19-12-2019, 11:11 AM
گردشگری الکترونیک چیست؟
گردشگری
گردشگری الکترونیک به معنای حضور در سرزمین دیجیتال اطلاعات و ارتباطات و ظهور بر پهنه شبکه گسترده جهانی است که امکان مشاهده اطلاعات صوتی، تصویری و متنی را از دنیای فیزیکی پیرامون ما در اختیارمان میگذارد.
گردشگری الکترونیک مقولهای جدید و نوپا است که در طی ۲۰ سال اخیر مطرح و مورد توجه قرار گرفته است. این نوع از گردشگری برپایه فناوری اطلاعات و ارتباطات میباشد و ابزاری است که از طریق آن گردشگری میتواند در کوتاهترین زمان و با کمترین امکانات و هزینه به یک کشور یا مکانی خاص سفر کرده و جاذبههای گردشگری و ظرفیتهای گردشگری یک کشور را شناسایی نماید و در حقیقت عبارت است از بکارگیری فناوری نوین برای ارائه سرویسهای مورد نیاز گردشگران. گردشگری الکترونیک به معنای حضور در سرزمین دیجیتال اطلاعات و ارتباطات و ظهور بر پهنه شبکه گسترده جهانی است که امکان مشاهده اطلاعات صوتی، تصویری و متنی را از دنیای فیزیکی پیرامون ما در اختیارمان میگذارد.
گردشگری الکترونیک در واقع عبارتست از استفاده از فناوری اطلاعات برای ارائه سرویسهای مورد نیاز گردشگران که از این طریق گردشگران ساده تر، با کیفیتی بالاتر و هزینه ای کمتر خدمات و اطلاعات دریافت میکنند. در واقع ET ارائه الکترونیکی کلیه سرویسهایی است که در گذشته گردشگران به صورت سنتی از آنها استفاده میکردند.
در این نوع از مسافرت لازم نیست مبالغ هنگفتی را خرج سفر خود نمایید. درحقیقت سفر به کمک فناوریهای نوین صورت میگیرد و گردشگری الکترونیک توانسته است مرزهای کشورها را از میان بردارد و گامی مؤثر به جهت افزایش آگاهی و شناخت ملل از جاذبههای گردشگری و به تبع فرهنگ و میراث یکدیگر به شمار میرود.
گردشگری الکترونیک بیشتر به اینترنت متکی است؛ استفاده از فناوری اطلاعات و ابزارهای الکترونیک، مانند سی دی، تلفن همراه، نقشه، تصاویر سه بعدی، عکس و فیلم و شبیه سازیهای کامپیوتری در این نوع گردشگری کاربرد دارد.
یک گردشگر یا مسافر الکترونیکی معمولا پس از ورود به یک سایت گردشگری، انتظار دسترسی به سرویسها و اطلاعات خاص منطقه مورد نظر را دارد. اطلاعات کلی در مورد وضعیت جغرافیایی و اقلیمی منطقه، به همراه آگاهی از وضعیت آب و هوای منطقه مورد نظر، ارایه اطلاعات در مورد راههای ارتباطی، معرفی آثار و بناهای تاریخی، فهرست موزهها و گالریها و مکانهای دیدنی، همراه با ساعت بازدید و … ، نرخ مکالمات تلفنی بین کشور مبدا و مقصد و خدمات دیگر ازجمله کارکردهای گردشگری الکترونیک است. همچنین گردشگری الکترونیک کارهایی از قبیل رزرو کردن بستههای سفر، پروازها، هتلها و عرضهی اطلاعات گردشگری را سهولت میبخشد.
با استفاده از گردشگری الکترونیک تمام بخشهای سنتی صنعت گردشگری از قبیل خطوط هوایی، شرکتهای کرایه اتومبیل، هتلها، تورگردانان، دفاتر خدمات مسافرتی و سازمانهای مدیریت مقصد و … می توانند فعالیتهای خود را به صورت لحظهای و آنلاین انجام دهند.
این فناوری، مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گردشگری را قادر می سازد تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، آگاهی خود را از نیازها و محصولات افزایش دهند، اطلاع رسانی و مذاکره کنند و در نهایت راهکارهایی برای کاهش فاصله و پر کردن شکافهای فرهنگی و ارتباطی ارائه دهند.
