06-09-2019, 02:41 PM
این نوع آرایش بیشتر برای مکانهایی مناسب است که جریان حرکت افراد به یک سـمت باشد. به عـنوان مثال در مرکز تجـاری حرکت مسافران به سمت بالا توسط پلهبرقیهایی که در یک سـمت ساختمان هستند و حرکت مسافران به سمت پایین توسط پلهبرقیهایی که در سمت دیگر ساختمان هستند ؛ انجام میگیرد.
· از آنجا که حرکت مسافرین در طول ساختمان دچار وقفه میشود، روی هم رفـته زمان حرکت برای رسیدن به طبقات بالاتر افزایش مییابد.
· پلهبرقیهایی آسانتر مورد استفاده مسـافرین قرار میگیرند که از نظرچـیدمان بتوانند مسافر را با طی کوتاهترین مسـافت به پایین ( مکان آغازین) برگردانند.
چیدمان پلهبرقی در چند طبقه به روش ضربدری
این چیدمان متوالی به مسافرین این امکان را میدهد تا سریعترین حرکت را بین دو طبقه یا بیشتر داشته باشند.
· این وضعیت به خصوص برای ساختمانهای اداری، خدماتی و فروشگاههای بزرگ مناسب میباشد.
· معمولترین نوع چیدمان پلهبرقیها به روش ضربدری میباشد.
· حرکت مسافرین به سمت بالا و پایین از ترکم جمعیت در پاگرد پلهبرقیها جلوگیری میکند.
چیدمان پلهبرقی در چند طبقه به روش موازی
در صورتی که طراحی ساختمان اجازه دهد و فضای پاگرد کافی بین پلهبرقیها در دو طبقه متوالی موجود باشد این نوع چیدمان سریـعترین زمان رسیدن به طبـقات بالاتر میباشد. معمولاً در ساختمانهایی که طـول آنها زیاد میباشد؛ از این روش استفاده میشود.
پاگرد جلوی پلهبرقی
اصولاً پاگرد جلوی پلهبرقیها باید به گونهای طراحی شود که از ازدحام و اغتشاش جمعیت جلوگیری شده و پیاده و سوار شدن مسافران با ایمنی و آرامش کامل صورت گیرد.
بر اساس استاندارد EN115 فضای گردش مسافران در ورودی و خروجی پلهبرقی باید از ضوابط زیر پیروی کند:
در صـورتی که فاصـله دیـوار روبهروی پلهبرقی تا انتهای آخـرین پله افقی mm 2000 باشد؛ عرض پاگرد باید حداقل دو برابر فاصله بین مرکز دستگیرههای پلهبرقی باشد.
در صورتی که فاصله دیوار روبهروی پلهبرقی تا انتهای آخرین پله افقی حداقل mm 2500 باشد ؛ عرض پاگرد میتواند حداقل برابر با فاصله بین مرکز دستگیرههای پلهبرقی باشد.
در پلهبرقیهای کنار هم که دیوار مقابل آنها mm 2000 از آخرین پله افقی فاصله دارد عرض پاگرد همانند پلهبرقی
تکی میباشد. با این تفاوت که فضای مشترک بین این دو اندازه موجب صرفه جویی در فضا میشود.
کمترین فاصله بین دستگیره و ارتفاع بالاسری
مطابق با استاندارد اروپایی EN115 کمترین فواصل بین دستگیرهها تا دیوارهها و موانع کناری و همچنین ارتفاع بالاسری باید مطابق شکل روبرو باشد.
A = 80 میلی متر یا بیشتر
B = 2100 میلی متر یا بیشتر
C= 120 میلی متر یا بیشتر
D = 2300 میلی متر یا بیشتر
E = 500 میلی متر یا بیشتر، مگر این که یک محافظ بین دستگیره و دیوار قرار داده شود.
مقدمه2:
در قسمت پیشین، با تعاریف و اصول اولیه پلهبرقی آشنا شدیم. در این مقاله اجزای اصلی پلهبرقی به اختصار معرفی میگردد.
