21-01-2020, 03:44 AM
در اين مطلب به سراغ انواع مسابقات موتورسواري که به شکل رسمي در سرتاسر جهان برگزار مي شود، خواهيم رفت؛ مسابقاتي که براي آنها تيم هاي کاملا رسمي و حرفه اي تشکيل شده است و پشت همه آنها مهندسان کاربلد با تخصص و تکنولوژي روز دنيا در حال انجام وظيفه اند. سعي خواهيم داشت تا علاوه بر معرفي قابليت ها و ويژگي هاي موتورهاي مختلف که در کلاس هاي متنوع قرار دارند، شرايط پيست ها، نحوه برگزاري مسابقات و همچنين نحوه رانندگي با آنها را بيان کنيم.
در اين مطلب به سراغ انواع مسابقات موتورسواري که به شکل رسمي در سرتاسر جهان برگزار مي شود، خواهيم رفت؛ مسابقاتي که براي آنها تيم هاي کاملا رسمي و حرفه اي تشکيل شده است و پشت همه آنها مهندسان کاربلد با تخصص و تکنولوژي روز دنيا در حال انجام وظيفه اند.
سعي خواهيم داشت تا علاوه بر معرفي قابليت ها و ويژگي هاي موتورهاي مختلف که در کلاس هاي متنوع قرار دارند، شرايط پيست ها، نحوه برگزاري مسابقات و همچنين نحوه رانندگي با آنها را بيان کنيم. رقابت روي دوچرخ در دنياي موتوراسپرت بسيار ديدني است و هدف ما اين است که به صورت کاملا مفصل حواشي پيرامون آن را هم براي علاقه مندان بازگو کنيم تا شايد روزگاري شاهد برگزاري اين مسابقات مهيج و حرفه اي در داخل کشور باشيم. با بررسي انواع مسابقات موتورسواري در کلاس هاي مختلف همراه ما باشيد.
Trials championship
اين مسابقات يکي از سخت ترين و طاقت فرساترين رقابت هاي موتورسواري است که در آن سرعت معنا ندارد. اين نوع رقابت ها به رقص باله با موتور سیکلت SYMمعروف است و اغلب در محيط هاي بسته و کمتر در محيط هاي باز برگزار مي شود.
حفظ تعادل با اين موتورها حرف اول را در يادگيري مهارت اين رشته خواهدزد خصوصا که بحث گذشتن از مانع هاي مختلف هم در پيش باشد. در موتورسواري تريال کوجک ترين برخورد پا با زمين به عنوان يک امتياز منفي تلقي مي شود و معناي آن اين است که شرکت کننده مي بايست همواره در هر شرايطي پايش را براي حفظ تعادل روي زمين نگذارد.
درحال حاضر تيم کشور اسپانيا در اين رقابت ها حرف اول را ميزند
يک موتورسوار ماهر شگرد کارش اين است که اگر چرخ جلوي موتورسيکلتش در تماس با قطعه سنگي به هوا بلند شد با عمليات آکروباتيک و فشار متناسب بر دسته گاز چرخ عقب را هم همراه آن در هوا به پرواز درآورد و بعد کمي جلوتر سالم بر زمين فرود آيد و حتي اگر لازم بود چرخش سريعي را هنگام فرود انجام دهد. شرکت کنندگان در مسابقه را فقط يک نفر به عنوان مربي يا دستيار مي تواند همراهي کند و موتورسوار تا زماني که زمين نخورده و يا 5 امتياز منفي نگرفته مي تواند جهت عبور از موانع تلاش کند. پيشرانه اين موتورها 299 سيسي حجم دارد و مي تواند تا حدود 45 اسب بخار يا بيشتر توليد کند.
به شما توصیه می کنیم به منظور تهیه لوازم یدکی موتور سیکلت به سایت موتورپیرهادی اقدام نمایید و لوازم یدکی موتور و همینطور لوازم یدکی اس وای ام
SYM را با ارزانترین قیمت تهیه کنید.
