27-05-2017, 11:25 AM
هتلداری
در صنعت گردشگری نهادها و سازمانهای کسب و کاری وجود دارند که امکانات و تسهیلات مربوط به گردشگران را ارائه میدهند. هتل یکی از امکانی است که گردشگران مختلف با دیدگاهها و نیازهای متفاوت به آن مراجعه میکنند. طبیعی است که همه افراد فقط برای خوردن غذا یا استراحت کوتاه مدت به هتل نمیروند؛ بلکه برخی بهدلیل برآورده شدن نیازهای حسی و روانی هتلی را انتخاب میکنند و شاید عدهای دیگر برای کسب تجربه جدید در هتلی ساکن شوند. اما مهمترین چیزی که میبایست به آن توجه کرد؛ اهمیت رفتار گردشگران از سوی کارکنان و هتلداران و استنباط عمیق آنچه که گردشگران میخواهند است. نتایج بررسیها نشان داد طراحی چرخهی خدمات در هتل میتواند ابزاری جهت تجزیه و تحلیل خدمات مهماننوازانه مورد نیاز گردشگران و مدیریت در ارائه خدمات به گردشگران باشد زیرا با ارزیابی آن ضعفها و ناکارآمدی در هتل آشکار میشود و هر چقدر بر روی خدمات مهماننوازی سرمایهگذاری بیشتری شود پیشرفت هتل نیز در جذب و رضایت مشتری بیشتر خواهد شد. بنابراین برای درک نیاز گردشگران باید با نیازهای آنان ارتباط برقرار کرد یعنی به درخواست آنان گوش کرد، آنها را دید و با هم ترکیب کرد تا بهتر شناسایی شوند، از گردشگر در مورد خدمات سؤال کرد تا نیازهای پنهان او آشکار شود، با گردشگر گفت و گو کرد تا اولویت نیازهایش مشخص گردد و با او همدلی کرد تا موقعیت گردشگر را بهتر درک کرد.
واژگان کلیدی: مهماننوازی، نیازهای گردشگران، رفتار گردشگران، هتل، خدمات کیفی
امروزه خدمات میهمان نوازی يكي از فعالیتهاي مهم گردشگری محسوب می شود چرا که از یک سو اشتغال و درآمد مستقیم از گردشگری را برای میزبان رقم می زند و در دیگر سو در برآورد نیازها و خواست های گردشگران یکی از عوامل اصلی شکل دادن به یک تجربه خوب گردشگری است. اصولا فعالیت در صنعت هتلداری به دو دسته کلی تقسیم می گردد :
ROOM DIVISION
FOOD AND BEVERAGE Department
هر زمان که صحبت از پذیرائی بوسیله غذا و نوشیدنی در میان باشد، با واژه کترینگ Catering نیز سر و کار خواهیم داشت. كترينگ بیانگر صنعت آماده سازی و طبخ غذا و نوشیدنی در محلی و سرو آنها در مکان دیگری جهت پذیرایی میباشد
در صنعت گردشگری نهادها و سازمانهای کسب و کاری وجود دارند که امکانات و تسهیلات مربوط به گردشگران را ارائه میدهند. هتل یکی از امکانی است که گردشگران مختلف با دیدگاهها و نیازهای متفاوت به آن مراجعه میکنند. طبیعی است که همه افراد فقط برای خوردن غذا یا استراحت کوتاه مدت به هتل نمیروند؛ بلکه برخی بهدلیل برآورده شدن نیازهای حسی و روانی هتلی را انتخاب میکنند و شاید عدهای دیگر برای کسب تجربه جدید در هتلی ساکن شوند. اما مهمترین چیزی که میبایست به آن توجه کرد؛ اهمیت رفتار گردشگران از سوی کارکنان و هتلداران و استنباط عمیق آنچه که گردشگران میخواهند است. نتایج بررسیها نشان داد طراحی چرخهی خدمات در هتل میتواند ابزاری جهت تجزیه و تحلیل خدمات مهماننوازانه مورد نیاز گردشگران و مدیریت در ارائه خدمات به گردشگران باشد زیرا با ارزیابی آن ضعفها و ناکارآمدی در هتل آشکار میشود و هر چقدر بر روی خدمات مهماننوازی سرمایهگذاری بیشتری شود پیشرفت هتل نیز در جذب و رضایت مشتری بیشتر خواهد شد. بنابراین برای درک نیاز گردشگران باید با نیازهای آنان ارتباط برقرار کرد یعنی به درخواست آنان گوش کرد، آنها را دید و با هم ترکیب کرد تا بهتر شناسایی شوند، از گردشگر در مورد خدمات سؤال کرد تا نیازهای پنهان او آشکار شود، با گردشگر گفت و گو کرد تا اولویت نیازهایش مشخص گردد و با او همدلی کرد تا موقعیت گردشگر را بهتر درک کرد.
واژگان کلیدی: مهماننوازی، نیازهای گردشگران، رفتار گردشگران، هتل، خدمات کیفی
امروزه خدمات میهمان نوازی يكي از فعالیتهاي مهم گردشگری محسوب می شود چرا که از یک سو اشتغال و درآمد مستقیم از گردشگری را برای میزبان رقم می زند و در دیگر سو در برآورد نیازها و خواست های گردشگران یکی از عوامل اصلی شکل دادن به یک تجربه خوب گردشگری است. اصولا فعالیت در صنعت هتلداری به دو دسته کلی تقسیم می گردد :
ROOM DIVISION
FOOD AND BEVERAGE Department
هر زمان که صحبت از پذیرائی بوسیله غذا و نوشیدنی در میان باشد، با واژه کترینگ Catering نیز سر و کار خواهیم داشت. كترينگ بیانگر صنعت آماده سازی و طبخ غذا و نوشیدنی در محلی و سرو آنها در مکان دیگری جهت پذیرایی میباشد