30-01-2021, 05:25 PM
بهموجب ماده (2) آیینطومار اجرایی ماده (95) ضابطه مالیاتها ،صاحبان شغل ها براساس شاخصها و معیارهایی از قبیل نوع و یا این که وسعت کار به مجموعه های نخستین ، دوم و سوم طبقه بندی میشوند.
در ماده ۹۵ ضابطه مالیاتهای بدون واسطه که تا انتها سال ۹۴ دارای اعتبار بود صاحبان شغل ها از لحاظ انجام تکالیف مالیاتی به ۳ دسته صاحبان شغل ها بند الف، صاحبان شغل ها بند ب و صاحبان شغل ها بند ج تقسیم بندی میشدند، ولی بر پایه ی اصلاحیه ضابطه مالیاتهای بی واسطه که در تیر ماه ۹۴ ثبت شد و از اولِ سال ۹۵ مورد نیاز الاجرا میباشد دسته بندی متفاوتی برای صاحبان شغل ها در لحاظ دریافت شد. این دسته بندی بر مبنای نوع کار و معیار درآمد اشخاص انجام میگردد و دربرگیرنده شغل ها مجموعه اولیه، مجموعه دوم و مجموعه سوم میباشد.
تیم نخستین
صاحبان مشاغلی که درین مجموعه قرار میگیرند مکلف به تثبیت اوراق حسابداری، اخذ و کامل شدن دفتر ها رسمی خبر نامه و مجموع و و ارائه اظهارنامه مالیاتی میباشند.
در موقعیت ذیل مودی در تیم اولیه قراردارد :
کل مبلغ فروش محصول و سرویس ها سال پیشین، بیش تر از سی میلیارد ریال باشد.
آبادی برابر درآمد مشمول مالیات قطعی گردیده قبل از کسر معافیت (طبق پایانی برگ مالیات قطعی سعی سال ۱۳۹۱ یا این که آن گاه که تا انتها دی ماه سال پیش از آغاز سال مالیاتی ابلاغ گردیده باشد) بیشتراز سی میلیارد ریال باشد.
اعتنا داشته باشید به غیر از عده ای که مشمول موقعیت فوق می باشند، صاحبان شغل ها پایین فارغ از در لحاظ به دست آوردن معیار فروش، در تیم نخستین قرار میگیرند:
دارندگان کارت بازرگانی واردکنندگان و صادرکنندگان.
صاحبان سوله ها ، واحدهای تولیدی ، فایده برداران معادن دارنده مجوز تأسیس و پروانه بهرهبرداری از وزارتخانه ذی ربط.
صاحبان هتل های سه ستاره و فراتر.
صاحبان بیمار ستان ها، زایشگاه ها، کلینیک های تخصصی.
صاحبان شغل ها صرافی.
دکان های زنجیره ای دارنده مربوط عمل از وزارتخانه ذی ربط.
مجموعه دوم
صاحبان مشاغلی که درین تیم قرار میگیرند مکلفند برای هر سال مالیاتی سندها و مدارک مرتبط با معاملات خویش از قبیل سندها درآمدی فروش مال یا این که ارائه سرویس ها و بقیه درآمدها و اوراق خرید متاع، سرویس ها ، میزان دارایی و بقیه اوراق مخارج صورت گرفته را به تفکیک و به ترتیب تاریخ وقوع هرمورد از رویدادهای مالی محافظت و شکل درآمد و هزینه خویش را به طور ماهانه طبق فرم ارائه گردیده بوسیله سازمان کارها مالیاتی ارائه کنند.
در حالت ذیل مودی در تیم دوم جای دارد :
کل مبلغ فروش مال و سرویس ها سال قبلی ، از آبادی میلیارد تا سی میلیارد ریال باشد.
قریه برابر درآمد مشمول مالیات قطعی گردیده قبل از کسر معافیت( طبق نهایی برگ مالیات قطعی کارایی سال ۱۳۹۱ یا این که آنگاه که تا آخر دی ماه سال پیش از آغاز سال مالیاتی ابلاغ گردیده باشد) از روستا میلیارد تا سی میلیارد ریال باشد.
