12-07-2021, 11:35 AM
سامانه تاک یا سامانه تایید اسناد کنسولی که از سامانه های وابسته به وزارت امور خارجه می باشد، با هدف ارائه خدمات کنسولی به ایرانیان مقیم خارج از کشور و بررسی صحت مدارک آنها راه اندازی شده است. برای ورود به سامانه تاک باید از طریق صفحه اصلی سایت تاک یعنی mikhak.mfa.gov.ir با وارد کردن ایمیل و کد ملی اقدام به ورود به سامانه نمود، سپس با ثبت نام در سامانه تاک، مراحل ثبت درخواست در این سامانه را انجام داده و کد رهگیری دریافت نمود.
تا پیش از سال 93 ایرانیانی که در خارج از کشور ساکن بودند، برای ارائه درخواست تایید اسناد کنسولی می بایست حضورا به دفاتر کنسولی مراجعه کرده و کلیه مراحل درخواست خود و تایید اسناد کنسولی را به شکل حضوری انجام می دادند. راه اندازی سامانه تاک، این روند را تا اندازه قابل توجهی تغییر داد، به نحوی که پس از تاسیس سایت تاک، دیگر در مرحله ثبت درخواست بررسی صحت مدارک، نیازی به مراجعه حضوری نبوده و صرفا پس از اتمام کلیه مراحل و آماده شدن تاییدیه باید به دفاتر کنسولی مراجعه می شد.
با گسترش سامانه های اینترنتی در سال های اخیر و به ویژه شیوع بیماری کرونا، وزارت امور خارجه نیز با هدف کاهش مراجعه های حضوری به دفاتر کنسولی، خدمات سامانه تاک را گسترش داد به نحوی که امروزه، ایرانیان مقیم خارج از کشور می توانند با مراجعه به سایت تاک ، کلیه خدمات کنسولی مورد نظر خود را شکل اینترنتی دریافت نمایند.
از آنجا که پیش شرط استفاده از خدمات سامانه تاک، ورود به این سامانه و ثبت نام در آن می باشد، در این مقاله ، ابتدا نحوه ورود به سامانه تاک را توضیح داده و سپس به این سوال پاسخ می دهیم که سامانه تاک چیست؟ و در مراحل بعد، نحوه ثبت نام در سایت تاک و نحوه ثبت درخواست در سامانه تاک را توضیح خواهیم داد.
ورود به سامانه تاک
سامانه تاک که از سامانه های وابسته به وزارت امور خارجه می باشد، با هدف ارائه خدمات کنسولی از جمله گرفتن پاسپورت به ایرانیان مقیم خارج از کشور راه اندازی شده است. البته در حال حاضر با توجه به افزایش خدمات اینترنتی ارائه شده در سایت تاک، نام این سامانه به سامانه میخک تغییر یافته است. از آنجا که برای ثبت نام در سامانه تاک و ثبت درخواست در این سامانه، نخست باید اقدام به ورود به آن نمود، در این بخش از مقاله، نحوه ورود به سامانه تاک را ضمن راهنمای تصویری زیر آموزش می دهیم:
۱در مرحله اول برای ورود به سامانه تاک ، آدرس سامانه تاک که mikhak.mfa.gov.ir می باشد را وارد مرورگر دستگاه خود کرده و آن را جست و جو نمایید. صفحه ای که به آن وارد می شوید، مطابق تصویر زیر، صفحه اصلی سایت تاک می باشد. اکنون، دکمه (ورود به سامانه) را بزنید.
۲در این مرحله برای اینکه امکان ورود به سامانه تاک را داشته باشید، لازم است که اقدام به دریافت رمز عبور یکبار مصرف نمایید بدین منظور، پست الکترونیک (ایمیل) و کد ملی و کد امنیتی را نیز در کادر مربوطه وارد کرده و بر روی دکمه (دریافت رمز عبور یکبار مصرف) کلیک نمایید. اکنون سامانه تاک، یک رمز عبور به ایمیل شما ارسال می کند. این رمز عبور را در کادر مربوطه وارد کرده تا به این ترتیب ورود به سامانه تاک برای شما امکان پذیر شده و پس از ورود به سایت تاک می توانید برای ثبت نام و ثبت درخواست اقدام نمایید.