مسابقات جهاني موتور هاي تريال در محيط باز
Speed way GP
شايد در بين تمامي رقابت هاي موتورسواري خصوصا در داخل کشور اين رقابت بين موتورسوارها ناشناخته باشد؛ رقابت هاي Speed way يکي از موفق ترين و پرطرفدارترين مسابقات شمال اروپا و آمريکا به شمار مي رود تا جايي که بعضا تا حدود 40 هزار تماشاگر را به پاي پيست هاي گِلي اين مسابقات مي کشاند. موتورسيکلت هاي مورد استفاده در اين نوع رقابت ها داراي يک دنده هستند و جالب آن که هيچ گونه ترمزي براي نگه داشتن موتورها تدارک ديده نشده و تنها موتورسوار بايد با استفاده از تجربه و کمک گرفتن پاها سعي در کم کردن سرعت داشته باشد.
اين مسابقات در کشورهاي اتريش، هلند، دانمارک، استراليا، لهستان، سوئد برگزار ميشود
پيست هاي اين رقابت ها از شن، خاکي به نام دولوميت و...پوشيده شده است که قبل از مسابقه توسط ماشين هاي آبپاش به گل نسبتا نرمي تبديل مي شوند. همه هيجان اين مسابقات به ليزخوردن موتورها در قسمت هاي دايره اي پيچ هاست به نحوي که شاسي موتور در جهت خلاف فرمان زاويه مي گيرد و محور عقب نيز با سرعت هرچه تمام تر نيروي مورد نظر موتورسوار را تامين مي کند. در هر سري از اين رقابت ها تيم هاي دونفره در آن شرکت مي کنند و هر مسابقه نيز با 4 موتورسوار آغاز مي شود. پيشينه اين مسابقات به قبل از جنگ جهاني اول و حوالي سال هاي 1919 بر مي گردد و اوايل در کشورهاي استراليا و آمريکا با شمايل خاصي به شکل حرفه اي برگزار مي شود.
آبپاشي پيست قبل از آغاز مسابقه
رقابت هاي جهاني موتورکراس
موتورسيکلت هاي کراس در کلاس موتورهاي آفرودي قرار مي گيرند که جداي از کلاسي به نام اندرو هستند. هدف از طراحي موتورهاي کراس مسابقه درون پيست و پرش بلند است به نحوي که کمترين ميزان ضربه را به موتورسوار وارد کنند. شاسي و همچنين سيستم تعليق آنها آنقدر پيشرفته است که مي تواند ضربه هايي در حدود 1 تن را تحمل کند. مسابقات در اين کلاس در حجم هاي 125، 250 و 450 در پيست هاي مختلف برگزار مي شود. پيست هاي مسابقات کراس به هيچ عنوان مسطح نيستند و تنها چالش هاي آنها مسيرهاي با پستي و بلندي زياد است که اکثرا موتورسواران را به پرش هاي طولاني وادار مي کند.
مسابقات پرش آزاد
طول پيست ها اغلب 1 کيلومتر است و موتورسوارها بايد در حدود 10 تا 25 بار آن را دور بزنند. اين رقابت ها علاوه بر مسابقات جهاني در کشورهايي همچون بريتانيا، اسپانيا و آمريکا به صورت ليگ درون کشوري نيز برگزار مي شود. همچنين گفتني است رانندگان اين موتورها در مسابقات پرش هاي نمايشي نيز شرکت مي کنند. در اين مسابقات موتورها با سرعتي نزديک به 80 تا 100 کيلومتر به سمت سکوي پرشي حرکت مي کنند که بعضا ارتفاع آنها به 20 متر مي رسد. سپس با انجام حرکات نمايشي و فرود سالم از داورها امتياز کسب مي کنند.
