27-11-2021, 06:27 PM
معماری تیموری
در دوره تیموریان، معماری ایرانی دارای این ویژگیها بود: ترکیبی از کاشی های لعابدار تک رنگ روشن و تیره که برای نما استفاده میشد، نقش برجسته در ترکیببندیهای معرق، انواع طاقکاریها و محاسبه دقیق اندازه و ابعاد عظیم سازه ها به عنوان جزء لاینفک ملی انتخاب شده بود.
گنبدسازی دلالت بر علاقه معماران تیموری به طاق داری دارد. طبل گنبدها به طور بیسابقهای بلندتر شد و گنبدها به شکل گلیف تغییر یافت. نمای بیرونی گنبدها با کاشیکاریهایی با طرحها و خطهای گوناگون تزیین شده بود. طرح ها نیز تحت تأثیر چین غنی شدند.
معماری صفوی
در زمان صفویان شبکههایی از کاروانسراها در سراسر کشور برای تسهیل حملونقل و توسعه تجارت ایجاد شد. معماری صفوی به طور مؤثری بر فعالیت های ساختمانی کشورهای دیگر تأثیر گذاشت. تأکید بر عظمت بناها که از زمان تیموریان آغاز شد، همچنان در بسیاری از آثار یک اصل بود. تقارن شعاعی به شکلی رسمی و باشکوه اجرا شد.
گرایش رایجی در میان معماران به ساخت سازه های فرورفته مانند طاقچه ها یا حتی ورودی ها وجود داشت. تضاد غیرمنتظره در مقیاس یا نور باعث ایجاد واکنش های متقابل بین فضاهای کوچک و بزرگ یا باز و بسته می شود. بیتردید رنگ در معماری صفویه نقش محوری داشت.
کاشیها در مقایسه با دورههای قبل، سطوح وسیعتری را میپوشاندند. رنگ ها و تزئینات دغدغه اصلی معماران بود نه ساختار.
معماری دوره صفوی در واقع نقطه اوج مهارت و تجربه معماران ایرانی بود که در آن فرم های سنتی به راحتی در مقیاس های عالی استفاده می شد. سازه های کاربردی فراوانی نیز مانند پل ها، بازارها، حمام ها، آب انبارها، سدها، برج های کبوتر و کاروانسراها ساخته شد.
[color=rgba(0, 0, 0, 0.6)]تاریخچه معماری ایرانی از گذشته تا کنون 4[/color]
معماری زند
سلسله زند، معماری ای را ترویج می کرد که اساساً نگاهی به سرچشمه های معماری صفوی، سلجوقی و پیش از اسلام داشت و معماری هندی و اروپایی را اقتباس می کرد.
آنچه نوآورانه تر به نظر می رسید کاشی های لعابدار به رنگ جدید تقریبا صورتی و معروف به کاشی زند بود. نیم گلدان های سنگی روی دیوارها نصب شد و کاشی هایی با طراحی کم طراحی و همچنین قرنیزها اجرا شد.
معماری قاجار
مجموعه کاخ گلستان، معماری قاجار
مساجد زیادی در زمان قاجاریه ساخته شد که مساحت وسیعی را با پلان چهار ایوانی اشغال کرده بود و دارای شبکه ای از گنبدها و پنجره هایی برای ورود نور به بنا بود. بسیاری از آثار دوره صفویه تحت نوسازی قاجاریه پوشش داده شده است. برخی از اشکال جدید مانند حیاط کاملاً عمیق، برخی گنبدهای پیازی شکل اغراقآمیز و دروازههای ورودی شهرهای بزرگ با تزئینات در معماری ایرانی توسط معماران آن دوره وارد شد.
بناهای قاجاریه کاخ ها، عمارت ها، کوشک ها، ییلاقی ها، شکارگاه ها و نیز سازههای کاربردی مختلف بودند. در دوره قاجار، معماری نظامی مورد توجه بسیاری قرار گرفت.
تزئینات هماهنگ و بی خطا باقی ماندند. آنها تحت تأثیر دنیای غرب بودند و سعی در تقلید از هنر ساسانیان داشتند. سقف ها و دیوارهای تالار با تزئینات باشکوه با آینه کاری در این دوره رونق گرفت و ترویج شد.
