12-05-2022, 11:56 AM
نمایشگاه کتاب1401 ، مجازی یا حضوری ؟
[img=450x350]file:///C:/Users/126209/AppData/Local/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image001.jpg[/img]
به گزارش سنجش امیرکبیر ، عاقبت و بعد از كش و قوسهای فراوان تصمیم بر این شد كه نمایشگاه كتاب در سال 1401 به صورت حضوری و مجازی برگزار شود.
نمایشگاه مجازی و فیزیکی کتاب هر دو قابلیتهای منحصر بهفرد خودشان را دارند و نباید فرض کنیم که برگزاری هرکدام از این نمایشگاهها، در درازمدت ما را از دیگری بینیاز میکند.
یکی از نقدهایی که همواره به نمایشگاه کتاب تهران وارد بوده این است که این نمایشگاه، یک فروشگاه بزرگ کتاب است. البته ایرادی هم ندارد که نمایشگاه کتاب تهران به شکل یک فروشگاه کتاب باشد همین فروشگاه بزرگ پیچیدگیهایی ایجاد میکند که موجب اذیت شدن شرکتکنندگان آن میشود. مثلاً خیلی وقتها مخاطبان و مراجعهکنندگان، کتاب مورد نظرشان را بهسختی پیدا میکنند.
سال 1401 میتوان تلفیقی از نمایشگاه فیزیکی و مجازی داشت. به این ترتیب امکان خرید مجازی برای افرادی که میخواهند با شرایط خاصی کتابها را بهصورت مجازی خریداری کنند وجود خواهد داشت و سوی دیگر نمایشگاه بهصورت فیزیکی هم برگزار خواهد شد که ویژگیها و مزیتهای خاص و منحصربهفرد خودش را دارد. البته اگر نمایشگاه مجازی صرفاً با هدف فروش کتاب برگزار شود و بهنوعی به یک فروشگاه اینترنتی کتاب تبدیل شود؛ مزیتی به همراه نخواهد داشت.
سنجش امیرکبیر به خاطر جمیع جهات ، خرید از نمایشگاه مجازی را توصیه می کند به خصوص برای خریداران شهرستانی که باید در این وضعیت بد اقتصادی ، هزینه های بسیاری را باید متحمل شوند که اصلا منطقی و عقلانی نیست.
مزایا
رایگان دریافت كنید
یكی از ویژگیهای مثبت نمایشگاه مجازی را باید این دانست كه مخاطبان و علاقهمندان كتاب میتوانند كتابهایی را كه تهیه میكنند، با ارسال رایگان دریافت نمایند. از این منظر، این یكی از امكانات نمایشگاه مجازی نسبت به سایتهای اینترنتی است كه در قبال ارسال كتاب برای مخاطب نیز مبلغی را دریافت میكنند.
محیط کاربری آسان!
یكی از مهمترین نكات درخصوص درگاههای خرید اینترنتی و به طور كلی بهرهمندی از منابع مجازی، در میزان دشواری و آسانی استفاده از این منابع است. سایت book.icfi.ir كه درگاه اصلی نمایشگاه مجازی كتاب تهران خواهد بود، محیط بسیار سادهای دارد و همین مساله سبب میشود كه برای مخاطبی كه آشنایی كمتری با سایتهای اینترنتی خرید كالا دارد، سردرگمی كمتری ایجاد كند. به محض ورود به سایت و در صفحه اصلی آن یك كادر جستوجو (مشابه سایتهای موتورجستوجو نظیر گوگل) مقابل كاربر ظاهر میشود كه میتواند در آن عنوان كتاب را تایپ كند و از وجود آن مطلع شود. همچنین صفحه اصلی سایت بسیار كمحجم و اصطلاحا سبك است. از این منظر در مناطقی كه احتمالا اینترنت ضعیفتر یا كندتری دارند نیز بهراحتی قابل دسترسی است. این از اساسیترین نكات نمایشگاه كتاب امسال است.
فرصت برابر برای تمام ناشران جهت حضور
نمایشگاه مجازی فرصتی فراهم کرده تا ناشران کوچک کتابهای خود را عرضه کنند، گفت: در نمایشگاه فیزیکی ملاک میزان غرفه، تعداد کتابهای ناشر بود که در این رویداد مجازی چنین ملاکی از بین رفته است و دیگر کسی نمیتواند بگوید غرفه من کوچکتر یا بزرگتر است و عدالتی در عرضه و ویترین کتابها به وجود آمده است.