سازه پلهبرقی (Truss):
سازه پلهبرقی معمولاً به صورت یک پارچه ساخته میشود . تیرهای اصلی نگهدارنده از دو نوع پروفیل قوطی یا نبشی (L) ساخته میشود که با ستونهای عمودی و مورب یک سازه جوشکاری شده یکپـارچه را به وجـود میآورند، این سازه پس از جوشکاری با عملیات حرارتی تنش گیری شده و رنگ آمیزی میشود. سازههایی که از پروفیلهای توخالی (قوطی) ساخته میشوند سبکتر میباشند و وزن کمتری به سازه ساختمان وارد میکنند.
گیربکس پلهبرقی (Gear Type):
عموماً سه دسته گیربکس در پله برقیها به کار میرود:
1- چرخدنده ساده (Spur gear): که به وسیله زنجیر محورهای دستگیره و پله را به حرکت در میآورد.
2- چرخ و پیچ حلزون (Worm gear): در این نوع که بیشترین مصرف را دارد حرکت توسط زنجیر به محورهای دستگیره و پله انتقال مییابد.
3- چرخدنده خورشیدی یا سیاره ای (Planetary gear): این نوع گیربکس که راندمان بالایی دارد انتقال حرکت به محور زنجیر و محور دستگیره توسط چرخدنده انجام میشود و همواره سرعت خطی حرکت دستگیره و پله یکسان است.
- موتور پلهبرقی (Drive Motor): موتور پلهبرقی نیز همانند موتورهای معمول آسانسور از نوع سه فاز – متناوب میباشند این نوع موتورها عموماً دارای 4 قطب و تک سرعته میباشند، بعضی از سازندگان از موتورهای 6 قطب نیز استفاده میکنند.
نکتـه: محل قرارگیری موتور و گیربکس در اکثر مواقع در قسمت بالایی پلهبرقی میباشد.
سیستم ترمز (Brake system):
اکثر سازندگان پلهبرقی برای توقف پلهبرقی از ترمزهای زبانه ای (Pawl Brake) استفاده میکنند ولی انواع دیگر آنها تـرمزهای گوهای(Wedge Brake) و ترمزهای مغناطیس دائم مداربسته (Closed loop Permanent magnet B
· از آنجا که حرکت مسافرین در طول ساختمان دچار وقفه میشود، روی هم رفـته زمان حرکت برای رسیدن به طبقات بالاتر افزایش مییابد.
· پلهبرقیهایی آسانتر مورد استفاده مسـافرین قرار میگیرند که از نظرچـیدمان بتوانند مسافر را با طی کوتاهترین مسـافت به پایین ( مکان آغازین) برگردانند.
چیدمان پلهبرقی در چند طبقه به روش ضربدری
این چیدمان متوالی به مسافرین این امکان را میدهد تا سریعترین حرکت را بین دو طبقه یا بیشتر داشته باشند.
· این وضعیت به خصوص برای ساختمانهای اداری، خدماتی و فروشگاههای بزرگ مناسب میباشد.
· معمولترین نوع چیدمان پلهبرقیها به روش ضربدری میباشد.
· حرکت مسافرین به سمت بالا و پایین از ترکم جمعیت در پاگرد پلهبرقیها جلوگیری میکند.
چیدمان پلهبرقی در چند طبقه به روش موازی
در صورتی که طراحی ساختمان اجازه دهد و فضای پاگرد کافی بین پلهبرقیها در دو طبقه متوالی موجود باشد این نوع چیدمان سریـعترین زمان رسیدن به طبـقات بالاتر میباشد. معمولاً در ساختمانهایی که طـول آنها زیاد میباشد؛ از این روش استفاده میشود.
پاگرد جلوی پلهبرقی
اصولاً پاگرد جلوی پلهبرقیها باید به گونهای طراحی شود که از ازدحام و اغتشاش جمعیت جلوگیری شده و پیاده و سوار شدن مسافران با ایمنی و آرامش کامل صورت گیرد.
