سئوی محلی داره کم کم به یکی از اجزای ضروری تمام شرکتهایی تبدیل میشه که هدفشون کسب موفقیت طولانی مدت در همه موتورهای جستجوست.گزارش های دقیقی که در زمینه بازاریابی دیجیتال منتشر شدند نشون میدن اگه شرکتی میخواد روی موتورهای جستجو رتبه بهتری بگیره یا شرکتهایی که کار سئو انجام میدن باید به سئوی محلی بیشتر از قبل اهمیت بدن.
اگه شما تازه با سئوی محلی آشنا شدید، من چند روز پیش مقاله ای در مورد معنی سئوی محلی نوشتم که میتونید از لینک “سئوی محلی” مطالعه کنید.
تو این مقاله علاوه بر اینکه باز هم مروری بر معنای سئوی محلی داریم، در مورد نحوه استفاده از اون و هدایت کاربرهای گوگل و موتورهای جستجو به سایت خودتون (به صورت برون-صفحه و درون-صفحه) توضیحات بیشتری میدم.
طی چند سال اخیر سئوی محلی رشد چشم گیری داشته، بالاخص رشد استفاده از گوشی های هوشمند و بیشتر شدن سرعت اینترنت خیلی تو این قضیه مؤثر بوده. اما حالا سئوی محلی چی هست؟ سئوی محلی شباهت خیلی زیادی به سئوی طبیعی داره و ممکنه بعضی ها اونها رو با هم اشتباه بگیرن ولی در واقع دو چیز کاملا متفاوتند.
سئوی محلی بر اساس موقعیت مکانی فرد سرچ کننده نتایج رو ارائه میکنه. مثلا اگه من همین الآن روی لپتاپم سرچ کنم “یه رستوران خوب”، گوگل سعی میکنه رستورانهایی رو بهم معرفی کنه که به موقعیت مکانی فعلی من نزدیک ترند.
6 سال پیش گفتند 40% از عبارتهایی که از گوشی های موبایل سرچ شدند، هدفشون این بود که تو محله خودشون چیزی رو پیدا کنند. دو سال بعد از اون گزارشی روی سایتFresh Egg منتشر شد که میگفت از هر 5 نفر چهارتاشون برای بدست آوردن اطلاعات محلی از گوشی های هوشمندشون سرچ انجام میدن. در نتیجه این سرچ ها، 2 سوم این افراد مستقیما اقدام کردند (مثلا تماس گرفتند یا روی دکمه درخواست برای اقدام کلیک کردند) و یک سوم خرید انجام دادند.
برای اینکه گوگل و موتورهای جستجوی دیگه بتونن از بین داده های وسیعی که دارند، مرتبط ترین اطلاعات رو به کاربرشون ارائه بدن باید نتایج رو بر اساس موقعیت مکانی اونها انتخاب کنند.
برای اینکه وب سایتتونو برای سرچ محلی مناسب کنید، این نکات توصیه میشن:
Google Places for Business
اولین کاری که باید بکنید اینه که برای خودتون تو Google Places for Business یه صفحه درست کنید و اطلاعات تماس، ساعت های کاری، آدرس و جزئیات تماس رو به طور کامل و صحیح توش وارد کنید. در کل باید تمام پروفایل رو کاملا پر کنید.
با تکمیل این اطلاعات، گوگل بهتر میتونه بفهمه کار شما در مورد چیه و با توجه به اطلاعاتی که دادید، کاربرهایی رو به سایتتون میفرسته که احتمال مراجعه شون به شما بیشتره و در واقع خواسته هاشون بیشتر با شرایط شما جوره.
این آسون ترین کار ممکنه برای اینکه روی نقشه و سرچ های گوگل دیده بشید.
بعد از اینکه صفحه گوگل پلیسس رو ساختید، باید اونو به صفحه گوگل پلاس محلی تون لینک کنید. این صفحه بیشتر روی تعاملات اجتماعی کاربرها تمرکز داره. مردم میتونن اینجا نظر بدن، میتونید خودتون عکس و اطلاعات مربوط به شرکتتونو روش منعکس کنید و پست بذارید. کاربرها هم میتونن به عکسها، نقدها و فیلم هاش دسترسی پیدا کنند.
نتایج محلی گوگل به سایر نتایج غلبه میکنند و کاربر برای اینکه به نتایج دیگه که نزدیکش نیستند برسته باید کلی صفحه نتایج گوگل رو اسکرول کنه. اگه مشتریها از روی نقشه یا دایرکتوری ها و فهرست های محلی سرچ کنند که دیگه غلبه نتایج محلی بیشتر هم میشه.
