلاینتان را به شما بیاموزیم.
اهداف آنلاین خود را در نظر بگیرید و راهی برای استفاده از ویدئوها برای پیشبرد این اهداف پیدا کنید.
برای تعیین یک هدف درست باید دو نکته ی مهم را در نظر بگیرید.
[list=1]
[*]اولویت بندی کمبودها
[*]نیازهای مشتریان
[/list]با در نظر گرفتن این دو نکته در مسیر موفقیت حرکت میکنید.
همانطور که قبلا اشاره شد روشهای مختلف برای بهرهبردن از ویدئوها وجود دارد.
در ادامه به توضیح دو روش اصلی میپردازیم:
1. تولید ویدئو
برای مثال فرض کنید شما یک آشپز حرفه ای هستید که تخصص ویژه ای درغذاهای تهیه شده با سبزیجات دارید.
شما میتوانید برای جلب توجه افراد به سمت کسب و کار خود، ویدئویی را در خصوص دستور یک لازانیای سبزیجات تهیه کنید. احتمالا این ویدئو مورد توجه علاقه مندان به آشپزی قرار خواهد گرفت.
با دیدن این ویدئو افراد زیادی برای دیدن سایر آموزشهای شما به وب سایتتان مراجعه خواهند کرد.
2. استفاده از ویدئوهای موجود
برای دسترسی به افراد علاقه مندی که تاکنون ویدئو های شما را تماشا نکرده اند، میتوانید بر روی ویدئوهای آشپزی موجود تبلیغ کنید. برای این کار باید وب سایت هایی را که در زمینه ی تخصصی شما فعالیت می کنند، پیدا کنید. ویدئوهای تهیه شده توسط آنها فضای مناسبی برای تبلیغات شما است. تبلیغ شما میتواند تماشاگران را به بازدید از وب سایتتان تشویق کند و یا اطلاعاتی را در مورد خدمات و فعالیتهای شما در اختیار آنها قرار دهد.
بنابراین شما حتی بدون تولید فیلم و تنها از طریق تبلیغ بر روی ویدئوهای دیگران می توانید از مزایای ویدئوها در بازاریابی آنلاین خود بهره ببرید.
مطمئن شوید که اهداف کسب و کار خود را می شناسید و در ادامه با استفاده از ویدئو به عنوان یک ابزار در راستای این اهداف گام بردارید.
برای تولید یک محتوای ویدئویی مناسب چه کارهایی باید انجام داد؟
بطور متوسط در هر ماه بیش از 20 ساعت ویدئوی آنلاین توسط کاربران دیده میشود.
با رشد استفاده از ویدئوها و مرسوم شدن آنها،این ابزار مورد توجه کسب و کارهای آنلاین قرار گرفت. در این درس نکات کلیدی تولید ویدئو را به شما میآموزیم. برای تولید ویدئو حتما لازم نیست هزینههای زیادی را متقبل شوید. با برنامه ریزی صحیح، خلاقیت و استفاده از ویرایشگرهای هوشمند ویدئو میتوانید محتوای ویدئویی خوبی را تولید کنید.
برای تولید یک محتوای مناسب باید مراحل زیر را طی کنید
قدم اول: برای محتواد مورد نظرتان برنامه ریزی کنید.
ویدئوها برای اهداف مختلفی از قبیل آموزش، سرگرمی و اطلاع رسانی به کار می روند. مشخص کنید برای رسیدن به کدام هدف از ویدئو استفاده میکنید. برای مثال اگر شما صاحب وبلاگ آشپزی هستید و قصد دارید بر تعداد اعضای بلاگتان بیفزاید، میتوانید ویدئوهایی را برای نمایش مهارت خود در آشپزی تهیه کنید.
شما میتوانید در یک ویدئو به آشپزی بپردازید. یا در قالب یک ویدئو به آشپزخانههای معروف محلی سری بزنید و با سرآشپز آن صحبت کنید. همچنین می توانید برای یک دستور آشپزی مشخص مسابقه ای برگزار کنید.
با استفاده از برنامه ریزی در مورد محتوای تولیدی، میتوانید بطورهم زمان چند ویدئوی کاربردی را با کمی تلاش و هزینه ی اندک تولید کنید.
برای هر ویدئو تیتر مشخص داشته باشید و از استوری بورد استفاده کنید.
استوری بورد یک برنامه مصور است که آنچه تاکنون انجام داده اید را نشان میدهد. در استوری بورد تمام گفتگوها و فعالیتهایی که قرار است اتفاق بیفتد، ثبت میشود.
قدم دوم: تولید ویدئو
پس از اینکه برای محتوای مدنظرتان برنامه ریزی کردید، وقت آن رسیده که تولید ویدئو را شروع کنید.
تولید ویدئو با کمترین هزینه یعنی با کمترین امکانات و منابع مالی خلاق باشید.
در گذشتهی نه چندان دور برای تولید ویدئو باید از افراد کارشناس کمک می گرفتید، استدیو اجاره میکردید و تجهیزاتی را تهیه میکردید. همهی این هزینهها قبل از شروع کار باید پرداخت میشد.
اما امروزه با استفاده از تلفنهای همراه، وب کم لپ تاپ و یا دوربینهای دیجیتالی میتوانید ویدئو تهیه کنید. همچنین نرم افزارهای رایگانی برای ویرایش فیلم وجود دارد. بنابراین شما میتوانید با کاهش هزینههای این دو بخش، هزینهها و زمان خود را برای استخدام بازیگر، اجاره ی لوکیشن و خرید ابزار جانبی نگه دارید.
