29-12-2019, 12:05 PM
انتقال سایت به دامنه جدید یکی از اتفاقات رایج در فضای اینترنت است که به دلایل مختلفی انجام میشود. این انتقال شامل حالت های بسیاری میشود که در این بخش تلاش میکنیم همه شرایط ممکن را بررسی کرده و نکات مهم در هر یک را بررسی کنیم.
مهمترین نکته ای که در انتقال دامنه یا تغییر آدرس سایت باید به آن توجه کنیم حفظ جایگاه در نتایج گوگل و انتقال سئو دامنه قدیمی به آدرس جدید است. در صورتیکه فرآیند انتقال به درستی انجام نشود شما با کاهش چشمگیر بازدیدکننده و در مواردی از دست رفتن جایگاه خود در نتایج گوگل مواجه خواهید شد.
کاهش بازدیدکننده و از دست رفتن جایگاه پس از تغییر دامنه
اگر تاکنون فرآیند انتقال دامنه را انجام داده باشید به خوبی میدانید که این کار معمولا با کمی افت جایگاه همراه خواهد بود. میزان افت سئو سایت بستگی مستقیم به عملکرد شما هنگام انتقال و رعایت استانداردهای لازم دارد.
به طور معمول با گذشت مدتی از زمان انتقال این افت جایگاه برطرف شده و سایت به شرایط عادی خود بازمیگردد. به طور مثال تصویر زیر نمونه از تغییر آدرس سایت از http به https را نشان میدهد که در دو هفته اول با 35 درصد کاهش بازدید کننده همراه بوده و پس از تقریبا 6 ماه به شرایط عادی خود بازگشته است.
افت بازدیدکننده پس از تغییر آدرس به https
البته 6 ماه زمان بسیاری زیادی برای رسیدن به نقطه قبل می باشد و تلاش ما بر این است که تا حد امکان فرآیند انتقال را سریع و کم هزینه انجام دهیم. تصویر بالا نمونه ای موفق از تغییر آدرس سایت به https را نشان میدهد که در ابتدا با کاهش بازدید همراه بوده ولی در دراز مدت موجب بهبود وضعیت کلی سایت و کسب جایگاه بهتر در نتایج گوگل شده است.
انواع انتقال سایت و تغییر آدرس
مدل های متنوعی از انتقال سایت، باز طراحی و تغییر آدرس آن وجود دارند که هرکدام نیازمند برنامه ریزی مشخص و انجام دستورالعمل های خاصی هستند. در این بخش به بررسی مدل های موجود میپردازیم:
change domain url structure
1- تغییر protocol سایت به https
طی دو سال اخیر انتقال سایت به https یکی از فرآیندهای رایج در فضای اینترنت بوده است. زیرا گوگل توجه بیشتری به سایت های ایمن داشته و این فاکتور میتواند در کسب بهتر در نتایج گوگل تاثیرگذار باشد. فعال کردن https برای سایت ها یک اجبار نیست ولی میتواند یک فاکتور مثبت و تاثیرگذار (هرچند کم) در سئو سایت باشد.
فعال سازی SSL و تغییر آدرس سایت به HTTPS
2- تغییر زیر دامنه یا آدرس اصلی سایت
یکی دیگر از تغییرات رایج، انتقال سایت از نسخه www به بدون www است که معمولا همزمان با باز طراحی سایت انجام میشود. همچنین ممکن است سایت شما از آدرس fa.example.com به آدرس example.com منتقل گردد تا دسترسی کاربران به صفحات داخلی آسان تر شده و آدرس صفحات کوتاه شود.
این مدل تغییر آدرس معمولا کمترین تاثیر را بر جایگاه یا آمار بازدید خواهد داشت چرا که کلیه صفحات و محتوای موجود در سایت به همان شکل قبلی حفظ شده و در دسترس خواهند بود.
3- انتقال سایت به دامنه جدید
تغییر دامنه سایت معمولا با هدف بازطراحی برند، فرار از فیلترینگ و یا انتقال به یک دامنه معتبر تر صورت میگیرد. بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی در ابتدای فعالیت خود توجهی به انتخاب دامنه و نام مناسب برای خود ندارند و پس از دستیابی به موفقیت های نسبی تصمیم به تغییر نام یا دامنه خود میگیرند. در این شرایط تغییر دامنه سایت اجتناب ناپذیر بوده و باید به درستی انجام شود.
در این شرایط اگر فرآیند انتقال به درستی انجام نشود ممکن است موجب افت شدید جایگاه و کاهش آمار بازدید سایت از طریق گوگل شود. در نتیجه آنچه در ادامه این مقاله برای تغییر دامنه سایت آموزش میدهیم اهمیت زیادی برای شما خواهد داشت.
4- تغییر TLD دامنه
تغییر نوع دامنه از ir به com یا هر تغییر مشابه دیگری را میتوان یکی از انواع رایج تغییر آدرس سایت دانست. یکی از مشکلات دامنه های ir استفاده از سرویس های بین المللی مانند Google Adwords است که به دلایل مختلف ایران را تحریم کرده اند. در این شرایط مدیر سایت تصمیم میگیرد تا همان دامنه را با پسوندی جدید و البته بین المللی راه اندازی نماید تا از تمام سرویس های آنلاین بهره بگیرد.
این تغییر در عمل تفاوتی با تغییر نام دامنه نداشته و از نظر گوگل text.ir و text.com دو دامنه کاملا مستقل و مجزا محسوب میشوند.
نمودار و جدول زیر پراکندگی و تعداد دامنه های ثبت شده توسط ایرانیان را طبق گزارش سایت domainnamestat در سال 2019 نشان میدهد. همانطور که در تصویر مشخص است درصد بسیار بالایی از سایت ها با دامنه ir ثبت شده اند و پس از آن com، org و net بیشترین آمار استفاده را برای سایت های ایرانی دارند.
