29-05-2021, 01:58 PM
کوکاکولا اولین بار بهعنوان دارو وارد بازار شد؛ اما ترکیبات آن تغییر کرد و امروزه ۹۴ درصد مردم دنیا آن را بهعنوان یکی از نوشیدنیهای محبوب جهان میشناسند.
نوشابهی کوکلاکولا در سال ۱۸۸۶ و توسط یک داروساز به نام جان پمبرتون (John Pemberton) در کلمبوس جورجیا اختراع شد. این نوشیدنی ابتدا بهعنوان دارو عرضه میشد و فرمول ساخت آن بهصورت اتفاقی بعد از ترکیب شدن با آب گازدار به دست آمد. حق امیتاز این برند و فرمول ساخت این نوشیدنی که تعداد افراد کمی از آن مطلع هستند در سال ۱۸۸۹ توسط آسا کندلر (Asa Candler) خریداری شد و او شرکت کوکاکولا را در سال ۱۸۹۲ راهاندازی کرد. این شرکت امروزه بهعنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نوشیدنی و مواد غذایی جهان شناخته میشود و دفتر اصلی آن در شهر آتلانتا ایالت جورجیا قرار دارد. این برند نوشیدنیهای متنوعی تولید میکند و جالب است بدانید که برندهای فانتا، دسانی، اسپرایت و کوکاکولا زیرو زیر مجموعهی کوکاکولا هستند.
داستان شکلگیری برند کوکاکولا
جان پمبرتون که دکتر داروساز بود بعد از شرکت در جنگ جهانی و به پایان رسیدن جنگ تصمیم گرفت که چیزی اختراع کند تا از نظر تجاری برایش درآمد خوبی داشته باشد. او داروهای زیادی اختراع کرد اما همهی آنها با شکست مواجه شدند و هیچکدام از آنها برای او پولساز نبودند. بنابراین پمبرتون بعد از نقل مکان به آتلانتا تصمیم گرفت که شانسش را در بازار نوشیدنی امتحان کند. در آن زمان نوشیدنیهای گازدار در میان مردم محبوب بودند بنابراین درست کردن یک نوشیدنی گازدار جدید میتوانست شانس خوبی در بازار داشته باشد و به این ترتیب نوشابههای کوکاکولا برای اولین بار تولید شدند. در آن زمان کوکائین و کافئین دو مادهی اصلی این نوشیدنی را تشکیل میدادند. کوکائین از برگ کوکا (Coca) گرفته میشد و کافئین آن نیز از دانهی کولا (Kola) به دست میآمد. درواقع نام این نوشیدنی یعنی Coca-Cola هم از ترکیب نام دو مادهی اصلی آن گرفته شده است که حرف K در کلمهی Kola برای مقاصد تجاری به حرف C تغییر کرده است.
المپیک ۱۹۲۸
هیچکس بهاندازهی رابرت وودراف (Robert Woodruff) نتوانست روی شرکت کوکاکولا و موفقیت آن تأثیر بگذارد. در سال ۱۹۲۳ یعنی ۴ سال بعد از زمانی که پدرش ارنست وودراف (Ernest Woodruff) شرکت کوکاکولا را از آسا کندلر خریداری کرد رابرت ریاست شرکت را بر عهده گرفت. کندلر کوکاکولا را به مردم آمریکا معرفی کرد اما رئیس جدید این شرکت ۶۰ سال از عمر خود را صرف معرفی برند کوکاکولا به مردم دنیا کرد. وودراف یک نابغهی بازاریابی بود که از هر فرصت مناسبی برای تبلیغات استفاده میکرد. او در سال ۱۹۲۸ نوشابههای کوکاکولا را برای اولین بار با بازیهای المپیک که در آمستردام برگزار میشد آشنا کرد. وودراف نوشابهها را در بستهبندیهای ۶ تایی عرضه میکرد تا مشتریها راحتتر بتوانند از نوشابه در منزل یا هنگام رفتوآمد استفاده کنند. این حرکت نه تنها موفقیت بزرگی برای این شرکت محسوب میشد بلکه باعث شد تا این نوشیدنی وارد زندگیهای مردم شده و جزئی از آن شود.