یه نکته ای اینجا وجود داره و اون اینکه وقتی دارید صفحه گوگل پلاس محلی تونو درست میکنید حتما این کارها رو انجام بدید:
حتما اسم برندتون، کلیدواژه مورد نظرتون که میخواهید براش ترافیک جذب کنید و موقعیت مکانی تونو در عنوان صفحه بیارید. باید طوری باشه که کاربر برای مشاهده این اطلاعات نیازی به باز کردن صفحه یا خوندن توصیفات متا نداشته باشه. هدف اینه که هم برای کاربر و هم برای موتور جستجو بهینه سازی انجام بشه.
مثلا اگه شرکت طراحی سایت دارید، حتما عبارت “شرکت طراحی وب سایت” رو بیارید.
مثلا اگه رستوران ایتالیایی دارید، به جای اینکه تو قسمت category یا طبقه کاری، restaurant رو انتخاب کنید، بهتره که گزینه Italian Restaurant رو
برای اینکه کارتونو بهتر به مشتریها معرفی کنید از فیلم، عکس و صوت های قوی استفاده کنید.
در هر سایت و هر جای اینترنت که اسم، آدرس و شماره تماس شرکتتون وجود داره، باید همه یکسان باشند. این یکی از فاکتورهای رتبه گیری در سئوی محلی است. اگه این اطلاعات روی سایتهای معتبرتر و مرتبط با طبقه کاری خودتون باشند امتیاز بیشتری دارند، مثل لینکها.
این اطلاعات (اسم، آدرس و شماره تلفن که بهشون جمعا NAP هم میگن) یکی از نشونه های مهم مربوط شدن شرکت شما به یه مکان خاصند. وقتی شرکتتون به کمک NAPصحیح، به اون مکان تعلق پیدا کرد، بهتر در نتایج سرچ محلی ارائه میشه و بیشتر دیده میشه.
6- از مشتریها بخواهید براتون نظر بذارن.
نظراتی که مشتریها در مورد شرکتها میدن مهمترین فاکتور سئوی محلی به حساب میان تا حدی که با اهمیت لینک گرفتن در سئوی طبیعی برابری میکنن.
نظراتی که کاربرهای سایتهای دیگه – مثلا روی سایتهایی که برای معرفی مشاغل ایجاد شده اند – در مورد شما مینویسند هم مهمند. از مشتریهاتون بخواهید روی اون سایتها هم براتون نظر بذارن تا شانس موفقیتتون افزایش پیدا کنه (البته قطعا به شرطی این کارو بکنید که مطمئن باشید نظرشون نسبت به کار شما مثبته، وگرنه اگه کسی بنویسه “کارشون افتضاحه” سئوی سایتتون اگه بدتر نشه بهتر نمیشه!).
7- برای هر کدوم از شعبه هاتون یه صفحه جدا درست کنید.
اگه چند تا شعبه با آدرسهای مختلف دارید، حتما جزئیات تماس رو درست وارد کنید تا مشتریها بتونن نزدیکترین شعبه رو به خودشون پیدا کنند و رتبه خودتون هم اینطوری بیشتر میشه.
علاوه بر این کارها باید صفحات روی وب سایتتون هم بهینه کنید تا در سرچ محلی بهتر دیده بشن. برای این کار باید سئوی محلی درون-صفحه انجام بدید که در ادامه در موردش توضیح میدم.
وقتی میخواهید صفحات محلی وب سایتتونو بهینه کنید باید آدرس رو در اون صفحه بنویسید و توی محتوا و تگ عنوان صفحه هم اون مکان رو قید کنید. دقت کنید آدرسی که روی صفحاتت درون سایت خودتون و روی سایتهای دیگه مینویسید همه باید یکسان باشند. مثلا اگه یه جا از همت آدرس میدید، یه جای دیگه از سمت حکیم نگید. یا اگه خیابونتون به دو تا اسم معروفه باید همه جا با یک اسم مشابه آدرس بدید.
تو تگ عنوان صفحه اسم برند، کلیدواژه ای که میخواهید براش ترافیک جذب کنید و محله تونو هم بگید. همین ها رو در توصیفات متای صفحه هم بیارید.
اگه فقط یه آدرس دارید میتونید در فوتر سایت هم بنویسیدش.
اگه در صفحه “تماس با ما” یا صفحات محلی سایتتون یه نقشه بذارید میتونه به رتبه سئوی محلی تون کمک کنه و کاربرها محل دقیق شرکتتونو از روی نقشه به راحتی پیدا کنند.
