14-11-2019, 03:16 PM
بارم بندی امتحانات نهایی پایه دوازدهم تجربی 98 – 99
شاید بتوان به جرات گفت یکی از اصلی ترین دغدغه های دانش آموزان در دوران تحصیل ، آمادگی برای امتحانات و نتایج به دست آمده در آن ها می باشد که نقش یک برنامه ریزی درسی صحیح و کاربردی را در این مساله ، پررنگ تر از سابق می نماید. نقش مهم یک مدیریت حساب شده و اجرای برنامه ریزی مناسب را می توان در زمان امتحانات ، خصوصا برای دانش آموزانی که در طول سال تحصیلی مطالعه چندانی ندارند و بخش اعظم مطالعات خود را به روزهای پایانی و درست قبل از زمان مقرر برای امتحانات ، موکول می نمایند ، مشاهده نمود. در این امر ، علم بر این موضوع که در یک مواد امتحانی ، کدام بخش ها مهم تر هستند و یا اینکه به کدام قسمت از کتاب درسی ، بارم بیشتری تعلق می گیرد ، بسیار حائز اهمیت است و می تواند کمک شایانی به دانش آموزان نماید. دانش آموزان در شرایطی که کاملا بر بارم بندی تعیین شده برای دروس امتحانی خود واقف باشند ، کمتر دچار سردرگمی و استرس می شوند و می توانند با مدیریت صحیح زمان ، خود را برای موفقیت در امتحانات مربوطه آماده نمایند.
بارم بندی امتحانات نهایی پایه دوازدهم تجربی
توجه به بارم بندی تعیین شده برای هر یک از دروس امتحانی ، می تواند تاثیر مثبتی در نتایج امتحانات دانش آموزان داشته باشد.
بارم بندی امتحانات نهایی پایه دوازدهم تجربی 98 – 99
برخی از دروس پایه دوازدهم رشته تجربی اعم از دین و زندگی 3 ، فارسی 3 ، علوم اجتماعی (هویت اجتماعی) 3 ، عربی ، زبان قرآن 3 ، زبان انگلیسی 3 ، سلامت و بهداشت 3 ، زیست شناسی 3 ، شیمی 3 ، ریاضی 3 و فیزیک 3 به صورت نهایی برگزار می شوند. تفاوت امتحانات نهایی با سایر امتحانات ، طراحان سوالات و همچنین به صورت هماهنگ و سراسری برگزار شدن این امتحانات می باشد که ممکن است نگرانی هایی را نیز برای دانش آموزان ، پیش از برگزاری امتحانات به وجود آورد که در این بین ، قطعا یک برنامه منظم و مناسب و همچنین توجه به بارم مشخص شده برای هر یک از دروس ، تاثیر بسزایی در موفقیت دانش آموزان خواهد داشت. در جداول زیر به ارائه بارم بندی امتحانات نهایی پایه دوازدهم رشته تجربی به تفکیک هر یک از دروس ، می پردازیم.
بارم بندی امتحانات نهایی پایه دوازدهم تجربی
دروس عمومی
دین و زندگی 3
شماره درس
نوبت اول
نوبت پایانی
اول
3
7
دوم
3
سوم
2
چهارم
2
پنجم
3
ششم
3
هفتم
–
7
هشتم
نهم
6
دهم
قرائت
4
–
فارسی 3
قلمرو
موضوع
نمره
مجموع نمره
زبانی
معنی واژه
1/5
7
املای واژه
1/5
دستور
4
ادبی
آرایه های ادبی
3
5
حفظ شعر
2
فکری
درک مطلب
4
8
معنی و مفهوم نثر
2
معنی و مفهوم نظم
2
زبان انگلیسی 3
نوع آزمون
موضوع
نمره
مجموع نمره
آزمون شفاهی
مهارت شنیداری (Listening)
4
8
مهارت صحبت کردن (Speaking)
4
آزمون کتبی
واژگان (Vocabulary)
2
12
دستور زبان (Grammar)
2
مهارت نوشتاری (Writing)
4
مهارت خواندن (Reading)
4
علوم اجتماعی (هویت اجتماعی) 3
عنوان درس
نوبت اول
نوبت دوم
جبرانی
اول
4 نمره
5
1/5 نمره
دوم
4 نمره
1/5 نمره
سوم
4 نمره
1/5 نمره
چهارم
4 نمره
1/5 نمره
پنجم
4 نمره
1/5 نمره
ششم
–
3 نمره
2/5 نمره
هفتم
3 نمره
2/5 نمره
هشتم
3 نمره
2/5 نمره
نهم
3 نمره
2/5 نمره
دهم
3 نمره
2/5 نمره
سلامت و بهداشت 3
عنوان فصل
عنوان درس و شماره صفحه
نمره (نوبت اول)
نمره (نوبت دوم)
سلامت
سلامت چیست؟ (صفحه 3 – 11)
1/5
0/5
سبک زندگی (صفحه 12 – 18)
1
تغذیه سالم و بهداشت مواد غذایی
برنامه غذایی سالم (صفحه 19 – 32)
3
1/5
کنترل وزن و تناسب اندام (صفحه 29 – 33)
2
بهداشت و ایمنی مواد غذایی (صفحه 40 – 48)
1/5
پیشگیری از بیماری ها
بیماری های غیر واگیر (صفحه 49 – 66)
4
2
بیماری های واگیر (صفحه 67 – 78)
3
بهداشت در دوران نوجوانی
بهداشت فردی (صفحه 79 – 100)
2/5
1
بهداشت ازدواج و باروری (صفحه 101 – 110)
1/5
بهداشت روان (صفحه 111 – 128)
–
3
پیشگیری از رفتار های پرخطر
مصرف دخانیات و الکل (صفحه 129 – 137)
–
3
اعتیاد به مواد مخدر و عوارض آن (صفحه 138 – 156)
–
2/5
محیط کار و زندگی سالم
پیشگیری از اختلالات اسکلتی – عضلانی (کمرد درد) (صفحه 155 – 169)
–
3
پیشگیری از حوادث خانگی (صفحه 170 – 182)
–
3/5
عربی ، زبان قرآن 3 (نوبت اول)
مهارت های زبانی
موضوع و نحوه طرح سوال
(از درس اول و دوم)
نمره
واژه شناسی
نوشتن معنای چهار کلمه داخل جمله از عربی به فارسی ؛ از جملات متن ، تمرین و بخش “اِعلَموا” (کلمات با کشیدن یک خط زیر آن ها ، از سایر کلمات متمایز می شوند.)