برای این بخش سوالات زیر را ازخود بپرسید.
[list]
[*]آیا میتوانید لوازم جانبی را در خانه یا بین دوستانتان پیدا کنید و یا از فروشگاههای ارزان خریداری کنید؟
[*]آیا شما یا یکی از افرادی که می شناسید توانایی اجرا و یا بازیگری را دارید؟
[*]آیا میتوانید از خانه، محل کار یا هر محل در دسترس دیگری به عنوان محل فیلم برداری استفاده کنید؟
[/list]پس از اینکه برنامه ریزیهای لازم را انجام دادید، ابزار و افراد مورد نیاز را جمع آوری کردید، وقت آن رسیده تا شروع به فیلم برداری کنید.
استفاده از دوربین ثابت و نور وصدای خوب تاثیر بسیار زیادی در کیفیت فیلم شما دارد.
در ضبط ویدئو به نکات زیر توجه کنید:
[list]
[*]به کمک سه پایه یا هر وسیله ی دیگری دوربین را ثابت کنید.
[*]برای افزایش کیفیت صدا از میکروفون جداگانه استفاده کنید.
[*]مطمئن شوید که محل فیلم برداری به اندازه ی کافی روشن است.
[*]زمانی که به مرحلهی ویرایش فیلم رسیدید، از آموزشهای آنلاین بهره ببرید.
[*]برای ویرایش ویدئوها از ابزاری مانند iMovie ,Windows Movie Maker,
[/list]YouTube Video Editor استفاده کنید.
شما با استفاده از این ابزار میتوانید ویدئوها را به هم ترکیب کنید ویا روی آنها موسیقی بگذارید.
با دقت در مرحله ویرایش ، ویدئوی خود را به یک ویدئوی پیشرفته تبدیل کنید. تولید ویدئوی خوب میتواند علاوه بر یک ابزار خوب برای بازاریابی به سرگرمی شما نیز تبدیل شود! خلاقیت خود را به کاربگیرید و کسبوکار خود را در فضای مجازی معرفی کنید.
به یاد داشته باشید که محدودیت در هزینهها محدویتی در استفاده از ویدئوها برای شما ایجاد نمی کند.
با استفاده از یک برنامه ریزی دقیق، کمی تمرین و استفاده از خلاقیت میتوانید تجربههای جدید ی را خلق کنید.
قدم سوم: ویدئوی خود را به اشتراک بگذارید
بعد ازتهیهی ویدئو، باید آن را در اختیار افراد قراردهید.
در این بخش به شما می آموزیم که :
[list]
[*]چگونه ویدئوهای خود را بر روی وب سایت شخصی یا وب سایت هایی مانند you tube به اشتراک بگذارید؟
[*]چگونه با استفاده از شبکههای اجتماعی و بازاریابی ایمیلی مخاطبان خود را بیشتر کنید؟
[/list]به اشتراک گذاری ویدئو در وبسایتهای مرتبط
پس از اینکه ویدئوی مورد نظر خود را تهیه کردید. وقت آن رسیده تا این ویدئو را در یکی از وبسایتهای مرتبط مانند you tube یا Vimeo آپلود کنید.
برای این کار به ترتیب زبر عمل کنید:
[list]
[*]عنوان مناسبی را برای وب سایتان انتخاب کنید.
[*]کلمات کلیدی مناسب انتخاب کنید و توضیحات مناسبی را به هر ویدئو بیفزاید.
[/list]به این ترتیب علاوه بر اینکه مخاطبان خود را از محتوای ویدئو آگاه میکنید، در نتایج جستجوهای مرتبط نیز دیده می شوید.
[list]
[*]در نهایت باید برای مخاطب مسیر تعیین کنید.
[/list]برای مثال از آنها بخواهید تا ویدئوی شما را به اشتراک بگذارند، از وبسایت شما بازدید کنند، به خبرگزاری ایمیلی شما بپیونداند و یا برای شما نظرات خود را بنویسند.
به اشتراک گذاری ویدئو در وب سایت شخصی
اکنون وقت آن رسیده تا ویدئوی خود را در وب سایتتان بارگذاری کنید. این وب سایت باید حتما با موضوع ویدئوی شما همخوانی داشته باشد.
با بارگذاری مرتب ویدئوهای جدید محتوای خود را به روزرسانی کنید. ویدئوهایی که به هر علتی زمان استفاده از آنها به سر رسیده را حذف کنید. برای مثال ویدئویی را که برای یک رویداد خاص تهیه کرده اید، پس از اتمام رویداد حذف کنید.
پس از تماشای ویدئو، مخاطبان را به وب سایت خود دعوت کنید. با نشان دادن خلاصهای از ویدئوهای موجود بر روی وب سایت، میتوانید آنها را برای مراجعه به وب سایتتان، تشویق کنید. به این ترتیب به سادگی می توانید به مخاطبان خود دسترسی داشته باشید.
به اشتراک گذاری ویدئو در شبکههای اجتماعی
به اشتراک گذاری ویدئوها از طریق شبکههای اجتماعی یا بازاریابی ایمیلی راهی برای رشد و گسترش مخاطبان شما به حساب می آید.
به یاد داشته باشید که بسیاری از برنامه های مرسوم ایمیلی قابلیت پخش فیلم را ندارند. به همین علت بهتر است، ویدئو را مستقیما در ایمیل ارسال نکنید. شما میتوانید لینک ویدئوی خود را از طریق ایمیل برای مخاطبان بفرستید .