------------------------------------------------
تیم تولید محتوا بخشی آفیشیال
https://bakhshiofficial.com/%d8%a7%d8%b3...%a7%d9%86/
در دوره تیموریان، معماری ایرانی دارای این ویژگیها بود: ترکیبی از کاشی های لعابدار تک رنگ روشن و تیره که برای نما استفاده میشد، نقش برجسته در ترکیببندیهای معرق، انواع طاقکاریها و محاسبه دقیق اندازه و ابعاد عظیم سازه ها به عنوان جزء لاینفک ملی انتخاب شده بود.
گنبدسازی دلالت بر علاقه معماران تیموری به طاق داری دارد. طبل گنبدها به طور بیسابقهای بلندتر شد و گنبدها به شکل گلیف تغییر یافت. نمای بیرونی گنبدها با کاشیکاریهایی با طرحها و خطهای گوناگون تزیین شده بود. طرح ها نیز تحت تأثیر چین غنی شدند.
معماری صفوی
در زمان صفویان شبکههایی از کاروانسراها در سراسر کشور برای تسهیل حملونقل و توسعه تجارت ایجاد شد. معماری صفوی به طور مؤثری بر فعالیت های ساختمانی کشورهای دیگر تأثیر گذاشت. تأکید بر عظمت بناها که از زمان تیموریان آغاز شد، همچنان در بسیاری از آثار یک اصل بود. تقارن شعاعی به شکلی رسمی و باشکوه اجرا شد.
گرایش رایجی در میان معماران به ساخت سازه های فرورفته مانند طاقچه ها یا حتی ورودی ها وجود داشت. تضاد غیرمنتظره در مقیاس یا نور باعث ایجاد واکنش های متقابل بین فضاهای کوچک و بزرگ یا باز و بسته می شود. بیتردید رنگ در معماری صفویه نقش محوری داشت.
کاشیها در مقایسه با دورههای قبل، سطوح وسیعتری را میپوشاندند. رنگ ها و تزئینات دغدغه اصلی معماران بود نه ساختار.
معماری دوره صفوی در واقع نقطه اوج مهارت و تجربه معماران ایرانی بود که در آن فرم های سنتی به راحتی در مقیاس های عالی استفاده می شد. سازه های کاربردی فراوانی نیز مانند پل ها، بازارها، حمام ها، آب انبارها، سدها، برج های کبوتر و کاروانسراها ساخته شد.
[color=rgba(0, 0, 0, 0.6)]تاریخچه معماری ایرانی از گذشته تا کنون 4[/color]
معماری زند
سلسله زند، معماری ای را ترویج می کرد که اساساً نگاهی به سرچشمه های معماری صفوی، سلجوقی و پیش از اسلام داشت و معماری هندی و اروپایی را اقتباس می کرد.
آنچه نوآورانه تر به نظر می رسید کاشی های لعابدار به رنگ جدید تقریبا صورتی و معروف به کاشی زند بود. نیم گلدان های سنگی روی دیوارها نصب شد و کاشی هایی با طراحی کم طراحی و همچنین قرنیزها اجرا شد.
معماری قاجار
مجموعه کاخ گلستان، معماری قاجار
مساجد زیادی در زمان قاجاریه ساخته شد که مساحت وسیعی را با پلان چهار ایوانی اشغال کرده بود و دارای شبکه ای از گنبدها و پنجره هایی برای ورود نور به بنا بود. بسیاری از آثار دوره صفویه تحت نوسازی قاجاریه پوشش داده شده است. برخی از اشکال جدید مانند حیاط کاملاً عمیق، برخی گنبدهای پیازی شکل اغراقآمیز و دروازههای ورودی شهرهای بزرگ با تزئینات در معماری ایرانی توسط معماران آن دوره وارد شد.
بناهای قاجاریه کاخ ها، عمارت ها، کوشک ها، ییلاقی ها، شکارگاه ها و نیز سازههای کاربردی مختلف بودند. در دوره قاجار، معماری نظامی مورد توجه بسیاری قرار گرفت.
تزئینات هماهنگ و بی خطا باقی ماندند. آنها تحت تأثیر دنیای غرب بودند و سعی در تقلید از هنر ساسانیان داشتند. سقف ها و دیوارهای تالار با تزئینات باشکوه با آینه کاری در این دوره رونق گرفت و ترویج شد.
------------------------------------------------
تیم تولید محتوا بخشی آفیشیال
https://bakhshiofficial.com/%d8%a7%d8%b3...%a7%d9%86/