1
مترادف و متضاد (قرار گیری دو جفت کلمه کنار هم که دانش آموز باید فقط تضاد و ترادف آن ها را مشخص نماید.)
یا ارائه 6 کلمه پراکنده ، که 4 تای آن ها با یکدیگر متضاد هستند.
همچنین طراحان ممکن است این سوال را با ارائه یک متن درک مطلب طراحی کنند و از دانش آموز بخواهند که متضاد یا مترادف دو کلمه را از متن مذکور ، مشخص نمایند ، که در صورت ارائه چنین قالبی برای سوال در این بخش ، بارم مربوط به درک مطلب ، 0/5 نمره افزایش می یابد.
0/5
تشخیص کلمه ناهماهنگ از نظر معنا در میان چهار کلمه
نوشتن مفرد یا جمع اسم (در حد جمع های مکسر خوانده شده در کتاب دوازدهم)
انتخاب گزینه مناسب برای جای خالی یک جمله
0/5
ترجمه به فارسی
ترجمه جملات کتاب به صورت عربی به فارسی از متن ، تمرین و بخش “اِعلَموا”
4/5
ترجمه درست یک جمله دارای لای نفی جنس (ترجمه لای نفی جنس به صورت “هیچ … نیست” مدنظر است.)
0/5
ترجمه درست دو جمله دارای حروف مشبهۀ بالفعل ؛ یکی از آن دو جمله ، از بخش “لَیتَ” است.
1/5
ترجمه درست یک یا دو جمله دارای قید حالت (حال) در دو شکل آن ها
1
ارائه دو جمله و انتخاب گزینه درست ، در ترجمه این جملات از عربی به فارسی
0/5
تکمیل ترجمه ناقص از متن ، تمرین و بخش “اِعلَموا” (چهار قسمت جای خالی)
1
شناخت و کاربرد قواعد
ترجمه دقیق فعل های ماضی ساده ، ماضی نقلی ، ماضی استمراری ، ماضی بعید ، امر ، نهی ، نفی ، مستقبل ، مجهول ، فعل دارای نون وقایه ، معادل های عربی مضارع التزامی و اسلوب شرط داخل جملات ساده و با ریشه های ساده ای مانند خَرَجَ ، دَخَلَ ، صَبَرَ ، کَتَبَ و … که زیر فعل خطی کشیده می شود و دانش آموز با کمک یک قرینه یا بیشتر ، آن ها را ترجمه می کند ؛ مانند: “یا صدیقَتی ، لا تَخرُجی مِن صَفَّکِ” ، که در این جمله دو قرینه “یا صدیقَتی” و “ضمیر کِ” به دانش آموز کمک می کند تا بتواند “لا تَخرُجی” را درست ترجمه کند
یا در قالب مصور ، به صورت ارتباط دادن جملات به تصویر (هشت مورد)
2
تشخیص و انتخاب فعل ماضی ، مضارع ، امر و نهی مناسب برای جای خالی در جمله
تشخیص نوع فعل ، یا هر سوال ابداعی دیگری که مهارت تشخیص نوع فعل را در دانش آموز بفهمد. (چهار مورد)
1
تشخیص لای نفی جنس (چند جمله کوتاه داده می شود و دانش آموز باید بتواند لای نفی جنس را از لای نفی ، لای نهی و لای جواب تشخیص دهد.)
0/25
تشخیص حروف مشبهۀ بالفعل (چند جمله کوتاه داده می شود و دانش آموز باید حرف مشّبه بالفعل را از حروف جّر ، استقبال ، نفی و سایر حروف تشخیص دهد. یا به هر طریقی که قدرت تشخیص حروف مشبهۀ بالفعل را بسنجند.)
