05-08-2020, 07:12 PM
پردیس فناوری کیش - مشاوره متخصصین صنعت و مدیریت گروه حسابداری
اقتصاد خرد
از ویکیپدیا، دانشنامهٔ آزاد
پرش به ناوبریپرش به جستجو
بخشی از یک مجموعه درباره
علم اقتصاد
نمایه خلاصه رده
تاریخچهشاخههادستهبندی
[نمایش][نمایش]
مفاهیمنظریههاشیوهها
[نمایش][نمایش]
بر پایه کاربری[نمایش][نمایش]
اقتصاددانان مشهور[نمایش][نمایش]
فهرستها[نمایش][نمایش]
واژهنامه[نمایش][نمایش]
نشان درگاه درگاه اقتصاد
نشان درگاه درگاه پول
نبو
اقتصاد خرد (به انگلیسی: Microeconomics) شاخهای از علم اقتصاد است که به مطالعه منحصر به فرد اقتصاد، تجزیه و تحلیل بازار، رفتار مصرفکنندگان و خانوارها و بنگاهها میپردازد و اساس آن مدلهای ریاضی است. اقتصاد خرد چگونگی رفتار انسانها و انتخابهایشان را در سطح واحدهای خرد یا کوچک اقتصادی مانند یک فرد، یک بنگاه، یک صنعت یا بازار یک کالای خاص بررسی میکند و به چگونگی تعامل بین خریداران و مصرفکنندگان و عوامل مؤثر در انتخاب خریداران میپردازد. اقتصاد خرد بهخصوص به الگوی عرضه و تقاضا برای کالاها و خدمات و همچنین تعیین قیمت خروجی در بازارهای خاص توجه دارد و معمولاً در بازارهایی که در آن کالاها در حال خرید و فروش هستند کاربرد دارد.
محتویات
۱ تفاوت بین اقتصاد خرد و کلان
۲ تعاریف اولیه
۳ اهداف اقتصاد خرد
۴ زمینههای مهم در علم اقتصاد خرد
۵ قانون تقاضا و عرضه
۶ جستارهای وابسته
۷ پانویس
۸ منابع
۹ پیوند به بیرون
تفاوت بین اقتصاد خرد و کلان
اقتصاد خرد یا اقتصاد میکرو راجع به رفتارهای گروههای انفرادی است، حال آنکه اقتصاد کلان یا ماکرو، رفتارهای اقتصادی در سطح کلی را مورد بررسی قرار میدهد. اقتصاد خرد، مباحثی چون رفتار مصرفکننده، رفتار تولیدکننده و چگونگی تعیین قیمت در بازارهای مختلف را دربر میگیرد. حال آنکه اقتصاد کلان، تغییرات متغیرهای اقتصادی از قبیل درآمد ملی، سطح اشتغال و سطح عمومی قیمتها را مورد مطالعه و تحلیل قرار میدهد.[۱]
تعاریف اولیه
کالای مکمل و کالای جانشین: کالاهای مکمل کالاهایی هستند که به موازات یکدیگر مورد تقاضا واقع میشوند، مثل اتومبیل و لاستیک اتومبیل. کالاهای جانشین به آن دسته از کالاها اطلاق میشود که بتوانند جانشین یکدیگر شوند مثل فندک به جای کبریت.[۲]
کالای مادی و کالای غیرمادی: کالاها بر دو نوع هستند: یا مادی اند (مثل نان و کره و اتومبیل) یا غیرمادی اند یعنی خدماتی هستند (مثل خدمات مشاورهای، خدمات بانکی و بیمه).[۳]
اهداف اقتصاد خرد
یکی از اهداف اقتصاد خرد بررسی بازار و برقرار کردن یک رابطهٔ نسبی پولی بین کالاها و خدمات است. همچنین به بررسی موارد شکست بازار (مواردی که بازار قادر به تولید نتیجهٔ مطلوب و درخور نبوده) میپردازد و تئوریهایی را برای داشتن یک بازار رقابتی شرح میدهد.