گردشگری مجازی دارای ویژگیهایی می باشد که آن را از سایر گردشگری ها متمایز و خاص میکند. مهمترین ویژگیهای این نوع گردشگری عبارتند از:
[list]
[*]عدم محدودیت زمانی
[*]عدم محدودیت مکانی
[*]عدم محدودیت فضا
[*]عدم مواجه با موارد غیر قابل پیش بینی چون خرابی شرایط آب و هوا، مسدودی جادهها و …
[/list][size=undefined]
اگرچه گردشگری الکترونیک به اندازه مسافرتهای واقعی، لذتبخش نیست، اما از آن جا که این فرصت را برای تمامی افراد از هر قشر و طبقه اجتماعی فراهم میآورد تا به سفر بروند و از مناطق دیدنی بازدید کنند، صنعتی قابل توجه و مهم میباشد. مهمترین مزایای استفاده از این مقوله گردشگری عبارتند از:[/size]
[list]
[*]قابلیت تبادل اطلاعات در کمترین زمان
[*]قابلیت استفاده از گردشگری آنلاین برای تبلیغات و بازاریابی
[*]قابلیت مشورت آنلاین قبل از سفر
[*]قابلیت پیدا کردن همسفر از طریق شبکههای اجتماعی
[*]قابلیت توسعه ارتباطات و روابط ملتها به صورت مستقیم و راحت
[*]انتشار اطلاعات چند رسانه ای به صورت صوتی و تصویری و ویدئویی از مناطق مختلف گردشگری
[*]ظرفیت سازی برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات مجازی گردشگران با توریستهای آماتور
[*]معرفی فرصتهای اقامتی رایگان در کشورهای مختلف جهان
[*]معرفی فرصتهای اقامتی ارزان در کشورهای مختلف جهان
[*]معرفی ظرفیتهای حمل و نقل ارزان در شهرهای مختلف جهان
[*]کاهش مسائل زیست محیطی و ارتقای توسعه پایدار
[*]کاهش ترافیک و ترددهای غیرضروری
[*]کاهش نیاز به مدیران تور و راهنمایان آموزش دیده برای معرفی امکان گردشگری
[*]کاهش صف های طویل تهیه بلیط
[*]کارآفرینی دیجیتالی در عرصه گردشگری
[*]صرفه جویی در وقت
[*]حفاظت از میراث فرهنگی به دلیل کاهش تماس مستقیم و…
[*]امکان سفر به مناطق مختلف جهان، بدون نگرانی از مسائل فرهنگی، اجتماعی، مذهبی و سیاستهای بین دو کشورurl:http://kishindustray.com
[/list]
گردشگری
گردشگری الکترونیک به معنای حضور در سرزمین دیجیتال اطلاعات و ارتباطات و ظهور بر پهنه شبکه گسترده جهانی است که امکان مشاهده اطلاعات صوتی، تصویری و متنی را از دنیای فیزیکی پیرامون ما در اختیارمان میگذارد.
گردشگری الکترونیک مقولهای جدید و نوپا است که در طی ۲۰ سال اخیر مطرح و مورد توجه قرار گرفته است. این نوع از گردشگری برپایه فناوری اطلاعات و ارتباطات میباشد و ابزاری است که از طریق آن گردشگری میتواند در کوتاهترین زمان و با کمترین امکانات و هزینه به یک کشور یا مکانی خاص سفر کرده و جاذبههای گردشگری و ظرفیتهای گردشگری یک کشور را شناسایی نماید و در حقیقت عبارت است از بکارگیری فناوری نوین برای ارائه سرویسهای مورد نیاز گردشگران. گردشگری الکترونیک به معنای حضور در سرزمین دیجیتال اطلاعات و ارتباطات و ظهور بر پهنه شبکه گسترده جهانی است که امکان مشاهده اطلاعات صوتی، تصویری و متنی را از دنیای فیزیکی پیرامون ما در اختیارمان میگذارد.
گردشگری الکترونیک در واقع عبارتست از استفاده از فناوری اطلاعات برای ارائه سرویسهای مورد نیاز گردشگران که از این طریق گردشگران ساده تر، با کیفیتی بالاتر و هزینه ای کمتر خدمات و اطلاعات دریافت میکنند. در واقع ET ارائه الکترونیکی کلیه سرویسهایی است که در گذشته گردشگران به صورت سنتی از آنها استفاده میکردند.
در این نوع از مسافرت لازم نیست مبالغ هنگفتی را خرج سفر خود نمایید. درحقیقت سفر به کمک فناوریهای نوین صورت میگیرد و گردشگری الکترونیک توانسته است مرزهای کشورها را از میان بردارد و گامی مؤثر به جهت افزایش آگاهی و شناخت ملل از جاذبههای گردشگری و به تبع فرهنگ و میراث یکدیگر به شمار میرود.
