28-08-2020, 10:03 AM
http://kishindustry.com/
ال.پي.جى يكى از محصولات جانبى صنعت نفت و شامل پروپان، پروپيلن، بوتان و بوتيلن در نسبت هاى مختلف است. قسمت عمده ال.پي.جى از پروپان و بوتان با نسبتى تقريبا مساوى تركيب شده است. در كشورهايى كه نفت برداشت شده با مقدار قابل توجهى گاز همراه است، توليد ال.پي.جى از اين گازها كاملاً به صرفه است.
از ال.پي.جى بيشتر به عنوان سوخت جانشين براى وسايل نقليه و گاه به عنوان سوخت در بخش خانگى و تجارى استفاده مى شود. وسايل نقليه با سوخت ال.پي.جى نسبت به وسايل بنزين سوز و گازوييل سوز آلودگى كمترى دارند. گاز هاى گلخانه اى و اكسيدهاى نيتروژن حاصل از احتراق ال.پي.جى در وسايل نقليه، بسيار كمتر از بنزين و گازوييل است. همچنين در مرحله توليد، انتقال و سوخت گيرى به دليل ماهيت گازى ال.پي.جي، بر خلاف بنزين و افزودنى هاى آن نظير MTBE آلودگى را براى آب هاى زيرزمينى در پى ندارد. به طور كلى ظرفيت آلودگى آب و خاك و هوا به دليل مصرف ال.پي.جى به عنوان جانشين بنزين و گازوييل تا حد قابل قبولى كاهش مييابد. از اين رو، ال.پي.جى به عنوان يك سوخت گازى كه حالتى شبيه به سوخت هاى معمولى دارد، ميتواند جانشين مناسبى براى نفت خام، همچنين بنزين و گازوييل گران قيمت وارداتى در كشورهاى توسعه يافته اروپايى و آمريكايى باشد.
مزيت هاى مصرف ال.پي.جى در خودروهاى گازسوز
1- به دليل حالت گازى ال.پي.جى ، موتور خودروى ال پى جى سوز در هواى سرد نيز به راحتى روشن مى شود.
2- سيستم هاى سوخت ال.پي.جى پوشيده و ضايعات تبخيرى آنها قابل چشم پوشى است.
3- حمل و نقل آن آسان و سوخت گيرى آن براى مصرف كنندگان بر خلاف LNG و CNG راحت است.
4- وسايل نقليه ال.پي.جى سوز براى استاندارد شدن گازهاى خروجى به استفاده از كاتاليزر نياز ندارند.
5- ذرات سمى حاصل از احتراق آن نسبت به بنزين و گازوييل ناچيز است.
6- در مقايسه با ساير سوخت ها، هرگونه افزايش تقاضا براى ال.پي.جى از منابع گاز طبيعى و نيز منابع پالايش نفت خام قابل تامين است.
7- نشر PAHو آلدهيد حاصل از احتراق ال.پي.جى نسبت به وسايل نقليه با سوخت هاى فسيلى ناچيز است.
عيب هاى مصرف ال.پي.جى
1- مقدار انرژى ال.پي.جى پايين است و از اين رو تانك هاى ال.پي.جى در قياس با تانك هاى بنزينى و گازوييلى فضاى بيشترى اشغال ميكنند.
2- تانك هاى ال.پي.جى فشرده و داراى وزن بيشترى نسبت به نوع بنزينى و ديزلى هستند.
3- ال.پي.جى داراى ضريب انبساط است، بنابراين، تانك هاى ال.پي.جى ميتوانند تا 80 درصد ظرفيت پر شوند.
4- ال.پي.جى سنگينتر از هواست، از اين رو براى شعله ور شدن نيازمند جابه جايى مناسب است.
5- ال.پي.جى در شكل مايع، در موارد كاربرد نامناسب سبب سوختگى از سرماى پوست ميشود.