در شبکههای اجتماعی ویدئوهایی را پست کنید که احتمال به اشتراکگذاری آنها وجود دارد.
برای مثال اگر یک آشپز حرفه ای هستید میتوانید ویدئوهایی با محتوای روشهای جذاب آشپزی و یا جشنوارههای آشپزی را با مخاطبانتان به اشتراک بگذارید.
از هشتکها برای بهتر دیده شدن استفاده کنید
اضافه کردن هشتک به محتوای پستهای شما باعث می شود در شبکههای اجتماعی بیشتر دیده شوید. به عنوان یک آشپز حرفه ای میتوانید از هشتکهایی مانند#آشپزی، #دستور_پخت و یا #مزه استفاده کنید.
همچنین میتوانید از هشتک های انگلیسی مانند:
#cooking ، #foodies ، #cookingtips# استفاده کنید.
تبلیغ بر روی وبسایتهای به اشتراکگذاری ویدئو
همانطور که میدانید، مردم زمان زیادی را در وبسایتهای به اشتراک گذاری ویدئو میگذرانند. این به معنی وجود یک موقعیت عالی برای تبلیغات است. شما میتوانید با استفاده از این وبسایتها، بدون تولید محتوای ویدئویی، از مزیتهای این ابزار بهرهمند شوید.
در این بخش قصد داریم روشهای تبلیغ بر روی وب سایتهای به اشتراک گذاری فیلم را به شما بیاموزیم.
1-مشخص کردن مخاطبان و موضوعات مورد علاقهی آنها
در قدم اول باید مخاطبان هدف خود را مشخص کنید. برای هر دسته از مخاطبان نوع محتوای مورد علاقهی آنها را مشخص کنید.
با نگاهی به کانال های ویدئویی، ویژگی محتواهایی را که برای مخاطبان شما جذاب است پیدا کنید. you tube یکی از بهترین وب سایتهایی است که میتوانید از آن کمک بگیرید. مخاطبان این کانال شامل مخاطبان هدف شما میشود. تبلیغ بر روی ویدئوهای این وب سایت می تواند افراد جدیدی را به شما معرفی کند.
شما با دانستن علاقه مندیهای مخاطبانتان میتوانید از ابزاری مانند Google Ads برای تبلیغ بر روی یوتیوپ استفاده کنید. سایر وب سایت های به اشتراک گذاری ویدئو مانند Vimeoو DailyMotion نیزامکاناتی را برای تبلیغ بر روی ویدئوها فراهم میکنند.
برای تبلیغ بر روی ویدئوها حتما لازم نیست تبلیغاتی با فرمت ویدئویی تولید کنید. شما میتوانید تبلیغ خود را در قالب متن و یا عکس در ویدئوهای موجود در این وبسایتها نمایش دهید. در گالری ابزارهای تبلیغاتی مانند Google Ads فرمت پیش ساخته ای برای تولید بنر و مانند آن وجود دارد.
مطمئن شوید مخاطبان با دیدن تبلیغ شما، دلیلی برای بازدید از وب سایتتان دارند و پس از بازدید از وب سایت شما دلیل خود را قانع کننده می دانند. برای مثال اگر مخاطبان شما به محتواهای بصری علاقه منداند باید به وبسایت حاوی عکس و فیلم روبه رو شوند.
به یاد داشته باشید که شما میخواهید این افراد به بازدید کنندهی دائمی از وب سایت شما تبدیل شوند.
2- گروه تبلیغاتی خود را تشکیل دهید
فرض کنید شما می خواهید از you tub برای تبلیغ استفاده کنید. با استفاده از Google Ads گروه تبلیغاتی ای را برای این کار ایجاد کنید. در این گروه افردی را که مخاطب شما هستند تعیین کنید . برای مثال علاقه مندان به آشپزی.
هنگامی که مخاطبان مد نظر شما ویدئویی را در یوتیوب تماشا می کنند، تبلیغ شما پس از اتمام ویدئو و یا در حین پخش فیلم برای آنها نمایش داده میشود. زمان نمایش تبلیغ وابسته به نوع محتوایی است که برای تبلیغ خود انتخاب کرده اید.
3- هزینههای خود را مدیریت کنید
مانند سایر گروههای تبلیغاتی، گروه تبلیغات ویدئویی بر روی یوتیوب نیز نیازمند هزینه است. با توجه به آنچه تاکنون آموختهاید هزینه های خود را مدیریت کنید.
میزان کارایی ویدئوهای خود را بسنجید
یکی از مهمترین ویژگیهای ویدئوهای آنلاین به عنوان یک ابزار بازاریابی، بررسی میزان کارایی آنهاست. فرقی نمیکند ویدئوی خود را در چه موقعیتی به اشتراک گذاشته اید و یا از ویدئوهای وب سایت های معروف برای تبلیغ استفاده کردهاید. به هر صورت باید میزان کارایی فعالیت خود را اندازگیری کنید.
در این بخش به شما میآموزیم که:
[list]
[*]چگونه از ابزار تجزیه و تحلیل برای بررسی کارایی ویدئوهای خود بهره ببرید؟
[*]ازچه طریقی میتوانید میزان کارایی ویدئوهای خود را افزایش دهید؟
[/list]برای مثال فرض کنید صاحب یک بلاگ آشپزی هستید و در مورد غذای ملل ویدئوهایی را بر روی بلاگ خود قرار دادهاید. نتایج تجزیه و تحلیل برای ویدئوی شما نشان می دهد که :
[list]
[*]بیشترین بازدید کنندگان شما از لندن هستند.
