08-07-2021, 10:42 AM
سهم صدای برند معیار دیده شدن برند شما از طریق کانال های ارتباطی مختلف و میزان نفوذ شما در میان مشتریان است. همچنین این معیار موقعیت ،محبوبیت و میزان موفقیت شما را در مقایسه با سایر رقبا در کل بازار مشخص می کند.
پس در شرایط یکسان، اگر برند شما سهم صدای بالاتری داشته باشد تقریباً میتوان گفت که با گذر زمان سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص خواهید داد. چراکه با افزایش برندینگ و بازاریابی درصد بیشتری مشتری با شما آشنا خواهد شد.
نحوه محاسبه سهم صدای برند
فرمول کلی که برای محاسبه سهم صدای برند بهکاربرده میشود عبارت است از:
[font=IRANSansX, Helvetica, Arial, sans-serif]درصد سهم صدای برند= ۱۰۰*(اندازه کل بازار/ اندازه برند موردنظر)[/font]
بهصورت عملی اگر بخواهیم سهم صدای یک برند را بررسی کنیم باید داده های زیادی را مورد بررسی قرار دهیم چراکه در بازاریابی دیجیتال شبکه ها و کانال های تبلیغاتی متعددی وجود دارد که تمامی آن ها در محاسبه سهم صدای برند نقش بسزایی دارند. پس باید SOV برای تمامی کانال های در دسترس محاسبه شود و درنهایت یک میانگین کلی از آن ها به دست آورد. فراموش نکنید که در این محاسبه باید بسیار دقیق باشید تا در طول زمان تغییراتی که در این شاخص صورت می گیرد را بتوانید محاسبه کنید پس باید ابزارهایی با کمترین درصد خطا را به کار گیرید.
نمونه هایی از محاسبه سهم صدای برند
برای بررسی سهم صدای برند و آشنایی با مفهوم آن تصور کنید که یک گروه ۲۰۰ نفره را در اختیار داریم. به هر کدام از افراد این گروه کاغذی می دهیم.
سپس از آنها میپرسیم اولین نام برند لبنیات که به ذهن آنها میرسد را بر روی آن کاغذ بنویسند. در پایان کاغذها را جمع میکنیم.
فرض کنید ۴۳ نفر نام پاک را نوشته باشند، ۳۷ نفر نام پگاه، ۳۱ نفر نام کاله، ۲۵ نفر نام دامداران، ۱۸ نفر نام میهن، ۱۳ نفر نام کالبر، ۱۰ نفر روزانه، ۸ نفر رامک، ۷ نفر هراز و ۸ نفر از سایر برندها نام برده اند. برای محاسبه سهم صدای برند پاک به روش زیر عمل میکنیم.
اندازه کل بازار = ۲۰۰
اندازه برند = ۴۴
[font=IRANSansX, Helvetica, Arial, sans-serif]درصد سهم صدای برند پاک= ۱۰۰*(۲۰۰/ ۴۴)[/font]
[font=IRANSansX, Helvetica, Arial, sans-serif]درصد سهم صدای برند پاک= ۲۲ درصد[/font]
این نشان میدهد برند پاک از سهم صدای بهتری محصولات لبنی برخوردار است.
اهمیت سهم صدای برند
سهم صدای برند شاخص بسیار مهمی در بازاریابی است؛ دانستن سهم ذکر شده از نام تجاری شما در صنعت ، یک مزیت استراتژیک به شما می دهد و باعث میشود تأثیر خود را سنجیده ، فرصت ها را شناسایی کرده و استراتژی هایی را برای افزایش تأثیر آنلاین برند خود به کار بگیرید.
علاوه بر این باید بتوانید برای سرمایهگذاری در بیزنس خود برای رشد کوتاه مدت و بلندمدت برنامهریزی کنید.ضمنا در تحلیلها و تعیین استراتژیها از SOV استفاده کنید تا بتوانید فروش خود را پیشبینی کنید.
راهکارهای افزایش سهم صدای برند
در ادامه چهار کلید اساسی برای افزایش سهم صدای برندتان را معرفی میکنیم.
دور از چشم ، دور از ذهن
آگاه سازی مداوم مشتریان از نام تجاری شما چالشی است که قابل حل است. هر کدام از ما هر روز با صدها برند تجاری ارتباط برقرار می کنیم، با این حال چه تعداد از آن ها را به یاد دارید؟
تنها از طریق تکرار به روش های متفاوت و خلاقانه در ذهن ها می مانید. اگر میخواهید مشتریها در مورد نام تجاری شما محتوا ایجاد کنند ، لازم است که با نام تجاری شما در ارتباط باشند و آگاهی افراد از طریق تعاملات سوشال مدیا افزایش مییابد.