بازار و فرصت هاى آتي
در سال 1991 مصرف جهانى ال.پي.جى از مرز 9 ميليون تن در سال گذشت. طبق آمار، خودروهايى كه با ال.پي.جى كار0 ميكنند، 3/3 ميليون خودرو هستند. تنها در اروپا، به ويژه در ايتاليا و هلند بيش از 4/1 ميليون خودرو در جادهها تردد مى كنند. علاوه براين، كشورهايى نظير ژاپن، ايالات متحده، كانادا، كره جنوبى و تايلند نيز برنامه هايى براى استفاده از اين سوخت در خودروهاى سبك خود دارند.
بازار مصرف ال.پي.جى در اروپا
طبق آمارهاى گزارش شده در هلند، ال.پي.جى به تدريج از حالت يك سوخت جانشين به يك سوخت معمول تبديل ميشود. تمامى ايستگاه هاى تحويل سوخت در طول جادهها و خيابانها، ال.پي.جى عرضه ميكنند. در حال حاضر در اين كشور بيش از 15 درصد خودروهاى مسافربرى ال.پي.جى سوز هستند. تعداد زيادى از كمپانى هاى حمل و نقل عمومى در حال خريد اتوبوس هاى ال.پي.جى سوز و يا تغيير سوخت اتوبوس هاى خود به اين سوخت هستند. ناوگان هاى شهرهاى بزرگ نظير آمستردام، گرونينگن، آيندوهون و هرتوگن بوخ از اين نوع اتوبوس ها بهره ميگيرند.
در انگلستان، در سال هاى گذشته مصرف ال.پي.جى با نوعى كاهش روبه رو بوده است. تعداد ايستگاه هاى تحويل سوخت ال.پي.جى از حدود 500 ايستگاه در سال 1980 به حدود 200 ايستگاه در حال حاضر كاهش يافته كه ناشى از كاهش تقاضاى ايجاد شده و افزايش ماليات بر ال.پي.جى است. در حال حاضر تعداد محدودى از وسايل نقليه ال.پي.جى سوز كه در انگلستان باقى مانده است، در خارج از جادههاى مركزى شهرها در حال تردد هستند. با وجود اين، اخيراً افزايش تمايل به استفاده از ال.پي.جى به عنوان سوخت در اين كشور مشاهده شده است. در حال حاضر يك شركت عملياتى اتوبوس خصوصى (گايد فراى دي) نوعى روش تبديل اتوبوس ديزلى به ال.پي.جى سوز را آغاز كرده كه از برخى از محصولات آن استفاده شده است. پيش بينى مى شود در صورت موفقيت آميز بودن اين طرح استفاده از خودروهاى ال.پي.جى سوز گسترش يابد.
در اسپانيا نيز ال.پي.جى براى اولين بار در سال 1986 به عنوان سوخت وسايل نقليه از طريق دو جايگاه سوخت رسانى عرضه شد. در حال حاضر تقريبا در 50 نقطه سوخت ال.پي.جى به 12000 خودرو كه همگى تاكسى هستند، عرضه ميشود. ناوگان حمل و نقل شهر والادوليد، اخيراً تصميم به استفاده از 24 اتوبوس با سوخت ال.پي.جى گرفته كه در صورت بهره گيرى از اين خودروها، اولين ناوگان حمل و نقل شهرى اسپانيايى به اين فناورى مجهز است.
ديگر بازارها
در استراليا، 4 درصد وسايل نقليه مسافرى (330000 خودرو) با سوخت ال پى جى كار ميكنند. اين رقم در مكزيك حدود 400 هزار خودرو است. در ايالات متحده و كانادا نيز به ترتيب 350 هزار و 170 هزار خودرو ال.پي.جى مصرف ميكنند. يكى از بزرگ ترين بازارهاى آينده براى مصرف ال پى جى آسياست. رشد جمعيت، شتاب توسعه و افزايش نياز به انرژى در كشورهاى آسيايى به ويژه هند و چين، به رشد بازار مصرف ال.پي.جى در اين قاره منجر شده است. در كره جنوبى و ژاپن اين سوخت براى مصرف تاكسى ها در نظر گرفته شده كه در چند سال اخير 90 درصد رشد داشته است. اين رشد به ويژه در كره جنوبي، به افزايش مصرف ال.پي.جى تا حد يك ميليون تن در سال منجر شده است. نياز شرق آسيا و هند به انرژى و حامل هاى آن نظير ال.پي.جى و وجود منابع غنى نفت و گاز، مجتمع هاى پتروشيمى و پالايشگاهى در حال توسعه در غرب آسيا، به ويژه خاور ميانه، شبكه توليد و مصرف بزرگى را در اين قاره ايجاد خواهد كرد.