در سال ۱۹۴۱ آمریکا وارد جنگ جهانی دوم شد و هزاران شهروند آمریکایی به نیروهای جنگ پیوستند. رابرت وودراف اعلام کرد هر مردی که یونیفرم جنگی به تن داشته باشد یک بطری نوشابه را میتواند به قیمت تنها ۵ سنت خریداری کند. در سال ۱۹۴۳ یکی از ژنرالهای جنگ یک پیغام ضروری برای شرکت کوکاکولا فرستاد و از آنها درخواست کرد تا نوشابههای خود را با کشتی به مناطق جنگی بفرستند. در دوران جنگ بسیاری از افراد اولین باری بود که این نوشیدنی را امتحان میکردند و از طعم و مزهی آن خوششان آمده بود. بعد از به پایان رسیدن جنگ تجهیزات آنها در همان مناطق باقی ماند و مقدمهی ساختن کارخانههای نوشابه سازی در کشورهای دیگر فراهم شد. هدف وودراف برای شناساندن این محصول به جهانیان در حال محقق شدن بود و از سال ۱۹۴۰ تا ۱۹۶۰ تعداد کشورهایی که نوشابههای کوکاکولا را بستهبندی میکردند تقریبا ۲ برابر شده بود.
حقایقی جالب در مورد برند کوکاکولا
[list]
[*]نوشابههای کوکاکولا تنها در دو کشور کره شمالی و کوبا فروخته نمیشوند.
[*]تعداد نوشیدنیهایی که این برند تولید میکند بهاندازهای زیاد است که اگر تصمیم بگیرید همهی آنها را امتحان کنید باید این کار را هر روز به مدت ۹ سال ادامه دهید.
[*]اگر تمام قطرههای تولید شده از نوشیدنیهای کوکاکولا را در بطریهای ۸ اونسی (حدود ۲۲۷ گرم) بریزیم و آنها را پشت سر هم قرار دهیم میتوانیم بیش از ۲ هزار بار به ماه سفر کنیم و برگردیم.
[*]این برند معتقد است که نامش بعد از کلمهی اوکی بهعنوان دومین کلمهی پرطرفدار در دنیا شناخته میشود.
[*]مکزیکیها بیشترین مصرفکنندگان این برند هستند. هر مکزیکی سالیانه بهطور متوسط ۷۴۵ نوشابه کوکاکولا میخورد.
[*]بابانوئلهایی که امروزه با این قیافه آنها را میشناسیم به لطف تبلیغات کوکاکولا در دههی ۱۹۲۰ طراحی شدهاند.
[*]کوکاکولا اولین نوشابهای است که در سال ۱۹۸۵ به فضا رفت.
[*]۹۴ درصد مردم دنیا لوگوی معروف قرمز و سفید این برند را میشناسند و به طور متوسط هر شخص هر ۴ روز یکبار کوکاکولا میخورد.
[/list]
وضعیت کنونی برند کوکاکولا
شرکت کوکاکولا در سال ۲۰۰۹ متعهد شد که فعالیتهای خود را بهگونهای تغییر دهد که تأثیر مثبت بیشتری روی سبک زندگی مردم داشته باشد. در راستای این هدف آنها تصمیم گرفتند تا نوشیدنیهای متفاوتی را برای هر سبک زندگی تولید کنند، حمایت بیشتری از برنامههای مرتبط با سلامتی داشته باشند و با بازیافت کردن بستهبندیهایشان به حفظ محیط زیست کمک کنند. این شرکت همچنین به فعالیتهای حمایتی خودش از رویدادهای ورزشی مانند جام جهانی فوتبال FIFA و مسابقات المپیک لندن و برزیل ادامه داده است.
امروزه حدود ۱.۹ میلیارد بطری نوشابهی کوکاکولا در سراسر جهان به فروش میرسد و ارزش این برند به ۸۳.۸ میلیارد دلار رسیده است. این یعنی ارزش آن از برندهایی مانند پپسی، ساب وی و کیافسی نیز بیشتر است. یکی از عوامل موفقیت این برند تبلیغات خلاقانه و گستردهی آن است. این برند حتی از اپل و مایکروسافت نیز هزینهی بیشتری بابت تبلیغات خود پرداخت میکند و روزبهروز به تعداد محصولات و مصرفکنندگان آن افزوده میشود.