بر اساس استاندارد EN115 فضای گردش مسافران در ورودی و خروجی پلهبرقی باید از ضوابط زیر پیروی کند:
در صـورتی که فاصـله دیـوار روبهروی پلهبرقی تا انتهای آخـرین پله افقی mm 2000 باشد؛ عرض پاگرد باید حداقل دو برابر فاصله بین مرکز دستگیرههای پلهبرقی باشد.
در صورتی که فاصله دیوار روبهروی پلهبرقی تا انتهای آخرین پله افقی حداقل mm 2500 باشد ؛ عرض پاگرد میتواند حداقل برابر با فاصله بین مرکز دستگیرههای پلهبرقی باشد.
در پلهبرقیهای کنار هم که دیوار مقابل آنها mm 2000 از آخرین پله افقی فاصله دارد عرض پاگرد همانند پلهبرقی
تکی میباشد. با این تفاوت که فضای مشترک بین این دو اندازه موجب صرفه جویی در فضا میشود.
کمترین فاصله بین دستگیره و ارتفاع بالاسری
مطابق با استاندارد اروپایی EN115 کمترین فواصل بین دستگیرهها تا دیوارهها و موانع کناری و همچنین ارتفاع بالاسری باید مطابق شکل روبرو باشد.
A = 80 میلی متر یا بیشتر
B = 2100 میلی متر یا بیشتر
C= 120 میلی متر یا بیشتر
D = 2300 میلی متر یا بیشتر
E = 500 میلی متر یا بیشتر، مگر این که یک محافظ بین دستگیره و دیوار قرار داده شود.
مقدمه2:
در قسمت پیشین، با تعاریف و اصول اولیه پلهبرقی آشنا شدیم. در این مقاله اجزای اصلی پلهبرقی به اختصار معرفی میگردد.
سازه پلهبرقی (Truss):
سازه پلهبرقی معمولاً به صورت یک پارچه ساخته میشود . تیرهای اصلی نگهدارنده از دو نوع پروفیل قوطی یا نبشی (L) ساخته میشود که با ستونهای عمودی و مورب یک سازه جوشکاری شده یکپـارچه را به وجـود میآورند، این سازه پس از جوشکاری با عملیات حرارتی تنش گیری شده و رنگ آمیزی میشود. سازههایی که از پروفیلهای توخالی (قوطی) ساخته میشوند سبکتر میباشند و وزن کمتری به سازه ساختمان وارد میکنند.
گیربکس پلهبرقی (Gear Type):
عموماً سه دسته گیربکس در پله برقیها به کار میرود:
1- چرخدنده ساده (Spur gear): که به وسیله زنجیر محورهای دستگیره و پله را به حرکت در میآورد.
2- چرخ و پیچ حلزون (Worm gear): در این نوع که بیشترین مصرف را دارد حرکت توسط زنجیر به محورهای دستگیره و پله انتقال مییابد.
3- چرخدنده خورشیدی یا سیاره ای (Planetary gear): این نوع گیربکس که راندمان بالایی دارد انتقال حرکت به محور زنجیر و محور دستگیره توسط چرخدنده انجام میشود و همواره سرعت خطی حرکت دستگیره و پله یکسان است.
- موتور پلهبرقی (Drive Motor): موتور پلهبرقی نیز همانند موتورهای معمول آسانسور از نوع سه فاز – متناوب میباشند این نوع موتورها عموماً دارای 4 قطب و تک سرعته میباشند، بعضی از سازندگان از موتورهای 6 قطب نیز استفاده میکنند.
نکتـه: محل قرارگیری موتور و گیربکس در اکثر مواقع در قسمت بالایی پلهبرقی میباشد.
سیستم ترمز (Brake system):
اکثر سازندگان پلهبرقی برای توقف پلهبرقی از ترمزهای زبانه ای (Pawl Brake) استفاده میکنند ولی انواع دیگر آنها تـرمزهای گوهای(Wedge Brake) و ترمزهای مغناطیس دائم مداربسته (Closed loop Permanent magnet B