مسائلى مانند نداشتن وابستگى به يك نوع حامل انرژى براى تامين امنيت ملى كشورها، استفاده از ال.پي.جى به جاى گاز طبيعى كه هم با محيط زيست سازگار است و هم پيچيدگى و مشكلات نقل و انتقال گاز طبيعى را ندارد، همچنين قيمت پايين آن نسبت به NGL و نيز هزينه نسبتاً پايين تغييرات خودرو براى استفاده از ال.پي.جى سبب شده، با وجود برخى مشكلات مانند نبود شبكه مطمئن پشتيبانى و برخى مسائل ايمني، نياز جهان به ال پى جى از 1/4 ميليون بشكه در روز در سال 1990 به 9/5 ميليون بشکه در روز درسال 2000 برسد. گزارش ها نشان دهنده افزايش بازار مصرف و رشد مصرف جهانى ال.پي.جى تا سقف 9/7 ميليون بشكه در روز در سال 2010 است. رشد بازار مصرف ال.پي. جي. در نقاط مختلف جهان كه سال هاى 1998 تا 2005 به شرح زير است:
آمريكاى شمالي: 450 هزار بشكه در روز
آمريكاى لاتين: 210 هزار بشكه در روز
اروپا: 210 هزار بشكه در روز
آسيا: 500 هزار بشكه در روز
خاور ميانه: 120 هزار بشكه در روز
آفريقا: 150 هزار بشكه در روز
طبق آمار موجود، واردات ال.پي.جى در آمريكا از 2/2 ميليون تن در سال 2000 به 6/3 ميليون تن در سال 2004 رسيده و تا سال 2010 به 6/4 ميليون تن خواهد رسيد.
چشم انداز مصرف ال پى جى
كاهش و يا گسترش بازار مصرف ال.پي.جى به عواملى مانند هزينه و فناورى هاى تغييرات موتور خودرو، هزينه سوخت، ميزان توليد و تامين سوخت ال.پي.جي، ماليات ساليانه و سياست هاى دولت ها بستگى دارد.
در هلند ماليات جاده براى وسايل نقليه با سوخت ال.پي.جى از وسايل نقليه بنزينسوز بيشتر است، اما ماليات بنزين از ماليات ال.پي.جى بالاتر است. نصب تجهيزات ال پى جى ميبايست بر اساس گواهينامه و استانداردهاى ثبت شده صورت پذيرد. اين مسئله به نصب تجهيزات گران قيمتتر و در نتيجه افزايش هزينه منجر شده است. با وجود اين، دولت هلند تصميم بر كاهش ماليات ال.پي.جى و در نتيجه افزايش مصرف اين سوخت در اين كشور دارد.
علاوه بر اين، ماليات جاده اى شركت هاى حمل و نقل عمومى بخشيده شده و سرمايه گذارى هاى مناسبى براى توسعه جايگاه هاى سوخترسانى صورت پذيرفته است. انگلستان برنامه خاصى براى حركت به سوى سوخت ال.پي.جى تدوين نشده است، بلكه تنها به تشويق دارندگان خودرو به استفاده از اين سوخت، اكتفا شده است. از اين رو، سياست خاصى براى توليد وسايل نقليه ال.پي.جى سوز در اين كشور دنبال نشده و تمام وسايل نقليه استفاده كننده از ال.پي.جى بايد مرحله تبديل را طى كنند. در اسپانيا، از ال.پي.جى در خدمات حمل و نقل عمومى ميتوان استفاده كرد كه شامل اتوبوس هاى عمومى و تاكسيها است. در اين كشور ماليات وضع شده در زمينه ال.پي.جى نسبت به بنزين كمتر است.