0/25
تشخیص محلّ اعرابی در جملاتی که معنا و ساختاری ساده دارند ؛ مانند: “کَتَبَ المُسافِرُ رِسالَهً فی الفَندُقِ.” جملات کاملاً حرکت گذاری می شوند. (فاعل ، مفعول ، مبتدا ، خبر ، مضاف الیه ، صفت ، جار و مجرور ، یا مجرور به حرف جر ، حال) از هر دو نوع “حال” سوال می شود. (که به هر کدام ، 0/25 نمره تعلق می گیرد.)
2
تشخیص اسم فاعل ، اسم مفعول ، اسم مکان ، اسم مبالغه ، اسم تفضیل ، یا ترجمه درست آن ها ، یا ترکیبی از تشخیص و ترجمه آن ها (در هر صورت این اسم ها داخل جملات کوتاه هستند.)
1/5
مهارت درک فهم
سوال جور کردنی از مفهوم واژگان (وصل کردن کلملت ستون اول به توضیحات ستون دوم ، 4 مورد) یا ارائه شش کلمه که دوتا اضافه است و چهار جمله با جای خالی که باید با کلمه مناسب کامل شود.
پر کردن جاهای خالی با گزینه مناسب (سوال سه گزینه ای)
1
درک مطلب (ارائه متن و طراحی چهار سوال حتی الامکان با چهار کلمه پرسشی خوانده شده) یا (ارائه چهار جمله و تعیین درست و نادرست آن ها بر اساس مفهوم هر جمله یا بر اساس متن ارائه شده در برگه امتحانی) یا ترکیبی از دو حالت پیشنهادی بالا ، یا طرح سوال با توجه به تصویر که در این حالت پاسخ کوتاه مطلوب است ، یا هر شیوه ابداعی دیگری که بتواند مهارت درک و فهم را بسنجد.
1
عربی ، زبان قرآن 3 (نوبت دوم)
مهارت های زبانی
موضوع و نحوه طرح سوال
نمره
واژه شناسی
نوشتن معنای چهار کلمه داخل جمله از عربی به فارسی ؛ از جملات متن ، تمرین و بخش “اِعلَموا” (کلمات با کشیدن یک خط زیر آن ها ، از سایر کلمات متمایز می شوند.)
1
مترادف و متضاد (قرار گیری دو جفت کلمه کنار هم که دانش آموز باید فقط تضاد و ترادف آن ها را مشخص نماید.)
0/5
تشخیص کلمه ناهماهنگ از نظر معنا در میان چهار کلمه یا یافتنگزینه مناسب برای شرح یک کلمه
0/25
نوشتن مفرد یا جمع اسم (در حد جمع های مکسر خوانده شده در کتاب دوازدهم)
0/25
ترجمه به فارسی
ترجمه جملات کتاب به صورت عربی به فارسی از متن ، تمرین و بخش “اِعلَموا”
5
ترجمه درست یک جمله دارای لای نفی جنس (ترجمه لای نفی جنس به صورت “هیچ … نیست” مدنظر است.)
0/5
ترجمه درست جمله دارای حروف مشبهۀ بالفعل(اَّنَّ ، کَاَنَّ ، لَیتَ ، لَعَلَ) با تکیه بر معنای مشبه بالفعل
0/5
ترجمه یک جمله دارای مفعول مطلق تاکیدی و یک جمله دارای مفعول مطلق نوعی
1
ترجمه یک جمله دارای قید حالت
0/5
انتخاب گزینه درست در ترجمه جمله عربی به فارسی (2 جمله)
0/5
تکمیل ترجمه ناقص از متن ، تمرین و بخش “اِعلَموا” (چهار قسمت جای خالی)
1
شناخت و کاربرد قواعد
ترجمه دقیق فعل های ماضی ساده ، ماضی نقلی ، ماضی استمراری ، ماضی بعید ، امر ، نهی ، نفی ، مستقبل ، مجهول ، فعل دارای نون وقایه ، معادل های عربی مضارع التزامی و اسلوب شرط داخل جملات ساده و با ریشه های ساده ای مانند خَرَجَ ، دَخَلَ ، صَبَرَ ، کَتَبَ و … که زیر فعل خطی کشیده می شود و دانش آموز با کمک یک قرینه یا بیشتر ، آن ها را ترجمه می کند ؛ مانند: “أنا دَخَلتُ قَریَهَ جدّی أمسِ” که در این جمله دو قرینه “أنا” و “ی” در “إنّی” و “جدّی” و قید زمان “أمسِ” به دانش آموز کمک می کنند تا بتواند “دَخَلتُ” را درست ترجمه کند. در صورتی که از فعل های دشواری مانند “تَهمِسونَ” استفاده می شود ، لازم است که معنای شکل سوم شخص مفرد آن داده شود. مثال: یا تَلامیذُ ، لِمَ تَهمِسونَ فِی الصَّف؟! (هَمسَ: آهسته سخن گفت.)