نمایشگاه در دسترس همه کشور است
خرید مجازی نقطع عطف نمایشگاه به حساب میرود زیرا برگزاری نمایشگاه حضوری ضمن اینکه هزینه بسیار بالای غرفهبندی، فروش حضوی، ایاب و ذهاب، اجاره مکان نمایشگاه و... را در پی داشت، تنها مردم تهران و حومه به نمایشگاه دسترسی داشتند و علاقهمندان شهرستانی برای خرید از نمایشگاه باید مشقت سفر را به جان میخریدند. اما با برگزاری نمایشگاه مجازی همه مردم از همه شهرها و روستاها تنها با دسترسی به اینترنت میتوانند از نمایشگاه کتاب بازدید و خرید کنند.
هر موضوعی كه فكرش را بكنید
یكی از امتیازات نمایشگاه كتاب امسال نسبت به سالهای دیگر مربوط به امكانی در سایت اصلی نمایشگاه مجازی است. در سالهای گذشته تفكیكی كه در نمایشگاه كتاب لحاظ میشد، براساس ناشر بود و البته كتابهای عمومی، دانشگاهی، خارجی، داخلی و از این دست تفكیكهای روشن و مشخص. اما امسال مضاف بر این دستهبندیها، یك طبقهبندی بسیار كاربردی در سایت نمایشگاه موجود است كه میتواند كمك بزرگی برای اهالی كتاب و دانشجویان باشد. در یكی از فهرستهای بالای سایت (تبها) عنوانی به نام «دستهبندی موضوعی» وجود دارد كه در آن كتابهای ناشران مختلف به تفكیك موضوع دستهبندی شدهاند. سرفصلهایی چون «ادبیات»، «دین»، «روانشناسی»، «فلسفه و منطق»، «علوم اجتماعی»، «زبان»، «علوم»، «هنر»، «علوم پزشكی»، «مهندسی»، «خانواده»، «دانش عمومی»، «ورزش»، «كودك و نوجوان» و... همه و همه از عناوینی هستند كه ذیل هركدام از آنها تقسیمبندیهای جزئیتری نیز ارائه شده و به جستوجوی كتابهای مدنظر بازدیدكنندگان كمك بسیاری خواهد كرد. برای مثال ذیل عنوان ادبیات، تقسیمبندیهای زیر ارائه شده است:
داستان فارسی (رمان فارسی)، شعر فارسی، ادبیات فارسی (مقاله، سخنرانی، نامه و طنز)، نمایشنامه فارسی، گویشهای مختلف ایرانی، داستان خارجی (رمان خارجی)، ادبیات خارجی (شعر، طنز، نمایشنامه، مقاله)، ادبیات (فلسفه و نظریه، فن نگارش، تاریخ و نقد ادبی).
سرعت انجام کار
مردم در نمایشگاه فیزیکی باید غرفه به غرفه میرفتند و به دنبال کتابهای مورد نظر خود میگشتند اما در نمایشگاه مجازی کتاب با یک جستوجوی ساده میتوانند به راحتی کتابهای مورد نیاز خود را پیدا کرده و سفارش دهند.
بنهای وسوسهبرانگیز
هرساله یكی از بهترین و مهمترین امتیازات نمایشگاه كتاب این بود كه بنهایی برای خرید كتاب توسط نهادهای مختلف به اهالی كتاب و فرهنگ اختصاص داده میشد كه میتوانستند به كمك این بنها بخشی از كتابهای موردنظر را رایگان تهیه کنند. امسال نیز برگزاركنندگان نمایشگاه، بنهایی را برای دانشجویان و اعضای هیات علمی دانشگاهها اختصاص دادهاند كه همین مساله امتیاز مهم دیگری برای نمایشگاه مجازی كتاب نسبت به فروشگاههای اینترنتی كتاب است.
عدم محدودیت زمانی و نمایشگاه شبانه روزی
عدم محدودیت زمان در نمایشگاه مجازی کتاب تهران 1401یکی از مزیتهای آن است طبق آماری که از نمایشگاه سال گذشته داریم، شاهدیم که بیشترین خریدها در بازه زمانی ۲۲ شب تا ۸ صبح ثبت شده است؛ زمانی که اغلب افراد در منازل و در حال استراحت هستند و اجباری به انجام آن در ساعات اداری نبود.