هر چقدر مشتری ها، شما را بیشتر در مکان هایی که وقت خود را می گذرانند ببینند و با شما ارتباط برقرار کنند، احتمال یادآوری برند شما بیشتر است. به همین دلیل مهم است که برند ها در فضای سوشال مدیا مانند فیس بوک ، اینستاگرام و توییتر حضور پررنگی داشته باشند و درواقع با مشتریان درگیر شوند و نه اینکه فقط تبلیغات آنلاین در صفحات زرد ایجاد کنند.
تحلیل کنید آن هم از نوع رقابتی و دقیق
شما با بررسی دقیق بازار و نقاط ضعف موجود در حیطه برندتان می توانید گامی مثبت در جهت ارتقای سهم صدای برند بردارید. علاوه براین باید بتوانید خود را با تغییرات موجود در بازار وفق دهید و حواستان به فعالیت ها و خدمات رقبا باشد.
با شناسایی دقیق نیاز مشتریانتان و هدف گذاری روی تأمین نیازی که قبلاً توسط هیچ کدام از رقبا رفع نشده باعث آشنایی بیشتر مشتری با برند شما، ایجاد تجربه مثبت برای آن ها و ارزش گذاری برای برند شما خواهد شد.
با تحلیل بازار، رقبا و گوش دادن به خواسته مشتریان گامی ارزشمند در راستای افزایش برند خود برداشتهاید.
برند مفید، مشتریان خوشحال
بهترین راه برای افزایش سهم صدا ، جلب رضایت مشتریان است. مشتریان خوشحال و راضی محتوایی مبتنی بر تجربه رضایت بخش خود ایجاد می کنند که به دسترس سایر مشتریان شما و حتی مشتریان احتمالی می رسد و اساساً بازاریابی برایتان انجام می شود.
این بازاریابی رایگان می تواند هم نعمت باشد، هم عذاب و فکر نکنید برای بیشتر دیده شدن حتماً ویژگیهای واقعی محصول یا خدمات شما باید عالی باشد.
چراکه شرکت های زیادی در شبکه های اجتماعی فعال هستند که از توان خود در آنجا استفاده میکنند تا بر نقاط ضعف خود غلبه کنند و برخلاف چیزی که هستند خود را نشان دهند؛ زیرا در شبکههای اجتماعی کارآمد بودن مهمتر از خوب بودن است[font=IRANSansX, Helvetica, Arial, sans-serif].[/font]
بودجه کافی
وقتی سهم صدای برند خود را تحلیل میکنید، بهتر و دقیقتر ایده خواهید گرفت که در کجا برای محتوای حمایتشده، بودجه خود را به افراد مشهور و تأثیرگذار اختصاص دهید و یا اینکه برند خود را به سایر عناصر تبلیغاتی بسپارید. اگر استراتژی رسانههای اجتماعی خود را بهطور مناسب آماده کنید و برای آنها به میزان کافی و در جای درست هزینه کنید، SOV شما بسیار بهبود می یابد.
اینفلوئنسرها
بسیاری از متخصصان برندینگ و بازاریابی اینفلوئنسرها را به عنوان یکی از استراتژیک ترین ابزارها برای هر برندی معرفی می کنند. برند تجاری معرفی شده توسط تأثیرگذار مناسب، می تواند معجزه هایی را برای آگاهی از آن برند ایجاد کند. معجزه ایجاد روابط طولانی مدت با مشتریان اصلی و مخاطبان هدف خود.
نمونهای از سهم صدای برندهای خارجی موفق
برای مثال نایک ، پیشرو ترین برند تولیدکننده لباس ورزشی در جهان ، اعتقاد دارد همه یک ورزشکار هستند.
هر کمپینی که توسط نایک راهاندازی می شود ، نمایشی درخشان از رسالت این برند است: انجام هر کاری برای گسترش پتانسیل انسانی. نایک یک نام تجاری مترادف با انعطاف پذیری ، غلبه بر محدودیت های خود ، تلاش برای رسیدن به رویاهای خود ، تنوع و برابری است.