نوشابهی کوکلاکولا در سال ۱۸۸۶ و توسط یک داروساز به نام جان پمبرتون (John Pemberton) در کلمبوس جورجیا اختراع شد. این نوشیدنی ابتدا بهعنوان دارو عرضه میشد و فرمول ساخت آن بهصورت اتفاقی بعد از ترکیب شدن با آب گازدار به دست آمد. حق امیتاز این برند و فرمول ساخت این نوشیدنی که تعداد افراد کمی از آن مطلع هستند در سال ۱۸۸۹ توسط آسا کندلر (Asa Candler) خریداری شد و او شرکت کوکاکولا را در سال ۱۸۹۲ راهاندازی کرد. این شرکت امروزه بهعنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نوشیدنی و مواد غذایی جهان شناخته میشود و دفتر اصلی آن در شهر آتلانتا ایالت جورجیا قرار دارد. این برند نوشیدنیهای متنوعی تولید میکند و جالب است بدانید که برندهای فانتا، دسانی، اسپرایت و کوکاکولا زیرو زیر مجموعهی کوکاکولا هستند.
داستان شکلگیری برند کوکاکولا
جان پمبرتون که دکتر داروساز بود بعد از شرکت در جنگ جهانی و به پایان رسیدن جنگ تصمیم گرفت که چیزی اختراع کند تا از نظر تجاری برایش درآمد خوبی داشته باشد. او داروهای زیادی اختراع کرد اما همهی آنها با شکست مواجه شدند و هیچکدام از آنها برای او پولساز نبودند. بنابراین پمبرتون بعد از نقل مکان به آتلانتا تصمیم گرفت که شانسش را در بازار نوشیدنی امتحان کند. در آن زمان نوشیدنیهای گازدار در میان مردم محبوب بودند بنابراین درست کردن یک نوشیدنی گازدار جدید میتوانست شانس خوبی در بازار داشته باشد و به این ترتیب نوشابههای کوکاکولا برای اولین بار تولید شدند. در آن زمان کوکائین و کافئین دو مادهی اصلی این نوشیدنی را تشکیل میدادند. کوکائین از برگ کوکا (Coca) گرفته میشد و کافئین آن نیز از دانهی کولا (Kola) به دست میآمد. درواقع نام این نوشیدنی یعنی Coca-Cola هم از ترکیب نام دو مادهی اصلی آن گرفته شده است که حرف K در کلمهی Kola برای مقاصد تجاری به حرف C تغییر کرده است.
المپیک ۱۹۲۸
هیچکس بهاندازهی رابرت وودراف (Robert Woodruff) نتوانست روی شرکت کوکاکولا و موفقیت آن تأثیر بگذارد. در سال ۱۹۲۳ یعنی ۴ سال بعد از زمانی که پدرش ارنست وودراف (Ernest Woodruff) شرکت کوکاکولا را از آسا کندلر خریداری کرد رابرت ریاست شرکت را بر عهده گرفت. کندلر کوکاکولا را به مردم آمریکا معرفی کرد اما رئیس جدید این شرکت ۶۰ سال از عمر خود را صرف معرفی برند کوکاکولا به مردم دنیا کرد. وودراف یک نابغهی بازاریابی بود که از هر فرصت مناسبی برای تبلیغات استفاده میکرد. او در سال ۱۹۲۸ نوشابههای کوکاکولا را برای اولین بار با بازیهای المپیک که در آمستردام برگزار میشد آشنا کرد. وودراف نوشابهها را در بستهبندیهای ۶ تایی عرضه میکرد تا مشتریها راحتتر بتوانند از نوشابه در منزل یا هنگام رفتوآمد استفاده کنند. این حرکت نه تنها موفقیت بزرگی برای این شرکت محسوب میشد بلکه باعث شد تا این نوشیدنی وارد زندگیهای مردم شده و جزئی از آن شود.
