01-01-2018, 03:27 PM
با وجود تکنولوژی طراحی سایت و پیشرفت های چشمگیرش ، امروزه با تغییرات لحظه ای در آن همراه هستیم . کاربران یک وبسایت ، با تجربه کاربری مناسب از آن میتوانند مجدد با آن سایت کار کنند . این مورد تنها زمانی امکان پذیر است که در طراحی سایت و UI به نکات ریز و درست توجه ویژه کنیم . در ادامه همراه باشید تا نکات کمیاب و خوب برای تجربه کاربری را با شما درمیان بگذاریم .
حال ببنیم که چه نکاتی را برای ایجاد یک تجربه کاربری مناسب باید رعایت کنیم ؟
طراحی سایت تا تجربه کاربری یک قدم فاصله است
دوره جدید، کمتر روی طراحی و بیشتر روی تجربه تمرکز می کند؛ که همین به ظهور چیزی به نام تجربه کاربری یا UX منجر شده است. به همین دلیل، اغلب وبمسترها در حال بازطراحی وبسایتهای خود هستند تا تجربه کاربری هرچه بهتری را ارائه دهند.
به نظر می رسد که این تغییر در بهترین زمان ممکن اتفاق افتاده است، زیرا امروزه کاربران اینترنت به تغییرات بیشتر در وب نیازی ندارند. در عوض، دغدغه آنها بیشتر پیدا کردن همان محتوایی است که به آن احتیاج دارند. برخی از شرکت های تکنولوژی-محور این را درک کرده اند و در همین راستا تغییراتی را به وجود آورده اند.
نکات طراحی تجربه کاربری بعد از طراحی سایت
سرعت این تحول بوسیله تغییرات کاربری در مواردی از محتوای ایستا (استاتیک) در طراحی سایت گرفته تا اکوسیستم ها، محصولات و ابزارهای دیجیتال تشدید شده است. کسب و کارها در همین راستا گام بر می دارند و طراحان وب نیز برای حفظ ارزش خود باید دستی به سر و روی مهارت هایشان بکشند. موارد زیر چند نکته هستند که آنها را در همین مسیر هدایت می کنند.
برای کاربر طراحی کنید نه موتور جستجو
اغلب طراحان وب واقعا انسانهای خلاقی هستند و این یک ویژگی ارزشمند است، به هر حال به همین دلیل است که صلاحیت و مهارت طراحی وب را دارند. اما همین ویژگی معایبی نیز دارد. یکی از آن معایب این است که به سمت تعصب می روند و به همه چیز از یک زاویه انعطاف ناپذیر نگاه می کنند.
شما باید بپذیرید که خواسته هایتان به عنوان یک طراح، همیشه با نیازهای مشتری هماهنگ نیست. بنابراین، چیزی که به نظر خودتان بهترین کار شما است، ممکن است با چیزی که به نظر مشتری بهترین است متفاوت باشد، چرا که زاویه دید شما متفاوت است. به عنوان نمونه، شاید به نظر شما پیچیدگی و تنوع ویژگیها اهمیت داشته باشد. اما مهم ترین تعریف از «بهترین» به کاربر تعلق دارد و کاربر، بیشتر از ویژگیهای پیچیده و متنوع، به سهولت کاربری نیاز دارد.
UI و UX را تمایز قائل شوید
یکی از رایج ترین اشتباهات در طراحی تجربه کاربری، اختلاط مبحث رابط کاربری با تجربه کاربری است. رابط کاربری نشان می دهد که کاربر چگونه می تواند با رابط و محیط کاربری وبسایت تعامل داشته باشد، اما تجربه کاربری به این موضوع اشاره دارد که طراحی وبسایت چه احساسی را در کاربر ایجاد می کند. این اشتباه کاملا قابل درک است و به دو دلیل روی می دهد:
- شکل های اختصاری این دو عبارت بسیار به یکدیگر شبیه هستند و هر دو پدیده اخیرا توجه زیادی را به خود جلب کرده اند.
- تعریف UI و UX بسیار به هم نزدیک است. با این وجود، درک این نکته اهمیت دارد که UI بخشی از UX است، در حالیکه عکس این قضیه صادق نیست.
پیش از آنکه ترسیم طرح کلی را شروع کنید، باید محتوا را در صدر اولویت های خود قرار بدهید تا توالی مناسب کار خود را حفظ کرده باشید. توالی صحیح به این ترتیب است:
- ساختار محتوا
- طراحی تعامل
- طراحی بصری
گرفتن اطلاعات اولیه زیاد از کاربر سم است
این موضوع ریشه در این واقعیت دارد که کاربران به سمت و سوی تن آسایی و تنبلی گرایش پیدا کرده اند. آنها به دنبال سایت هایی هستند که تجربه کار کردن با آنها ایشان را متحمل کمترین زحمت می کند.
یک تحقیق عملا نشان داد که قراردادن کادرهای بیشتر واقعا عده ای از کاربران را از ثبت نام در سایت منصرف می کند. در این مطالعه، تعداد ثبت نام ها در سایتی که ۱۱ کادر داشت با سایتی که حاوی ۴ کادر بود مقایسه شد. نتایج نشان داد که تعداد ثبت نام ها در سایت دوم ۱۴۰ درصد بیشتر از سایت اول بود.