مجموعه سوم
صاحبان مشاغلی که دراین مجموعه قرار میگیرند ، مکلفند برای هر سال مالیاتی ورقه ها و مدارک مرتبط با معاملات خویش از قبیل اوراق درآمدی فروش مال ، سرویس ها و بقیه درآمدها و ورقه ها خرید مال ، سرویس ها و بقیه ورقه ها مخارج انجام یافته را محافظت و خلاصه درآمد و هزینه هر ساله خویش را طبق فرم ارائه گردیده بوسیله سازمان کارها مالیاتی ارائه کنند.
مشاغلی که در تیم اولیه و دوم قرار نمیگیرند، جز تیم سوم محسوب میشوند.
فرایند انجام نام نویسی برای پلمپ دفترها تجاری برای سال ۹۷
فرم داده ها درخواست کننده پلمپ دفتر کار
درین فرم ، داده ها کلی مرتبط با استارت سال مالی که دفتر کار برای آن سال تنظیم می گردد ، شماره گوشی و شماره اثبات را وارد فرمائید و وارد مرحله دوم گردید.
اعتنا داشته باشید اطلاعاتی که با نماد ستاره معین گردیده اند بایستی طبق اخرین تغییرات در خبر نامه قانونی کامل شدن شوند .
فرم داده ها شخصیت حقوقی
درین فرم ، سامانه طبق داده ها در شناسه ملی که ویژگی ها کمپانی در آن به صورت خودکار درج شدهاست ،صدق داده ها نوشته شده را میخواهد و بعداز تایید به مرحله سوم وارد میشوید.
فرم داده ها مکمل اظهارنامه پلمپ
دراین فرم ، داده ها مدیریت برهان ، اعضای هیئت مدیره طبق آخری تغییرات در خبر نامه قانونی را وارد نمائید ، دراین مرحله می بایست نوع محل کار (مجموع، مجله و خاص) و تعداد برگ های موردنیاز برای دفتر کار را گزینش کنید.( با اعتنا به ترازو عملیات کمپانی در سال آیتم گزینش ،تعداد صفحه ها دفترها را گزینش کنید). بعداز تایید پروسه ،سیستم اذن پرینت اظهارنامه و پذیرش درخواست پلمپ را میدهد. بعد از آن از داده ها تثبیت گردیده ، بایستی پرینت تهیه و تنظیم خواهد شد و ممهور به مهر کمپانی و امضای مدیریت ادله شود و هم پا با نسخه برداری کارت ملی و پایانی مجله قانونی در پاکت پستی منحصر به فرد پلمپ دفترها که در اداره پست ، به فروش میرسد نهاده و پشت نویسی خواهد شد و به اداره پست تحویل داده خواهد شد . برای مبلغ پست ، بعداز اخذ رسید پستی ، تا سه روز تقویمی از روش تارنما http://irsherkat.ssaa.ir مهلت پرداخت داده شدهاست . برای ادامه روند شماره پیگیری ۱۹ رقمی یا این که بارکد پستی را وارد فرمائید و به نصیب پیگیری درخواست وارد گردید و پلمپ دفترها تجاری را گزینش کنید ، بعد از تحویل ، بسته به گیرنده (تثبیت شرکتها) و تایید از روش متخصص تثبیت شرکتها ، مورد پرداخت هزینه فعال میشود که از درگاه خزانه پرداخت می گردد و رسید آن پرینت گرفته گردد.
در حیث داشته باشید عده ای که برای دفترها سال پیش (سال مالی ۹۶) مبادرت نموده اند برای مبادرت برای سال مالی ۹۷ همگی داده ها سال پیش در سیستم وجود دارااست و صرفا کافی میباشد بخش اعضای هیئت مدیره را بی نقص کنند.
پیشگفتار ای بر تهیه و تنظیم دفتر ها رسمی
یک کدام از وظایف مؤدیان مالیاتی، تهیه دفترها رسمی ( خبرنامه و مجموع) و ارائه آن به اداره بودجه محل عمل کمپانی میباشد تا برای رسیدگی به اظهارنامه مالیاتی کمپانی گزینه چک قرار گیرد. برای تایپ کردن دفترها رسمی ملزومات و نکاتی رقم خورده میباشد که هر حسابداری بایستی قبل از انجام چرخه حسابداری از اجرای ظریف آن مطمئن خواهد شد. ” دین طومار تهیه و تنظیم دفترها رسمی” که از طرف سازمان کارها مالیاتی منتشر شدهاست، وظایف مودیان و طریق تایپ کردن دفتر ها رسمی را معین میسازد. توصیه می شود قبل از تایپ کردن دفترها رسمی این آیین طومار را مطالعه فرمایید.