پشتيبانى بازار ال پى جى
در اروپا تهيه فرمول ال پى جى براى استاندارد كردن آن به منظور كمك به توليد و تبديل بهينه وسايل نقليه ال.پي.جى سوز كارخانجات، از مهم ترين اقدام هاى پشتيبانى بازار ال.پي.جى است. كاهش عوارض جادهاى و ماليات مختلف، همچنين كمك هاى مادى و معنوى دولت ها براى انعقاد قراردادها و انجام پروژههاى مرتبط از ديگر عوامل موثر در بهبود و پيشرفت بازار ال.پي.جى است. از جمله اقدام هايى كه هم اكنون كشورهاى مصرف كننده براى گسترش بازار مصرف ال.پي.جى انجام مى دهند:
- كاهش عوارض جادهاى و ماليات هاى گوناگون
- ايجاد تناسب ميان قيمت هاى ال.پي.جى و گازوييل به گونه اى كه سوخت جانشين ال.پي.جى را قابل رقابت كند.
- نصب تجهيزات تعمير و سرويسدهى به خودروهاى ال.پي.جى سوز در گاراژها، پاركينگ ها و شركت هاى حمل و نقل
-كمك دولت ها به كارگاه هاى تبديل
- سرمايهگذارى در تحقيق و توسعه براى افزايش بازده خودروهاى ال.پي.جى سوز و كاهش هزينه هاى تبديل و توليد
- به كارگيرى سياست هاى ويژه براى جانشين كردن بنزين و گازوييل با ال.پي.جى يكى از عوامل اصلى رشد دهنده بازار مصرف ال.پي.جي، تامين امنيت سوخت است. اگر كشورهاى مصرف كننده، سرمايه گذارى كشورهاى توليد كننده ال.پي.جى و هزينه تمام شده اين سوخت را مناسب ارزيابى كنند، با توجه به مزيت هاى اين سوخت نسبت به سوخت هاى فسيلى و پيچيدگى نداشتن و هزينه سوخت هاى گازي، تلاش خود را براى گسترش بازار مصرف و جانشينى بنزين و گازوييل با ال.پي.جى افزايش خواهند داد.
به طور كلى عرضه ال.پي.جى در جهان از ميزان 9/3 ميليون بشكه در روز به 5/5 ميليون بشكه در روز افزايش داشته است. با مقايسه اين آمار نسبت به مصرف به طور ميانگين، سالانه 200 هزار بشكه در روز كمبود ال.پي.جى مورد نياز جهان مشاهده مى شود.
نتيجه :
در حال حاضر بازار مناسب ال.پي.جي، سرمايه گذارى براى فروش و توليد ال.پي.جى را به ويژه در كشورهاى صاحب منابع طبيعى نفت و گاز، به گزينه اى مناسب تبديل كرده است. وجود پالايشگاه هاى نفت و گاز بهرهمند از فناورى هاى نوين با بازده قابل قبول در كنار منابع نفت و گاز ارزان ميتواند كشورهاى صاحب منابع به ويژه ايران را كه هنوز سياست خاصى براى استفاده از گازهاى همراه خود ندارد، به كسب ارزش افزوده اى بيشتر از فروش فرآورده هاى خام موفق سازد. ايران در حال حاضر به توليد حدود 200 هزار بشكه در روز ال.پي.جى در پالايشگاه هاى نفت و گاز خود اقدام مى كند. با توجه به اين نكته كه كشور ما از منابع عظيم گاز طبيعي، وجود شبكه توزيع مناسب گازطبيعى و نيز برنامه جانشينى سوخت هاى فسيلى با CNG بهره مند است، ميتواند به توليد و صادرات اين ال.پي.جى اقدام كند كه مباحث طرح شده در اين مقاله، نشان دهنده بازار رو به رشد و مناسب براى توليد و صادرات آن است. اين مسئله نيازمند جانشينى صحيح ال.پي.جى در خودروها، مراكز تجارى و خانگى و نيز پتروشيمى ها با گازطبيعى است. اين مسئله آنگاه به نتيجه خواهد رسيد كه برنامه جامع و استراتژى مشخصى براى توليد، صادرات، تزريق و مصرف داخلى گاز طبيعى تدوين شود و هرگونه تصميم گيرى در حوزه گاز، بر پايه اين برنامه جامع استوار باشد. آنچه در صنعت گاز ما در عمل مشاهده نمى شود.