موتو GP
موتو GP پرطرفدارترين رشته موتورسواري در تمامي مسابقات موتورسواري دنياست و سرمايه گذاري در اين رشته از سوي شرکت کنندگان در اين مسابقات بي اندازه است. اين رشته با بيش از 65 سال قدمت، يکي از قديمي ترين مسابقات قهرماني جهاني در رشته موتورسواري و اتومبيلراني است. به طوري که نخستين فصل آن در سال 1949 و بعد از جنگ جهاني دوم برگزار شد. نکته اي که در معرفي اين رشته حائز اهميت است وجه تمايز رقابت هاي موتو جيپي و سوپربايک است بدين ترتيب که موتورهاي سوپربايک همان موتورهاي خياباني اصلاح شده هستند اما موتورهاي شرکت کننده در رقابت هاي جهاني موتو GP به شکل کاملا اختصاصي طراحي شده اند و نمي توان با آنها در خيابان رانندگي کرد و همچنين خريد آنها براي مردم عادي ميسر نيست.
والنتينو روسي بين سال هاي 2000 تا 2004 توانست 5 عنوان قهرماني فصل را به دست بياورد.
در اين سري از رقابت ها رانندگان از سطوح پايين تر موتو 3 و سپس موتو 2 راه پيدا مي کنند. در سطوح پايين تر قابليت هاي فني و آيروديناميکي تمامي موتورها با يکديگر تفاوت هاي اندکي دارند و اين تنها جسارت و مهارت راننده هاست که مي تواند آنها را به سطح موتو جيپي برساند. تمامي پيشرانه هاي در اين سطح 4 سيلندر هستند و حجمي بالغ بر 1000 سيسي دارند. قدرت آنها بيش از 240 اسب بخار است و مي توانند تا سرعت 350 کيلومتر بر ساعت در پيست رانندگي کنند ضمن آن که لاستيک هاي مختص اين رقابت ها به راننده ها اجازه مي دهد تا 65 درجه به داخل پيچ خم شده و با سرعت هرچه بيشتر پيچ هاي مختلف را طي کنند.
• موتورسواري هاي دوکاتي در سال 2007 بالاخره توانستند بر حکمراني موتورهاي ژاپني در اين رشته پايان دهند.
[size=undefined]
آشنايي بيشتر با سري مسابقات WSBK[/size]
اين مسابقات که به رقابت هاي سوپربايک معروف هستند، هر ساله در 13 مرحله برگزار مي شوند. مسابقات سوپربايک از تورنمنت هاي سوپراسپرت ها به طور جداگانه برگزار مي شود. رانندگان در هر مرحله از مسابقات سوپربايک بايد در دو مسابقه جداگانه شرکت کنند اما مسابقات کلاس سوپراسپرت ها که داراي موتورهاي ضعيف تري هستند، تنها در يک رقابت برگزار خواهدشد. امسال دو پيست لازيتزرينگ و جرز آلمان و اسپانيا به علت عدم بازسازي گسترده حذف و پيست و هاي جمهوري چک و آرژانتين به تقويم مسابقات سوپربايک اضافه شده اند.
قهرماني تيم کاوازاکي در سال قبل
هم اکنون جاناتان ريا از تيم کاوازاکي با 506 امتياز در مکان نخست و چاز ديويس از تيم دوکاتي با 363 امتياز در مکان بعدي قرار دارند که راننده تيم ژاپني بخت اول قهرماني اين مسابقات به شمار مي رود. آخرين مرحله از مسابقات سوپربايک و سوپراسپرت در 12 و 13 آبان در کشور قطر برگزار مي شود. پيست لوسايل قطر ميزان تنها مسابقه باقيمانده در سال 2017 است و در آن کاپ قهرماني به راننده تيم دوکاتي تقديم خواهدشد. گفتني است رانندگان موتورهاي سوپربايک 20 دور و موتورهاي سوپراسپرت بايد 19 بار اين پيست بسيار مجهز در غرب آسيا را دور بزنند.