برای ورود به سامانه تاک، بر روی لینک زیر کلیک نمایید:
ورود به سامانه تاک
همانطور که گفته شد، در حال حاضر نام سامانه تاک به سامانه میخک تغییر یافته است. برای آشنایی با این سامانه، مطالعه مقاله زیر پیشنهاد می شود:
حتما بخوانید : سامانه میخک
سامانه تاک چیست؟
تا پیش از راه اندازی سامانه تاک توسط وزارت امور خارجه، ایرانیانی که در خارج از کشور زندگی می گردند، برای تایید اسناد کنسولی و بررسی صحت مدارک خود مجبور بودند که به صورت حضوری به دفتر کنسولی مربوطه مراجعه نموده و تمامی مراحل تایید اسناد کنسولی را به نحو حضوری انجام دهند. اما با راه اندازی سامانه تاک در سال 1393 این امکان برای ایرانیان مقیم خارج فراهم گردید تا درخواست تایید اسناد کنسولی خود را به صورت اینترنتی در سایت تاک ثبت کرده و تنها برای تایید نهایی اسناد به دفاتر کنسولی مراجعه نمایند.
سامانه تاک یا سامانه تایید اسناد کنسولی به نشانی mikhak.mfa.gov.ir در گذر زمان توسط وزات امور خارجه تکمیل گردیده و خدمات ارائه شده در آن افزایش یافته به نحوی که امروزه تقریبا امکان ثبت درخواست تمام امور کنسولی در آن وجود داشته و به همین دلیل نیز در حال حاضر، سامانه مدیریت یکپارچه خدمات کنسولی یا به اختصار سامانه میخک نامیده می شود.
خدماتی که در حال حاضر، امکان ثبت درخواست اینترنتی آن ها در سامانه تاک فراهم گردیده، بسیار متنوع بوده که برخی از آن ها عبارتند: درخواست و پیگیری گذرنامه، تمدید پاسپورت، تایید مدارک تحصیلی صادر شده در خارج از کشور، تنظیم انواع وکالت نامه، تایید و تصدیق امضا، تایید اسناد مرتبط با احوال شخصیه مانند سند تولد و ازدواج و دریافت گواهی عدم سو پیشینه
بیشتر بخوانید : ثبت نام گذرنامه اینترنتی
نحوه ثبت نام در سامانه تاک
پس از اینکه مراحل ورود به سامانه میخک را مطابق آنچه در بخش نخست مقاله گفته شد، طی کرده و وارد سایت تاک شدید، برای ثبت نام در سامانه تاک نیز باید چند مرحله را طی نمایید. مراحل نحوه ثبت نام در سامانه تاک را در راهنمای تصویری زیر ملاحظه می نمایید:
۱برای ثبت نام در سامانه تاک، لازم است تا پروفایل خود را تکمیل نمایید. برای تکمیل پروفایل، برروی برگه اطلاعات شخصی در پایین صفحه کلیک کرده و اطلاعات هویتی خود را در کادرهای مربوطه وارد نمایید.
۲در مرحله دوم، پس از کلیک بر روی برگه نشانی محل زندگی، اطلاعات محل سکونت خود را وارد سایت تاک نمایید.
۳در این مرحله از ثبت نام در سامانه تاک، اطلاعات محل اقامت خود را در کادرهای مربوطه وارد کنید.
۴اکنون بر روی برگه اطلاعات ارتباط کلیک کرده و اطلاعات تماس را در کادرهای مربوطه وارد نمایید.
۵در مرحله آخر ثبت نام در سامانه تاک، اطلاعات ثبت نامی که وارد سامانه تاک کرده اید به شما نشان داده می شود. چنانچه این اطلاعات مطابق با اطلاعات واقعی شما می باشد،، دکمه ثبت نهایی را کلیک نمایید.
