25-12-2020, 08:45 PM
پردیس فناوری کیش - طرح مشاوره متخصصین صنعت و مدیریت- گروه فناوری اطلاعات و ارتباطات :http://kishindustry.com/
شهرداری الكترونيك
شهرداری الكترونيك
چكيده:
اين قسمت از مقاله دربرگيرنده مشکلات پيش رو ، راهکارها و علل سوق به سمت سوي شهرداري الکترونيکي مي باشد . در ابتدا تعريف پايه اي از شهرداري الکترونيکي نموده و سپس قابليتهاي آن را مورد بررسي قرار مي دهيم پس از آن ارتباط شهرداري الکترونيکي با شهروند ، کسب و کار ، کارمند و دولت و مسير تکامل تدريجي شهرداري الکترونيکي مورد بررسي قرار مي گيرد . در ادامه به فعاليتهاي پيشنهادي جهت ايجاد شهرداري الکترونيکي که شامل سرويسها ، برنامه ريزي و سازماندهي و تعاملات با دولت مرکزي مي پردازيم همچنين مسير تکامل تدريجي شهرداري الکترونيکي که شامل سه فاز است مورد بررسي قرار مي گيرد و در پايان به طبقه بندي پروژه هاي شهرداري الکترونيکي ، فرآيند پياده سازي کارکردهاي شهرداري الکترونيکي ،موانع پيش رو و راهکارهاي آن مي پردازيم.
مقدمه
توسعه دولت الکترونيکي به عنوان مديريت مدرن کشور شامل دولتهاي داخلي به عنوان بخشي از مديريت عمومي مي باشد . مزايا استفاده از فناوري اطلاعات در فرآيندهاي کسب و کار در بخشهاي خصوصي و دولتي شناخته خواهد شد .در اين قسمت از مقاله در مورد شهرداري الکترونيکي که بخشي از دولت الکترونيکي است صحبت خواهد شد و به تاثيرات آن بر روند رشد شهروندان اشاره خواهيم نمود .
شهرداري الکترونيکي چيست؟
شهرداري الکترونيکي ، شهرداري است که توانمندي و قدرت خود را از فناوري اطلاعات و ارتباطات براي منتشر کردن اطلاعات ، ارتباطات و انجام معاملات با ساير شرکا(شهروندان ، کسب و کار ، کارمندان و ساير موجوديتهاي دولت )مي گيرد همچنين با استفاده از قابليتهاي فناوري اطلاعات عملکرد داخلي خود را بهبود مي بخشد اين امر سبب شفاف و کارآ شدن فعاليت آن و در نتيجه بهبود هزينه و وضعيت مناسب مي شود. [1]
علل حرکت به سوي شهرداري الکترونيکي
اصولا براي حرکت از وضعيت جاري به سمت وسوي وضعيت جديد نيازمند دلايل و ادله هاي مهم است چراکه اين موارد به عنوان منشور حرکت و چشم انداز کار خواهد بود ،يکي از مهترين دلايل حرکت به سوي شهرداري الکترونيکي نيازهاي شهروندان و کسب و کار است ، در طي سال هاي اخير خيل عظيمي از افراد در کشور ما به سمت شهرهاي بزرگ روانه گرديدن و اين خود باعث آن شد که نيازهاي آنها به شهرداري روز به روز افزايش يابد لذا ارائه خدمات با کيفيت مطبوع بسيار بسيار سخت و دشوار مي باشد . در نتيجه با توجه به رشد سرويسها و خدمات شهرداري و ايجاد زير ساختهاي فناوري اطلاعات و ارتباطات ، داشتن شهرداري الکترونيک جهت ارائه سرويسها و خدمات در کمترين زمان و با کيفيت مناسب موفقيتي براي سازمان شهرداري خواهد بود . از ديگر دلايل حرکت به سوي شهرداري الکترونيکي بهبود و رشد دولت و افزايش سرويسهاي به شهروندان توسط دولت است و در نهايت رشد اقتصادي سبب حرکت به سوي شهرداري الکترونيکي مي باشد. [2]
فعاليتهاي پيشنهادي جهت ايجاد شهرداري الکترونيکي
پيشنهاد مي گردد جهت ايجاد شهرداري الکترونيکي فعاليتهاي ذيل صورت پذيرد :
سرويسها
برخي از سرويسهاي پيشنهادي جهت ايجاد شهرداري الکترونيکي عبارتند از جمع آوري ماليات و عوارض که سالايه هزينه و وقت بسيار زيادي صرف جمع آوري و سازماندهي آن مي شود و سازمانهاي زيادي از جمله بانکها ، سازمانهاي دولتي و نيروي انتظامي درگير اين کار هستند از ديگر سوريسهاي پيشنهادي مي توان به جوازها اشاره نمود اين جوازها شامل:جوازهاي ساختمانها ، تبليغات ، فعاليتهاي تجاري و غيره هستند.در ادامه روند توسعه مي توان سرويسهاي ديگري را به تناسب نيازمنديهاي شهروندان ارائه نمود.