شايد براي شما مناسب باشد :
خرید موتورسیکلت و فروش موتور سیکلت در سایت فروشگاه موتور سیکلت پیرهادی
مسابقات موتورسواري رالي داکار
رالي داکار در مسير 8500 کيلومتري خود از کشورهاي مختلف آمريکاي جنوبي شامل آرژانتين، بوليوي و شيلي عبور مي کند و مانند مسابقات هر ساله، محل رقابت ماشين هاي ويژه، کشنده ها، موتورسيکلت ها و چهارچرخه ها خواهدبود. اين وسايل نقليه و خصوصا موتورسيکلت ها در طي مسير مسابقه دو هدف اصلي و مهم دارند؛ اول اين که در مسير سخت مسابقه، سالم باقي بمانند و دوم اين که اين رقابت خارج جاده اي را برنده شوند. حجم پيشرانه تمامي موتورهاي شرکت کننده در اين رالي در حدود 450 تا 600 سيسي است که اغلب 2 سيلندر هستند. در اين رشته استقامت موتورسوار و همچنين موتورسيکلت اسکوتر از اهميت ويژه اي برخوردار است چرا که پستي و بلندي هاي مسير به حدي است که تنها بدن ورزيده و با استقامت مي تواند تحمل اين مسيرهاي ناهموار را داشته باشد.
نمايي از اين مسابقات در سال 2017
کمک فنرها به حدي تقويت شده اند که مي توانند اکثر ضربات اين مسيرها را جذب کنند و بيش از نيم متر به داخل جمع شوند. حجم مخزن سوخت آنها بيش از 3 برابر موتورهاي کروز عادي است و راننده ها نيز به قمقمه آب مجهز هستند. همچنين گفتني است تايم در اين مسابقات معيار پيروزي موتورسواران است و موتورها با فاصله زماني معيني با هماهنگي تيم پشتيباني خود از خط شروع حرکت خواهدکرد. تيم هاي موتورسواري در اين رقابت ها مي توانند با دو شرکت کننده حاضر شوند. سيرل دسپرس در اين رقابت ها با قهرماني هاي پي در پي و کسب 6 عنوان بسيار مشهور است و از طرفي پيتر هانسل فرانسوي نيز از معدود رانندگان موفقي است که توانسته قهرماني را هم در رشته موتورسواري و هم در رشته مسابقات خودرو کسب کند.
منبع : برترینها
در اين مطلب به سراغ انواع مسابقات موتورسواري که به شکل رسمي در سرتاسر جهان برگزار مي شود، خواهيم رفت؛ مسابقاتي که براي آنها تيم هاي کاملا رسمي و حرفه اي تشکيل شده است و پشت همه آنها مهندسان کاربلد با تخصص و تکنولوژي روز دنيا در حال انجام وظيفه اند.
سعي خواهيم داشت تا علاوه بر معرفي قابليت ها و ويژگي هاي موتورهاي مختلف که در کلاس هاي متنوع قرار دارند، شرايط پيست ها، نحوه برگزاري مسابقات و همچنين نحوه رانندگي با آنها را بيان کنيم. رقابت روي دوچرخ در دنياي موتوراسپرت بسيار ديدني است و هدف ما اين است که به صورت کاملا مفصل حواشي پيرامون آن را هم براي علاقه مندان بازگو کنيم تا شايد روزگاري شاهد برگزاري اين مسابقات مهيج و حرفه اي در داخل کشور باشيم. با بررسي انواع مسابقات موتورسواري در کلاس هاي مختلف همراه ما باشيد.
Trials championship
اين مسابقات يکي از سخت ترين و طاقت فرساترين رقابت هاي موتورسواري است که در آن سرعت معنا ندارد. اين نوع رقابت ها به رقص باله با موتور سیکلت SYMمعروف است و اغلب در محيط هاي بسته و کمتر در محيط هاي باز برگزار مي شود.