یکی از خدمات سامانه تاک، صدور پاسپورت برای ایرانیان مقیم خارج می باشد. مطالعه مقاله زیر در جهت آشنایی با روند درخواست و دریافت پاسپورت از این سامانه توصیه می شود:
بیشتر بخوانید : نحوه درخواست و پیگیری پاسپورت در میخک
نحوه ثبت درخواست در سامانه تاک
ثبت درخواست در سامانه تاک، بدون انجام مراحل ثبت نام و تکمیل پروفایل در این سایت امکان پذیر نمی باشد. بنابراین پیش از ثبت درخواست در سامانه تاک باید برای ثبت نام اقدام نمود که مراحل آن در بخش قبل به طور کامل توضیح داده شد.
به طور کلی، سایت تاک خدمات گسترده ای را در رابطه با امور کنسولی به ایرانیان مقیم خارج ارائه داده و امکان ثبت نام اینترنتی این خدمات را برای آن ها فراهم کرده است. از آنجا که مراحل ثبت درخواست خدمات مختلف تقریبا شبیه یگدیگر بوده و تفاوت چندانی با یکدیگر نداشته، در این بخش از مقاله، نحوه ثبت درخواست در سامانه تاک برای درخواست تشکیل پرونده تحصیلی را توضیح داده و شما می توانید برای سایر درخواست ها از این راهنما استفاده نمایید:
۱پس از ورود به سامانه تاک برای ثبت درخواست تشکیل پرونده تحصیلی در سامانه تاک، بر روی گزینه امور دانشجویی کلیک کرده و سپس گزینه درخواست تشکیل پرونده تحصیلی را انتخاب نمایید.
۲اکنون همانطور که در تصویر زیر ملاحظه می کنید، صفحه جدید به شما نشان داده می شود. در این صفحه، اطلاعات دانشگاه و اقامتگاه خود شامل آدرس و اطلاعات تماس خود را در فیلدهای مشخص شده وارد کنید.
۳در مرحله بعد، مدارکی را که سامانه تاک به شما نشان می دهد را بارگذاری نموده و در اخر دکمه ثبت را کلیک نمایید.
۴در مرحله آخر از مراحل نحوه ثبت درخواست در سامانه تاک، چنانچه مطابق راهنمایی که توضیح داده شد، اطلاعات خود را به نحو صحیحی وارد کرده باشید، مطابق تصویر زیر یک کد رهگیری برای شما صادر می شود.
توجه داشته باشید که حتما در آخرین مرحله، دکمه دریافت رسید را کلیک کرده و کد رهگیری سایت تاک را ذخیره کنید یا آن را در یک جایی مطمئن یاداشت نمایید. چرا که شما در هنگام مراجعه حضوری به دفتر کنسولی، باید این کد را به همراه سایر مدارک به دفتر کنسولی ارائه دهید.
در ادامه بخوانید : نحوه دریافت کد رهگیری میخک
برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد سامانه تاک در کانال تلگرام موضوعات حقوقی عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون سامانه تاک پاسخ دهند.
سوالات متداول
1- ورود به سامانه تاک به چه صورت امکان پذیر می باشد؟
برای ورود به سامانه تاک باید از طریق صفحه اصلی سایت تاک یعنی mikhak.mfa.gov.ir با وارد کردن ایمیل و کد ملی اقدام به ورود به سامانه نمود و برای اطلاع از جزییات متن مقاله را مطالعه نمایید.
2- سامانه تاک چیست؟
سامانه تاک یا سامانه تایید اسناد کنسولی که از سامانه های وابسته به وزارت امور خارجه می باشد با هدف ارائه خدمات کنسولی به ایرانیان مقیم خارج از کشور و بررسی صحت مدارک آنها راه اندازی شده است و برای اطلاع از جزییات متن مقاله را مطالعه نمایید.