برنامه ريزي و سازماندهي
يکي از مشکلات عديده در کشورها رشد واسطه گري مي باشد که نيازمند برنامه ريزي و سازماندهي براي جلوگيري از آن مي باشد از حوزه هاي که اين مشکل به ساير مشهود است مي توان به شهرداري اشاره نمود بلاخص در حوزه املاک غير منقول ، حمل و نقل و تسهيلات زندگي مانند آب ، برق و غيره که با ارئه سريسهاي مناسب و برنامه ريزي دقيق و سازماندهي آنها مي توان اين مشکل را حل نمود .
تعاملات با دولت مرکزي
از ديگر فعاليتهاي پيشنهادي جهت ايجاد شهرداري الکترونيک تعاملات با دولت مرکزي است که مستلزم تهيه و مدل سازي چرخه کاري صحيح و شفاف مي باشد . اين چرخه کاري نشان دهنده تعاملات در حوزه ها مختلف با دولت است که از جمله مي توان به گردش مالي اشاره نمود .لازم به ذکر است که در فواصل زماني مناسب مي بايست اين چرخه بازنگري و مميزي شود و در صورت نياز به اصلاح گروهي را به عنوان مديريت بر بهبود چرخه کار تشيکل داده و بر اساس قوانين و قواعد تبعين شده ، آن را اصلاح نمايند.
آمادگي جهت ايجاد شهرداري الکترونيکي
جهت ايجاد شهرداري الکترونيکي علاوه بر نياز به مديريت توانا ، نياز است که مديريان به قابليتهاي رهبري[font=Calibri, sans-serif][i]اشرا ف کامل داشته باشند . بيان قابليت هاي رهبري بسيار گسترده است که از حوزه اين مقاله خارج مي باشد اما به صورت اجمال به آن اشاره مي نمايم : بين مديريت و رهبري تفاوت وجود دارد و تفاوت آنها اين است که مديران دارائي ها (کامپيوترها ، ابزارها و غيره) را مديريت مي کنند در حالي که رهبر ، افراد را رهبري مي کند . رهبري در واقع يک علم نيست . بر خلاف آن ، رهبري يک هنر است ، هنري که افراد را وادار به انجام کاري که شما مي خواهيد ، مي کند. يک رهبر خوب بايد توانائي در برقرار کردن ارتباط موثر باشد ، يک رهبر خوب بايد آگاه به حل مشکلات در مواقع بحران باشد ، يک رهبر خوب بايد توانمنديها و قابليتهاي افراد تيمش را بشناسد و به آنها احترام بگذارد و غيره . پس از آنکه نسبت به مطالب فوق الذکر آگاهي پيدا نموديم نياز است که رهبر در استراتوژيها ايجاد شهرداري الکترونيکي وارد شده و تصميمات لازم را اتخاذ نمايد .سپس مي بايست نقشها ، مسئوليتها و وظايف بطور شفاف تعريف شده سرمايه اوليه و سازماندهي براي رسيدن به اهداف آماده شود.پس از انجام مراحل فوق بايد صلاحيتها احراز شده است و سپس نيرو مناسب جذب و توسعه منابع و مهمارتها صورت پذيرد در نهايت مي بايست طي برگزاري کارگاههاي آموزشي ، آموزش ، انتشارات و غيره ، فرهنگ سازي دولت الکترونيک انجام پذيرد و موانع قانوني رفع گردد و بصورت همزمان توسعه زير ساخت ها نيز صورت پذيرد .[3][/font]
قابليتهاي شهرداري الکترونيکي
شهرداري الکترونيکي بر پايه سه اصل استوار است 1- رويه ها وسياست ها 2- زير ساخت نرم[font=Calibri, sans-serif][ii]3- زير ساخت سخت[iii]که هر يک از آنها داراي زير مجموعه مي باشند که در ذيل آورده شده است :[/font]
رويه ها وسياستها
از جمله قابليتهاي شهرداري مي توان به رويه ها سياستها موجود در آن اشاره نمود ، اين رويه ها و سياستها شامل بهينه سازي موسسات و سازمانهاي زير مجموعه شهرداري مي باشد . قوانين و مقررات ICT و استانداردها و سياستهاي موجود در آن از ديگر رويها و سياستهاي شهرداري الکترونيکي مي باشد.
