03-03-2021, 04:28 PM
پردیس فناوری کیش_طرح مشاوره متخصصین صنعت و مدیریت_ دپارتمان مدیریت
ذینفعان پروژه (Stakeholders)
ذینفعان پروژه به دو دسته کلی تقسیم می شوند:
1.ذینفعان مستقیم(داخلی):
-حامی مالی پروژه
-کارفرما
-مدیر پروژه و تیم پروژه
-مشتریان پروژه
-مشاورپروژه
-پیمانکاران
-سهامداران اصلی
2.ذینفعان غیرمستقیم(خارجی):
-رقبا
-رسانه ها
-سازمان های قانون گذار
-نهادها
-طرفداران محیط زیست
-جامعه و شهروندان
-سهامداران فرعی
3.مدیر پروژه(Project Manager): مسئول اصلی تحویل شدنی های پروژه طبق برنامه زمانی، در قالب بودجه و کیفیت تعیین شده است.
نشانی: بلوار کشاورز خیابان 16 آذر انتشارات دانشگاه تهران پلاک 54 طبقه 5 واحد 9
شبکه های اجتماعی پردیس فناوری کیش:
سامانه آموزشی مجازی رهیاران : www.rahyaranlms.ir
کانال تلگرام: kishtech@
اینستاگرام: kishtech.ir
ذینفعان پروژه (Stakeholders)
ذینفعان پروژه افراد و سازمان های درگیر در پروژه یا عواملی هستند که به نحوی تحت تاثیر فعالیت های پروژه بوده و مالکیت، حق و یا علاقه مندی در قبال پروژه داشته یا در این زمینه مدعی هستند. حتی افراد و سازمان هایی که از اجرای پروژه ضرر می کنند ذینفع پروژه محسوب می شوند. موفقیت در اجرای پروژه مستلزم شناسایی ذینفعان و در نظر گرفتن خواسته های آنان در چرخه حیات پروزه می باشد.
ذینفعان پروژه به دو دسته کلی تقسیم می شوند:
1.ذینفعان مستقیم(داخلی):
-حامی مالی پروژه
-کارفرما
-مدیر پروژه و تیم پروژه
-مشتریان پروژه
-مشاورپروژه
-پیمانکاران
-سهامداران اصلی
2.ذینفعان غیرمستقیم(خارجی):
-رقبا
-رسانه ها
-سازمان های قانون گذار
-نهادها
-طرفداران محیط زیست
-جامعه و شهروندان
-سهامداران فرعی
الف) ذینفعان داخلی یا مستقیم(Primary Stakeholders): افراد با سازمان هایی که مستقیما درگیر کار پروژه و اسناد حقوقی آن بوده و به واسطه قراردادهای قانونی، با پروژه ارتباط داشته و شامل موارد زیرند.
1.حامی مالی پروژه(Project Sponsor): شخص یا سازمانی است که مسئولیت تامین منابع مالی پروژه را به عهده می گیرد. این نهاد معمولا نتیجه نهایی پروژه را تحویل می گیرد. این سازمان خواهان تطابق هدف های پروژه با انتظارات خود بوده و باید نیازهایش بطور شفاف بیان شود. اهمیت اسپانسر به قدری است که در استاندارد PMBOK توصیه شده تا وقتی که از اسپانسر و توانایی هایش اطمینان حاصل نکرده اید دست به کاری نزنید. از جمله مهم ترین دلایل شکست پروژه ها در ایران ضعف مالی، تغییر مدیریت ها و اولویت آنان است.
2.کارفرما(Client): سازمان یا گروهی است که مسئولیت هدایت پروژه را بر عهده می گیرند. در برخی پروژه ها ممکن است کارفرما همان سازمان حامی مالی پروژه باشد. وظایف کارفرما عبارتند از: انتخاب مدیر پروژه، تعریف نیازها، هدف ها، تصویب پروژه و راهبردها، تصویب مراحل تکمیل پروژه و کنترل پیشرفت پروژه.
3.مدیر پروژه(Project Manager): مسئول اصلی تحویل شدنی های پروژه طبق برنامه زمانی، در قالب بودجه و کیفیت تعیین شده است.
4.تیم پروژه(Project Team):مسئولیت تولید خروجی ها یا تحویل شدنی های پروژه را به عهده دارند. تیم پروژه با توجه به جایگاه پروژه در ساختار سازمانی شرکت مادر به وسیله نمودارOBS مشخص می شود. این تیم لزوما منابع تجدیدپذیر انسانی پروژه نبوده بلکه هدایتگر آنان هستند.
5.مشتریان پروژه(Customers): فرد یا سازمانی است که تحویل شدنی های نهایی پروژه که بر اساس نیاز او برنامه ریزی شده را به عنوان محصول پروژه دریافت می کند.
6.مشاور(Consultant): مشاور سازمانی است که معمولا وظیفه طراحی و نظارت بر پروژه ها را بر عهده می گیرد. این واحد در کنار کارفرمای طرح قرار داشته و به عنوان کارشناس او عمل می کند. بعد از طراحی پروژهبا توجه به نیازهای کارفرما ، تهیه اسناد، انتخاب پیمانکار جزو وظایف او بوده و در مرحله اجرا نیز نظارت بر حسن انجام کار دارد.
7.پیمانکاران(Contractors): سازمان هایی که انجام بخشی از کار پروژه را در چارچوب کیفیت ، زمان و بودجه مصوب و بصورت برون سپاری به عهده می گیرند.
ب) ذینفعان خارجی یا غیر مستقیم(Secondary Stakeholders):شامل گروه هایی است که از پروژه تاثیر می پذیرند یا بر آن اثر می گذارند، اما علاقه آنها جنبه عمومی داشته و دخالت مستقیم در اقدام پروژه ندارند.
ارتباط با ما:
تلفن: 02166176196 02166493527 09059626900نشانی: بلوار کشاورز خیابان 16 آذر انتشارات دانشگاه تهران پلاک 54 طبقه 5 واحد 9
شبکه های اجتماعی پردیس فناوری کیش:
سامانه آموزشی مجازی رهیاران : www.rahyaranlms.ir
کانال تلگرام: kishtech@
اینستاگرام: kishtech.ir