یا در قالب مصور ، به صورت ارتباط دادن جملات به تصویر (هشت مورد) یا به صورت تلفیقی از حالت اول و دوم
2
شخیص محلّ اعرابی در جملاتی که معنا و ساختاری ساده دارند ؛ مانند: “کَتَبَ المُسافِرُ رِسالَهً فی الفَندُقِ.” جملات کاملاً حرکت گذاری می شوند. (فاعل ، مفعول ، مبتدا ، خبر ، مضاف الیه ، صفت ، جار و مجرور ، یا مجرور به حرف جر ، حال ، مستثنی و مفعول مطلق)
تذکر: سهم حال ، مستثنی و مفعول مطلق 1/25 نمره از 3 نمره است.
تشخیص نوع مفعول مطلق نیز سوال می شود.
0/25 تشخیص اسلوب حصر از استثنا است.
0/5 نمره تحلیل صرفی و اعراب که موکدا باید در قالب سوال دو گزینه ای شبیه صفحه 40 کتاب درسی باشد.
3
تشخیص اسم فاعل ، اسم مفعول ، اسم مکان ، اسم مبالغه ، اسم تفضیل ، یا ترجمه درست آن ها ، یا ترکیبی از تشخیص و ترجمه آن ها (در هر صورت این اسم ها داخل جملات کوتاه هستند.)
2
مهارت درک فهم
سوال جور کردنی از مفهوم واژگان (وصل کردن کلملت ستون اول به توضیحات ستون دوم ، 4 مورد) یا ارائه شش کلمه که دوتا اضافه است و چهار جمله با جای خالی که باید با کلمه مناسب کامل شود.
پر کردن جاهای خالی با گزینه مناسب (سوال سه گزینه ای)
1
درک مطلب (ارائه متن و طراحی چهار سوال حتی الامکان با چهار کلمه پرسشی خوانده شده) یا (ارائه چهار جمله و تعیین درست و نادرست آن ها بر اساس مفهوم هر جمله یا بر اساس متن ارائه شده در برگه امتحانی) یا ترکیبی از دو حالت پیشنهادی بالا ، یا طرح سوال با توجه به تصویر که در این حالت پاسخ کوتاه مطلوب است ، یا هر شیوه ابداعی دیگری که بتواند مهارت درک و فهم را بسنجد.
1
دروس تخصصی
فیزیک 3
شماره فصل
مبحث
نوبت اول
نوبت پایانی
اول
کل فصل
8
4
دوم
کل فصل
8/5
4/25
سوم
تا صفحه 62 (ابتدای 3 – 6 مشخصه های موج) و تمرین های مربوطه از فصل آخر
3/5
6/75
سوم
(ابتدای 3-6 مشخصه های
موج) تا آخر فصل
–
چهارم
کل فصل
–
5
شیمی 3
شماره فصل
مبحث
نوبت اول
نوبت پایانی
اول
موکلول ها در خدمت تندرستی
11/5
6/5
دوم
آسایش و رفاه در سایه الکتروشیمی
8/5
5
سوم
شیمی جلوه ای از هنر ، زیبایی و ماندگاری
–
4
چهارم
شیمی راهی به سوی آینده روشن تر
4/5
زیست شناسی 3
شماره فصل
مبحث
نوبت اول
نوبت پایانی
اول
مولکول های اطلاعاتی
6
2/5
دوم
جریان اطلاعات در یاخته
5
2/5
سوم
جریان اطلاعات در نسل ها
4
2/5
چهارم
تغییر در اطلاعات وراثتی
5
2/5
پنجم
تامین انرژی در یاخته
–
2/5
ششم
تامین انرژی برای ساختن مواد آلی
2/5
هفتم
فناوری های نوین زیستی
2/5
هشتم
رفتار های جانوران
2/5
ریاضیات 3
شماره و محدوده فصل
نوبت اول
نوبت دوم
شهریور و دی
کل فصل اول
7
1/5
3
کل فصل دوم
5
1/5
3
کل فصل سوم
5
1
2
فصل چهارم تا صفحه 76
3
1
5
فصل چهارم از صفحه 77 به بعد
–
4/5
کل فصل پنجم
4
3
کل فصل ششم
4
2/5
کل فصل هفتم
2/5
1/5
میزان نمرات و بارم بندی امتحانات نهایی پایه دوازدهم رشته تجربی که در این متن ارائه کردیم ، مطابق با آخرین بارم بندی اعمال شده برای امتحانات نهایی می باشد و در صورت هر گونه تغییر ، این جداول نیز به روز رسانی خواهند شد. ضمنا ممکن است این بارم بندی ها تغییرات جزئی در حد 0/5 نمره ، در بارم بندی معین برای هر سال داشته باشند.
سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…
منبع : بارم بندی امتحانات نهایی پایه دوازدهم تجربی
نقلقول: برای کسب اطلاعات بیشتر درباره بارم بندی امتحانات نهایی پایه دوازدهم تجربی با مشاوران ایران مشاوره تماس حاصل نمایید.ساعت تماس از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل و از طریق تلفن های ثابت –
نقلقول: تماس از استان تـهران: 9092305538
تماس از سایر استان ها: 9099072938 - 9099071647
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید
شاید بتوان به جرات گفت یکی از اصلی ترین دغدغه های دانش آموزان در دوران تحصیل ، آمادگی برای امتحانات و نتایج به دست آمده در آن ها می باشد که نقش یک برنامه ریزی درسی صحیح و کاربردی را در این مساله ، پررنگ تر از سابق می نماید. نقش مهم یک مدیریت حساب شده و اجرای برنامه ریزی مناسب را می توان در زمان امتحانات ، خصوصا برای دانش آموزانی که در طول سال تحصیلی مطالعه چندانی ندارند و بخش اعظم مطالعات خود را به روزهای پایانی و درست قبل از زمان مقرر برای امتحانات ، موکول می نمایند ، مشاهده نمود. در این امر ، علم بر این موضوع که در یک مواد امتحانی ، کدام بخش ها مهم تر هستند و یا اینکه به کدام قسمت از کتاب درسی ، بارم بیشتری تعلق می گیرد ، بسیار حائز اهمیت است و می تواند کمک شایانی به دانش آموزان نماید. دانش آموزان در شرایطی که کاملا بر بارم بندی تعیین شده برای دروس امتحانی خود واقف باشند ، کمتر دچار سردرگمی و استرس می شوند و می توانند با مدیریت صحیح زمان ، خود را برای موفقیت در امتحانات مربوطه آماده نمایند.
بارم بندی امتحانات نهایی پایه دوازدهم تجربی
توجه به بارم بندی تعیین شده برای هر یک از دروس امتحانی ، می تواند تاثیر مثبتی در نتایج امتحانات دانش آموزان داشته باشد.
بارم بندی امتحانات نهایی پایه دوازدهم تجربی 98 – 99
برخی از دروس پایه دوازدهم رشته تجربی اعم از دین و زندگی 3 ، فارسی 3 ، علوم اجتماعی (هویت اجتماعی) 3 ، عربی ، زبان قرآن 3 ، زبان انگلیسی 3 ، سلامت و بهداشت 3 ، زیست شناسی 3 ، شیمی 3 ، ریاضی 3 و فیزیک 3 به صورت نهایی برگزار می شوند. تفاوت امتحانات نهایی با سایر امتحانات ، طراحان سوالات و همچنین به صورت هماهنگ و سراسری برگزار شدن این امتحانات می باشد که ممکن است نگرانی هایی را نیز برای دانش آموزان ، پیش از برگزاری امتحانات به وجود آورد که در این بین ، قطعا یک برنامه منظم و مناسب و همچنین توجه به بارم مشخص شده برای هر یک از دروس ، تاثیر بسزایی در موفقیت دانش آموزان خواهد داشت. در جداول زیر به ارائه بارم بندی امتحانات نهایی پایه دوازدهم رشته تجربی به تفکیک هر یک از دروس ، می پردازیم.
بارم بندی امتحانات نهایی پایه دوازدهم تجربی
دروس عمومی
دین و زندگی 3
شماره درس
نوبت اول
نوبت پایانی
اول
3
7
دوم
3
سوم
2
چهارم
2
پنجم
3
ششم
3
هفتم
–
7
هشتم
نهم
6
دهم
قرائت
4
–
فارسی 3
قلمرو
موضوع
نمره
مجموع نمره
زبانی
معنی واژه
1/5
7
املای واژه
1/5
دستور
4
ادبی
آرایه های ادبی
3
5
حفظ شعر
2
فکری
درک مطلب
4
8
معنی و مفهوم نثر
2
معنی و مفهوم نظم
2
زبان انگلیسی 3
نوع آزمون
موضوع
نمره
مجموع نمره
آزمون شفاهی
مهارت شنیداری (Listening)
4
8
مهارت صحبت کردن (Speaking)
4
آزمون کتبی
واژگان (Vocabulary)
2
12
دستور زبان (Grammar)
2
مهارت نوشتاری (Writing)
4
مهارت خواندن (Reading)
4
علوم اجتماعی (هویت اجتماعی) 3
عنوان درس
نوبت اول
نوبت دوم
جبرانی
اول
4 نمره
5
1/5 نمره
دوم
4 نمره
1/5 نمره
سوم
4 نمره
1/5 نمره
چهارم
4 نمره
1/5 نمره
پنجم
4 نمره
1/5 نمره
ششم
–
3 نمره
2/5 نمره
هفتم
3 نمره
2/5 نمره
هشتم
3 نمره
2/5 نمره
نهم
3 نمره
2/5 نمره
دهم
3 نمره
2/5 نمره
سلامت و بهداشت 3
عنوان فصل
عنوان درس و شماره صفحه
نمره (نوبت اول)
نمره (نوبت دوم)
سلامت
سلامت چیست؟ (صفحه 3 – 11)
1/5
0/5
سبک زندگی (صفحه 12 – 18)
1
تغذیه سالم و بهداشت مواد غذایی
برنامه غذایی سالم (صفحه 19 – 32)
3
1/5
کنترل وزن و تناسب اندام (صفحه 29 – 33)
2
بهداشت و ایمنی مواد غذایی (صفحه 40 – 48)
1/5
پیشگیری از بیماری ها
بیماری های غیر واگیر (صفحه 49 – 66)
4
2
بیماری های واگیر (صفحه 67 – 78)
3
بهداشت در دوران نوجوانی
بهداشت فردی (صفحه 79 – 100)
2/5
1
بهداشت ازدواج و باروری (صفحه 101 – 110)
1/5
بهداشت روان (صفحه 111 – 128)
–
3
پیشگیری از رفتار های پرخطر
مصرف دخانیات و الکل (صفحه 129 – 137)
–
3
اعتیاد به مواد مخدر و عوارض آن (صفحه 138 – 156)
–
2/5
محیط کار و زندگی سالم
پیشگیری از اختلالات اسکلتی – عضلانی (کمرد درد) (صفحه 155 – 169)
–
3
پیشگیری از حوادث خانگی (صفحه 170 – 182)
–
3/5
عربی ، زبان قرآن 3 (نوبت اول)
مهارت های زبانی
موضوع و نحوه طرح سوال
(از درس اول و دوم)
نمره
واژه شناسی
نوشتن معنای چهار کلمه داخل جمله از عربی به فارسی ؛ از جملات متن ، تمرین و بخش “اِعلَموا” (کلمات با کشیدن یک خط زیر آن ها ، از سایر کلمات متمایز می شوند.)