[*]ویدئوهای شما با موضوع غذای فرانسوی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.
[/list]بنابراین شما باید در محتواهای بعدی بلاگ خود بیشتر به این موضوع بپردازید.
اگر ویدئوی خود را بر روی شبکههای اجتماعی بارگذاری می کنید از ابزار تجزیه و تحلیل این شبکهها نیز برای بررسی ویدئوهای خود استفاده کنید.
اطلاعات ابزار تجزیه و تحلیل ویدئوها
ابزار تجزیهوتحلیل ویدئوهای آنلاین اطلاعات زیادی را در خصوص افرادی که از ویدئوی شما بازدید کرده اند در اختیارتان قرار میدهد. این اطلاعات شامل:
[list]
[*]جنسیت
[*]سن
[*] موقعیت جغرافیایی
[/list]است. با دانستن این اطلاعات در مورد مخاطبانتان میتوانید ویدئوهای مورد علاقهی آنها را تولید کنید .
موقعیت نمایش
اگر بدانید افراد بیشتر در کجا ویدئوهای شما را تماشا می کنند، می توانید محتوایی مناسب با آن جایگاه برای مخاطبان خود تولید کنید.
برای مثال اگر ویدئوهای شما در یوتیوب بیشترین بازدید را داشتهاند ویدئوهای بعدی را برای این وب سایت بسازید.
زمان بازدید
شما می توانید ساعت و روزی را که بیشترین بازدید از ویدئوهای شما میشود دراختیار داشته باشید.
برای مثال ممکن است بیشترین بازدید از ویدئوهای شما در تعطیلات آخر هفته اتفاق بیفتد. در نتیجه ویدئوهای جدید خود را پنجشنبه شب آپلود کنید.
مدت زمان بازدید مخاطبان
هنگامی که کارایی ویدئوهای آنلاین خود را بررسی میکنید، خواهید دانست چه افرادی از ابتدا تا انتها ویدئوهای شما را دیده اند. زمان ویدئو وابسته موضوع آن است.
اگر افراد تنها چند دقیقه ی اول ویدئوهای شما را بازدید کرده اند به این معنی است که ویدئوی شما انتظارات آنها را برآورده نکرده است. بنابراین عنوان و یا توضیحاتی که در خصوص ویدئوی خود دادهاید را بازبینی کنید. موضوع ویدئوی شما باید به وضوح و بصورت قابل فهم بیان شود.
به متوسط زمان مشاهدهی ویدئوی خود دقت کنید.
اگر بیشتر افراد تنها چند دقیقه از ویدئوی شما را دیدهاند. زمان ویدئوی خود را به کمتر از 60 دقیقه کاهش دهید.
بازخورد در شبکههای اجتماعی
به واکنشهایی که نسبت به ویدئوی شما در شبکههای اجتماعی نشان داده میشود نیز توجه کنید.
این اطلاعات پیش زمینهی ارزشمندی را در مورد بازدیدکنندگان در اختیار شما قرار میدهد.
اگر افراد ویدئوی شما را به اشتراک بگذارند این به معنی درگیر کننده بودن محتوای تولیدی توسط شماست. مخاطب شما به اندازهای ویدئوی شما را دوست داشته که آن را با دیگران به اشتراک گذاشته است.
فاکتورهای دیگری نیز از آنالیز ویدئوی شما به دست میآید این فاکتورها عبارتند از:
[list]
[*]لایک و دیس لایک ،
[*]کامنت ها
[/list]برای کسب اطلاع بیشتر از پلتفرم دیجیتال مارکتینگ بومران با ما تماس حاصل فرماید.
ویدئوهای آنلاین چه تاثیری در بازاریابی آنلاین دارد؟
با پیشرفت تکنولوژی، افراد زیادی از ویدئوهای آنلاین بازدید میکنند. مرسوم شدن و افزایش کیفیت این ویدئوها به معنی اهمیت آنها در فعالیتهای شما در فضای مجازی است.
در این بخش در مورد نقش تکنولوژی بر افزایش اهمیت ویدئوهای آنلاین صحبت میکنیم. شما باید بدانید:
[list]
[*]چرا ویدئو در بازاریابی آنلاین اهمیت ویژه ای دارد؟
[*]چگونه میتوانید از این ابزار قدرتمند برای رسیدن به اهداف آنلاین خود استفاده کنید؟
[/list]زمانی را به یاد بیاورید که از مودمهای dial up برای اتصال به اینترنت استفاده میکردید. برای دانلود ویدئوها در آن دوره، باید به اندازهی درست کردن ساندویچ صبر میکردید!
سرعت پایین اتصال به اینترنت و سرعت کم آپلود و دانلود فیلم در آن زمان باعث شده بود که استفاده از تبلیغات ویدئویی چندان مرسوم نباشد.
با افزایش سرعت و کاهش هزینههای اتصال به اینترنت، ویدئوها جایگاه بهتری در فضای مجازی پیدا کردند. نرمافزارهای جدید امکان تولید ویدئوهایی با کیفیت بالاتر را فراهم کردند.
امروزه شما می توانید به سادگی در هر مکانی که هستید و از هر وسیلهای که استفاده میکنید، ویدئوهای آنلاین را ببینید. به لطف این دسترسی آسان، ویدئوها برای اهداف مختلفی ازجمله
[list]
[*]آموزش
[*] اطلاع رسانی
[*] سرگرمی
[*] تبلیغات
[/list]به کار میروند.