ال.پي.جى يكى از محصولات جانبى صنعت نفت و شامل پروپان، پروپيلن، بوتان و بوتيلن در نسبت هاى مختلف است. قسمت عمده ال.پي.جى از پروپان و بوتان با نسبتى تقريبا مساوى تركيب شده است. در كشورهايى كه نفت برداشت شده با مقدار قابل توجهى گاز همراه است، توليد ال.پي.جى از اين گازها كاملاً به صرفه است.
از ال.پي.جى بيشتر به عنوان سوخت جانشين براى وسايل نقليه و گاه به عنوان سوخت در بخش خانگى و تجارى استفاده مى شود. وسايل نقليه با سوخت ال.پي.جى نسبت به وسايل بنزين سوز و گازوييل سوز آلودگى كمترى دارند. گاز هاى گلخانه اى و اكسيدهاى نيتروژن حاصل از احتراق ال.پي.جى در وسايل نقليه، بسيار كمتر از بنزين و گازوييل است. همچنين در مرحله توليد، انتقال و سوخت گيرى به دليل ماهيت گازى ال.پي.جي، بر خلاف بنزين و افزودنى هاى آن نظير MTBE آلودگى را براى آب هاى زيرزمينى در پى ندارد. به طور كلى ظرفيت آلودگى آب و خاك و هوا به دليل مصرف ال.پي.جى به عنوان جانشين بنزين و گازوييل تا حد قابل قبولى كاهش مييابد. از اين رو، ال.پي.جى به عنوان يك سوخت گازى كه حالتى شبيه به سوخت هاى معمولى دارد، ميتواند جانشين مناسبى براى نفت خام، همچنين بنزين و گازوييل گران قيمت وارداتى در كشورهاى توسعه يافته اروپايى و آمريكايى باشد.
مزيت هاى مصرف ال.پي.جى در خودروهاى گازسوز
1- به دليل حالت گازى ال.پي.جى ، موتور خودروى ال پى جى سوز در هواى سرد نيز به راحتى روشن مى شود.
2- سيستم هاى سوخت ال.پي.جى پوشيده و ضايعات تبخيرى آنها قابل چشم پوشى است.
3- حمل و نقل آن آسان و سوخت گيرى آن براى مصرف كنندگان بر خلاف LNG و CNG راحت است.
4- وسايل نقليه ال.پي.جى سوز براى استاندارد شدن گازهاى خروجى به استفاده از كاتاليزر نياز ندارند.
5- ذرات سمى حاصل از احتراق آن نسبت به بنزين و گازوييل ناچيز است.
6- در مقايسه با ساير سوخت ها، هرگونه افزايش تقاضا براى ال.پي.جى از منابع گاز طبيعى و نيز منابع پالايش نفت خام قابل تامين است.
7- نشر PAHو آلدهيد حاصل از احتراق ال.پي.جى نسبت به وسايل نقليه با سوخت هاى فسيلى ناچيز است.
عيب هاى مصرف ال.پي.جى
1- مقدار انرژى ال.پي.جى پايين است و از اين رو تانك هاى ال.پي.جى در قياس با تانك هاى بنزينى و گازوييلى فضاى بيشترى اشغال ميكنند.
2- تانك هاى ال.پي.جى فشرده و داراى وزن بيشترى نسبت به نوع بنزينى و ديزلى هستند.
3- ال.پي.جى داراى ضريب انبساط است، بنابراين، تانك هاى ال.پي.جى ميتوانند تا 80 درصد ظرفيت پر شوند.
4- ال.پي.جى سنگينتر از هواست، از اين رو براى شعله ور شدن نيازمند جابه جايى مناسب است.
5- ال.پي.جى در شكل مايع، در موارد كاربرد نامناسب سبب سوختگى از سرماى پوست ميشود.
بازار و فرصت هاى آتي
در سال 1991 مصرف جهانى ال.پي.جى از مرز 9 ميليون تن در سال گذشت. طبق آمار، خودروهايى كه با ال.پي.جى كار0 ميكنند، 3/3 ميليون خودرو هستند. تنها در اروپا، به ويژه در ايتاليا و هلند بيش از 4/1 ميليون خودرو در جادهها تردد مى كنند. علاوه براين، كشورهايى نظير ژاپن، ايالات متحده، كانادا، كره جنوبى و تايلند نيز برنامه هايى براى استفاده از اين سوخت در خودروهاى سبك خود دارند.