حفظ تعادل با اين موتورها حرف اول را در يادگيري مهارت اين رشته خواهدزد خصوصا که بحث گذشتن از مانع هاي مختلف هم در پيش باشد. در موتورسواري تريال کوجک ترين برخورد پا با زمين به عنوان يک امتياز منفي تلقي مي شود و معناي آن اين است که شرکت کننده مي بايست همواره در هر شرايطي پايش را براي حفظ تعادل روي زمين نگذارد.
درحال حاضر تيم کشور اسپانيا در اين رقابت ها حرف اول را ميزند
يک موتورسوار ماهر شگرد کارش اين است که اگر چرخ جلوي موتورسيکلتش در تماس با قطعه سنگي به هوا بلند شد با عمليات آکروباتيک و فشار متناسب بر دسته گاز چرخ عقب را هم همراه آن در هوا به پرواز درآورد و بعد کمي جلوتر سالم بر زمين فرود آيد و حتي اگر لازم بود چرخش سريعي را هنگام فرود انجام دهد. شرکت کنندگان در مسابقه را فقط يک نفر به عنوان مربي يا دستيار مي تواند همراهي کند و موتورسوار تا زماني که زمين نخورده و يا 5 امتياز منفي نگرفته مي تواند جهت عبور از موانع تلاش کند. پيشرانه اين موتورها 299 سيسي حجم دارد و مي تواند تا حدود 45 اسب بخار يا بيشتر توليد کند.
به شما توصیه می کنیم به منظور تهیه لوازم یدکی موتور سیکلت به سایت موتورپیرهادی اقدام نمایید و لوازم یدکی موتور و همینطور لوازم یدکی اس وای ام
SYM را با ارزانترین قیمت تهیه کنید.
مسابقات جهاني موتور هاي تريال در محيط باز
Speed way GP
شايد در بين تمامي رقابت هاي موتورسواري خصوصا در داخل کشور اين رقابت بين موتورسوارها ناشناخته باشد؛ رقابت هاي Speed way يکي از موفق ترين و پرطرفدارترين مسابقات شمال اروپا و آمريکا به شمار مي رود تا جايي که بعضا تا حدود 40 هزار تماشاگر را به پاي پيست هاي گِلي اين مسابقات مي کشاند. موتورسيکلت هاي مورد استفاده در اين نوع رقابت ها داراي يک دنده هستند و جالب آن که هيچ گونه ترمزي براي نگه داشتن موتورها تدارک ديده نشده و تنها موتورسوار بايد با استفاده از تجربه و کمک گرفتن پاها سعي در کم کردن سرعت داشته باشد.
اين مسابقات در کشورهاي اتريش، هلند، دانمارک، استراليا، لهستان، سوئد برگزار ميشود
پيست هاي اين رقابت ها از شن، خاکي به نام دولوميت و...پوشيده شده است که قبل از مسابقه توسط ماشين هاي آبپاش به گل نسبتا نرمي تبديل مي شوند. همه هيجان اين مسابقات به ليزخوردن موتورها در قسمت هاي دايره اي پيچ هاست به نحوي که شاسي موتور در جهت خلاف فرمان زاويه مي گيرد و محور عقب نيز با سرعت هرچه تمام تر نيروي مورد نظر موتورسوار را تامين مي کند. در هر سري از اين رقابت ها تيم هاي دونفره در آن شرکت مي کنند و هر مسابقه نيز با 4 موتورسوار آغاز مي شود. پيشينه اين مسابقات به قبل از جنگ جهاني اول و حوالي سال هاي 1919 بر مي گردد و اوايل در کشورهاي استراليا و آمريکا با شمايل خاصي به شکل حرفه اي برگزار مي شود.