کمپین های نایک الهام بخش و تحریک کننده هستند، اما در موضوعات بحث برانگیز موضع گیری می کنند. تبلیغات نایک به خواسته ها و رویاهای مردم معطوف می شود، خلاقانه، جسورانه و مرتبط است.
پس در شرایط یکسان، اگر برند شما سهم صدای بالاتری داشته باشد تقریباً میتوان گفت که با گذر زمان سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص خواهید داد. چراکه با افزایش برندینگ و بازاریابی درصد بیشتری مشتری با شما آشنا خواهد شد.
نحوه محاسبه سهم صدای برند
فرمول کلی که برای محاسبه سهم صدای برند بهکاربرده میشود عبارت است از:
[font=IRANSansX, Helvetica, Arial, sans-serif]درصد سهم صدای برند= ۱۰۰*(اندازه کل بازار/ اندازه برند موردنظر)[/font]
بهصورت عملی اگر بخواهیم سهم صدای یک برند را بررسی کنیم باید داده های زیادی را مورد بررسی قرار دهیم چراکه در بازاریابی دیجیتال شبکه ها و کانال های تبلیغاتی متعددی وجود دارد که تمامی آن ها در محاسبه سهم صدای برند نقش بسزایی دارند. پس باید SOV برای تمامی کانال های در دسترس محاسبه شود و درنهایت یک میانگین کلی از آن ها به دست آورد. فراموش نکنید که در این محاسبه باید بسیار دقیق باشید تا در طول زمان تغییراتی که در این شاخص صورت می گیرد را بتوانید محاسبه کنید پس باید ابزارهایی با کمترین درصد خطا را به کار گیرید.
نمونه هایی از محاسبه سهم صدای برند
برای بررسی سهم صدای برند و آشنایی با مفهوم آن تصور کنید که یک گروه ۲۰۰ نفره را در اختیار داریم. به هر کدام از افراد این گروه کاغذی می دهیم.
سپس از آنها میپرسیم اولین نام برند لبنیات که به ذهن آنها میرسد را بر روی آن کاغذ بنویسند. در پایان کاغذها را جمع میکنیم.
فرض کنید ۴۳ نفر نام پاک را نوشته باشند، ۳۷ نفر نام پگاه، ۳۱ نفر نام کاله، ۲۵ نفر نام دامداران، ۱۸ نفر نام میهن، ۱۳ نفر نام کالبر، ۱۰ نفر روزانه، ۸ نفر رامک، ۷ نفر هراز و ۸ نفر از سایر برندها نام برده اند. برای محاسبه سهم صدای برند پاک به روش زیر عمل میکنیم.
اندازه کل بازار = ۲۰۰
اندازه برند = ۴۴
[font=IRANSansX, Helvetica, Arial, sans-serif]درصد سهم صدای برند پاک= ۱۰۰*(۲۰۰/ ۴۴)[/font]
[font=IRANSansX, Helvetica, Arial, sans-serif]درصد سهم صدای برند پاک= ۲۲ درصد[/font]
این نشان میدهد برند پاک از سهم صدای بهتری محصولات لبنی برخوردار است.
اهمیت سهم صدای برند
سهم صدای برند شاخص بسیار مهمی در بازاریابی است؛ دانستن سهم ذکر شده از نام تجاری شما در صنعت ، یک مزیت استراتژیک به شما می دهد و باعث میشود تأثیر خود را سنجیده ، فرصت ها را شناسایی کرده و استراتژی هایی را برای افزایش تأثیر آنلاین برند خود به کار بگیرید.
علاوه بر این باید بتوانید برای سرمایهگذاری در بیزنس خود برای رشد کوتاه مدت و بلندمدت برنامهریزی کنید.ضمنا در تحلیلها و تعیین استراتژیها از SOV استفاده کنید تا بتوانید فروش خود را پیشبینی کنید.
راهکارهای افزایش سهم صدای برند
در ادامه چهار کلید اساسی برای افزایش سهم صدای برندتان را معرفی میکنیم.
دور از چشم ، دور از ذهن
آگاه سازی مداوم مشتریان از نام تجاری شما چالشی است که قابل حل است. هر کدام از ما هر روز با صدها برند تجاری ارتباط برقرار می کنیم، با این حال چه تعداد از آن ها را به یاد دارید؟
تنها از طریق تکرار به روش های متفاوت و خلاقانه در ذهن ها می مانید. اگر میخواهید مشتریها در مورد نام تجاری شما محتوا ایجاد کنند ، لازم است که با نام تجاری شما در ارتباط باشند و آگاهی افراد از طریق تعاملات سوشال مدیا افزایش مییابد.