پیشنهاد میکنم برای سئوی بهتر وب سایتتون سایر مقالات دارکوب رو هم مطالعه بفرمایید و در صورتی که کمک نیاز داشتید یا میخواستید سئوی سایتتونو به یک نفر متخصص بسپرید و رتبه اول گوگل رو از آن خودتون کنید با شرکت دارکوب تماس بگیرید. کمک خوبی می کنند من برای سایت ام از آنها کمک گرفتم .
اگه شما تازه با سئوی محلی آشنا شدید، من چند روز پیش مقاله ای در مورد معنی سئوی محلی نوشتم که میتونید از لینک “سئوی محلی” مطالعه کنید.
تو این مقاله علاوه بر اینکه باز هم مروری بر معنای سئوی محلی داریم، در مورد نحوه استفاده از اون و هدایت کاربرهای گوگل و موتورهای جستجو به سایت خودتون (به صورت برون-صفحه و درون-صفحه) توضیحات بیشتری میدم.
طی چند سال اخیر سئوی محلی رشد چشم گیری داشته، بالاخص رشد استفاده از گوشی های هوشمند و بیشتر شدن سرعت اینترنت خیلی تو این قضیه مؤثر بوده. اما حالا سئوی محلی چی هست؟ سئوی محلی شباهت خیلی زیادی به سئوی طبیعی داره و ممکنه بعضی ها اونها رو با هم اشتباه بگیرن ولی در واقع دو چیز کاملا متفاوتند.
سئوی محلی بر اساس موقعیت مکانی فرد سرچ کننده نتایج رو ارائه میکنه. مثلا اگه من همین الآن روی لپتاپم سرچ کنم “یه رستوران خوب”، گوگل سعی میکنه رستورانهایی رو بهم معرفی کنه که به موقعیت مکانی فعلی من نزدیک ترند.
6 سال پیش گفتند 40% از عبارتهایی که از گوشی های موبایل سرچ شدند، هدفشون این بود که تو محله خودشون چیزی رو پیدا کنند. دو سال بعد از اون گزارشی روی سایتFresh Egg منتشر شد که میگفت از هر 5 نفر چهارتاشون برای بدست آوردن اطلاعات محلی از گوشی های هوشمندشون سرچ انجام میدن. در نتیجه این سرچ ها، 2 سوم این افراد مستقیما اقدام کردند (مثلا تماس گرفتند یا روی دکمه درخواست برای اقدام کلیک کردند) و یک سوم خرید انجام دادند.
برای اینکه گوگل و موتورهای جستجوی دیگه بتونن از بین داده های وسیعی که دارند، مرتبط ترین اطلاعات رو به کاربرشون ارائه بدن باید نتایج رو بر اساس موقعیت مکانی اونها انتخاب کنند.
برای اینکه وب سایتتونو برای سرچ محلی مناسب کنید، این نکات توصیه میشن:
Google Places for Business
اولین کاری که باید بکنید اینه که برای خودتون تو Google Places for Business یه صفحه درست کنید و اطلاعات تماس، ساعت های کاری، آدرس و جزئیات تماس رو به طور کامل و صحیح توش وارد کنید. در کل باید تمام پروفایل رو کاملا پر کنید.
با تکمیل این اطلاعات، گوگل بهتر میتونه بفهمه کار شما در مورد چیه و با توجه به اطلاعاتی که دادید، کاربرهایی رو به سایتتون میفرسته که احتمال مراجعه شون به شما بیشتره و در واقع خواسته هاشون بیشتر با شرایط شما جوره.
این آسون ترین کار ممکنه برای اینکه روی نقشه و سرچ های گوگل دیده بشید.
بعد از اینکه صفحه گوگل پلیسس رو ساختید، باید اونو به صفحه گوگل پلاس محلی تون لینک کنید. این صفحه بیشتر روی تعاملات اجتماعی کاربرها تمرکز داره. مردم میتونن اینجا نظر بدن، میتونید خودتون عکس و اطلاعات مربوط به شرکتتونو روش منعکس کنید و پست بذارید. کاربرها هم میتونن به عکسها، نقدها و فیلم هاش دسترسی پیدا کنند.
نتایج محلی گوگل به سایر نتایج غلبه میکنند و کاربر برای اینکه به نتایج دیگه که نزدیکش نیستند برسته باید کلی صفحه نتایج گوگل رو اسکرول کنه. اگه مشتریها از روی نقشه یا دایرکتوری ها و فهرست های محلی سرچ کنند که دیگه غلبه نتایج محلی بیشتر هم میشه.
یه نکته ای اینجا وجود داره و اون اینکه وقتی دارید صفحه گوگل پلاس محلی تونو درست میکنید حتما این کارها رو انجام بدید:
حتما اسم برندتون، کلیدواژه مورد نظرتون که میخواهید براش ترافیک جذب کنید و موقعیت مکانی تونو در عنوان صفحه بیارید. باید طوری باشه که کاربر برای مشاهده این اطلاعات نیازی به باز کردن صفحه یا خوندن توصیفات متا نداشته باشه. هدف اینه که هم برای کاربر و هم برای موتور جستجو بهینه سازی انجام بشه.