1
مترادف و متضاد (قرار گیری دو جفت کلمه کنار هم که دانش آموز باید فقط تضاد و ترادف آن ها را مشخص نماید.)
یا ارائه 6 کلمه پراکنده ، که 4 تای آن ها با یکدیگر متضاد هستند.
همچنین طراحان ممکن است این سوال را با ارائه یک متن درک مطلب طراحی کنند و از دانش آموز بخواهند که متضاد یا مترادف دو کلمه را از متن مذکور ، مشخص نمایند ، که در صورت ارائه چنین قالبی برای سوال در این بخش ، بارم مربوط به درک مطلب ، 0/5 نمره افزایش می یابد.
0/5
تشخیص کلمه ناهماهنگ از نظر معنا در میان چهار کلمه
نوشتن مفرد یا جمع اسم (در حد جمع های مکسر خوانده شده در کتاب دوازدهم)
انتخاب گزینه مناسب برای جای خالی یک جمله
0/5
ترجمه به فارسی
ترجمه جملات کتاب به صورت عربی به فارسی از متن ، تمرین و بخش “اِعلَموا”
4/5
ترجمه درست یک جمله دارای لای نفی جنس (ترجمه لای نفی جنس به صورت “هیچ … نیست” مدنظر است.)
0/5
ترجمه درست دو جمله دارای حروف مشبهۀ بالفعل ؛ یکی از آن دو جمله ، از بخش “لَیتَ” است.
1/5
ترجمه درست یک یا دو جمله دارای قید حالت (حال) در دو شکل آن ها
1
ارائه دو جمله و انتخاب گزینه درست ، در ترجمه این جملات از عربی به فارسی
0/5
تکمیل ترجمه ناقص از متن ، تمرین و بخش “اِعلَموا” (چهار قسمت جای خالی)
1
شناخت و کاربرد قواعد
ترجمه دقیق فعل های ماضی ساده ، ماضی نقلی ، ماضی استمراری ، ماضی بعید ، امر ، نهی ، نفی ، مستقبل ، مجهول ، فعل دارای نون وقایه ، معادل های عربی مضارع التزامی و اسلوب شرط داخل جملات ساده و با ریشه های ساده ای مانند خَرَجَ ، دَخَلَ ، صَبَرَ ، کَتَبَ و … که زیر فعل خطی کشیده می شود و دانش آموز با کمک یک قرینه یا بیشتر ، آن ها را ترجمه می کند ؛ مانند: “یا صدیقَتی ، لا تَخرُجی مِن صَفَّکِ” ، که در این جمله دو قرینه “یا صدیقَتی” و “ضمیر کِ” به دانش آموز کمک می کند تا بتواند “لا تَخرُجی” را درست ترجمه کند
یا در قالب مصور ، به صورت ارتباط دادن جملات به تصویر (هشت مورد)
2
تشخیص و انتخاب فعل ماضی ، مضارع ، امر و نهی مناسب برای جای خالی در جمله
تشخیص نوع فعل ، یا هر سوال ابداعی دیگری که مهارت تشخیص نوع فعل را در دانش آموز بفهمد. (چهار مورد)
1
تشخیص لای نفی جنس (چند جمله کوتاه داده می شود و دانش آموز باید بتواند لای نفی جنس را از لای نفی ، لای نهی و لای جواب تشخیص دهد.)
0/25
تشخیص حروف مشبهۀ بالفعل (چند جمله کوتاه داده می شود و دانش آموز باید حرف مشّبه بالفعل را از حروف جّر ، استقبال ، نفی و سایر حروف تشخیص دهد. یا به هر طریقی که قدرت تشخیص حروف مشبهۀ بالفعل را بسنجند.)