زير ساخت نرم
از ديگر قابليتهاي شهرداري الکترونيکي مي توان به ايجاد زير ساخت نرم اشاره نمود . زير ساخت نرم شامل منابع انساني (نقش مهمي را در اين بخش ايفا مي نمايد)،حجم طرح هاي ساخت و جامعه الکترونيکي مي باشد .
زير ساخت سخت
از ديگر قابليتهاي شهرداري الکترونيکي مي توان به ايجاد زير ساخت سخت اشاره نمود . زير ساخت نرم ارتباطات از راه دور، شبکه هاي کامپيوتر وسيستم هاي کاربردي مي باشد .
در جهت بهينه سازي واحدها و موسسات در راستاي تحقق شهرداري الکترونيکي مي بايست ساختار آن مطابق با شکل 1 باشد .در شکل فوق الذکر نحوه قرارگرفتن بخشها و سيستمها به همراه تعامل آنها با ICT آورده شده است
ايجاد وب سرويسها از ويژگيهاي شهرداري الکترونيک ، ارائه سرويسها و خدمات به شهروندان است ، سرويسهاي ارائه شده مي بايست بصورت آنلاين 7 روز هفته و 24 ساعت در اختيار شهروندان قرار گيرد و اعضاي شوراي شهر بصورت آنلاين به پايگاه داده دسترسي داشته باشند و مي بايست اطلاعات شهرداري موجود در پايگاه داده بصورت آنلاين باشد .از ديگر ويژگيهاي اين وب سرويسها مي بايست قابليت دايناميک بودن داشته باشد تا شروهندان بتوانند در صورت نياز مستندات مورد نياز خود را از آن بار گذاري نمايند و در نهايت بايد بخشي را ببصورت آنلاين ايجاد نمود که در اسرع وقت پاسگوي سولات شهروندان باشند .[4]
ارتباط با شهروند ، کسب و کار ، کارمند و دولت
شهرداري الکترونيکي به عنوان مرکز تبادلات در دولت الکترونيکي نقش بسيار مهمي را ايفا مي نمايد . شهرداري الکترونيکي از طريق شبکه هاي داخلي با دولت مرکزي ارتباط دارد و از طريق اينترنت با کارمندان دولت و شهروندان ارتباط دارد و در نهايت از طريق اکسترانت با ساير شهرداري ها و مراکز کسب و کار ارتباط دارد . در اين ارتباطات شهروندان مي توانند کليه کارهاي خود را بدون حضور در سازمانهاي شهرداري انجام دهند مانند ارائه نظرات و پيشنهادات ، پرداخت عوارض ، مشاهده اطلاعات املاک ، حقوق شهروندي و غيره .در همين راستا ساير شهرداري ها ، دولت مرکزي، مراکز کسب و کار و کارکنان با توجه به قوانين تعريف شده مي توانند تبادل اطلاعات با شهرداري الکترونيکي داشته باشند که در شکل2 به برخي اين تبادات و نحوه آن ، اشاره نموده ايم .
سير تکامل تدريجي شهرداري الکترونيکي
براي رسيدن به شهرداري الکترونيکي نياز است که با توجه به شاخت نيازمنديهاي کسب و کار مسير دقيقي را طي نمود اين مسير نياز به تکامل تدريجي دارد که مي توان آن را به 3 فاز مجزا تقسيم نمود.در ذيل اين 3 فاز به تفکيک آورده شده است
فاز اول : پيشگاه وب[font=Arial, sans-serif][iv][/font]
جهت سير به سوي شهرداري الکترونيکي نياز منداست در فاز اول پيشگاه وب را بوجود آوريم ، هدف از ايجاد پيشگاه وب: انتقال فايلها، دسترسي به اطلاعات، ارسال پرسشنامه و آگهي مي باشد .
فاز دوم : فرآيندهاي آنلاين
در فاز دوم با توجه به استخراج فرآيندهاي موجود در شهرداري و اصلاح آنها (در صورت نياز) ، آنها را بصورت آنلاين در اختيار شهروندان قرار دهيم اين فرآيندها مي بايست داراي قابليتهاي : بايگاني در زمان حقيقي، انتقالات همزمان، گفتمان، گردش کاري، سيستم تصميم ساز باشند .