آبپاشي پيست قبل از آغاز مسابقه
رقابت هاي جهاني موتورکراس
موتورسيکلت هاي کراس در کلاس موتورهاي آفرودي قرار مي گيرند که جداي از کلاسي به نام اندرو هستند. هدف از طراحي موتورهاي کراس مسابقه درون پيست و پرش بلند است به نحوي که کمترين ميزان ضربه را به موتورسوار وارد کنند. شاسي و همچنين سيستم تعليق آنها آنقدر پيشرفته است که مي تواند ضربه هايي در حدود 1 تن را تحمل کند. مسابقات در اين کلاس در حجم هاي 125، 250 و 450 در پيست هاي مختلف برگزار مي شود. پيست هاي مسابقات کراس به هيچ عنوان مسطح نيستند و تنها چالش هاي آنها مسيرهاي با پستي و بلندي زياد است که اکثرا موتورسواران را به پرش هاي طولاني وادار مي کند.
مسابقات پرش آزاد
طول پيست ها اغلب 1 کيلومتر است و موتورسوارها بايد در حدود 10 تا 25 بار آن را دور بزنند. اين رقابت ها علاوه بر مسابقات جهاني در کشورهايي همچون بريتانيا، اسپانيا و آمريکا به صورت ليگ درون کشوري نيز برگزار مي شود. همچنين گفتني است رانندگان اين موتورها در مسابقات پرش هاي نمايشي نيز شرکت مي کنند. در اين مسابقات موتورها با سرعتي نزديک به 80 تا 100 کيلومتر به سمت سکوي پرشي حرکت مي کنند که بعضا ارتفاع آنها به 20 متر مي رسد. سپس با انجام حرکات نمايشي و فرود سالم از داورها امتياز کسب مي کنند.
موتو GP
موتو GP پرطرفدارترين رشته موتورسواري در تمامي مسابقات موتورسواري دنياست و سرمايه گذاري در اين رشته از سوي شرکت کنندگان در اين مسابقات بي اندازه است. اين رشته با بيش از 65 سال قدمت، يکي از قديمي ترين مسابقات قهرماني جهاني در رشته موتورسواري و اتومبيلراني است. به طوري که نخستين فصل آن در سال 1949 و بعد از جنگ جهاني دوم برگزار شد. نکته اي که در معرفي اين رشته حائز اهميت است وجه تمايز رقابت هاي موتو جيپي و سوپربايک است بدين ترتيب که موتورهاي سوپربايک همان موتورهاي خياباني اصلاح شده هستند اما موتورهاي شرکت کننده در رقابت هاي جهاني موتو GP به شکل کاملا اختصاصي طراحي شده اند و نمي توان با آنها در خيابان رانندگي کرد و همچنين خريد آنها براي مردم عادي ميسر نيست.
والنتينو روسي بين سال هاي 2000 تا 2004 توانست 5 عنوان قهرماني فصل را به دست بياورد.
در اين سري از رقابت ها رانندگان از سطوح پايين تر موتو 3 و سپس موتو 2 راه پيدا مي کنند. در سطوح پايين تر قابليت هاي فني و آيروديناميکي تمامي موتورها با يکديگر تفاوت هاي اندکي دارند و اين تنها جسارت و مهارت راننده هاست که مي تواند آنها را به سطح موتو جيپي برساند. تمامي پيشرانه هاي در اين سطح 4 سيلندر هستند و حجمي بالغ بر 1000 سيسي دارند. قدرت آنها بيش از 240 اسب بخار است و مي توانند تا سرعت 350 کيلومتر بر ساعت در پيست رانندگي کنند ضمن آن که لاستيک هاي مختص اين رقابت ها به راننده ها اجازه مي دهد تا 65 درجه به داخل پيچ خم شده و با سرعت هرچه بيشتر پيچ هاي مختلف را طي کنند.
• موتورسواري هاي دوکاتي در سال 2007 بالاخره توانستند بر حکمراني موتورهاي ژاپني در اين رشته پايان دهند.