امروزه ویدئو به عنوان یک ابزار قدرتمند در فضای مجازی در دسترس شماست. شما میتوانید با بهرهگیری از این ابزار در راه رسیدن به اهداف آنلاین خود گام بردارید که در آکادمی دیجیتال مارکتینگ تهران بومران به آن اشاره شده است.
راههای ارتباط با مخاطبان از طریق ویدئوهای آنلاین
برای ارتباط با مشتریان از طدیق ویدئوهای آنلاین راههای مختلفی وجود دارد. در ادمه به تعدادی از این روشها اشاره میکنیم:
[list]
[*]اشتراک گذاری ویدئو بر روی وب سایتهایی مانند you tube و vimeo،
[*]استفاده از ویدئوها در وب سایت شخصی،
[*]خرید فضا بر روی ویدئوی افراد دیگر
[*] نمایش یک متن در زیر ویدئوها و یا قراردادن یک تبلیغ تجاری کوتاه درابتدای آن
[/list]با پیشرفت اینترنت ویدئوها به عنوان یک گزینهی کارآمد در بازاریابی کسبوکارهای کوچک و بزرگ به کار میروند. شما میتوانید از این ویژگی برای رشد کسبوکار خود بهره ببرید.
استفاده از بازاریابی ویدئویی راهی ایده آل برای معرفی کسب و کار شما است.
ویدئوها چگونه به پیشبرد اهداف شما کمک میکنند؟
طبق آمار در سرتاسر جهان هر روز بیش از 300 میلیون ساعت ویدئو از وبسایت یوتیوب، دیده میشود. بسیاری از این ویدئوها به معرفی محصولات و خدمات مختلف اختصاص دارند.
در این بخش قصد داریم روشهای استفاده از ویدئوها برای رسیدن به اهداف آنلاینتان را به شما بیاموزیم.
اهداف آنلاین خود را در نظر بگیرید و راهی برای استفاده از ویدئوها برای پیشبرد این اهداف پیدا کنید.
برای تعیین یک هدف درست باید دو نکته ی مهم را در نظر بگیرید.
[list=1]
[*]اولویت بندی کمبودها
[*]نیازهای مشتریان
[/list]با در نظر گرفتن این دو نکته در مسیر موفقیت حرکت میکنید.
همانطور که قبلا اشاره شد روشهای مختلف برای بهرهبردن از ویدئوها وجود دارد.
در ادامه به توضیح دو روش اصلی میپردازیم:
1. تولید ویدئو
برای مثال فرض کنید شما یک آشپز حرفه ای هستید که تخصص ویژه ای درغذاهای تهیه شده با سبزیجات دارید.
شما میتوانید برای جلب توجه افراد به سمت کسب و کار خود، ویدئویی را در خصوص دستور یک لازانیای سبزیجات تهیه کنید. احتمالا این ویدئو مورد توجه علاقه مندان به آشپزی قرار خواهد گرفت.
با دیدن این ویدئو افراد زیادی برای دیدن سایر آموزشهای شما به وب سایتتان مراجعه خواهند کرد.
2. استفاده از ویدئوهای موجود
برای دسترسی به افراد علاقه مندی که تاکنون ویدئو های شما را تماشا نکرده اند، میتوانید بر روی ویدئوهای آشپزی موجود تبلیغ کنید. برای این کار باید وب سایت هایی را که در زمینه ی تخصصی شما فعالیت می کنند، پیدا کنید. ویدئوهای تهیه شده توسط آنها فضای مناسبی برای تبلیغات شما است. تبلیغ شما میتواند تماشاگران را به بازدید از وب سایتتان تشویق کند و یا اطلاعاتی را در مورد خدمات و فعالیتهای شما در اختیار آنها قرار دهد.
بنابراین شما حتی بدون تولید فیلم و تنها از طریق تبلیغ بر روی ویدئوهای دیگران می توانید از مزایای ویدئوها در بازاریابی آنلاین خود بهره ببرید.
مطمئن شوید که اهداف کسب و کار خود را می شناسید و در ادامه با استفاده از ویدئو به عنوان یک ابزار در راستای این اهداف گام بردارید.
برای تولید یک محتوای ویدئویی مناسب چه کارهایی باید انجام داد؟
بطور متوسط در هر ماه بیش از 20 ساعت ویدئوی آنلاین توسط کاربران دیده میشود.
با رشد استفاده از ویدئوها و مرسوم شدن آنها،این ابزار مورد توجه کسب و کارهای آنلاین قرار گرفت. در این درس نکات کلیدی تولید ویدئو را به شما میآموزیم. برای تولید ویدئو حتما لازم نیست هزینههای زیادی را متقبل شوید. با برنامه ریزی صحیح، خلاقیت و استفاده از ویرایشگرهای هوشمند ویدئو میتوانید محتوای ویدئویی خوبی را تولید کنید.
برای تولید یک محتوای مناسب باید مراحل زیر را طی کنید
قدم اول: برای محتواد مورد نظرتان برنامه ریزی کنید.
ویدئوها برای اهداف مختلفی از قبیل آموزش، سرگرمی و اطلاع رسانی به کار می روند. مشخص کنید برای رسیدن به کدام هدف از ویدئو استفاده میکنید. برای مثال اگر شما صاحب وبلاگ آشپزی هستید و قصد دارید بر تعداد اعضای بلاگتان بیفزاید، میتوانید ویدئوهایی را برای نمایش مهارت خود در آشپزی تهیه کنید.