در سال ۱۹۴۱ آمریکا وارد جنگ جهانی دوم شد و هزاران شهروند آمریکایی به نیروهای جنگ پیوستند. رابرت وودراف اعلام کرد هر مردی که یونیفرم جنگی به تن داشته باشد یک بطری نوشابه را میتواند به قیمت تنها ۵ سنت خریداری کند. در سال ۱۹۴۳ یکی از ژنرالهای جنگ یک پیغام ضروری برای شرکت کوکاکولا فرستاد و از آنها درخواست کرد تا نوشابههای خود را با کشتی به مناطق جنگی بفرستند. در دوران جنگ بسیاری از افراد اولین باری بود که این نوشیدنی را امتحان میکردند و از طعم و مزهی آن خوششان آمده بود. بعد از به پایان رسیدن جنگ تجهیزات آنها در همان مناطق باقی ماند و مقدمهی ساختن کارخانههای نوشابه سازی در کشورهای دیگر فراهم شد. هدف وودراف برای شناساندن این محصول به جهانیان در حال محقق شدن بود و از سال ۱۹۴۰ تا ۱۹۶۰ تعداد کشورهایی که نوشابههای کوکاکولا را بستهبندی میکردند تقریبا ۲ برابر شده بود.
حقایقی جالب در مورد برند کوکاکولا
[list]
[*]نوشابههای کوکاکولا تنها در دو کشور کره شمالی و کوبا فروخته نمیشوند.
[*]تعداد نوشیدنیهایی که این برند تولید میکند بهاندازهای زیاد است که اگر تصمیم بگیرید همهی آنها را امتحان کنید باید این کار را هر روز به مدت ۹ سال ادامه دهید.
[*]اگر تمام قطرههای تولید شده از نوشیدنیهای کوکاکولا را در بطریهای ۸ اونسی (حدود ۲۲۷ گرم) بریزیم و آنها را پشت سر هم قرار دهیم میتوانیم بیش از ۲ هزار بار به ماه سفر کنیم و برگردیم.
[*]این برند معتقد است که نامش بعد از کلمهی اوکی بهعنوان دومین کلمهی پرطرفدار در دنیا شناخته میشود.
[*]مکزیکیها بیشترین مصرفکنندگان این برند هستند. هر مکزیکی سالیانه بهطور متوسط ۷۴۵ نوشابه کوکاکولا میخورد.
[*]بابانوئلهایی که امروزه با این قیافه آنها را میشناسیم به لطف تبلیغات کوکاکولا در دههی ۱۹۲۰ طراحی شدهاند.
[*]کوکاکولا اولین نوشابهای است که در سال ۱۹۸۵ به فضا رفت.
[*]۹۴ درصد مردم دنیا لوگوی معروف قرمز و سفید این برند را میشناسند و به طور متوسط هر شخص هر ۴ روز یکبار کوکاکولا میخورد.
[/list]
وضعیت کنونی برند کوکاکولا
شرکت کوکاکولا در سال ۲۰۰۹ متعهد شد که فعالیتهای خود را بهگونهای تغییر دهد که تأثیر مثبت بیشتری روی سبک زندگی مردم داشته باشد. در راستای این هدف آنها تصمیم گرفتند تا نوشیدنیهای متفاوتی را برای هر سبک زندگی تولید کنند، حمایت بیشتری از برنامههای مرتبط با سلامتی داشته باشند و با بازیافت کردن بستهبندیهایشان به حفظ محیط زیست کمک کنند. این شرکت همچنین به فعالیتهای حمایتی خودش از رویدادهای ورزشی مانند جام جهانی فوتبال FIFA و مسابقات المپیک لندن و برزیل ادامه داده است.
امروزه حدود ۱.۹ میلیارد بطری نوشابهی کوکاکولا در سراسر جهان به فروش میرسد و ارزش این برند به ۸۳.۸ میلیارد دلار رسیده است. این یعنی ارزش آن از برندهایی مانند پپسی، ساب وی و کیافسی نیز بیشتر است. یکی از عوامل موفقیت این برند تبلیغات خلاقانه و گستردهی آن است. این برند حتی از اپل و مایکروسافت نیز هزینهی بیشتری بابت تبلیغات خود پرداخت میکند و روزبهروز به تعداد محصولات و مصرفکنندگان آن افزوده میشود.