فاز سوم : ارتباطات الکترونيکي
فاز سوم يکي از اصلي ترين فازهاي اين مجموعه مي باشد . در اين فاز مي بايست پورتال، تدارکات الکترونيکي، تبادلات الکترونيکي، سيستم مديريت منابع انساني/سرويسهاي مالي، سيستم هاي تصميم ساز چندگانه راه اندازي شود .
مسير ارزيابي شهرداري الکترونيکي
پس از مشخص نمودن مسير تکامل تدريجي براي حرکت به سمت رسيدن به شهرداري الکترونيکي ، نياز است که در طي اين مسير ارزيابي هاي از عملکرد خود بدست آوريم اين کار باعث مي شود تا اشتباهات را اصلاح نموده و ادامه کار با صحت کامل و لازم انجام شود .براي ارزيابي مسير تکامل شهرداري الکترونيکي 2 سناريو پيشنهاد مي گردد:
سناريو اول : ايجاد درگاه [font=Calibri, sans-serif][v]شهرداري الکترونيکي با هدف ارائه سرويسها و خدمات از سيستم هاي موجود در شهرداري به مشتريان (دولت ف شهروندان ، سيار شهرداري ها و غيره).[/font]
سناريو دوم : ايجاد سيستم هاي کاربردي جديد بصورت يکپارچه [font=Calibri, sans-serif][vi]با هدف ارائه سرويسها و خدمات ، انتخاب هر يک از اين سناريو ها منوط به شناخت کامل و کافي از وضعيت جاري سازمان دارد، لذا پيشنهاد مي گردد براي آنکه بتوان هر چه بهتر به هدف مورد نظر رسيد ، قبل از هر اقدامي فرايندهاي سازماني را شناخته و سپس در صورت نياز آن را بهينه نمائيد و سر انجام اقدام به انتخاب سناريو مورد نظر نمائيد .[/font]
طبقه بندي پروژه هاي شهرداري الکترونيکي
براي نيل به سمت شهرداري الکترونيکي مي بايست پروژه هاي آن سازمان را به 1- پايه 2- کاربردي 3- سرويسها 4- دولت مرکزي 5- آموزشي و 6- منابع بسيار تقسيم نمود . هريک از تقسيمات فوق الذکر شامل زير مجموعه هاي است که در ذيل به آن اشاره مي نمائيم :
پروژه هاي پايه
پروژه هاي پايه عبارتند از : ايجاد استانداردهاي واحد براي تمامي تشريفات شهرداري، ايجاد مدل هاي داده و ادبيات واحد براي تمامي تعاملات شهرداري، ايجاد کاتالوگهاي واحد براي رويه ها و فرمهاي الکترونيکي، ديجتال و استاندارد نمودن دادهايي که بر اساس کاغذ ،فرمها و غيره گردآوري و ثبت مي شود
پروژه هاي کاربردي داخلي
پروژه هاي کاربردي داخلي عبارتند از : توسعه زير ساخت سخت (شبکه ، سخت افزار و نرم افزار )، توسعه گردش کاري داخلي و پشتيباني از پايگاه داده مديريت اسناد بر اساس استاندارد هاي فوق الذکر، توسعه و اتقاء مديران و برنامه هاي مالي، توسعه درگاه الکترونيکي براي تعاملات با ساير شرکاء
پروژه هاي سرويس ها
ايجاد پيشگاه وب براي شهرداري براي انتشار همه تعاملات اطلاعات و اينترنت براي ايجاد کانالهاي ارتباطي، تسهيل نمودن دسترسي به فضاي داده شهرداري (GIS) براي شرکاء مختلف، توسعه از طريق پيشگاه الکترونيکي (پورتال) و ايجاد سرويسهاي آنلاين براي شرکاء تجاري و تعريف سطوح دسترسي براي هريک از آنها، ارتقاء برنامه کاربردي داخلي بوسيله توسعه واسط هائي براي ساير درخواست شرکاء براي فرآيندهاي انتقال (بانکها ، دولت مرکزي و غيره)، ايجاد مکانيسم نظر سنجي الکترونيکي براي تمامي انتخابات داخلي و حتي در سطوح ملي
پروژه هاي دولت مرکزي و شهرداري
پروژه هاي دولت مرکزي و شهرداري عبارتند از : توسعه اطلاعات و سيستم هاي تصميم ساز براي گروهها شهرداري جهت بهره مندي از موقعيتهاي کسب و کار، توسعه برنامه هاي کاربردي به عنوان واسط با برنامه هاي کاربري دولت مرکزي براي بهبود شهرداري (املاک و اراضي ،طرح مترو ، ثبت بودجه مالي و غيره)
پروژه هاي آموزشي و ساختماني حجيم
پروژه هاي آموزشي و ساختماني حجيم عبارتند از : بکارگرفتن نيازهاي مهارت هاي تکنيکال براي عملکرد و مديريت شهرداري الکترونيکي . نگهداري عملگرها مي بايست برون سپاري شود، توسعه متداول برنامه آموزش، استفاده از شهرداري به عنوان محل دسترسي آسان به آموزش
پروژه هاي منابع سيار
پروژه هاي منابع سيار عبارتند از : اتکا به منابع مالي گذشته سازمانهاي جهاني، توسعه مشارکت عمومي / خصوصي براي پشتيباني از تحقق شهرداري الکترونيکي، قراردادن اجماعات داخلي دربرد فرآنيد منابع سيار، توسعه انجمن ها مطابق با شهرداري الکترونيکي بر اساس چهارچوب که مي تواند موجب سرمايه گذاري بيشتر شود .