مثلا اگه شرکت طراحی سایت دارید، حتما عبارت “شرکت طراحی وب سایت” رو بیارید.
مثلا اگه رستوران ایتالیایی دارید، به جای اینکه تو قسمت category یا طبقه کاری، restaurant رو انتخاب کنید، بهتره که گزینه Italian Restaurant رو
برای اینکه کارتونو بهتر به مشتریها معرفی کنید از فیلم، عکس و صوت های قوی استفاده کنید.
در هر سایت و هر جای اینترنت که اسم، آدرس و شماره تماس شرکتتون وجود داره، باید همه یکسان باشند. این یکی از فاکتورهای رتبه گیری در سئوی محلی است. اگه این اطلاعات روی سایتهای معتبرتر و مرتبط با طبقه کاری خودتون باشند امتیاز بیشتری دارند، مثل لینکها.
این اطلاعات (اسم، آدرس و شماره تلفن که بهشون جمعا NAP هم میگن) یکی از نشونه های مهم مربوط شدن شرکت شما به یه مکان خاصند. وقتی شرکتتون به کمک NAPصحیح، به اون مکان تعلق پیدا کرد، بهتر در نتایج سرچ محلی ارائه میشه و بیشتر دیده میشه.
6- از مشتریها بخواهید براتون نظر بذارن.
نظراتی که مشتریها در مورد شرکتها میدن مهمترین فاکتور سئوی محلی به حساب میان تا حدی که با اهمیت لینک گرفتن در سئوی طبیعی برابری میکنن.
نظراتی که کاربرهای سایتهای دیگه – مثلا روی سایتهایی که برای معرفی مشاغل ایجاد شده اند – در مورد شما مینویسند هم مهمند. از مشتریهاتون بخواهید روی اون سایتها هم براتون نظر بذارن تا شانس موفقیتتون افزایش پیدا کنه (البته قطعا به شرطی این کارو بکنید که مطمئن باشید نظرشون نسبت به کار شما مثبته، وگرنه اگه کسی بنویسه “کارشون افتضاحه” سئوی سایتتون اگه بدتر نشه بهتر نمیشه!).
7- برای هر کدوم از شعبه هاتون یه صفحه جدا درست کنید.
اگه چند تا شعبه با آدرسهای مختلف دارید، حتما جزئیات تماس رو درست وارد کنید تا مشتریها بتونن نزدیکترین شعبه رو به خودشون پیدا کنند و رتبه خودتون هم اینطوری بیشتر میشه.
علاوه بر این کارها باید صفحات روی وب سایتتون هم بهینه کنید تا در سرچ محلی بهتر دیده بشن. برای این کار باید سئوی محلی درون-صفحه انجام بدید که در ادامه در موردش توضیح میدم.
وقتی میخواهید صفحات محلی وب سایتتونو بهینه کنید باید آدرس رو در اون صفحه بنویسید و توی محتوا و تگ عنوان صفحه هم اون مکان رو قید کنید. دقت کنید آدرسی که روی صفحاتت درون سایت خودتون و روی سایتهای دیگه مینویسید همه باید یکسان باشند. مثلا اگه یه جا از همت آدرس میدید، یه جای دیگه از سمت حکیم نگید. یا اگه خیابونتون به دو تا اسم معروفه باید همه جا با یک اسم مشابه آدرس بدید.
تو تگ عنوان صفحه اسم برند، کلیدواژه ای که میخواهید براش ترافیک جذب کنید و محله تونو هم بگید. همین ها رو در توصیفات متای صفحه هم بیارید.
اگه فقط یه آدرس دارید میتونید در فوتر سایت هم بنویسیدش.
اگه در صفحه “تماس با ما” یا صفحات محلی سایتتون یه نقشه بذارید میتونه به رتبه سئوی محلی تون کمک کنه و کاربرها محل دقیق شرکتتونو از روی نقشه به راحتی پیدا کنند.
پیشنهاد میکنم برای سئوی بهتر وب سایتتون سایر مقالات دارکوب رو هم مطالعه بفرمایید و در صورتی که کمک نیاز داشتید یا میخواستید سئوی سایتتونو به یک نفر متخصص بسپرید و رتبه اول گوگل رو از آن خودتون کنید با شرکت دارکوب تماس بگیرید. کمک خوبی می کنند من برای سایت ام از آنها کمک گرفتم .
توسعه وب سایت