به سادگی در طراحی سایت توجه کنید
طراحی های مینیمال به این دلیل محبوب شده اند که تنها ویژگیهایی را حفظ می کنند که مستقیما به تعامل کاربر با محتوا کمک می کند. این باعث ایجاد یک تجربه کاربری روانتر می شود که کمتر خسته کننده است. در همین راستا در فرآیند کار خود باید اینطور تصور کنید که کاربر به هر چیزی به جز ویژگیهایی که مستقیما برایش نفعی را ایجاد می کنند کمترین علاقه را دارد.
حال ببنیم که چه نکاتی را برای ایجاد یک تجربه کاربری مناسب باید رعایت کنیم ؟
طراحی سایت تا تجربه کاربری یک قدم فاصله است
دوره جدید، کمتر روی طراحی و بیشتر روی تجربه تمرکز می کند؛ که همین به ظهور چیزی به نام تجربه کاربری یا UX منجر شده است. به همین دلیل، اغلب وبمسترها در حال بازطراحی وبسایتهای خود هستند تا تجربه کاربری هرچه بهتری را ارائه دهند.
به نظر می رسد که این تغییر در بهترین زمان ممکن اتفاق افتاده است، زیرا امروزه کاربران اینترنت به تغییرات بیشتر در وب نیازی ندارند. در عوض، دغدغه آنها بیشتر پیدا کردن همان محتوایی است که به آن احتیاج دارند. برخی از شرکت های تکنولوژی-محور این را درک کرده اند و در همین راستا تغییراتی را به وجود آورده اند.
نکات طراحی تجربه کاربری بعد از طراحی سایت
سرعت این تحول بوسیله تغییرات کاربری در مواردی از محتوای ایستا (استاتیک) در طراحی سایت گرفته تا اکوسیستم ها، محصولات و ابزارهای دیجیتال تشدید شده است. کسب و کارها در همین راستا گام بر می دارند و طراحان وب نیز برای حفظ ارزش خود باید دستی به سر و روی مهارت هایشان بکشند. موارد زیر چند نکته هستند که آنها را در همین مسیر هدایت می کنند.
برای کاربر طراحی کنید نه موتور جستجو
اغلب طراحان وب واقعا انسانهای خلاقی هستند و این یک ویژگی ارزشمند است، به هر حال به همین دلیل است که صلاحیت و مهارت طراحی وب را دارند. اما همین ویژگی معایبی نیز دارد. یکی از آن معایب این است که به سمت تعصب می روند و به همه چیز از یک زاویه انعطاف ناپذیر نگاه می کنند.
شما باید بپذیرید که خواسته هایتان به عنوان یک طراح، همیشه با نیازهای مشتری هماهنگ نیست. بنابراین، چیزی که به نظر خودتان بهترین کار شما است، ممکن است با چیزی که به نظر مشتری بهترین است متفاوت باشد، چرا که زاویه دید شما متفاوت است. به عنوان نمونه، شاید به نظر شما پیچیدگی و تنوع ویژگیها اهمیت داشته باشد. اما مهم ترین تعریف از «بهترین» به کاربر تعلق دارد و کاربر، بیشتر از ویژگیهای پیچیده و متنوع، به سهولت کاربری نیاز دارد.
UI و UX را تمایز قائل شوید
یکی از رایج ترین اشتباهات در طراحی تجربه کاربری، اختلاط مبحث رابط کاربری با تجربه کاربری است. رابط کاربری نشان می دهد که کاربر چگونه می تواند با رابط و محیط کاربری وبسایت تعامل داشته باشد، اما تجربه کاربری به این موضوع اشاره دارد که طراحی وبسایت چه احساسی را در کاربر ایجاد می کند. این اشتباه کاملا قابل درک است و به دو دلیل روی می دهد:
- شکل های اختصاری این دو عبارت بسیار به یکدیگر شبیه هستند و هر دو پدیده اخیرا توجه زیادی را به خود جلب کرده اند.
- تعریف UI و UX بسیار به هم نزدیک است. با این وجود، درک این نکته اهمیت دارد که UI بخشی از UX است، در حالیکه عکس این قضیه صادق نیست.
پیش از آنکه ترسیم طرح کلی را شروع کنید، باید محتوا را در صدر اولویت های خود قرار بدهید تا توالی مناسب کار خود را حفظ کرده باشید. توالی صحیح به این ترتیب است:
- ساختار محتوا
- طراحی تعامل
- طراحی بصری
گرفتن اطلاعات اولیه زیاد از کاربر سم است
این موضوع ریشه در این واقعیت دارد که کاربران به سمت و سوی تن آسایی و تنبلی گرایش پیدا کرده اند. آنها به دنبال سایت هایی هستند که تجربه کار کردن با آنها ایشان را متحمل کمترین زحمت می کند.
یک تحقیق عملا نشان داد که قراردادن کادرهای بیشتر واقعا عده ای از کاربران را از ثبت نام در سایت منصرف می کند. در این مطالعه، تعداد ثبت نام ها در سایتی که ۱۱ کادر داشت با سایتی که حاوی ۴ کادر بود مقایسه شد. نتایج نشان داد که تعداد ثبت نام ها در سایت دوم ۱۴۰ درصد بیشتر از سایت اول بود.
به سادگی در طراحی سایت توجه کنید
طراحی های مینیمال به این دلیل محبوب شده اند که تنها ویژگیهایی را حفظ می کنند که مستقیما به تعامل کاربر با محتوا کمک می کند. این باعث ایجاد یک تجربه کاربری روانتر می شود که کمتر خسته کننده است. در همین راستا در فرآیند کار خود باید اینطور تصور کنید که کاربر به هر چیزی به جز ویژگیهایی که مستقیما برایش نفعی را ایجاد می کنند کمترین علاقه را دارد.