29-10-2018, 12:17 PM
پردیس فناوری کیش: سرپرست مرکز تهران هوشمند با حضور در برنامه تلویزیونی تهران بیست درباره ابعاد شهر هوشمند توضیحاتی داد و تاکید داشت که این موضوع زمانی عملی خواهد شد که شهروندان نیز زندگی هوشمندانهای را برگزینند.
در این برنامه «علی یقطین» و «بهاره آروین» عضو شورای اسلامی شهر تهران اطلاعات بیشتری درباره شهر هوشمند دادند و افقهای این برنامه را کمی روشنتر ساختند.
بهاره آروین، داشتن شهری هوشمند در تهران را مصادف با کاهش هزینهها، انرژی و جلوگیری از اتلاف وقت دانست و مواردی همچون حمل و نقل هوشمند و محیط زیست هوشمند و حتی معماری هوشمند را جزوی از شهر هوشمند دانست. او باور دارد که شهر هوشمند لزوما به الکترونیکی شدن ربطی ندارد اما در مثال خود کاملا این دو موضوع را با یکدیگر تفکیک کرد و گفت:
«ما فقط با فناوری اطلاعات و داده طرف نیستیم، مثلا جای پارک یکی از مشکلات اصلی شهر تهران است و همگی از این موضوع رنج میبرند. حالا شما فرض کنید اپلیکیشنی داشته باشید و به موازات این برنامه بتوانید جاپارک خود را از پیش رزرو کنید.»
آروین باور دارد که رویکرد جدیدی برای شهر هوشمند در نظر گرفته شده و این رویکرد از سال پیش صورت گرفته است تا از دیتاهای با ارزش شهرداری استفاده شود:
«در دوره جدید مدیریت شهری کمیسیونی اجرا شده برای تمرکز بر این مفهوم تا این هوشمندی به کار بیفتد و کارایی زندگی بالا برود. موضوع شهر هوشمند در شهرهای دنیا روتین هست و ما کمی از جریان عقب افتادیم. ولی در بهمن ماه 96 اولین همایش شهر هوشمند برگزار شد و در اردیبهشت 97 نیز 36 پروژه لیست شد تا به مساله شهر هوشمند تحقق دهیم.»
نظرات سرپرست مرکز تهران هوشمند
علی یقطین، سرپرست مرکز تهران هوشمند هم درباره ابعاد بیشتر این موضوع صحبت کرد و تاکید داشت که برای داشتن شهری هوشمند، نیازمند به شهروندان هوشمند هستیم:
«کیفیت زندگی شهروندان را ارتقا میدهیم و ابعاد مختلفی را در حال بهینه سازی هستیم. ما قصد داریم شهروندان در یک شهر خلاق و نوآور و پویا زندگی کنند و برای زندگی در این شهرها، نیازمند به شهروند هوشمند هم داریم. بحث شهر هوشمند به هیچ عنوان عملیاتی نخواهد شد مگر سبک زندگی شهروندان عوض بشود. شورای راهبردی در اسفندماه 96 تشکیل شد و رییس شورا هم شهردار تهران است. زیرمجموعهها و اعضای مختلفی در این شورا وجود دارد و تمامی مسائل پیرامون شهر هوشمند تهران در این شورا مطرح میشود.»
دبیر شورایی که یقطین از آن صحبت به میان میآورد فرجود است و چندی پیش خبر از راه اندازی کیوسکهای هوشمند در چند نقطه از شهر تهران داده بود. یقطین هم در این برنامه تلویزیونی در پاسخ به سوال اینکه چه پروژههایی تاکنون راه اندازی شده است، به همین کیوسکها اشاره کرد: «ما چندین شهر هوشمند بزرگ دنیا را مرور کردیم و تا دوباره از نو چرخ را نسازیم ولی هوشمندسازی را باید بومی میکردیم و از همین رو شروع به مطالعات گستردهتری کردیم.»
یقطین در کنار این کیوسکها به موضوع اپلیکیشن تهران من نیز پرداخت و اشاره کرد که فعلا خرید طرح ترافیک در آن پیاده شده ولیکن قرار است امکانات بسیار گستردهتر و بزرگتری برای آن فراهم شود.
بهاره آروین تاکید میکند که قرار است تمامی سرویسها در اپلیکیشن تجمیع شود تا برای هر کار به سامانهها و برنامههای مختلف رجوع نکرد. او با اشاره به نقشه تهران که در دست شهرداری این شهر است، آن را یک نقشه ناب میداند که با محتوای نقشه سایر برنامههای این حوزه، چه داخلی و چه خارجی، تفاوتهایی دارد و این تفاوت را در بخش حمل و نقل عمومی میبیند: «نقشه شهرداری تهران تمامی حمل و نقل بومی و زمانهای آن را در بر دارد و تاکنوناز آن استفادهای نشده است.»
تهران هوشمند , رویا یا واقعیت؟
هوشمند بودن شهر تهران رویایی است که بسیاری اعتقاد دارند شدنی نیست و برای تحقق آن باید زیرساختهایی آماده شود که امروزه اکثر آنها در کشور ما مهیا نیست. شهرداری تهران تاکنون بعد از نزدیک به یک سال، سند کاری که کرده را اپلیکیشن تهران من معرفی میکند که هنوز یکی دو کارکرد را در خود جای داده و کیوسکهایی که تنها در چند نقطه معدود و گران قیمت شهر تهران نصب شدهاند را مورد دیگری از تحقق شهر هوشمند مینامد، مواردی که فرسنگها با چیزی که از شهر هوشمند تعریف شده و درباره ان صحبت شده فاصله دارد.