3- نحوه ثبت درخواست در سامانه تاک به چه صورت می باشد؟
ثبت درخواست در سامانه تاک بدون انجام مراحل ثبت نام و تکمیل پروفایل در این سایت امکان پذیر نمی باشد و برای اطلاع از جزییات متن مقاله را مطالعه نمایید.
منبع : سامانه تاک
تا پیش از سال 93 ایرانیانی که در خارج از کشور ساکن بودند، برای ارائه درخواست تایید اسناد کنسولی می بایست حضورا به دفاتر کنسولی مراجعه کرده و کلیه مراحل درخواست خود و تایید اسناد کنسولی را به شکل حضوری انجام می دادند. راه اندازی سامانه تاک، این روند را تا اندازه قابل توجهی تغییر داد، به نحوی که پس از تاسیس سایت تاک، دیگر در مرحله ثبت درخواست بررسی صحت مدارک، نیازی به مراجعه حضوری نبوده و صرفا پس از اتمام کلیه مراحل و آماده شدن تاییدیه باید به دفاتر کنسولی مراجعه می شد.
با گسترش سامانه های اینترنتی در سال های اخیر و به ویژه شیوع بیماری کرونا، وزارت امور خارجه نیز با هدف کاهش مراجعه های حضوری به دفاتر کنسولی، خدمات سامانه تاک را گسترش داد به نحوی که امروزه، ایرانیان مقیم خارج از کشور می توانند با مراجعه به سایت تاک ، کلیه خدمات کنسولی مورد نظر خود را شکل اینترنتی دریافت نمایند.
از آنجا که پیش شرط استفاده از خدمات سامانه تاک، ورود به این سامانه و ثبت نام در آن می باشد، در این مقاله ، ابتدا نحوه ورود به سامانه تاک را توضیح داده و سپس به این سوال پاسخ می دهیم که سامانه تاک چیست؟ و در مراحل بعد، نحوه ثبت نام در سایت تاک و نحوه ثبت درخواست در سامانه تاک را توضیح خواهیم داد.
ورود به سامانه تاک
سامانه تاک که از سامانه های وابسته به وزارت امور خارجه می باشد، با هدف ارائه خدمات کنسولی از جمله گرفتن پاسپورت به ایرانیان مقیم خارج از کشور راه اندازی شده است. البته در حال حاضر با توجه به افزایش خدمات اینترنتی ارائه شده در سایت تاک، نام این سامانه به سامانه میخک تغییر یافته است. از آنجا که برای ثبت نام در سامانه تاک و ثبت درخواست در این سامانه، نخست باید اقدام به ورود به آن نمود، در این بخش از مقاله، نحوه ورود به سامانه تاک را ضمن راهنمای تصویری زیر آموزش می دهیم:
۱در مرحله اول برای ورود به سامانه تاک ، آدرس سامانه تاک که mikhak.mfa.gov.ir می باشد را وارد مرورگر دستگاه خود کرده و آن را جست و جو نمایید. صفحه ای که به آن وارد می شوید، مطابق تصویر زیر، صفحه اصلی سایت تاک می باشد. اکنون، دکمه (ورود به سامانه) را بزنید.
۲در این مرحله برای اینکه امکان ورود به سامانه تاک را داشته باشید، لازم است که اقدام به دریافت رمز عبور یکبار مصرف نمایید بدین منظور، پست الکترونیک (ایمیل) و کد ملی و کد امنیتی را نیز در کادر مربوطه وارد کرده و بر روی دکمه (دریافت رمز عبور یکبار مصرف) کلیک نمایید. اکنون سامانه تاک، یک رمز عبور به ایمیل شما ارسال می کند. این رمز عبور را در کادر مربوطه وارد کرده تا به این ترتیب ورود به سامانه تاک برای شما امکان پذیر شده و پس از ورود به سایت تاک می توانید برای ثبت نام و ثبت درخواست اقدام نمایید.