گردشگری الکترونیک بیشتر به اینترنت متکی است؛ استفاده از فناوری اطلاعات و ابزارهای الکترونیک، مانند سی دی، تلفن همراه، نقشه، تصاویر سه بعدی، عکس و فیلم و شبیه سازیهای کامپیوتری در این نوع گردشگری کاربرد دارد.
یک گردشگر یا مسافر الکترونیکی معمولا پس از ورود به یک سایت گردشگری، انتظار دسترسی به سرویسها و اطلاعات خاص منطقه مورد نظر را دارد. اطلاعات کلی در مورد وضعیت جغرافیایی و اقلیمی منطقه، به همراه آگاهی از وضعیت آب و هوای منطقه مورد نظر، ارایه اطلاعات در مورد راههای ارتباطی، معرفی آثار و بناهای تاریخی، فهرست موزهها و گالریها و مکانهای دیدنی، همراه با ساعت بازدید و … ، نرخ مکالمات تلفنی بین کشور مبدا و مقصد و خدمات دیگر ازجمله کارکردهای گردشگری الکترونیک است. همچنین گردشگری الکترونیک کارهایی از قبیل رزرو کردن بستههای سفر، پروازها، هتلها و عرضهی اطلاعات گردشگری را سهولت میبخشد.
با استفاده از گردشگری الکترونیک تمام بخشهای سنتی صنعت گردشگری از قبیل خطوط هوایی، شرکتهای کرایه اتومبیل، هتلها، تورگردانان، دفاتر خدمات مسافرتی و سازمانهای مدیریت مقصد و … می توانند فعالیتهای خود را به صورت لحظهای و آنلاین انجام دهند.
این فناوری، مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گردشگری را قادر می سازد تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، آگاهی خود را از نیازها و محصولات افزایش دهند، اطلاع رسانی و مذاکره کنند و در نهایت راهکارهایی برای کاهش فاصله و پر کردن شکافهای فرهنگی و ارتباطی ارائه دهند.
گردشگری مجازی دارای ویژگیهایی می باشد که آن را از سایر گردشگری ها متمایز و خاص میکند. مهمترین ویژگیهای این نوع گردشگری عبارتند از:
[list]
[*]عدم محدودیت زمانی
[*]عدم محدودیت مکانی
[*]عدم محدودیت فضا
[*]عدم مواجه با موارد غیر قابل پیش بینی چون خرابی شرایط آب و هوا، مسدودی جادهها و …
[/list][size=undefined]
اگرچه گردشگری الکترونیک به اندازه مسافرتهای واقعی، لذتبخش نیست، اما از آن جا که این فرصت را برای تمامی افراد از هر قشر و طبقه اجتماعی فراهم میآورد تا به سفر بروند و از مناطق دیدنی بازدید کنند، صنعتی قابل توجه و مهم میباشد. مهمترین مزایای استفاده از این مقوله گردشگری عبارتند از:[/size]
[list]
[*]قابلیت تبادل اطلاعات در کمترین زمان
[*]قابلیت استفاده از گردشگری آنلاین برای تبلیغات و بازاریابی
[*]قابلیت مشورت آنلاین قبل از سفر
[*]قابلیت پیدا کردن همسفر از طریق شبکههای اجتماعی
[*]قابلیت توسعه ارتباطات و روابط ملتها به صورت مستقیم و راحت
[*]انتشار اطلاعات چند رسانه ای به صورت صوتی و تصویری و ویدئویی از مناطق مختلف گردشگری
[*]ظرفیت سازی برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات مجازی گردشگران با توریستهای آماتور
[*]معرفی فرصتهای اقامتی رایگان در کشورهای مختلف جهان
[*]معرفی فرصتهای اقامتی ارزان در کشورهای مختلف جهان
[*]معرفی ظرفیتهای حمل و نقل ارزان در شهرهای مختلف جهان
[*]کاهش مسائل زیست محیطی و ارتقای توسعه پایدار
[*]کاهش ترافیک و ترددهای غیرضروری
[*]کاهش نیاز به مدیران تور و راهنمایان آموزش دیده برای معرفی امکان گردشگری
[*]کاهش صف های طویل تهیه بلیط
[*]کارآفرینی دیجیتالی در عرصه گردشگری
[*]صرفه جویی در وقت
[*]حفاظت از میراث فرهنگی به دلیل کاهش تماس مستقیم و…
[*]امکان سفر به مناطق مختلف جهان، بدون نگرانی از مسائل فرهنگی، اجتماعی، مذهبی و سیاستهای بین دو کشورurl:http://kishindustray.com
[/list]