مهمترین نکته ای که در انتقال دامنه یا تغییر آدرس سایت باید به آن توجه کنیم حفظ جایگاه در نتایج گوگل و انتقال سئو دامنه قدیمی به آدرس جدید است. در صورتیکه فرآیند انتقال به درستی انجام نشود شما با کاهش چشمگیر بازدیدکننده و در مواردی از دست رفتن جایگاه خود در نتایج گوگل مواجه خواهید شد.
کاهش بازدیدکننده و از دست رفتن جایگاه پس از تغییر دامنه
اگر تاکنون فرآیند انتقال دامنه را انجام داده باشید به خوبی میدانید که این کار معمولا با کمی افت جایگاه همراه خواهد بود. میزان افت سئو سایت بستگی مستقیم به عملکرد شما هنگام انتقال و رعایت استانداردهای لازم دارد.
به طور معمول با گذشت مدتی از زمان انتقال این افت جایگاه برطرف شده و سایت به شرایط عادی خود بازمیگردد. به طور مثال تصویر زیر نمونه از تغییر آدرس سایت از http به https را نشان میدهد که در دو هفته اول با 35 درصد کاهش بازدید کننده همراه بوده و پس از تقریبا 6 ماه به شرایط عادی خود بازگشته است.
افت بازدیدکننده پس از تغییر آدرس به https
البته 6 ماه زمان بسیاری زیادی برای رسیدن به نقطه قبل می باشد و تلاش ما بر این است که تا حد امکان فرآیند انتقال را سریع و کم هزینه انجام دهیم. تصویر بالا نمونه ای موفق از تغییر آدرس سایت به https را نشان میدهد که در ابتدا با کاهش بازدید همراه بوده ولی در دراز مدت موجب بهبود وضعیت کلی سایت و کسب جایگاه بهتر در نتایج گوگل شده است.
انواع انتقال سایت و تغییر آدرس
مدل های متنوعی از انتقال سایت، باز طراحی و تغییر آدرس آن وجود دارند که هرکدام نیازمند برنامه ریزی مشخص و انجام دستورالعمل های خاصی هستند. در این بخش به بررسی مدل های موجود میپردازیم:
change domain url structure
1- تغییر protocol سایت به https
طی دو سال اخیر انتقال سایت به https یکی از فرآیندهای رایج در فضای اینترنت بوده است. زیرا گوگل توجه بیشتری به سایت های ایمن داشته و این فاکتور میتواند در کسب بهتر در نتایج گوگل تاثیرگذار باشد. فعال کردن https برای سایت ها یک اجبار نیست ولی میتواند یک فاکتور مثبت و تاثیرگذار (هرچند کم) در سئو سایت باشد.
فعال سازی SSL و تغییر آدرس سایت به HTTPS
2- تغییر زیر دامنه یا آدرس اصلی سایت
یکی دیگر از تغییرات رایج، انتقال سایت از نسخه www به بدون www است که معمولا همزمان با باز طراحی سایت انجام میشود. همچنین ممکن است سایت شما از آدرس fa.example.com به آدرس example.com منتقل گردد تا دسترسی کاربران به صفحات داخلی آسان تر شده و آدرس صفحات کوتاه شود.
این مدل تغییر آدرس معمولا کمترین تاثیر را بر جایگاه یا آمار بازدید خواهد داشت چرا که کلیه صفحات و محتوای موجود در سایت به همان شکل قبلی حفظ شده و در دسترس خواهند بود.
3- انتقال سایت به دامنه جدید
تغییر دامنه سایت معمولا با هدف بازطراحی برند، فرار از فیلترینگ و یا انتقال به یک دامنه معتبر تر صورت میگیرد. بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی در ابتدای فعالیت خود توجهی به انتخاب دامنه و نام مناسب برای خود ندارند و پس از دستیابی به موفقیت های نسبی تصمیم به تغییر نام یا دامنه خود میگیرند. در این شرایط تغییر دامنه سایت اجتناب ناپذیر بوده و باید به درستی انجام شود.
در این شرایط اگر فرآیند انتقال به درستی انجام نشود ممکن است موجب افت شدید جایگاه و کاهش آمار بازدید سایت از طریق گوگل شود. در نتیجه آنچه در ادامه این مقاله برای تغییر دامنه سایت آموزش میدهیم اهمیت زیادی برای شما خواهد داشت.
4- تغییر TLD دامنه
تغییر نوع دامنه از ir به com یا هر تغییر مشابه دیگری را میتوان یکی از انواع رایج تغییر آدرس سایت دانست. یکی از مشکلات دامنه های ir استفاده از سرویس های بین المللی مانند Google Adwords است که به دلایل مختلف ایران را تحریم کرده اند. در این شرایط مدیر سایت تصمیم میگیرد تا همان دامنه را با پسوندی جدید و البته بین المللی راه اندازی نماید تا از تمام سرویس های آنلاین بهره بگیرد.
این تغییر در عمل تفاوتی با تغییر نام دامنه نداشته و از نظر گوگل text.ir و text.com دو دامنه کاملا مستقل و مجزا محسوب میشوند.
نمودار و جدول زیر پراکندگی و تعداد دامنه های ثبت شده توسط ایرانیان را طبق گزارش سایت domainnamestat در سال 2019 نشان میدهد. همانطور که در تصویر مشخص است درصد بسیار بالایی از سایت ها با دامنه ir ثبت شده اند و پس از آن com، org و net بیشترین آمار استفاده را برای سایت های ایرانی دارند.