نکات اساسی دراین دین طومار به قرار تحت میباشد:
پیش از تثبیت هرگونه عملیات حسابداری در دفترها رسمی مجله و تمام، می بایست این دفترها از طرف نماینده اداره تثبیت سندها و یا این که اداره ها کارها مالیاتی امضا، پلمپ و تثبیت خواهد شد.
تایپ کردن دفتر ها با قلم و ابزارهایی که به سهولت قابل محو شدن میباشد ممنوع میباشد.
برای تثبیت رویدادهای مالی در هر سال می بایست از دفتر ها به عبارتی سال بهره برد و تثبیت رویدادهای مالی دو سال متواتر در یک محل کار ممنوع میباشد.
تایپ کردن دفترها به طور دستی الزامی میباشد و به کار گیری از قابل انعطاف افزارهای حسابداری دلیلی برای ننوشتن دفترها نمیباشد.
در کمپانیهایی که از اپلیکیشن مالی به کارگیری نمیشود، رویدادهای هر روز می بایست در به عبارتی روز انجام در دفتر کار خبرنامه وارد گردد.
همگی عملیات تثبیت گردیده در دفتر کار مجله، بایستی حداکثر تا پانزدهم ماه آنگاه در محل کار تمام وارد گردد.
نکته: تاخیر در تثبیت محل کار درصورتیکه به قصد سو به کارگیری نباشد (به تشخیص اداره کارها مالیاتی)، تا 15 روز مجاز میباشد.
نکته: تاخیر در تثبیت برای کمپانیهایی که نو التاسیس می باشند، تا 30 روز از تاریخ احداث مجاز میباشد.
کمپانیهایی که از اپلیکیشن مالی استعمال مینمایند، میتوانند خلاصه ای از عملیات ماهانه را که در قابل انعطاف افزارهای مالی وارداتی میباشد، تا پانزدهم ماه بعد از آن در محل کار خبر نامه تثبیت کرده و به دفتر کار تمام منتقل نمایند.
مورد ها تحت موجب رد دفترها رسمی میگردد:
درحالتی که که دفتر ها ارائه گردیده به گونه ای از پلمپ بیرون گردیده و یا این که فاقد یک یا این که یکسری برگ باشد.
عدم تثبیت یک یا این که یکسری کار مالی در دفتر ها به شرط احراز.
تثبیت مجموع یا این که قسمتی از یک عمل در لبه.
تثبیت مجموع یا این که قسمتی از یک کار دربین سطور.
تراشیدن و تزکیه و محو کردن مندرجات دفتر ها به مراد سوءاستفاده.
مکان سپید گذاشتن بیش تر از حد معمول در صفحه های و سپید ماندن مجموع برگه در دفتر کار خبرنامه و دفتر کار شغل ها به خواسته سوءاستفاده.
نکته: در صورتی سپید ماندن جهت تثبیت تراز افتتاحی باشد، موجب رد دفتر ها نخواهد بود و همینطور سپید ماندن تحت صفحه های محل کار، در پایان هر روز یا این که هر هفته یا این که هر ماه به شرطی که اوراق دارنده شماره ستون بوده و بخش سپید باقیمانده با خط بسته خواهد شد، به اعتبار محل کار خللی وارد نمینماید.
بستانکار شدن اکانت های نقدی و بانکی.
تاخیر تحریر دفترها خبرنامه و مجموع، بیش تر از حد مجاز.
خطا در تثبیت یک اتفاق افتاد به شرطی که در به عبارتی سال و مبنی بر استانداردهای حسابداری تصحیح نشود.
ارایه نکردن یک یا این که یکسری جلد از دفتر ها تثبیت و پلمپ گردیده (ولو نانویس).