0/25
تشخیص محلّ اعرابی در جملاتی که معنا و ساختاری ساده دارند ؛ مانند: “کَتَبَ المُسافِرُ رِسالَهً فی الفَندُقِ.” جملات کاملاً حرکت گذاری می شوند. (فاعل ، مفعول ، مبتدا ، خبر ، مضاف الیه ، صفت ، جار و مجرور ، یا مجرور به حرف جر ، حال) از هر دو نوع “حال” سوال می شود. (که به هر کدام ، 0/25 نمره تعلق می گیرد.)
2
تشخیص اسم فاعل ، اسم مفعول ، اسم مکان ، اسم مبالغه ، اسم تفضیل ، یا ترجمه درست آن ها ، یا ترکیبی از تشخیص و ترجمه آن ها (در هر صورت این اسم ها داخل جملات کوتاه هستند.)
1/5
مهارت درک فهم
سوال جور کردنی از مفهوم واژگان (وصل کردن کلملت ستون اول به توضیحات ستون دوم ، 4 مورد) یا ارائه شش کلمه که دوتا اضافه است و چهار جمله با جای خالی که باید با کلمه مناسب کامل شود.
پر کردن جاهای خالی با گزینه مناسب (سوال سه گزینه ای)
1
درک مطلب (ارائه متن و طراحی چهار سوال حتی الامکان با چهار کلمه پرسشی خوانده شده) یا (ارائه چهار جمله و تعیین درست و نادرست آن ها بر اساس مفهوم هر جمله یا بر اساس متن ارائه شده در برگه امتحانی) یا ترکیبی از دو حالت پیشنهادی بالا ، یا طرح سوال با توجه به تصویر که در این حالت پاسخ کوتاه مطلوب است ، یا هر شیوه ابداعی دیگری که بتواند مهارت درک و فهم را بسنجد.
1
عربی ، زبان قرآن 3 (نوبت دوم)
مهارت های زبانی
موضوع و نحوه طرح سوال
نمره
واژه شناسی
نوشتن معنای چهار کلمه داخل جمله از عربی به فارسی ؛ از جملات متن ، تمرین و بخش “اِعلَموا” (کلمات با کشیدن یک خط زیر آن ها ، از سایر کلمات متمایز می شوند.)
1
مترادف و متضاد (قرار گیری دو جفت کلمه کنار هم که دانش آموز باید فقط تضاد و ترادف آن ها را مشخص نماید.)
0/5
تشخیص کلمه ناهماهنگ از نظر معنا در میان چهار کلمه یا یافتنگزینه مناسب برای شرح یک کلمه
0/25
نوشتن مفرد یا جمع اسم (در حد جمع های مکسر خوانده شده در کتاب دوازدهم)
0/25
ترجمه به فارسی
ترجمه جملات کتاب به صورت عربی به فارسی از متن ، تمرین و بخش “اِعلَموا”
5
ترجمه درست یک جمله دارای لای نفی جنس (ترجمه لای نفی جنس به صورت “هیچ … نیست” مدنظر است.)
0/5
ترجمه درست جمله دارای حروف مشبهۀ بالفعل(اَّنَّ ، کَاَنَّ ، لَیتَ ، لَعَلَ) با تکیه بر معنای مشبه بالفعل
0/5
ترجمه یک جمله دارای مفعول مطلق تاکیدی و یک جمله دارای مفعول مطلق نوعی
1
ترجمه یک جمله دارای قید حالت
0/5
انتخاب گزینه درست در ترجمه جمله عربی به فارسی (2 جمله)
0/5
تکمیل ترجمه ناقص از متن ، تمرین و بخش “اِعلَموا” (چهار قسمت جای خالی)
1
شناخت و کاربرد قواعد
ترجمه دقیق فعل های ماضی ساده ، ماضی نقلی ، ماضی استمراری ، ماضی بعید ، امر ، نهی ، نفی ، مستقبل ، مجهول ، فعل دارای نون وقایه ، معادل های عربی مضارع التزامی و اسلوب شرط داخل جملات ساده و با ریشه های ساده ای مانند خَرَجَ ، دَخَلَ ، صَبَرَ ، کَتَبَ و … که زیر فعل خطی کشیده می شود و دانش آموز با کمک یک قرینه یا بیشتر ، آن ها را ترجمه می کند ؛ مانند: “أنا دَخَلتُ قَریَهَ جدّی أمسِ” که در این جمله دو قرینه “أنا” و “ی” در “إنّی” و “جدّی” و قید زمان “أمسِ” به دانش آموز کمک می کنند تا بتواند “دَخَلتُ” را درست ترجمه کند. در صورتی که از فعل های دشواری مانند “تَهمِسونَ” استفاده می شود ، لازم است که معنای شکل سوم شخص مفرد آن داده شود. مثال: یا تَلامیذُ ، لِمَ تَهمِسونَ فِی الصَّف؟! (هَمسَ: آهسته سخن گفت.)