[img=624x313]file:///C:/Users/126209/AppData/Local/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image003.jpg[/img]
معایب
بقیه ناشران کجا رفتند؟
با یک جستوجوی ساده در میان کتابهای ارائه شده در سایت نمایشگاه مجازی تهران متوجه شدیم که بسیاری از ناشران و کتابهایشان را نمیتوان در سایت مشاهده کرد. این به آن معناست که تعدادی از ناشران در این نمایشگاه شرکت نکردهاند یعنی امتیازهای این نمایشگاه مجازی برای برخی ناشران آن قدر قانعکننده نبوده که بتواند آنها را برای حضور در نمایشگاه متقاعد کند. اتفاقا تعدادی از این ناشران از جمله ناشران پرطرفدار هستند که کتابهای پرتعدادشان میتوانست به بالا رفتن میزان فروش در نمایشگاه کمک کند. اکثر این ناشران سایتها و درگاههایی برای فروش اینترنتی دارند که احتمالا ترجیح دادهاند کتابهایشان را در سایتهای خود بفروشند. بدون شک این حضور نداشتن ناشران شاخص، از رونق نمایشگاه خواهد کاست.
سنجش امیرکبیر به علاقهمندان کتاب کمک میکند آگاهانه انتخاب کنند
داوطلبان آزمون دکتری و کارشناسی ارشد و کارشناسی ارشد که قصد دارند منابع مرجع را تهیه کنند میتوانند از سایت سنجش امیرکبیر به آدرس اینترنتی www.sanjeshetakmili.ir منابع را کسب کنند سپس از سایت https://book.icfi.ir ، سایت نمایشگاه کتاب، از قسمت جستجو ناشر و فروشنده ( شماره غرفه بر حسب حروف الفبا می باشد) را پیدا و بدون علافی و سردرگمی به آنها مراجعه کنند.همچنین داوطلبان می توانند از سایت مجازی نمایشگاه کتاب https://book.icfi.ir به راحتی کتب خود را خریداری و با پست رایگان تحویل بگیرند
دانشجویان و داوطلبان آزمون دکتری بعد از نمایشگاه کتاب میتوانند جهت استفاده از مشاوره رایگان با شماره تلفن زیر ۰۲۱۴۴۰۳۱۶۹۰ تماس حاصل کنند. مشاوران سنجش امیرکبیر مشتاقانه آماده هستند تا پاسخگوی علاقهمندان باشند.
داوطلبان جهت رویت کیفیت و کمیت کتابهای ارسالی میتوانند از موسسه درخواست نمونه جزوه رایگان کنند. همکاران موسسه سنجش امیرکبیر در موسسه آماده ارایه خدمات به داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد و دکتری هستند.
داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد و دکتری برای دسترسی به اخبار ثبت نام، امتحان، انتخاب رشته و مصاحبه میتوانند به قسمت اخبار سایت سنجش تکمیلی دات آی آر مراجعه کنند.
داوطلبان کنکورکارشناسی ارشد و دکتری برای دسترسی به سوالات متداول کارشناسی ارشد و دکتری (در زمینه برنامه ریزی،کنترل استرس، روشهای تند خوانی، روشهای تست زنی، مدیریت زمان سرجلسه کنکور و …) میتوانند به قسمت سوالات متداول سایت سنجش تکمیلی دات آی آر مراجعه کنند.
داوطلبان میتوانند برای کسب اطلاعات بیشتر و همچنین مشاوره رایگان در رابطه با ثبت نام دکتری و کارشناسی ارشد از طریق مراجعه به وب سایت سنجش امیرکبیر www.sanjeshetakmili.ir و یا تماس با تلفن ۰۲۱۴۴۰۳۱۶۹۰، با مشاوران سنجش امیرکبیر ارتباط برقرار کنند.
علاقهمندان برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با خدمات سنجش امیرکبیر میتوانند به وبسایت سنجش امیرکبیر به نشانی www.sanjeshetakmili.ir مراجعه کنند همچنین جهت دریافت رایگان منابع کارشناسی ارشد و می توانند به سایت سنجش تکمیلی دات آی آر مراجعه کنند.