به کار گیری از دفترها تثبیت و پلمپ گردیده سالهای گذشته.
هم خوانی نبودن مندرجات دفترها با اطلاعات دردسترس در قابل انعطاف افزارهای مالی، دربارهی عده ای که از سیستمهای ذکر شده به کارگیری مینمایند.
تثبیت هزینهها و درآمدها و هر مداد مالی غیرواقع در دفتر ها به شرط احراز.
به عبارتی سیرتکامل که در مورد ها بالا اشاره شد، در شکل به کار گیری از اپلیکیشن مالی، مودیان میتوانند رویدادهای یک ماه را در یک گواهی تجمیع و تا پانزدهم ماه سپس در دفتر کار مجله تثبیت و به دفتر کار مجموع منتقل نمایند. بدین گواهی تجمیعی “گواهی مجموع” گفته میگردد.
نکته: گواهی تمام اصولا، یک گواهی خیالی میباشد که داده ها درون یک سری گواهی حسابداری را برای یک عصر معلوم تجمیع مینماید. بدین ترتیب گواهی تمام در لیست سندها حسابداری کمپانی قابل مشاهده وجود ندارد.
صادر شدن گواهی تمام در اپلیکیشن حسابداری سپیدار
لازمه تهیه و تنظیم گزارشات رسمی دفتر ها روزمره و تمام در اپلیکیشن سپیدار ، صادر شدن مدرک مجموع میباشد . برای صادر شدن گواهی تمام ، طبق مراحل تحت فعالیت فرمایید :
در آغاز می بایست کلیه سندها حسابداری را برای مقطع که می خواهید صادر شدن گواهی مجموع را انجام دهید، دایم نمائید.
در لحاظ داشته باشید زمانی که سندها حسابداری دایم می شوند ، دستکاری و حذف اوراق حسابداری قابلیت پذیر وجود ندارد ، به این ترتیب وقتی مبادرت به دایم کردن ورقه ها فرمائید که از درستی داده ها سندها حسابداری اطمینان دارید. برای دایم کردن سندها حسابداری طبق پروسه تحت کار فرمایید:
شماره یا این که تاریخ مدرک حسابداری متبوع که میخواهید ، دایم نمایید را وارد فرمائید و از بخش بالای برگه آرم قفل بسته را تعیین فرمایید. پیش از دایم شدن ورقه ها ، سیستم بطور خودکار برای مقطع تعین گردیده ، همه ورقه ها را مبنی بر تاریخ شماره گذارید میکند و بعد اوراق از وضعیت موقت به دائم تبدیل میگردد.
برای صادر شدن گواهی مجموع ، از منوی حسابداری و از بخش عملیات صادر شدن گواهی تمام را گزینش نمائید.
در نصیب بالای این فرم، داده ها مرتبط با پایانی سندی که برای آن مدرک مجموع صادر شدهاست ، اکران داده می گردد. همینطور در نصیب طریق صادر شدن میتوانید تجمیعی یا این که روزمره بودن مدرک مجموع خویش را معلوم نمایید. برای مثال در شرایطیکه برای اردیبهشت قصد صادر شدن مدرک مجموع را داشته باشیم، در صورتیکهکه مورد تجمیعی را تعیین کنیم، داده ها اوراق صادر گردیده در اردیبهشت ماه به طور تجمیعی و در قالب یک گواهی صادر می شود. درصورتیکهکه مورد روزمره را تعیین کنیم، اوراق وابسته به هر روز با یکدیگر تجمیع میشوند و به تعداد روزهایی که در اردیبهشت ماه مدرک صادر شدهاست، مدرک مجموع صادر میگردد. به خیال و خاطر داشته باشید که تعداد سندهایی که شما می بایست در محل کار خبرنامه وارد نمائید برابر با تعداد اوراق کلی میباشد که در یک زمان وارد میکنید.
بعداز صادر شدن مدرک تمام، میتوانید گزارش دفتر ها رسمی را استخراج و بر مبنای آن، محل کار خبرنامه را بنویسید. برای این خواسته در منوی کمپانی و در بخش فهرست ،گزارش ساز را گزینش کنید، درگزارشات حسابداری، گزارش
منبع : engineshop.parsiblog.com/Posts/9