بازار مصرف ال.پي.جى در اروپا
طبق آمارهاى گزارش شده در هلند، ال.پي.جى به تدريج از حالت يك سوخت جانشين به يك سوخت معمول تبديل ميشود. تمامى ايستگاه هاى تحويل سوخت در طول جادهها و خيابانها، ال.پي.جى عرضه ميكنند. در حال حاضر در اين كشور بيش از 15 درصد خودروهاى مسافربرى ال.پي.جى سوز هستند. تعداد زيادى از كمپانى هاى حمل و نقل عمومى در حال خريد اتوبوس هاى ال.پي.جى سوز و يا تغيير سوخت اتوبوس هاى خود به اين سوخت هستند. ناوگان هاى شهرهاى بزرگ نظير آمستردام، گرونينگن، آيندوهون و هرتوگن بوخ از اين نوع اتوبوس ها بهره ميگيرند.
در انگلستان، در سال هاى گذشته مصرف ال.پي.جى با نوعى كاهش روبه رو بوده است. تعداد ايستگاه هاى تحويل سوخت ال.پي.جى از حدود 500 ايستگاه در سال 1980 به حدود 200 ايستگاه در حال حاضر كاهش يافته كه ناشى از كاهش تقاضاى ايجاد شده و افزايش ماليات بر ال.پي.جى است. در حال حاضر تعداد محدودى از وسايل نقليه ال.پي.جى سوز كه در انگلستان باقى مانده است، در خارج از جادههاى مركزى شهرها در حال تردد هستند. با وجود اين، اخيراً افزايش تمايل به استفاده از ال.پي.جى به عنوان سوخت در اين كشور مشاهده شده است. در حال حاضر يك شركت عملياتى اتوبوس خصوصى (گايد فراى دي) نوعى روش تبديل اتوبوس ديزلى به ال.پي.جى سوز را آغاز كرده كه از برخى از محصولات آن استفاده شده است. پيش بينى مى شود در صورت موفقيت آميز بودن اين طرح استفاده از خودروهاى ال.پي.جى سوز گسترش يابد.
در اسپانيا نيز ال.پي.جى براى اولين بار در سال 1986 به عنوان سوخت وسايل نقليه از طريق دو جايگاه سوخت رسانى عرضه شد. در حال حاضر تقريبا در 50 نقطه سوخت ال.پي.جى به 12000 خودرو كه همگى تاكسى هستند، عرضه ميشود. ناوگان حمل و نقل شهر والادوليد، اخيراً تصميم به استفاده از 24 اتوبوس با سوخت ال.پي.جى گرفته كه در صورت بهره گيرى از اين خودروها، اولين ناوگان حمل و نقل شهرى اسپانيايى به اين فناورى مجهز است.
ديگر بازارها
در استراليا، 4 درصد وسايل نقليه مسافرى (330000 خودرو) با سوخت ال پى جى كار ميكنند. اين رقم در مكزيك حدود 400 هزار خودرو است. در ايالات متحده و كانادا نيز به ترتيب 350 هزار و 170 هزار خودرو ال.پي.جى مصرف ميكنند. يكى از بزرگ ترين بازارهاى آينده براى مصرف ال پى جى آسياست. رشد جمعيت، شتاب توسعه و افزايش نياز به انرژى در كشورهاى آسيايى به ويژه هند و چين، به رشد بازار مصرف ال.پي.جى در اين قاره منجر شده است. در كره جنوبى و ژاپن اين سوخت براى مصرف تاكسى ها در نظر گرفته شده كه در چند سال اخير 90 درصد رشد داشته است. اين رشد به ويژه در كره جنوبي، به افزايش مصرف ال.پي.جى تا حد يك ميليون تن در سال منجر شده است. نياز شرق آسيا و هند به انرژى و حامل هاى آن نظير ال.پي.جى و وجود منابع غنى نفت و گاز، مجتمع هاى پتروشيمى و پالايشگاهى در حال توسعه در غرب آسيا، به ويژه خاور ميانه، شبكه توليد و مصرف بزرگى را در اين قاره ايجاد خواهد كرد.