برای ورود به سامانه تاک، بر روی لینک زیر کلیک نمایید:
ورود به سامانه تاک
همانطور که گفته شد، در حال حاضر نام سامانه تاک به سامانه میخک تغییر یافته است. برای آشنایی با این سامانه، مطالعه مقاله زیر پیشنهاد می شود:
حتما بخوانید : سامانه میخک
سامانه تاک چیست؟
تا پیش از راه اندازی سامانه تاک توسط وزارت امور خارجه، ایرانیانی که در خارج از کشور زندگی می گردند، برای تایید اسناد کنسولی و بررسی صحت مدارک خود مجبور بودند که به صورت حضوری به دفتر کنسولی مربوطه مراجعه نموده و تمامی مراحل تایید اسناد کنسولی را به نحو حضوری انجام دهند. اما با راه اندازی سامانه تاک در سال 1393 این امکان برای ایرانیان مقیم خارج فراهم گردید تا درخواست تایید اسناد کنسولی خود را به صورت اینترنتی در سایت تاک ثبت کرده و تنها برای تایید نهایی اسناد به دفاتر کنسولی مراجعه نمایند.
سامانه تاک یا سامانه تایید اسناد کنسولی به نشانی mikhak.mfa.gov.ir در گذر زمان توسط وزات امور خارجه تکمیل گردیده و خدمات ارائه شده در آن افزایش یافته به نحوی که امروزه تقریبا امکان ثبت درخواست تمام امور کنسولی در آن وجود داشته و به همین دلیل نیز در حال حاضر، سامانه مدیریت یکپارچه خدمات کنسولی یا به اختصار سامانه میخک نامیده می شود.
خدماتی که در حال حاضر، امکان ثبت درخواست اینترنتی آن ها در سامانه تاک فراهم گردیده، بسیار متنوع بوده که برخی از آن ها عبارتند: درخواست و پیگیری گذرنامه، تمدید پاسپورت، تایید مدارک تحصیلی صادر شده در خارج از کشور، تنظیم انواع وکالت نامه، تایید و تصدیق امضا، تایید اسناد مرتبط با احوال شخصیه مانند سند تولد و ازدواج و دریافت گواهی عدم سو پیشینه
بیشتر بخوانید : ثبت نام گذرنامه اینترنتی
نحوه ثبت نام در سامانه تاک
پس از اینکه مراحل ورود به سامانه میخک را مطابق آنچه در بخش نخست مقاله گفته شد، طی کرده و وارد سایت تاک شدید، برای ثبت نام در سامانه تاک نیز باید چند مرحله را طی نمایید. مراحل نحوه ثبت نام در سامانه تاک را در راهنمای تصویری زیر ملاحظه می نمایید:
۱برای ثبت نام در سامانه تاک، لازم است تا پروفایل خود را تکمیل نمایید. برای تکمیل پروفایل، برروی برگه اطلاعات شخصی در پایین صفحه کلیک کرده و اطلاعات هویتی خود را در کادرهای مربوطه وارد نمایید.
۲در مرحله دوم، پس از کلیک بر روی برگه نشانی محل زندگی، اطلاعات محل سکونت خود را وارد سایت تاک نمایید.
۳در این مرحله از ثبت نام در سامانه تاک، اطلاعات محل اقامت خود را در کادرهای مربوطه وارد کنید.
۴اکنون بر روی برگه اطلاعات ارتباط کلیک کرده و اطلاعات تماس را در کادرهای مربوطه وارد نمایید.
۵در مرحله آخر ثبت نام در سامانه تاک، اطلاعات ثبت نامی که وارد سامانه تاک کرده اید به شما نشان داده می شود. چنانچه این اطلاعات مطابق با اطلاعات واقعی شما می باشد،، دکمه ثبت نهایی را کلیک نمایید.