شما میتوانید در یک ویدئو به آشپزی بپردازید. یا در قالب یک ویدئو به آشپزخانههای معروف محلی سری بزنید و با سرآشپز آن صحبت کنید. همچنین می توانید برای یک دستور آشپزی مشخص مسابقه ای برگزار کنید.
با استفاده از برنامه ریزی در مورد محتوای تولیدی، میتوانید بطورهم زمان چند ویدئوی کاربردی را با کمی تلاش و هزینه ی اندک تولید کنید.
برای هر ویدئو تیتر مشخص داشته باشید و از استوری بورد استفاده کنید.
استوری بورد یک برنامه مصور است که آنچه تاکنون انجام داده اید را نشان میدهد. در استوری بورد تمام گفتگوها و فعالیتهایی که قرار است اتفاق بیفتد، ثبت میشود.
قدم دوم: تولید ویدئو
پس از اینکه برای محتوای مدنظرتان برنامه ریزی کردید، وقت آن رسیده که تولید ویدئو را شروع کنید.
تولید ویدئو با کمترین هزینه یعنی با کمترین امکانات و منابع مالی خلاق باشید.
در گذشتهی نه چندان دور برای تولید ویدئو باید از افراد کارشناس کمک می گرفتید، استدیو اجاره میکردید و تجهیزاتی را تهیه میکردید. همهی این هزینهها قبل از شروع کار باید پرداخت میشد.
اما امروزه با استفاده از تلفنهای همراه، وب کم لپ تاپ و یا دوربینهای دیجیتالی میتوانید ویدئو تهیه کنید. همچنین نرم افزارهای رایگانی برای ویرایش فیلم وجود دارد. بنابراین شما میتوانید با کاهش هزینههای این دو بخش، هزینهها و زمان خود را برای استخدام بازیگر، اجاره ی لوکیشن و خرید ابزار جانبی نگه دارید.
برای این بخش سوالات زیر را ازخود بپرسید.
[list]
[*]آیا میتوانید لوازم جانبی را در خانه یا بین دوستانتان پیدا کنید و یا از فروشگاههای ارزان خریداری کنید؟
[*]آیا شما یا یکی از افرادی که می شناسید توانایی اجرا و یا بازیگری را دارید؟
[*]آیا میتوانید از خانه، محل کار یا هر محل در دسترس دیگری به عنوان محل فیلم برداری استفاده کنید؟
[/list]پس از اینکه برنامه ریزیهای لازم را انجام دادید، ابزار و افراد مورد نیاز را جمع آوری کردید، وقت آن رسیده تا شروع به فیلم برداری کنید.
استفاده از دوربین ثابت و نور وصدای خوب تاثیر بسیار زیادی در کیفیت فیلم شما دارد.
در ضبط ویدئو به نکات زیر توجه کنید:
[list]
[*]به کمک سه پایه یا هر وسیله ی دیگری دوربین را ثابت کنید.
[*]برای افزایش کیفیت صدا از میکروفون جداگانه استفاده کنید.
[*]مطمئن شوید که محل فیلم برداری به اندازه ی کافی روشن است.
[*]زمانی که به مرحلهی ویرایش فیلم رسیدید، از آموزشهای آنلاین بهره ببرید.
[*]برای ویرایش ویدئوها از ابزاری مانند iMovie ,Windows Movie Maker,
[/list]YouTube Video Editor استفاده کنید.
شما با استفاده از این ابزار میتوانید ویدئوها را به هم ترکیب کنید ویا روی آنها موسیقی بگذارید.
با دقت در مرحله ویرایش ، ویدئوی خود را به یک ویدئوی پیشرفته تبدیل کنید. تولید ویدئوی خوب میتواند علاوه بر یک ابزار خوب برای بازاریابی به سرگرمی شما نیز تبدیل شود! خلاقیت خود را به کاربگیرید و کسبوکار خود را در فضای مجازی معرفی کنید.
به یاد داشته باشید که محدودیت در هزینهها محدویتی در استفاده از ویدئوها برای شما ایجاد نمی کند.
با استفاده از یک برنامه ریزی دقیق، کمی تمرین و استفاده از خلاقیت میتوانید تجربههای جدید ی را خلق کنید.
قدم سوم: ویدئوی خود را به اشتراک بگذارید
بعد ازتهیهی ویدئو، باید آن را در اختیار افراد قراردهید.
در این بخش به شما می آموزیم که :
[list]
[*]چگونه ویدئوهای خود را بر روی وب سایت شخصی یا وب سایت هایی مانند you tube به اشتراک بگذارید؟
[*]چگونه با استفاده از شبکههای اجتماعی و بازاریابی ایمیلی مخاطبان خود را بیشتر کنید؟
[/list]به اشتراک گذاری ویدئو در وبسایتهای مرتبط
پس از اینکه ویدئوی مورد نظر خود را تهیه کردید. وقت آن رسیده تا این ویدئو را در یکی از وبسایتهای مرتبط مانند you tube یا Vimeo آپلود کنید.
برای این کار به ترتیب زبر عمل کنید:
[list]
[*]عنوان مناسبی را برای وب سایتان انتخاب کنید.
[*]کلمات کلیدی مناسب انتخاب کنید و توضیحات مناسبی را به هر ویدئو بیفزاید.
[/list]به این ترتیب علاوه بر اینکه مخاطبان خود را از محتوای ویدئو آگاه میکنید، در نتایج جستجوهای مرتبط نیز دیده می شوید.