فرآيند پياده سازي کارکردهاي[font=Cambria, serif][vii]شهرداري الکترونيکي [/font]
در طي مراحل و فرآيندهاي پياده سازي کارکردهاي شهرداري الکترونيکي، در ابتدا مي بايست استاندارد سازي صورت گيرد استانداردهاي مورد استفاده که در سراسر فعاليتهاي تشريح شده در رويه ها ، طرحها ، راهنماها و ساير مستندات به آنها ارجاع شده و الزامات آنها در مستندات مذکور رعايت مي شوند عبارتند از:استاندارد ISO 9001:2000 ، راهنماي TickIT v5 ، استاندارد IEEE Std 730-1998، رويه هاي نظام تضمين کيفيت و غيره اين استانداردها کار را براي نظارت هر چه دقيق تر و بهتر آماده مي سازد . سپس تعريف فرآيندها و رويه ها موجود در سازمان مي باشد .سپس طراحي و پياده سازي سيستم هاي اتوماسيون و راه اندازي سيستم پيکربندي جهت ايجاد تعاملات سيستماتيک و در نهايت راه اندازي جامع آنها از جمله فرآيندهاي پياده سازي کارکردهاي شهرداري الکترونيکي مي باشد.
موانع پياده سازي شهرداري الکترونيکي
در راه پياده سازي شهرداري الکترونيکي ممکن است موارد ذيل جزء موانع پيشرفت کار گردد :1-موانع استاندارد نمودن چهارچوب هاي قانوني2- پياده سازي هاي نادرست فرآيندها و رويه ها 3- فقدان شفافيت 4-کمبود مهارتهاي منابع انساني 5- منابع تکنولوژي ناقص 6- فقدان ارتباطات با دولت [6]
نتيجه
براي ايجاد شهرداري الکترونيکي ، نياز است که در ابتدا فرآيندهاي درونسازماني و برون سازماني به خوبي شناخته شود و سپس در صورت نياز اصلاح گردد و بصورت همزمان بر روي زيرساختهاي فناوري و اطلاعات کار نمائيد . ايجاد شهرداري الکترونيکي مستلزم تعاملات کامل دولت و مساعدت و ياري آن مي باشد و بدون مشارکت آنها و شهروندان نمي توان به نتيجه مطبوع رسيد.