مسائلى مانند نداشتن وابستگى به يك نوع حامل انرژى براى تامين امنيت ملى كشورها، استفاده از ال.پي.جى به جاى گاز طبيعى كه هم با محيط زيست سازگار است و هم پيچيدگى و مشكلات نقل و انتقال گاز طبيعى را ندارد، همچنين قيمت پايين آن نسبت به NGL و نيز هزينه نسبتاً پايين تغييرات خودرو براى استفاده از ال.پي.جى سبب شده، با وجود برخى مشكلات مانند نبود شبكه مطمئن پشتيبانى و برخى مسائل ايمني، نياز جهان به ال پى جى از 1/4 ميليون بشكه در روز در سال 1990 به 9/5 ميليون بشکه در روز درسال 2000 برسد. گزارش ها نشان دهنده افزايش بازار مصرف و رشد مصرف جهانى ال.پي.جى تا سقف 9/7 ميليون بشكه در روز در سال 2010 است. رشد بازار مصرف ال.پي. جي. در نقاط مختلف جهان كه سال هاى 1998 تا 2005 به شرح زير است:
آمريكاى شمالي: 450 هزار بشكه در روز
آمريكاى لاتين: 210 هزار بشكه در روز
اروپا: 210 هزار بشكه در روز
آسيا: 500 هزار بشكه در روز
خاور ميانه: 120 هزار بشكه در روز
آفريقا: 150 هزار بشكه در روز
طبق آمار موجود، واردات ال.پي.جى در آمريكا از 2/2 ميليون تن در سال 2000 به 6/3 ميليون تن در سال 2004 رسيده و تا سال 2010 به 6/4 ميليون تن خواهد رسيد.
چشم انداز مصرف ال پى جى
كاهش و يا گسترش بازار مصرف ال.پي.جى به عواملى مانند هزينه و فناورى هاى تغييرات موتور خودرو، هزينه سوخت، ميزان توليد و تامين سوخت ال.پي.جي، ماليات ساليانه و سياست هاى دولت ها بستگى دارد.
در هلند ماليات جاده براى وسايل نقليه با سوخت ال.پي.جى از وسايل نقليه بنزينسوز بيشتر است، اما ماليات بنزين از ماليات ال.پي.جى بالاتر است. نصب تجهيزات ال پى جى ميبايست بر اساس گواهينامه و استانداردهاى ثبت شده صورت پذيرد. اين مسئله به نصب تجهيزات گران قيمتتر و در نتيجه افزايش هزينه منجر شده است. با وجود اين، دولت هلند تصميم بر كاهش ماليات ال.پي.جى و در نتيجه افزايش مصرف اين سوخت در اين كشور دارد.
علاوه بر اين، ماليات جاده اى شركت هاى حمل و نقل عمومى بخشيده شده و سرمايه گذارى هاى مناسبى براى توسعه جايگاه هاى سوخترسانى صورت پذيرفته است. انگلستان برنامه خاصى براى حركت به سوى سوخت ال.پي.جى تدوين نشده است، بلكه تنها به تشويق دارندگان خودرو به استفاده از اين سوخت، اكتفا شده است. از اين رو، سياست خاصى براى توليد وسايل نقليه ال.پي.جى سوز در اين كشور دنبال نشده و تمام وسايل نقليه استفاده كننده از ال.پي.جى بايد مرحله تبديل را طى كنند. در اسپانيا، از ال.پي.جى در خدمات حمل و نقل عمومى ميتوان استفاده كرد كه شامل اتوبوس هاى عمومى و تاكسيها است. در اين كشور ماليات وضع شده در زمينه ال.پي.جى نسبت به بنزين كمتر است.