[list]
[*]در نهایت باید برای مخاطب مسیر تعیین کنید.
[/list]برای مثال از آنها بخواهید تا ویدئوی شما را به اشتراک بگذارند، از وبسایت شما بازدید کنند، به خبرگزاری ایمیلی شما بپیونداند و یا برای شما نظرات خود را بنویسند.
به اشتراک گذاری ویدئو در وب سایت شخصی
اکنون وقت آن رسیده تا ویدئوی خود را در وب سایتتان بارگذاری کنید. این وب سایت باید حتما با موضوع ویدئوی شما همخوانی داشته باشد.
با بارگذاری مرتب ویدئوهای جدید محتوای خود را به روزرسانی کنید. ویدئوهایی که به هر علتی زمان استفاده از آنها به سر رسیده را حذف کنید. برای مثال ویدئویی را که برای یک رویداد خاص تهیه کرده اید، پس از اتمام رویداد حذف کنید.
پس از تماشای ویدئو، مخاطبان را به وب سایت خود دعوت کنید. با نشان دادن خلاصهای از ویدئوهای موجود بر روی وب سایت، میتوانید آنها را برای مراجعه به وب سایتتان، تشویق کنید. به این ترتیب به سادگی می توانید به مخاطبان خود دسترسی داشته باشید.
به اشتراک گذاری ویدئو در شبکههای اجتماعی
به اشتراک گذاری ویدئوها از طریق شبکههای اجتماعی یا بازاریابی ایمیلی راهی برای رشد و گسترش مخاطبان شما به حساب می آید.
به یاد داشته باشید که بسیاری از برنامه های مرسوم ایمیلی قابلیت پخش فیلم را ندارند. به همین علت بهتر است، ویدئو را مستقیما در ایمیل ارسال نکنید. شما میتوانید لینک ویدئوی خود را از طریق ایمیل برای مخاطبان بفرستید .
در شبکههای اجتماعی ویدئوهایی را پست کنید که احتمال به اشتراکگذاری آنها وجود دارد.
برای مثال اگر یک آشپز حرفه ای هستید میتوانید ویدئوهایی با محتوای روشهای جذاب آشپزی و یا جشنوارههای آشپزی را با مخاطبانتان به اشتراک بگذارید.
از هشتکها برای بهتر دیده شدن استفاده کنید
اضافه کردن هشتک به محتوای پستهای شما باعث می شود در شبکههای اجتماعی بیشتر دیده شوید. به عنوان یک آشپز حرفه ای میتوانید از هشتکهایی مانند#آشپزی، #دستور_پخت و یا #مزه استفاده کنید.
همچنین میتوانید از هشتک های انگلیسی مانند:
#cooking ، #foodies ، #cookingtips# استفاده کنید.
تبلیغ بر روی وبسایتهای به اشتراکگذاری ویدئو
همانطور که میدانید، مردم زمان زیادی را در وبسایتهای به اشتراک گذاری ویدئو میگذرانند. این به معنی وجود یک موقعیت عالی برای تبلیغات است. شما میتوانید با استفاده از این وبسایتها، بدون تولید محتوای ویدئویی، از مزیتهای این ابزار بهرهمند شوید.
در این بخش قصد داریم روشهای تبلیغ بر روی وب سایتهای به اشتراک گذاری فیلم را به شما بیاموزیم.
1-مشخص کردن مخاطبان و موضوعات مورد علاقهی آنها
در قدم اول باید مخاطبان هدف خود را مشخص کنید. برای هر دسته از مخاطبان نوع محتوای مورد علاقهی آنها را مشخص کنید.
با نگاهی به کانال های ویدئویی، ویژگی محتواهایی را که برای مخاطبان شما جذاب است پیدا کنید. you tube یکی از بهترین وب سایتهایی است که میتوانید از آن کمک بگیرید. مخاطبان این کانال شامل مخاطبان هدف شما میشود. تبلیغ بر روی ویدئوهای این وب سایت می تواند افراد جدیدی را به شما معرفی کند.
شما با دانستن علاقه مندیهای مخاطبانتان میتوانید از ابزاری مانند Google Ads برای تبلیغ بر روی یوتیوپ استفاده کنید. سایر وب سایت های به اشتراک گذاری ویدئو مانند Vimeoو DailyMotion نیزامکاناتی را برای تبلیغ بر روی ویدئوها فراهم میکنند.
برای تبلیغ بر روی ویدئوها حتما لازم نیست تبلیغاتی با فرمت ویدئویی تولید کنید. شما میتوانید تبلیغ خود را در قالب متن و یا عکس در ویدئوهای موجود در این وبسایتها نمایش دهید. در گالری ابزارهای تبلیغاتی مانند Google Ads فرمت پیش ساخته ای برای تولید بنر و مانند آن وجود دارد.
مطمئن شوید مخاطبان با دیدن تبلیغ شما، دلیلی برای بازدید از وب سایتتان دارند و پس از بازدید از وب سایت شما دلیل خود را قانع کننده می دانند. برای مثال اگر مخاطبان شما به محتواهای بصری علاقه منداند باید به وبسایت حاوی عکس و فیلم روبه رو شوند.
به یاد داشته باشید که شما میخواهید این افراد به بازدید کنندهی دائمی از وب سایت شما تبدیل شوند.
2- گروه تبلیغاتی خود را تشکیل دهید
فرض کنید شما می خواهید از you tub برای تبلیغ استفاده کنید. با استفاده از Google Ads گروه تبلیغاتی ای را برای این کار ایجاد کنید. در این گروه افردی را که مخاطب شما هستند تعیین کنید . برای مثال علاقه مندان به آشپزی.