شهر الكترونيك
تعریف شهر الکترونیک
شهر الکترونیک ،شهری است که اجرای اکثر فعالیت های آن از طریق امکانات مبتنی بر اینترنت و سیستمهای الکترونیک امکان پذیر باشد . در چنین شهری ضرورتی ندارد مردم برای انجام کارهای روزمره خود مانند پرداخت قبوض آب،برق ، تلفن ،پرداخت جرائم ،خرید املاک یا کالا وقت زیادی را صرف کنند ،بلکه تمامی این کارها را میتوانند از طریق کامپیوتر شخصی خود ،هنگامی که به شبکه جهانی اینترنت متصل است انجام دهند.همینطور مشارکت در فعالیت های شهری از جمله ارتباط با مسئولین ادارات ،بنگاههای اقتصادی و اجتماعی ،شهردار و سایر مسئولین شهری تا حد زیادی تسهیل میگردد و خدمات به شهروندان به گونه ای ساده تر و مطلوب تر ارائه میشوند.از طرفی دیگر بر کارایی مدیریتی و عملیاتی شهر نیز افزوده میشود ،تا آنجا که ساکنین شهر میتوانند در اسرع وقت در جریان اتفاقات و رویدادهای شهر قرار بگیرند و برای رفع آنها اظهار نظر کنند .در این شهر ارتباطات و تعاملات فیمابین سازمان ها افزایش یافته و دسترسی به خدمات مورد نیاز را برای مردم ،تجار و دیگر افراد مرتبط با شهر فراهم میسازد . بنابراین در یک شهر الکترونیک محدودیت های یک شهر عادی و سنتی وجود ندارد و از آنجا که اکثر فعالیت ها به صورت الکترونیکی و از طریق شبکه جهان گستر اینترنت انجام میگردد ،دیگر به حضور فیزیکی افراد در محل مورد نظر زیاد نیست .بلکه امکان دسترسی به کلیه اماکن ،مؤسسات و اداره ها از طریق اینترنت امکان پذیر است.
فعالیت های شهر الکترونیک
1) فعالیت های بانکی: مثل پرداخت قبوض،برداشت پول از حساب،انتقال پول و غیره.
2) فعالیت های اداری: مثل ثبت اسناد و املاک،درخواست پاسپورت و امثال آن.
3) فعالیت های تجاری: مثل خرید وفروش کالا،موسیقی ،فیلم و مواد غذایی.
4) فعالیت های تفریحی: مثل بازیهای رایانه ای،بازدید از موزه هاوپارکها.
5) کسب اطلاعات: اخبار،روزنامه ها،نشریات،وضعیت آب وهوا ترافیک شهری،ساعات پروازهواپیماها.
6) فعالیت های علمی: تحقیق در مورد پروژه ها،یافتن مقاله ها،دسترسی به منابع معتبر،کتابخانه ها وکتابها و تالیفات جدید.
7) فعالیت های آموزشی: مدرسه ،دانشگاه و سایر آموزشگاهها.
8) فعالیت های سیاسی: شرکت در انتخابات،اعلام نظر به مجلس و بخشهای سیاسی باز.
9) فعالیت های مسافرتی: رزرو بلیط سفر،رزروهتل و کرایه اتومبیل.
10) کاریابی و درخواست کار: آگاهی یافتن از فرصت های کاری،پر کردن فرم درخواست کار،ارسال و گرفتن نتیجه.
11) فعالیت های درمانی: مراجعه به پزشک،دریافت دستور العمل های ایمنی و اطلاع از تازه های پزشکی.
12) فعالیت های تصمیم گیری: بهترین و خلوت ترین مسیر در شهر برای رسیدن به مقصد،بهترین رستوران برای صرف غذا،بهترین اماکن تفریحی و سایر بهترین ها.
مزایای شهر الکترونیک
1)فراهم آوردن خدمات با کیفیت و سرعت بالا برای شهروندان: به وجود آوردن یک زیر ساختار مناسب جهت اتصال به اینترنت و شبکه گسترده ارتباطات ،یکی از مزایایی است که توسط شهرهای الکترونیک بدست میاید .این زیر ساختارها شامل اجزای نرم افزاری و سخت افزاری لازم جهت برقراری ارتباطات وانتقال اطلاعات به صورت الکترونیکی میباشد.
2)فراهم آوردن کانال های آموزشی مختلف و محیط آموزشی مادام العمر: ابزارهای که فناوری اطلاعات دراختیار شهر الکترنیک قرار میدهد امکان آموزش فراگیر را فراهم میسازد .با استفاده ازاین ابزارها میتوان روش های مختلف آموزش را از هر کجا ودر هر زمان برای مخاطبان پیاده سازی نمود بطوریکه برای تحصیل و برگزاری کلاسهای آموزشی دیگر به حضور فیزیکی افراد در کلاس نیازی نیست بلکه کلاسها میتوانند به صورت مجازی و بر روی شبکه اینترنت برگزار شوند . به این ترتیب روستاییان نیز که به دلیل عدم وجود امکانات فیزیکی از بسیاری از خدمات ارائه شده محروم بودند با استفاده از این پدیده امکان استفاده از خدمات شهرهای الکترونیک منجمله آموزش را خواهند داشت.