هر چقدر مشتری ها، شما را بیشتر در مکان هایی که وقت خود را می گذرانند ببینند و با شما ارتباط برقرار کنند، احتمال یادآوری برند شما بیشتر است. به همین دلیل مهم است که برند ها در فضای سوشال مدیا مانند فیس بوک ، اینستاگرام و توییتر حضور پررنگی داشته باشند و درواقع با مشتریان درگیر شوند و نه اینکه فقط تبلیغات آنلاین در صفحات زرد ایجاد کنند.
تحلیل کنید آن هم از نوع رقابتی و دقیق
شما با بررسی دقیق بازار و نقاط ضعف موجود در حیطه برندتان می توانید گامی مثبت در جهت ارتقای سهم صدای برند بردارید. علاوه براین باید بتوانید خود را با تغییرات موجود در بازار وفق دهید و حواستان به فعالیت ها و خدمات رقبا باشد.
با شناسایی دقیق نیاز مشتریانتان و هدف گذاری روی تأمین نیازی که قبلاً توسط هیچ کدام از رقبا رفع نشده باعث آشنایی بیشتر مشتری با برند شما، ایجاد تجربه مثبت برای آن ها و ارزش گذاری برای برند شما خواهد شد.
با تحلیل بازار، رقبا و گوش دادن به خواسته مشتریان گامی ارزشمند در راستای افزایش برند خود برداشتهاید.
برند مفید، مشتریان خوشحال
بهترین راه برای افزایش سهم صدا ، جلب رضایت مشتریان است. مشتریان خوشحال و راضی محتوایی مبتنی بر تجربه رضایت بخش خود ایجاد می کنند که به دسترس سایر مشتریان شما و حتی مشتریان احتمالی می رسد و اساساً بازاریابی برایتان انجام می شود.
این بازاریابی رایگان می تواند هم نعمت باشد، هم عذاب و فکر نکنید برای بیشتر دیده شدن حتماً ویژگیهای واقعی محصول یا خدمات شما باید عالی باشد.
چراکه شرکت های زیادی در شبکه های اجتماعی فعال هستند که از توان خود در آنجا استفاده میکنند تا بر نقاط ضعف خود غلبه کنند و برخلاف چیزی که هستند خود را نشان دهند؛ زیرا در شبکههای اجتماعی کارآمد بودن مهمتر از خوب بودن است[font=IRANSansX, Helvetica, Arial, sans-serif].[/font]
بودجه کافی
وقتی سهم صدای برند خود را تحلیل میکنید، بهتر و دقیقتر ایده خواهید گرفت که در کجا برای محتوای حمایتشده، بودجه خود را به افراد مشهور و تأثیرگذار اختصاص دهید و یا اینکه برند خود را به سایر عناصر تبلیغاتی بسپارید. اگر استراتژی رسانههای اجتماعی خود را بهطور مناسب آماده کنید و برای آنها به میزان کافی و در جای درست هزینه کنید، SOV شما بسیار بهبود می یابد.
اینفلوئنسرها
بسیاری از متخصصان برندینگ و بازاریابی اینفلوئنسرها را به عنوان یکی از استراتژیک ترین ابزارها برای هر برندی معرفی می کنند. برند تجاری معرفی شده توسط تأثیرگذار مناسب، می تواند معجزه هایی را برای آگاهی از آن برند ایجاد کند. معجزه ایجاد روابط طولانی مدت با مشتریان اصلی و مخاطبان هدف خود.
نمونهای از سهم صدای برندهای خارجی موفق
برای مثال نایک ، پیشرو ترین برند تولیدکننده لباس ورزشی در جهان ، اعتقاد دارد همه یک ورزشکار هستند.
هر کمپینی که توسط نایک راهاندازی می شود ، نمایشی درخشان از رسالت این برند است: انجام هر کاری برای گسترش پتانسیل انسانی. نایک یک نام تجاری مترادف با انعطاف پذیری ، غلبه بر محدودیت های خود ، تلاش برای رسیدن به رویاهای خود ، تنوع و برابری است.
کمپین های نایک الهام بخش و تحریک کننده هستند، اما در موضوعات بحث برانگیز موضع گیری می کنند. تبلیغات نایک به خواسته ها و رویاهای مردم معطوف می شود، خلاقانه، جسورانه و مرتبط است.