[size=undefined]
آشنايي بيشتر با سري مسابقات WSBK[/size]
اين مسابقات که به رقابت هاي سوپربايک معروف هستند، هر ساله در 13 مرحله برگزار مي شوند. مسابقات سوپربايک از تورنمنت هاي سوپراسپرت ها به طور جداگانه برگزار مي شود. رانندگان در هر مرحله از مسابقات سوپربايک بايد در دو مسابقه جداگانه شرکت کنند اما مسابقات کلاس سوپراسپرت ها که داراي موتورهاي ضعيف تري هستند، تنها در يک رقابت برگزار خواهدشد. امسال دو پيست لازيتزرينگ و جرز آلمان و اسپانيا به علت عدم بازسازي گسترده حذف و پيست و هاي جمهوري چک و آرژانتين به تقويم مسابقات سوپربايک اضافه شده اند.
قهرماني تيم کاوازاکي در سال قبل
هم اکنون جاناتان ريا از تيم کاوازاکي با 506 امتياز در مکان نخست و چاز ديويس از تيم دوکاتي با 363 امتياز در مکان بعدي قرار دارند که راننده تيم ژاپني بخت اول قهرماني اين مسابقات به شمار مي رود. آخرين مرحله از مسابقات سوپربايک و سوپراسپرت در 12 و 13 آبان در کشور قطر برگزار مي شود. پيست لوسايل قطر ميزان تنها مسابقه باقيمانده در سال 2017 است و در آن کاپ قهرماني به راننده تيم دوکاتي تقديم خواهدشد. گفتني است رانندگان موتورهاي سوپربايک 20 دور و موتورهاي سوپراسپرت بايد 19 بار اين پيست بسيار مجهز در غرب آسيا را دور بزنند.
شايد براي شما مناسب باشد :
خرید موتورسیکلت و فروش موتور سیکلت در سایت فروشگاه موتور سیکلت پیرهادی
مسابقات موتورسواري رالي داکار
رالي داکار در مسير 8500 کيلومتري خود از کشورهاي مختلف آمريکاي جنوبي شامل آرژانتين، بوليوي و شيلي عبور مي کند و مانند مسابقات هر ساله، محل رقابت ماشين هاي ويژه، کشنده ها، موتورسيکلت ها و چهارچرخه ها خواهدبود. اين وسايل نقليه و خصوصا موتورسيکلت ها در طي مسير مسابقه دو هدف اصلي و مهم دارند؛ اول اين که در مسير سخت مسابقه، سالم باقي بمانند و دوم اين که اين رقابت خارج جاده اي را برنده شوند. حجم پيشرانه تمامي موتورهاي شرکت کننده در اين رالي در حدود 450 تا 600 سيسي است که اغلب 2 سيلندر هستند. در اين رشته استقامت موتورسوار و همچنين موتورسيکلت اسکوتر از اهميت ويژه اي برخوردار است چرا که پستي و بلندي هاي مسير به حدي است که تنها بدن ورزيده و با استقامت مي تواند تحمل اين مسيرهاي ناهموار را داشته باشد.
نمايي از اين مسابقات در سال 2017
کمک فنرها به حدي تقويت شده اند که مي توانند اکثر ضربات اين مسيرها را جذب کنند و بيش از نيم متر به داخل جمع شوند. حجم مخزن سوخت آنها بيش از 3 برابر موتورهاي کروز عادي است و راننده ها نيز به قمقمه آب مجهز هستند. همچنين گفتني است تايم در اين مسابقات معيار پيروزي موتورسواران است و موتورها با فاصله زماني معيني با هماهنگي تيم پشتيباني خود از خط شروع حرکت خواهدکرد. تيم هاي موتورسواري در اين رقابت ها مي توانند با دو شرکت کننده حاضر شوند. سيرل دسپرس در اين رقابت ها با قهرماني هاي پي در پي و کسب 6 عنوان بسيار مشهور است و از طرفي پيتر هانسل فرانسوي نيز از معدود رانندگان موفقي است که توانسته قهرماني را هم در رشته موتورسواري و هم در رشته مسابقات خودرو کسب کند.
منبع : برترینها