در نظریه عرضه و تقاضا معمولاً فرض بر این قرار داده میشود که فضا کاملاً رقابتی است. این بدین معناست که خریداران و فروشندگان بسیاری در بازار وجود دارند و هیچکدام از آنها نمیتوانند بر قیمتها تأثیر بگذارند. در معادلات زندگی واقعی این فرض با مشکل مواجه است زیرا بسیاری از خریداران و فروشندگان این توانایی را دارند که بر قیمتها تأثیرگذار باشند. در خصوص نظریهٔ عرضه و تقاضا در اغلب موارد تجزیه و تحلیل پیچیدهای نیاز است تا بتوان یک مدل عرضه و تقاضا ارائه داد.
زمینههای مهم در علم اقتصاد خرد
اقتصاد خرد خود به سه بخش تقسیم میشود: برقراری تعادل عمومی، انتخاب تحت عدم اطمینان، تئوری بازیها و در نظر گرفتن کشش عرضه و تقاضا درون سیستم بازار.
قانون تقاضا و عرضه
آلفرد مارشال، اقتصاد دان برجسته انگلیسی
بازار رقابتی کامل، بازاری است که در آن تعداد زیادی فروشنده، کالاهای مشابه را به تعداد زیادی از خریداران، عرضه میکنند. قیمت در بازار به وسیله عرضه و تقاضا تعیین میشود. آلفرد مارشال، عرضه و تقاضا را به دو لبه قیچی تشبیه میکند که برای بریدن پارچه لازم است. او معتقد است که عرضه و تقاضا مانند دو تیغ قیچی، به یکدیگر کمک کرده، قیمت کالاها در بازار را تعیین میکنند. عرضه منعکسکننده شرایط کمیابی و تقاضا بیانکننده خواستهها و نیاز افراد میباشد. اگر کالایی کمیاب باشد ولی کسی تمایلی برای خرید آن نداشته باشد، واضح است که آن کالا نمیتواند قیمتی داشته باشد.[۴]
جهت اطلاعات بیشتر به سایت www.kishtech.com مراجعه فرمایید.
اقتصاد خرد
از ویکیپدیا، دانشنامهٔ آزاد
پرش به ناوبریپرش به جستجو
بخشی از یک مجموعه درباره
علم اقتصاد
نمایه خلاصه رده
تاریخچهشاخههادستهبندی
[نمایش][نمایش]
مفاهیمنظریههاشیوهها
[نمایش][نمایش]
بر پایه کاربری[نمایش][نمایش]
اقتصاددانان مشهور[نمایش][نمایش]
فهرستها[نمایش][نمایش]
واژهنامه[نمایش][نمایش]
نشان درگاه درگاه اقتصاد
نشان درگاه درگاه پول
نبو
اقتصاد خرد (به انگلیسی: Microeconomics) شاخهای از علم اقتصاد است که به مطالعه منحصر به فرد اقتصاد، تجزیه و تحلیل بازار، رفتار مصرفکنندگان و خانوارها و بنگاهها میپردازد و اساس آن مدلهای ریاضی است. اقتصاد خرد چگونگی رفتار انسانها و انتخابهایشان را در سطح واحدهای خرد یا کوچک اقتصادی مانند یک فرد، یک بنگاه، یک صنعت یا بازار یک کالای خاص بررسی میکند و به چگونگی تعامل بین خریداران و مصرفکنندگان و عوامل مؤثر در انتخاب خریداران میپردازد. اقتصاد خرد بهخصوص به الگوی عرضه و تقاضا برای کالاها و خدمات و همچنین تعیین قیمت خروجی در بازارهای خاص توجه دارد و معمولاً در بازارهایی که در آن کالاها در حال خرید و فروش هستند کاربرد دارد.