هنگامی که مخاطبان مد نظر شما ویدئویی را در یوتیوب تماشا می کنند، تبلیغ شما پس از اتمام ویدئو و یا در حین پخش فیلم برای آنها نمایش داده میشود. زمان نمایش تبلیغ وابسته به نوع محتوایی است که برای تبلیغ خود انتخاب کرده اید.
3- هزینههای خود را مدیریت کنید
مانند سایر گروههای تبلیغاتی، گروه تبلیغات ویدئویی بر روی یوتیوب نیز نیازمند هزینه است. با توجه به آنچه تاکنون آموختهاید هزینه های خود را مدیریت کنید.
میزان کارایی ویدئوهای خود را بسنجید
یکی از مهمترین ویژگیهای ویدئوهای آنلاین به عنوان یک ابزار بازاریابی، بررسی میزان کارایی آنهاست. فرقی نمیکند ویدئوی خود را در چه موقعیتی به اشتراک گذاشته اید و یا از ویدئوهای وب سایت های معروف برای تبلیغ استفاده کردهاید. به هر صورت باید میزان کارایی فعالیت خود را اندازگیری کنید.
در این بخش به شما میآموزیم که:
[list]
[*]چگونه از ابزار تجزیه و تحلیل برای بررسی کارایی ویدئوهای خود بهره ببرید؟
[*]ازچه طریقی میتوانید میزان کارایی ویدئوهای خود را افزایش دهید؟
[/list]برای مثال فرض کنید صاحب یک بلاگ آشپزی هستید و در مورد غذای ملل ویدئوهایی را بر روی بلاگ خود قرار دادهاید. نتایج تجزیه و تحلیل برای ویدئوی شما نشان می دهد که :
[list]
[*]بیشترین بازدید کنندگان شما از لندن هستند.
[*]ویدئوهای شما با موضوع غذای فرانسوی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.
[/list]بنابراین شما باید در محتواهای بعدی بلاگ خود بیشتر به این موضوع بپردازید.
اگر ویدئوی خود را بر روی شبکههای اجتماعی بارگذاری می کنید از ابزار تجزیه و تحلیل این شبکهها نیز برای بررسی ویدئوهای خود استفاده کنید.
اطلاعات ابزار تجزیه و تحلیل ویدئوها
ابزار تجزیهوتحلیل ویدئوهای آنلاین اطلاعات زیادی را در خصوص افرادی که از ویدئوی شما بازدید کرده اند در اختیارتان قرار میدهد. این اطلاعات شامل:
[list]
[*]جنسیت
[*]سن
[*] موقعیت جغرافیایی
[/list]است. با دانستن این اطلاعات در مورد مخاطبانتان میتوانید ویدئوهای مورد علاقهی آنها را تولید کنید .
موقعیت نمایش
اگر بدانید افراد بیشتر در کجا ویدئوهای شما را تماشا می کنند، می توانید محتوایی مناسب با آن جایگاه برای مخاطبان خود تولید کنید.
برای مثال اگر ویدئوهای شما در یوتیوب بیشترین بازدید را داشتهاند ویدئوهای بعدی را برای این وب سایت بسازید.
زمان بازدید
شما می توانید ساعت و روزی را که بیشترین بازدید از ویدئوهای شما میشود دراختیار داشته باشید.
برای مثال ممکن است بیشترین بازدید از ویدئوهای شما در تعطیلات آخر هفته اتفاق بیفتد. در نتیجه ویدئوهای جدید خود را پنجشنبه شب آپلود کنید.
مدت زمان بازدید مخاطبان
هنگامی که کارایی ویدئوهای آنلاین خود را بررسی میکنید، خواهید دانست چه افرادی از ابتدا تا انتها ویدئوهای شما را دیده اند. زمان ویدئو وابسته موضوع آن است.
اگر افراد تنها چند دقیقه ی اول ویدئوهای شما را بازدید کرده اند به این معنی است که ویدئوی شما انتظارات آنها را برآورده نکرده است. بنابراین عنوان و یا توضیحاتی که در خصوص ویدئوی خود دادهاید را بازبینی کنید. موضوع ویدئوی شما باید به وضوح و بصورت قابل فهم بیان شود.
به متوسط زمان مشاهدهی ویدئوی خود دقت کنید.
اگر بیشتر افراد تنها چند دقیقه از ویدئوی شما را دیدهاند. زمان ویدئوی خود را به کمتر از 60 دقیقه کاهش دهید.
بازخورد در شبکههای اجتماعی
به واکنشهایی که نسبت به ویدئوی شما در شبکههای اجتماعی نشان داده میشود نیز توجه کنید.
این اطلاعات پیش زمینهی ارزشمندی را در مورد بازدیدکنندگان در اختیار شما قرار میدهد.
اگر افراد ویدئوی شما را به اشتراک بگذارند این به معنی درگیر کننده بودن محتوای تولیدی توسط شماست. مخاطب شما به اندازهای ویدئوی شما را دوست داشته که آن را با دیگران به اشتراک گذاشته است.
فاکتورهای دیگری نیز از آنالیز ویدئوی شما به دست میآید این فاکتورها عبارتند از:
[list]
[*]لایک و دیس لایک ،
[*]کامنت ها
[/list]برای کسب اطلاع بیشتر از پلتفرم دیجیتال مارکتینگ بومران با ما تماس حاصل فرماید.