22-10-2018, 03:44 PM
در دو دهه گذشته، تصور مي شدکه با افزايش کيفي در تکنولوژي ساخت خودروهاي باتريها و المانهاي الکترونيک قدرت، عملا خودروهاي برقي جايگاه خاصي را در صنعت حمل و نقل به خود اختصاص خواهند داد، اما امروزه تجربه ثابت نموده است که علي رغم پيشرفت هاي بعمل آمده، خودروهاي برقي خالص با محدوديت هاي بسياري روبرو بوده و تنها قابليت استفاده در مسافتهاي رانشي محدود و در کاربرد هاي خاص را دارا هستند.در چند ساله اخير مجموعه عوامل فوق سبب گرديده است که راستاي تحقيقات و مطالعات پيرامون خودروهاي برقي به سمت نوع هايبريد آن معطوفگردد.
خودروهاي صرفٌا الكتريكي به علت مسائلي كه اشاره شد براي مسافت هاي طولاني بين شهري زياد مناسب به نظر نمي رسند، همچنين باتري هاي آنها براي شارژ مجدد نياز به مدت زمان طولاني دارند و در طي زمان شارژ شدن نمیتوان از آنها استفاده كرد. ضمنا همانطور كه گفته شد به علت دانسيته انرژي پايين نسبت به سوخت هاي بنزيني ديگرخودروهاي برقي نمي توانند جوابگوي انعطاف و كشش و شتاب لازمه در جاده ها باشند بنابراين براي عبور از اين محدوديت ها خودروهاي هايبريد در اولين دهه از قرن بيستم اختراع شده و به سرعت روند روبه رشد خود را طي كردند.
اين نوع خودروها، تركيبي از خودروهاي الكتريكي و خودروهاي احتراق داخلي (كه مي تواند بنزيني و يا گازوئيلي باشد) می باشند خودروهای هايبريد معمولا از سه قسمت عمده: توليد قدرت – انتقال قدرت – ذخيره سازي قدرت تشكيل شده است.
باتريها را مي توان به عنوان عمده ترين منابع ذخيره سازي در خودروهاي هايبريد شناخت. اما در زمينه هاي مختلف ديگر ذخيره سازي انرژي تحقيقات و پيشرفتهاي انجام شده است. در قسمت موتور احتراق داخلي از يك موتور احتراق داخلي با تزریق مستقيم تراكمي استفاده شده است. از جمله ويژگيهاي اين خوروها راندمان بالاي آنهاست كه بستگي به رفتار وچگونگي ارتباط زير سيستم هاي مختلف آن به يكديگر دارند كه با توجه به استراتژي كنترلي و طريقه اتصال اين اجزاء به يكديگر مشخص مي شوند.
خودروهاي صرفٌا الكتريكي به علت مسائلي كه اشاره شد براي مسافت هاي طولاني بين شهري زياد مناسب به نظر نمي رسند، همچنين باتري هاي آنها براي شارژ مجدد نياز به مدت زمان طولاني دارند و در طي زمان شارژ شدن نمیتوان از آنها استفاده كرد. ضمنا همانطور كه گفته شد به علت دانسيته انرژي پايين نسبت به سوخت هاي بنزيني ديگرخودروهاي برقي نمي توانند جوابگوي انعطاف و كشش و شتاب لازمه در جاده ها باشند بنابراين براي عبور از اين محدوديت ها خودروهاي هايبريد در اولين دهه از قرن بيستم اختراع شده و به سرعت روند روبه رشد خود را طي كردند.
اين نوع خودروها، تركيبي از خودروهاي الكتريكي و خودروهاي احتراق داخلي (كه مي تواند بنزيني و يا گازوئيلي باشد) می باشند خودروهای هايبريد معمولا از سه قسمت عمده: توليد قدرت – انتقال قدرت – ذخيره سازي قدرت تشكيل شده است.
باتريها را مي توان به عنوان عمده ترين منابع ذخيره سازي در خودروهاي هايبريد شناخت. اما در زمينه هاي مختلف ديگر ذخيره سازي انرژي تحقيقات و پيشرفتهاي انجام شده است. در قسمت موتور احتراق داخلي از يك موتور احتراق داخلي با تزریق مستقيم تراكمي استفاده شده است. از جمله ويژگيهاي اين خوروها راندمان بالاي آنهاست كه بستگي به رفتار وچگونگي ارتباط زير سيستم هاي مختلف آن به يكديگر دارند كه با توجه به استراتژي كنترلي و طريقه اتصال اين اجزاء به يكديگر مشخص مي شوند.
درب اتوماتیک شیشه ای