محتویات
۱ تفاوت بین اقتصاد خرد و کلان
۲ تعاریف اولیه
۳ اهداف اقتصاد خرد
۴ زمینههای مهم در علم اقتصاد خرد
۵ قانون تقاضا و عرضه
۶ جستارهای وابسته
۷ پانویس
۸ منابع
۹ پیوند به بیرون
تفاوت بین اقتصاد خرد و کلان
اقتصاد خرد یا اقتصاد میکرو راجع به رفتارهای گروههای انفرادی است، حال آنکه اقتصاد کلان یا ماکرو، رفتارهای اقتصادی در سطح کلی را مورد بررسی قرار میدهد. اقتصاد خرد، مباحثی چون رفتار مصرفکننده، رفتار تولیدکننده و چگونگی تعیین قیمت در بازارهای مختلف را دربر میگیرد. حال آنکه اقتصاد کلان، تغییرات متغیرهای اقتصادی از قبیل درآمد ملی، سطح اشتغال و سطح عمومی قیمتها را مورد مطالعه و تحلیل قرار میدهد.[۱]
تعاریف اولیه
کالای مکمل و کالای جانشین: کالاهای مکمل کالاهایی هستند که به موازات یکدیگر مورد تقاضا واقع میشوند، مثل اتومبیل و لاستیک اتومبیل. کالاهای جانشین به آن دسته از کالاها اطلاق میشود که بتوانند جانشین یکدیگر شوند مثل فندک به جای کبریت.[۲]
کالای مادی و کالای غیرمادی: کالاها بر دو نوع هستند: یا مادی اند (مثل نان و کره و اتومبیل) یا غیرمادی اند یعنی خدماتی هستند (مثل خدمات مشاورهای، خدمات بانکی و بیمه).[۳]
اهداف اقتصاد خرد
یکی از اهداف اقتصاد خرد بررسی بازار و برقرار کردن یک رابطهٔ نسبی پولی بین کالاها و خدمات است. همچنین به بررسی موارد شکست بازار (مواردی که بازار قادر به تولید نتیجهٔ مطلوب و درخور نبوده) میپردازد و تئوریهایی را برای داشتن یک بازار رقابتی شرح میدهد.
در نظریه عرضه و تقاضا معمولاً فرض بر این قرار داده میشود که فضا کاملاً رقابتی است. این بدین معناست که خریداران و فروشندگان بسیاری در بازار وجود دارند و هیچکدام از آنها نمیتوانند بر قیمتها تأثیر بگذارند. در معادلات زندگی واقعی این فرض با مشکل مواجه است زیرا بسیاری از خریداران و فروشندگان این توانایی را دارند که بر قیمتها تأثیرگذار باشند. در خصوص نظریهٔ عرضه و تقاضا در اغلب موارد تجزیه و تحلیل پیچیدهای نیاز است تا بتوان یک مدل عرضه و تقاضا ارائه داد.
زمینههای مهم در علم اقتصاد خرد
اقتصاد خرد خود به سه بخش تقسیم میشود: برقراری تعادل عمومی، انتخاب تحت عدم اطمینان، تئوری بازیها و در نظر گرفتن کشش عرضه و تقاضا درون سیستم بازار.
قانون تقاضا و عرضه
آلفرد مارشال، اقتصاد دان برجسته انگلیسی
بازار رقابتی کامل، بازاری است که در آن تعداد زیادی فروشنده، کالاهای مشابه را به تعداد زیادی از خریداران، عرضه میکنند. قیمت در بازار به وسیله عرضه و تقاضا تعیین میشود. آلفرد مارشال، عرضه و تقاضا را به دو لبه قیچی تشبیه میکند که برای بریدن پارچه لازم است. او معتقد است که عرضه و تقاضا مانند دو تیغ قیچی، به یکدیگر کمک کرده، قیمت کالاها در بازار را تعیین میکنند. عرضه منعکسکننده شرایط کمیابی و تقاضا بیانکننده خواستهها و نیاز افراد میباشد. اگر کالایی کمیاب باشد ولی کسی تمایلی برای خرید آن نداشته باشد، واضح است که آن کالا نمیتواند قیمتی داشته باشد.[۴]
جهت اطلاعات بیشتر به سایت www.kishtech.com مراجعه فرمایید.
abolfazl