23-09-2017, 12:08 PM
معماری: BUR Architekten
موقعیت: 4123 Allschwil, Switzerland
مساحت: 19900.0 مترمربع
سال: 2016
با توجه به این که کودکان آینده سازان فردای هر جامعه می باشند، توجه به روحیات حساس و آسیب پذیر این نسل و شکوفایی استعدادها، خلاقیت ذهنی و ایجاد انگیزه برای یادگیری در آن ها، از مهمترین اهداف طراحی ایده آل محسوب می شود. در مقطع دبستان، شناخت روانشناسی کودک و آگاهی از نیازهای روحی و جسمی او می تواند دردستیابی به طراحی فضاهای آموزشی مناسب بسیار موثر واقع شود. در .واقع شناخت روانشناسانه کودکان منجر می شود تا فضای معماری در صورت هماهنگی وانطباق باویژگی های روحی و جسمانی آنها به صورت مطلوب مورد استفاده قرارگیرد. در این بخش از وبسایت معماری آرل نمونه مدرسه دبستانی در سوئیس را مشاهده خواهیم کرد که در طراحی آن توجه بسیاری به علایق و روحیات کودکان شده است و به طور کلی محیط بانشاط و پویایی به شمار می رود.
بزرگ بودن سایت پروژه این اجازه را به طراحان داد تا سه ساختمان طراحی کنند که یکی مختص فضاهای مشترک معلمان و دانش آموزان، کتابخانه و سالن های ویژه و دو ساختمان دیگر مخصوص برگزاری کلاس های کودکان، که بر اساس سن در این دو ساختمان تفکیک می شوند. حیاط نیز نقش عمده ای در برقراری ارتباطات بین ساختمان ها و تقویت روابط اجتماعی را ایفا می کند.
هر کلاس درس اتاق کار گروهی دارد که هدف اصلی از ایجاد چنین فضایی تقویت صمیمت بین کودکان بوده و دیوارهای جداکننده بین دو فضا به صورت شفاف در نظر گرفته شده تا این فرصت را ایجاد کند که معلمان نظارت کامل بر دو فضا را داشته باشند.
به طور کلی فضای مدرسه به گونه ای طراحی شده که توانایی میزبانی نشست ها و رویدادهای دیگری به جز آموزش را دارا می باشد. به طوری که مدت کوتاهی پس از افتتاح، فعالیت این مدرسه به صورت موقت متوقف شد و به مکان محبوبی برای نشست های سیاسی، کنسرت ها، نمایشنامه ها و فعالیت های دیگر تبدیل شد.
در پایان به نمای ساختمان اشاره می کنیم که به گونه ای طراحی شده که تغییرات نور و سایه دائما ظاهر ساختمان را تغییر می دهد.
لینک منبع:طراحی و ساخت "مدرسه ابتدایی" با در نظر گرفتن روانشناسی کودک-گروه معماران آرل
موقعیت: 4123 Allschwil, Switzerland
مساحت: 19900.0 مترمربع
سال: 2016
با توجه به این که کودکان آینده سازان فردای هر جامعه می باشند، توجه به روحیات حساس و آسیب پذیر این نسل و شکوفایی استعدادها، خلاقیت ذهنی و ایجاد انگیزه برای یادگیری در آن ها، از مهمترین اهداف طراحی ایده آل محسوب می شود. در مقطع دبستان، شناخت روانشناسی کودک و آگاهی از نیازهای روحی و جسمی او می تواند دردستیابی به طراحی فضاهای آموزشی مناسب بسیار موثر واقع شود. در .واقع شناخت روانشناسانه کودکان منجر می شود تا فضای معماری در صورت هماهنگی وانطباق باویژگی های روحی و جسمانی آنها به صورت مطلوب مورد استفاده قرارگیرد. در این بخش از وبسایت معماری آرل نمونه مدرسه دبستانی در سوئیس را مشاهده خواهیم کرد که در طراحی آن توجه بسیاری به علایق و روحیات کودکان شده است و به طور کلی محیط بانشاط و پویایی به شمار می رود.
بزرگ بودن سایت پروژه این اجازه را به طراحان داد تا سه ساختمان طراحی کنند که یکی مختص فضاهای مشترک معلمان و دانش آموزان، کتابخانه و سالن های ویژه و دو ساختمان دیگر مخصوص برگزاری کلاس های کودکان، که بر اساس سن در این دو ساختمان تفکیک می شوند. حیاط نیز نقش عمده ای در برقراری ارتباطات بین ساختمان ها و تقویت روابط اجتماعی را ایفا می کند.
هر کلاس درس اتاق کار گروهی دارد که هدف اصلی از ایجاد چنین فضایی تقویت صمیمت بین کودکان بوده و دیوارهای جداکننده بین دو فضا به صورت شفاف در نظر گرفته شده تا این فرصت را ایجاد کند که معلمان نظارت کامل بر دو فضا را داشته باشند.
به طور کلی فضای مدرسه به گونه ای طراحی شده که توانایی میزبانی نشست ها و رویدادهای دیگری به جز آموزش را دارا می باشد. به طوری که مدت کوتاهی پس از افتتاح، فعالیت این مدرسه به صورت موقت متوقف شد و به مکان محبوبی برای نشست های سیاسی، کنسرت ها، نمایشنامه ها و فعالیت های دیگر تبدیل شد.
در پایان به نمای ساختمان اشاره می کنیم که به گونه ای طراحی شده که تغییرات نور و سایه دائما ظاهر ساختمان را تغییر می دهد.
لینک منبع:طراحی و ساخت "مدرسه ابتدایی" با در نظر گرفتن روانشناسی کودک-گروه معماران آرل