یکی از خدمات سامانه تاک، صدور پاسپورت برای ایرانیان مقیم خارج می باشد. مطالعه مقاله زیر در جهت آشنایی با روند درخواست و دریافت پاسپورت از این سامانه توصیه می شود:
بیشتر بخوانید : نحوه درخواست و پیگیری پاسپورت در میخک
نحوه ثبت درخواست در سامانه تاک
ثبت درخواست در سامانه تاک، بدون انجام مراحل ثبت نام و تکمیل پروفایل در این سایت امکان پذیر نمی باشد. بنابراین پیش از ثبت درخواست در سامانه تاک باید برای ثبت نام اقدام نمود که مراحل آن در بخش قبل به طور کامل توضیح داده شد.
به طور کلی، سایت تاک خدمات گسترده ای را در رابطه با امور کنسولی به ایرانیان مقیم خارج ارائه داده و امکان ثبت نام اینترنتی این خدمات را برای آن ها فراهم کرده است. از آنجا که مراحل ثبت درخواست خدمات مختلف تقریبا شبیه یگدیگر بوده و تفاوت چندانی با یکدیگر نداشته، در این بخش از مقاله، نحوه ثبت درخواست در سامانه تاک برای درخواست تشکیل پرونده تحصیلی را توضیح داده و شما می توانید برای سایر درخواست ها از این راهنما استفاده نمایید:
۱پس از ورود به سامانه تاک برای ثبت درخواست تشکیل پرونده تحصیلی در سامانه تاک، بر روی گزینه امور دانشجویی کلیک کرده و سپس گزینه درخواست تشکیل پرونده تحصیلی را انتخاب نمایید.
۲اکنون همانطور که در تصویر زیر ملاحظه می کنید، صفحه جدید به شما نشان داده می شود. در این صفحه، اطلاعات دانشگاه و اقامتگاه خود شامل آدرس و اطلاعات تماس خود را در فیلدهای مشخص شده وارد کنید.
۳در مرحله بعد، مدارکی را که سامانه تاک به شما نشان می دهد را بارگذاری نموده و در اخر دکمه ثبت را کلیک نمایید.
۴در مرحله آخر از مراحل نحوه ثبت درخواست در سامانه تاک، چنانچه مطابق راهنمایی که توضیح داده شد، اطلاعات خود را به نحو صحیحی وارد کرده باشید، مطابق تصویر زیر یک کد رهگیری برای شما صادر می شود.
توجه داشته باشید که حتما در آخرین مرحله، دکمه دریافت رسید را کلیک کرده و کد رهگیری سایت تاک را ذخیره کنید یا آن را در یک جایی مطمئن یاداشت نمایید. چرا که شما در هنگام مراجعه حضوری به دفتر کنسولی، باید این کد را به همراه سایر مدارک به دفتر کنسولی ارائه دهید.
در ادامه بخوانید : نحوه دریافت کد رهگیری میخک
برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد سامانه تاک در کانال تلگرام موضوعات حقوقی عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون سامانه تاک پاسخ دهند.
سوالات متداول
1- ورود به سامانه تاک به چه صورت امکان پذیر می باشد؟
برای ورود به سامانه تاک باید از طریق صفحه اصلی سایت تاک یعنی mikhak.mfa.gov.ir با وارد کردن ایمیل و کد ملی اقدام به ورود به سامانه نمود و برای اطلاع از جزییات متن مقاله را مطالعه نمایید.
2- سامانه تاک چیست؟
سامانه تاک یا سامانه تایید اسناد کنسولی که از سامانه های وابسته به وزارت امور خارجه می باشد با هدف ارائه خدمات کنسولی به ایرانیان مقیم خارج از کشور و بررسی صحت مدارک آنها راه اندازی شده است و برای اطلاع از جزییات متن مقاله را مطالعه نمایید.
3- نحوه ثبت درخواست در سامانه تاک به چه صورت می باشد؟
ثبت درخواست در سامانه تاک بدون انجام مراحل ثبت نام و تکمیل پروفایل در این سایت امکان پذیر نمی باشد و برای اطلاع از جزییات متن مقاله را مطالعه نمایید.
منبع : سامانه تاک