با سلام خدمت هنرمندان و خصوصا پیانیست های عزیز.
ما از این پس قصد داریم تا اطلاعات مختصری اما کاربردی و عمیق راجع به ماهیت تکنیک و نحوه ی تمرین کردن صحیح و آگاهانه خدمت شما عزیزان ارائه کنیم. این مطالب ترجمه ای هستند از کتاب "حرکت، بیان و صدا در نوازندگی پیانو" نوشته گیورگی ساندور.
مترجم: رضا حجت زاده
تکنیک: هماهنگی حرکات مطابق با خصوصیات پیانو
به طور واضح در این فرآیند،عوامل نامحسوس بسیاری درگیر هستند.حال و هوا،تفسیر،بداهه،الهام و خلاقیت اصطلاحاتی هستند که به سختی تعریف میشوند.این اصطلاحات موضوع بحث و تغییر دهنده ی نظرات و سلایق هستند.تکنیک های آموزشگاه موسیقی اگرچه یک مهارت است (یک سیستم کاملا هماهنگی از حرکات مشروط به قابلیت های آناتومی بدن انسان و طبیعت پیانو) حتی پیچیده ترین فعالیت های تکنیکال و فنی باید توسط هر فردی که تمایل به یادگیری و تسلط یافتن بر آنها را دارد درک شوند. بدین منظور میتوان آنها را به اجزای تشکیل دهنده شان ساده کرد: حرکت که از طریق انگشتان،دست،مچ،بازو و ساعد و بدن انجام میگردد؛در واقع از طریق تمام کالبد انسان.هماهنگی این مکانیسم انسان بر پایه ی اصول ساده ی جمعی از فیزیولوژی و نیروی جاذبه بنا نهاده شده است.
این شرایط چه بدانید چه ندانید در اکثر فعالیت های فیزیکی حاکم اند؛ همچون رقصیدن، بازی گلف،پینگ پونگ، تنیس،نواختن ویولن، و یا پیانوکه البته ممکن است آگاهی مختصری از آن داشته باشید!
تمرین کردن باید آگاهانه باشد نه ماشینی
این بدان معنا نیست که آگاهی از این عوامل برای اجرای هنرمندانه و الهام بخش ضروری هستند؛ در حقیقت،کاملا برعکس، فرآیند های خلاقانه به ندرت آگاهانه هستند. اما آماده سازی (ساعت های بسیار زیاد صرف تمرین کردن) باید هدفمند و به طور آگاهانه توسط مغز کنترل شود ،نه اتوماتیک و ماشینی.
مادامی که ما در حال تمرین کردن هسیتم باید بدانیم که چه کار داریم میکنیم؛ در غیر این صورت اکثر زمان ما به هدر میرود. برخی از افراد به صرف فقط تمرین کردن به جهت لذت بردن از این عمل، از زمان بسیاری که صرف انجام این پروسه (تمرین کردن) میکنند بی خبرند. این مطلب برای اکثر افراد قوت قلبی است که بدانند به کار گیری آگاهانه از اصول صحیح میتواند زمان تمرین را به مقدار قابل توجهی کم و بهترین نتیجه را برای آنها به ارمغان بیاورد.منبع:[font=tahoma]آموزشگاه موسیقی[/font]
ما از این پس قصد داریم تا اطلاعات مختصری اما کاربردی و عمیق راجع به ماهیت تکنیک و نحوه ی تمرین کردن صحیح و آگاهانه خدمت شما عزیزان ارائه کنیم. این مطالب ترجمه ای هستند از کتاب "حرکت، بیان و صدا در نوازندگی پیانو" نوشته گیورگی ساندور.
مترجم: رضا حجت زاده
تکنیک: هماهنگی حرکات مطابق با خصوصیات پیانو
به طور واضح در این فرآیند،عوامل نامحسوس بسیاری درگیر هستند.حال و هوا،تفسیر،بداهه،الهام و خلاقیت اصطلاحاتی هستند که به سختی تعریف میشوند.این اصطلاحات موضوع بحث و تغییر دهنده ی نظرات و سلایق هستند.تکنیک های آموزشگاه موسیقی اگرچه یک مهارت است (یک سیستم کاملا هماهنگی از حرکات مشروط به قابلیت های آناتومی بدن انسان و طبیعت پیانو) حتی پیچیده ترین فعالیت های تکنیکال و فنی باید توسط هر فردی که تمایل به یادگیری و تسلط یافتن بر آنها را دارد درک شوند. بدین منظور میتوان آنها را به اجزای تشکیل دهنده شان ساده کرد: حرکت که از طریق انگشتان،دست،مچ،بازو و ساعد و بدن انجام میگردد؛در واقع از طریق تمام کالبد انسان.هماهنگی این مکانیسم انسان بر پایه ی اصول ساده ی جمعی از فیزیولوژی و نیروی جاذبه بنا نهاده شده است.
این شرایط چه بدانید چه ندانید در اکثر فعالیت های فیزیکی حاکم اند؛ همچون رقصیدن، بازی گلف،پینگ پونگ، تنیس،نواختن ویولن، و یا پیانوکه البته ممکن است آگاهی مختصری از آن داشته باشید!
تمرین کردن باید آگاهانه باشد نه ماشینی
این بدان معنا نیست که آگاهی از این عوامل برای اجرای هنرمندانه و الهام بخش ضروری هستند؛ در حقیقت،کاملا برعکس، فرآیند های خلاقانه به ندرت آگاهانه هستند. اما آماده سازی (ساعت های بسیار زیاد صرف تمرین کردن) باید هدفمند و به طور آگاهانه توسط مغز کنترل شود ،نه اتوماتیک و ماشینی.
مادامی که ما در حال تمرین کردن هسیتم باید بدانیم که چه کار داریم میکنیم؛ در غیر این صورت اکثر زمان ما به هدر میرود. برخی از افراد به صرف فقط تمرین کردن به جهت لذت بردن از این عمل، از زمان بسیاری که صرف انجام این پروسه (تمرین کردن) میکنند بی خبرند. این مطلب برای اکثر افراد قوت قلبی است که بدانند به کار گیری آگاهانه از اصول صحیح میتواند زمان تمرین را به مقدار قابل توجهی کم و بهترین نتیجه را برای آنها به ارمغان بیاورد.منبع:[font=tahoma]آموزشگاه موسیقی[/font]