یا در قالب مصور ، به صورت ارتباط دادن جملات به تصویر (هشت مورد) یا به صورت تلفیقی از حالت اول و دوم
2
شخیص محلّ اعرابی در جملاتی که معنا و ساختاری ساده دارند ؛ مانند: “کَتَبَ المُسافِرُ رِسالَهً فی الفَندُقِ.” جملات کاملاً حرکت گذاری می شوند. (فاعل ، مفعول ، مبتدا ، خبر ، مضاف الیه ، صفت ، جار و مجرور ، یا مجرور به حرف جر ، حال ، مستثنی و مفعول مطلق)
تذکر: سهم حال ، مستثنی و مفعول مطلق 1/25 نمره از 3 نمره است.
تشخیص نوع مفعول مطلق نیز سوال می شود.
0/25 تشخیص اسلوب حصر از استثنا است.
0/5 نمره تحلیل صرفی و اعراب که موکدا باید در قالب سوال دو گزینه ای شبیه صفحه 40 کتاب درسی باشد.
3
تشخیص اسم فاعل ، اسم مفعول ، اسم مکان ، اسم مبالغه ، اسم تفضیل ، یا ترجمه درست آن ها ، یا ترکیبی از تشخیص و ترجمه آن ها (در هر صورت این اسم ها داخل جملات کوتاه هستند.)
2
مهارت درک فهم
سوال جور کردنی از مفهوم واژگان (وصل کردن کلملت ستون اول به توضیحات ستون دوم ، 4 مورد) یا ارائه شش کلمه که دوتا اضافه است و چهار جمله با جای خالی که باید با کلمه مناسب کامل شود.
پر کردن جاهای خالی با گزینه مناسب (سوال سه گزینه ای)
1
درک مطلب (ارائه متن و طراحی چهار سوال حتی الامکان با چهار کلمه پرسشی خوانده شده) یا (ارائه چهار جمله و تعیین درست و نادرست آن ها بر اساس مفهوم هر جمله یا بر اساس متن ارائه شده در برگه امتحانی) یا ترکیبی از دو حالت پیشنهادی بالا ، یا طرح سوال با توجه به تصویر که در این حالت پاسخ کوتاه مطلوب است ، یا هر شیوه ابداعی دیگری که بتواند مهارت درک و فهم را بسنجد.
1
دروس تخصصی
فیزیک 3
شماره فصل
مبحث
نوبت اول
نوبت پایانی
اول
کل فصل
8
4
دوم
کل فصل
8/5
4/25
سوم
تا صفحه 62 (ابتدای 3 – 6 مشخصه های موج) و تمرین های مربوطه از فصل آخر
3/5
6/75
سوم
(ابتدای 3-6 مشخصه های
موج) تا آخر فصل
–
چهارم
کل فصل
–
5
شیمی 3
شماره فصل
مبحث
نوبت اول
نوبت پایانی
اول
موکلول ها در خدمت تندرستی
11/5
6/5
دوم
آسایش و رفاه در سایه الکتروشیمی
8/5
5
سوم
شیمی جلوه ای از هنر ، زیبایی و ماندگاری
–
4
چهارم
شیمی راهی به سوی آینده روشن تر
4/5
زیست شناسی 3
شماره فصل
مبحث
نوبت اول
نوبت پایانی
اول
مولکول های اطلاعاتی
6
2/5
دوم
جریان اطلاعات در یاخته
5
2/5
سوم
جریان اطلاعات در نسل ها
4
2/5
چهارم
تغییر در اطلاعات وراثتی
5
2/5
پنجم
تامین انرژی در یاخته
–
2/5
ششم
تامین انرژی برای ساختن مواد آلی
2/5
هفتم
فناوری های نوین زیستی
2/5
هشتم
رفتار های جانوران
2/5
ریاضیات 3
شماره و محدوده فصل
نوبت اول
نوبت دوم
شهریور و دی
کل فصل اول
7
1/5
3
کل فصل دوم
5
1/5
3
کل فصل سوم
5
1
2
فصل چهارم تا صفحه 76
3
1
5
فصل چهارم از صفحه 77 به بعد
–
4/5
کل فصل پنجم
4
3
کل فصل ششم
4
2/5
کل فصل هفتم
2/5
1/5
میزان نمرات و بارم بندی امتحانات نهایی پایه دوازدهم رشته تجربی که در این متن ارائه کردیم ، مطابق با آخرین بارم بندی اعمال شده برای امتحانات نهایی می باشد و در صورت هر گونه تغییر ، این جداول نیز به روز رسانی خواهند شد. ضمنا ممکن است این بارم بندی ها تغییرات جزئی در حد 0/5 نمره ، در بارم بندی معین برای هر سال داشته باشند.
نقلقول: برای کسب اطلاعات بیشتر درباره بارم بندی امتحانات نهایی پایه دوازدهم تجربی با مشاوران ایران مشاوره تماس حاصل نمایید.ساعت تماس از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل و از طریق تلفن های ثابت –
نقلقول: تماس از استان تـهران: 9092305538
تماس از سایر استان ها: 9099072938 - 9099071647
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید
سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…
منبع : بارم بندی امتحانات نهایی پایه دوازدهم تجربی