در این برنامه «علی یقطین» و «بهاره آروین» عضو شورای اسلامی شهر تهران اطلاعات بیشتری درباره شهر هوشمند دادند و افقهای این برنامه را کمی روشنتر ساختند.
بهاره آروین، داشتن شهری هوشمند در تهران را مصادف با کاهش هزینهها، انرژی و جلوگیری از اتلاف وقت دانست و مواردی همچون حمل و نقل هوشمند و محیط زیست هوشمند و حتی معماری هوشمند را جزوی از شهر هوشمند دانست. او باور دارد که شهر هوشمند لزوما به الکترونیکی شدن ربطی ندارد اما در مثال خود کاملا این دو موضوع را با یکدیگر تفکیک کرد و گفت:
«ما فقط با فناوری اطلاعات و داده طرف نیستیم، مثلا جای پارک یکی از مشکلات اصلی شهر تهران است و همگی از این موضوع رنج میبرند. حالا شما فرض کنید اپلیکیشنی داشته باشید و به موازات این برنامه بتوانید جاپارک خود را از پیش رزرو کنید.»
آروین باور دارد که رویکرد جدیدی برای شهر هوشمند در نظر گرفته شده و این رویکرد از سال پیش صورت گرفته است تا از دیتاهای با ارزش شهرداری استفاده شود:
«در دوره جدید مدیریت شهری کمیسیونی اجرا شده برای تمرکز بر این مفهوم تا این هوشمندی به کار بیفتد و کارایی زندگی بالا برود. موضوع شهر هوشمند در شهرهای دنیا روتین هست و ما کمی از جریان عقب افتادیم. ولی در بهمن ماه 96 اولین همایش شهر هوشمند برگزار شد و در اردیبهشت 97 نیز 36 پروژه لیست شد تا به مساله شهر هوشمند تحقق دهیم.»
نظرات سرپرست مرکز تهران هوشمند
علی یقطین، سرپرست مرکز تهران هوشمند هم درباره ابعاد بیشتر این موضوع صحبت کرد و تاکید داشت که برای داشتن شهری هوشمند، نیازمند به شهروندان هوشمند هستیم:
«کیفیت زندگی شهروندان را ارتقا میدهیم و ابعاد مختلفی را در حال بهینه سازی هستیم. ما قصد داریم شهروندان در یک شهر خلاق و نوآور و پویا زندگی کنند و برای زندگی در این شهرها، نیازمند به شهروند هوشمند هم داریم. بحث شهر هوشمند به هیچ عنوان عملیاتی نخواهد شد مگر سبک زندگی شهروندان عوض بشود. شورای راهبردی در اسفندماه 96 تشکیل شد و رییس شورا هم شهردار تهران است. زیرمجموعهها و اعضای مختلفی در این شورا وجود دارد و تمامی مسائل پیرامون شهر هوشمند تهران در این شورا مطرح میشود.»
دبیر شورایی که یقطین از آن صحبت به میان میآورد فرجود است و چندی پیش خبر از راه اندازی کیوسکهای هوشمند در چند نقطه از شهر تهران داده بود. یقطین هم در این برنامه تلویزیونی در پاسخ به سوال اینکه چه پروژههایی تاکنون راه اندازی شده است، به همین کیوسکها اشاره کرد: «ما چندین شهر هوشمند بزرگ دنیا را مرور کردیم و تا دوباره از نو چرخ را نسازیم ولی هوشمندسازی را باید بومی میکردیم و از همین رو شروع به مطالعات گستردهتری کردیم.»
یقطین در کنار این کیوسکها به موضوع اپلیکیشن تهران من نیز پرداخت و اشاره کرد که فعلا خرید طرح ترافیک در آن پیاده شده ولیکن قرار است امکانات بسیار گستردهتر و بزرگتری برای آن فراهم شود.
بهاره آروین تاکید میکند که قرار است تمامی سرویسها در اپلیکیشن تجمیع شود تا برای هر کار به سامانهها و برنامههای مختلف رجوع نکرد. او با اشاره به نقشه تهران که در دست شهرداری این شهر است، آن را یک نقشه ناب میداند که با محتوای نقشه سایر برنامههای این حوزه، چه داخلی و چه خارجی، تفاوتهایی دارد و این تفاوت را در بخش حمل و نقل عمومی میبیند: «نقشه شهرداری تهران تمامی حمل و نقل بومی و زمانهای آن را در بر دارد و تاکنوناز آن استفادهای نشده است.»
تهران هوشمند , رویا یا واقعیت؟
هوشمند بودن شهر تهران رویایی است که بسیاری اعتقاد دارند شدنی نیست و برای تحقق آن باید زیرساختهایی آماده شود که امروزه اکثر آنها در کشور ما مهیا نیست. شهرداری تهران تاکنون بعد از نزدیک به یک سال، سند کاری که کرده را اپلیکیشن تهران من معرفی میکند که هنوز یکی دو کارکرد را در خود جای داده و کیوسکهایی که تنها در چند نقطه معدود و گران قیمت شهر تهران نصب شدهاند را مورد دیگری از تحقق شهر هوشمند مینامد، مواردی که فرسنگها با چیزی که از شهر هوشمند تعریف شده و درباره ان صحبت شده فاصله دارد.