پشتيبانى بازار ال پى جى
در اروپا تهيه فرمول ال پى جى براى استاندارد كردن آن به منظور كمك به توليد و تبديل بهينه وسايل نقليه ال.پي.جى سوز كارخانجات، از مهم ترين اقدام هاى پشتيبانى بازار ال.پي.جى است. كاهش عوارض جادهاى و ماليات مختلف، همچنين كمك هاى مادى و معنوى دولت ها براى انعقاد قراردادها و انجام پروژههاى مرتبط از ديگر عوامل موثر در بهبود و پيشرفت بازار ال.پي.جى است. از جمله اقدام هايى كه هم اكنون كشورهاى مصرف كننده براى گسترش بازار مصرف ال.پي.جى انجام مى دهند:
- كاهش عوارض جادهاى و ماليات هاى گوناگون
- ايجاد تناسب ميان قيمت هاى ال.پي.جى و گازوييل به گونه اى كه سوخت جانشين ال.پي.جى را قابل رقابت كند.
- نصب تجهيزات تعمير و سرويسدهى به خودروهاى ال.پي.جى سوز در گاراژها، پاركينگ ها و شركت هاى حمل و نقل
-كمك دولت ها به كارگاه هاى تبديل
- سرمايهگذارى در تحقيق و توسعه براى افزايش بازده خودروهاى ال.پي.جى سوز و كاهش هزينه هاى تبديل و توليد
- به كارگيرى سياست هاى ويژه براى جانشين كردن بنزين و گازوييل با ال.پي.جى يكى از عوامل اصلى رشد دهنده بازار مصرف ال.پي.جي، تامين امنيت سوخت است. اگر كشورهاى مصرف كننده، سرمايه گذارى كشورهاى توليد كننده ال.پي.جى و هزينه تمام شده اين سوخت را مناسب ارزيابى كنند، با توجه به مزيت هاى اين سوخت نسبت به سوخت هاى فسيلى و پيچيدگى نداشتن و هزينه سوخت هاى گازي، تلاش خود را براى گسترش بازار مصرف و جانشينى بنزين و گازوييل با ال.پي.جى افزايش خواهند داد.
به طور كلى عرضه ال.پي.جى در جهان از ميزان 9/3 ميليون بشكه در روز به 5/5 ميليون بشكه در روز افزايش داشته است. با مقايسه اين آمار نسبت به مصرف به طور ميانگين، سالانه 200 هزار بشكه در روز كمبود ال.پي.جى مورد نياز جهان مشاهده مى شود.
نتيجه :
در حال حاضر بازار مناسب ال.پي.جي، سرمايه گذارى براى فروش و توليد ال.پي.جى را به ويژه در كشورهاى صاحب منابع طبيعى نفت و گاز، به گزينه اى مناسب تبديل كرده است. وجود پالايشگاه هاى نفت و گاز بهرهمند از فناورى هاى نوين با بازده قابل قبول در كنار منابع نفت و گاز ارزان ميتواند كشورهاى صاحب منابع به ويژه ايران را كه هنوز سياست خاصى براى استفاده از گازهاى همراه خود ندارد، به كسب ارزش افزوده اى بيشتر از فروش فرآورده هاى خام موفق سازد. ايران در حال حاضر به توليد حدود 200 هزار بشكه در روز ال.پي.جى در پالايشگاه هاى نفت و گاز خود اقدام مى كند. با توجه به اين نكته كه كشور ما از منابع عظيم گاز طبيعي، وجود شبكه توزيع مناسب گازطبيعى و نيز برنامه جانشينى سوخت هاى فسيلى با CNG بهره مند است، ميتواند به توليد و صادرات اين ال.پي.جى اقدام كند كه مباحث طرح شده در اين مقاله، نشان دهنده بازار رو به رشد و مناسب براى توليد و صادرات آن است. اين مسئله نيازمند جانشينى صحيح ال.پي.جى در خودروها، مراكز تجارى و خانگى و نيز پتروشيمى ها با گازطبيعى است. اين مسئله آنگاه به نتيجه خواهد رسيد كه برنامه جامع و استراتژى مشخصى براى توليد، صادرات، تزريق و مصرف داخلى گاز طبيعى تدوين شود و هرگونه تصميم گيرى در حوزه گاز، بر پايه اين برنامه جامع استوار باشد. آنچه در صنعت گاز ما در عمل مشاهده نمى شود.