03-09-2019, 08:36 PM
۵۳NO و ۵۴NO۶۱NC و ۶۲NC۷۱NC و ۷۲NC۸۳NO و ۸۴NO
در حالت عادی، یعنی زمانی که برق به بوبین کنتاکتور وصل نیست، و کنتاکتور کاملاً خاموش است.
ترمینال های ۵۳NO و ۵۴NO به هم متصل نیستند.
ترمینال های ۶۱NC و ۶۲NC به هم متصل هستند.
ترمینال های ۷۱NC و ۷۲NC به هم متصل هستند.
ترمینال های ۸۳NO و ۸۴NO به هم متصل نیستند.
و زمانی که برق به بوبین کنتاکتور برسد و کنتاکتور فعال شود، تیغه های کمکی هم تغییر حالت می دهند. یعنی
ترمینال های ۵۳NO و ۵۴NO به هم متصل می شوند.
ترمینال های ۶۱NC و ۶۲NC اتصالشان قطع می شود.
ترمینال های ۷۱NC و ۷۲NC اتصالشان قطع می شود.
ترمینال های ۸۳NO و ۸۴NO به هم متصل می شوند.
موارد استفاده از تیغه کمکی کنتاکتور
بیشترین موارد استفاده از این تیغه های کمکی در طراحی مدار فرمان در برق صنعتی ست. مثلاً در روشن و خاموش کردن یک الکتروموتور از تیغه NO به عنوان تیغه خودنگهدار استفاده می کنند تا وقتی کاربر دست خود را از روی شستی استارت برمیدارد، تیغه NO که حالا دیگر بسته شده، برق بوبین کنتاکتور را تامین می کند و باعث می شود تا زمانی که کاربر کلید اِستُپ را نزده است کنتاکتور را در حالت فعال باقی نگه دارد.
در حالت عادی، یعنی زمانی که برق به بوبین کنتاکتور وصل نیست، و کنتاکتور کاملاً خاموش است.
ترمینال های ۵۳NO و ۵۴NO به هم متصل نیستند.
ترمینال های ۶۱NC و ۶۲NC به هم متصل هستند.
ترمینال های ۷۱NC و ۷۲NC به هم متصل هستند.
ترمینال های ۸۳NO و ۸۴NO به هم متصل نیستند.
و زمانی که برق به بوبین کنتاکتور برسد و کنتاکتور فعال شود، تیغه های کمکی هم تغییر حالت می دهند. یعنی
ترمینال های ۵۳NO و ۵۴NO به هم متصل می شوند.
ترمینال های ۶۱NC و ۶۲NC اتصالشان قطع می شود.
ترمینال های ۷۱NC و ۷۲NC اتصالشان قطع می شود.
ترمینال های ۸۳NO و ۸۴NO به هم متصل می شوند.
موارد استفاده از تیغه کمکی کنتاکتور
بیشترین موارد استفاده از این تیغه های کمکی در طراحی مدار فرمان در برق صنعتی ست. مثلاً در روشن و خاموش کردن یک الکتروموتور از تیغه NO به عنوان تیغه خودنگهدار استفاده می کنند تا وقتی کاربر دست خود را از روی شستی استارت برمیدارد، تیغه NO که حالا دیگر بسته شده، برق بوبین کنتاکتور را تامین می کند و باعث می شود تا زمانی که کاربر کلید اِستُپ را نزده است کنتاکتور را در حالت فعال باقی نگه دارد.