3)بهبود کیفیت زندگی مردم: در شهر الکترونیک توزیع خدمات شهری بین شهروندان به صورت مساوی و عادلانه صورت میگیرد.تمامی شهروندان به آموزشهای عمومی دسترسی خواهند داشت .فرصت های تجاری و سرمایه گذاری جدید در شهر باعث بهبود اوضاع اقتصادی شهر میگردد و در نهایت تمامی این عوامل باعث بهبود کیفیت زندگی شهروندان میشود.
4)ارائه خدمات یک مرحله ای به شهروندان: با ایجاد ساختار مناسب ارتباطات شهری توسط فناوری اطلاعات و همچنین الکترونیکی کردن آنها دیگر نیازی به مراجعه پی درپی مردم به ادارات و سازمانهای مختلف ،جهت انجام کارها وجود نخواهد داشت بلکه تمام فرآیند لازم برای انجام یک کار در شهر به یک فعالیت تقلیل خواهد یافت.
5)تقویت رقابت تجاری شهر و ایجاد فرصت های تجاری بیشتر توسط تجارت الکترونیک: الکترونیکی کردن دریافتها و پرداختها ،همچنین آگاهی سریع تجار از فرصت های تجاری موجود در شهر ،محیط تجاری قابل توجهی را در عرصه تجارت بوجود آورده و تقویت خواهد کرد .در اینصورت تجار و مردم شهر میتوانند نسبت به فرصت های تجاری موجود در شهرآگاهی پیدا کنند و در صورت تمایل برای استفاده از آنها به صورت الکترونیکی اقدام کنند .
6)ارتباط بهتر سازمانها و ارگان های مختلف شهری: ارتباط سازمانها به صورت الکترونیکی با یکدیگر و تسهیل امر مکاتبات از طریق اینترنت ،توسط زیر ساختارهای ایجاد شده توسط شهر الکترونیک ارتباط یکپارچه ای را بین سازمان های مرتبط با یکدیگر به وجود خواهد آورد .به طوریکه سازمانها میتوانند در سریع ترین زمان ممکن به آخرین اطلاعات راجع به سازمانهای دیگر و تحولات آنها دسترسی داشته باشند.
7)دسترسی 24 ساعته به خدمات شهری: در شهر الکترونیک ارتباطات به صورت الکترونیکی و به سریع ترین روش ممکن امکان پذیر است .در چنین حالتی برقراری ارتباط مداوم شهروندان با شهرداری ،سازمانها و بالعکس،مسئولان شهر را در جریان مشکلات و نواقص موجود در سطح شهر قرار خواهد داد .متعاقبا رفع عیوب به سریعترین روش ممکن صورت میگیرد.
8)افزایش مشارکت مردم در اداره ی شهر: در شهر الکترونیک ،امکانات متنوعی در جهت اطلاع از نظرات و پیشنهادات شهروندان در مورد امور شهر وجود دارد. ایجاد حس مارکت ،در نتیجه حق اظهار نظر در مورد شهر و همچنین ارتباط مستقیم با شهردار باعث میشود که شهروندان خود را در قبال شهر و جامعه ای که در آن زندگی میکنند مسئول دانند.
9)کاهش ترافیک شهر با توجه به کاربرد اینترنت در فعالیت های شهری: استفاده از اینترنت درانجام فعالیت های شهری شهروندان باعث میشود که آنها قادر باشند از منزل فعالیت های خود را مدیریت کنند و به مراجعه فیزیکی به سازمانها نیازی نداشته باشند این امر باعث کاهش ترافیک شهری میگردد.
10) کاهش آلودگی هوا با کاهش ترافیک شهری: در حال حاضر عده ترین مشکلی که سلامت شهروندان شهرها و اماکن مسکونی و تجاری را تهدید مینماید آلودگی بیش از حد هوا به دلیل استفاده بیرویه از اتوموبیل ها و وسایل حمل و نقل میباشد کاهش ترافیک به وجود آمده در نتیجه افزایش استفاده از اینترنت در انجام فعالیت های شهری باعث کاهش آلودگی هوا خواهد شد .
11) همسو کردن سرمایه گذاری ها با نیازهای شهروندان و شهر: در هر سازمانی مشتری مهمترین مخاطب است و باید به نیازهای او توجه وافر معطوف گردد.درصورتیکه به شهر به عنوان یک سازمان بزرگ بنگریم ،شهروندان که برای این سازمان بزرگ حکم مشتری را دارند باید مورد توجه قرار گیرند .با توجه به این هدف در شهر الکترونیک امکاناتی فراهم میگردد که بر آن اساس آگاهی یافتن از نیازهای شهروندان تسهیل میگردد.
12) تسریع در برطرف شدن و مشکلات ایجاد شده و ارتباط مستقیم مسئولین شهری با شهروندان: ارتباط مستقیم شهروندان با شهردار و مسئولین شهر باعث میشود که مشکلات شهری هر چه سریعتر به گوش مسئولین برسد و آنها اقدام کنند.
13) صرفه جویی در وقت و انرژی: با افزایش استفاده از اینترنت در انجام الکترونیکی کارها،مصرف دو عامل وقت و انرژی تا حد زیادی تقلیل خواهد یافت .به این صورت که شهروندان میتوانند تنها از طریق یک پنجره روی صفحه نمایشگر رایانه خود اغلب کارهای روزانه خود را انجام بدهند و بجز فشار دادن چند کلید یا موشواره رایانه خود لازم نیست کار دیگری انجام دهند .از سوی دیگر با ایجاد فراقت در زندگی امکان حضور در دامان طبیعت انجام مسافرتهای پژوهشی و تفریحی و... به وجود خواهد آمد.
14) جلوگیری از سرمایه گذاری بیشتر روی روشهای قدیمی اداره شهر: سرمایه گذاریهای آتی شهر بر مبنای زیرساختارهای نوین صورت بگیرد و از سرمایه گذاری بیشتر برروی روشهای قدیمی خودداری شود. در این صورت صرفه جویی قابل ملاحضه ای در تخصیص منابع مالی صورت میگیرد.
15) ایجاد زیر ساختار لازم برای توسعه های آتی شهر: پس از اینکه سیستم کارت اعتباری در شهر راه اندازی گردید دیگر ضرورتی ندارد برای پروزه های بعدی سرمایه گذاری دوباره ای انجام داد بلکه توسعه آینده شهر الکترونیک را میتوان بر مبنای زیر ساختارهای قبلی انجام داد.
16) کاهش فساد اداری: انجام امور اداری به صورت الکترونیک از اختلالات و اغتشاشاتی که در ادارات وجود دارد تا حد زیادی خواهد کاست .سیستم های کنترلی پیشرفته ای که با بهره گیری از فناوری اطلاعات قابل اعمال میباشند که از بروز بسیاری از سوء استفاده ها جلوگیری خواهند کرد.
17) افزایش نظم در فعالیت های شهر با استفاده از سیستم اطلاعاتی جامع: تعریف دقیق فعالیت های شهری براساس فناوری های نوین موجب افزایش نظم در فرایند های اجرای میگردد .بهاین ترتیب که با ایجاد یک سیستم اطلاعاتی مشخص با چهارچوب و وظایف معین مشکلات و چالش های موجود در کار تا حد زیادی برطرف میگردد.
18) افزایش سطح آگاهی عموم: افزایش آگاهی مردم از اوضاع شهر و همچنین ارتباط تنگاتنگ آنان با مسئولان شهر الکترونیک باعث بهبود سطح آگاهی مردم از اوضاع واحوال زندگی خود میگردد.
19) درآمد ثابت شهری با بوجود آمدن یک سیستم با ثبات و جامع در گردش پول: ایجاد سیستم های پرداخت مالیات ،جرائم و قبوض به صورت برخط باعث میشود که تاخیرات ایجاد شده در پرداخت ها (که عمدتا به دلیل عدم فرصت زمانی کافی برای مردم صورت میگیرد)کاهش یابد و در نتیجه زمینه ایجاد یک در آمد باثبات برای شهر فراهم شود.
20) نشر فرهنگ و عقاید: اشاعه و گسترش اطلاعات موجود پیرامون رسومات و شیوه زندگی مردم شهرها و غیره بر روی شبکه اینترنت باعث نر فرهنگ و عقاید مردم هر خواهد گشت و مردم دیگر نقاط جهان با فرهنگ، عقاید و رسومات شهر آشنا خواهند شد.
21) مدیریت و نظارت واحد شهری: با استقرار سیستم های یکپارچه در شهر از فعالیت های موازی،بی نظمی و اختلالات جلوگیری میشود و تمام فعالیت ها تحت نظارت یک مدیریت واحد صورت میگیرد .اکثر مشکلاتی که مادر حال حاضر در زمینه انجام امور اداری خود با آن مواجه هستیم نتیجه یکپارچه نبودن و یا به عبارت دیگر پراکنده بودن پروسه های اداری میباشد.