تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum
  • سردر
  • جستجو
  • فهرست اعضا
  • سالنامه
  • راهنما
درود مهمان گرامی! ورود ثبت‌نام
ورود
نام کاربری:
گذرواژه‌:
گذرواژه‌تان را فراموش کرده‌اید؟
 
تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum › پردیس فناوری کیش › مهندسی مکانیک v
1 2 3 4 5 … 18 بعدی »

سیستم استارت خودرو چگونه کار می کند؟

امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
حالت موضوعی
سیستم استارت خودرو چگونه کار می کند؟
farhangan آفلاین
عضو جوان
**
ارسال‌ها: 32
موضوع‌ها: 27
تاریخ عضویت: Nov 2021
اعتبار: 0
#1
22-12-2021, 12:49 PM (آخرین ویرایش: 22-12-2021, 12:54 PM، توسط farhangan.)
درصورتی‌که بخواهیم به صورت چکیده بگوییم که استارت ماشین چه وظیفه ای دارد بایستی بگوییم که این جزء خودرو ها یک سری مولد الکتریکی می باشد که توان الکتریکی را تغییر به توان مکانیکال می کند. یعنی در حقیقت ما برق را از باتری اتومبیل به استارت می‌دهیم و استارت این برق را تبدیل به انرژی مکانیکی کرده و به محور موتور یا همان میل‌لنگ منتقل می‌کند.
 حرکت میل‌لنگ هم باعث می‌شود که یک سیکل احتراق در موتور صورت بگیرد و موتور روشن شود. حتما سعی کنید قطعات خودروی خود را از فروشگاههای مجاز ارائه دهنده لوازم یدکی زانتیا در تهران ، پراید و سایر خودروهای ساخت داخل تهیه نمایید تا از اصل بودن آن قطعه اطمینان داشته باشید.


[تصویر:  car-starter3.jpg]

تاریخچه اختراع استارت خودرو

همانطور که گفته شد اتومبیل‌های اولیه با هل دادن یا استفاده از هندل روشن می‌شدند. یعنی چرخش اولیه محور موتور با انرژی دست صورت می‌گرفت. البته روش‌های دیگری هم مثل استفاده از فنرهای بادی و سیلندر باروت برای روشن کردن موتور احتراقی اتومبیل‌ها استفاده می‌شد که چندان رواج نیافت.

 گفته می‌شود که اولین استارت برقی برای یک موتورسیکلت ساخته شد. بعد از آن یک مهندس برق انگلیسی به نام اچ‌ جی‌ داوسینگ، یک استارت برقی در سال ۱۸۹۶ میلادی اختراع کرد که البته هیچ‌گاه به عنوان یک اختراع ثبت نشد. اولین استارت برقی توسط یک فرد آمریکایی به نام «کلاید جی کلمن» در سال ۱۹۰۳ ثبت شد.

 حدود ۸ سال بعد، یعنی در سال ۱۹۱۱ میلادی هم یک آمریکایی دیگر به نام «چارلز اف کترینگ» موتور استارتی را برای جایگزین کردن با هندل اتومبیل‌ها در شرکت دلکو طراحی و ثبت کرد، اما سال‌ها طول کشید تا سیستم استارت جایگزین هندل شود. در همان سال ۱۹۱۱ شرکت کادیلاک یک استارت الکتریکی روی موتور اتومبیلش نصب کرد که همین ماجرا باعث شد که استفاده از خودرو برای خانم‌ها هم رواج یابد.

[font=Iran Sans - Bold]معرفی بخش‌های اصلی استارت خودرو
[/font]

[font=Iran Sans - Regular]-اتوماتیک استارت[/font]


-موتور استارت



اتوماتیک استارت همان استوانه کوچک‌تری است که روی استوانه بزرگ‌تر که همان موتور استارت محسوب می‌شود قرار گرفته. برق باتری به بخش اتوماتیک منتقل می‌شود و در حقیقت اتوماتیک استارت، محل اتصال و رابط برق مستقیم باتری و موتور استارت است.


[تصویر:  Troubleshooting-Alternator-Schematic-min.jpg]

 کار دوم بخش اتوماتیک هم این است که دنده استارت را هنگام استارت زدن به جلو می‌برد تا با فلایول (همان چرخ طیار یا لنگر که روی میل‌لنگ است) درگیر کند و آن را به چرخش درآورد.
[font=Iran Sans - Regular]استارت برای عمل کردن برق بسیار زیادی از باتری می‌کشد یا مصرف می‌کند که حدود ۵۰ تا ۱۵۰ آمپر است. جریان ضعیف باتری باید از یک رله یا کنتاکتور عبور کند و تبدیل به یک جریان بالا شود تا بتواند مورد استفاده موتور استارت قرار گیرد. [/font]

[font=Iran Sans - Regular]این اتفاق در بخش اتوماتیک استارت می‌افتد. همزمان با این اتفاق، در اتوماتیک استارت یک اهرم دوشاخه وجود دارد که این اهرم، دنده استارت را به جلو هل می‌دهد تا با فلایول درگیر شود. اتوماتیک استارت بین باتری و موتور استارت قرار دارد و در حقیقت با کنتاکتور که در بخش اتوماتیک استارت قرار دارد، برق میان باتری و موتور استارت وصل یا قطع می‌شود.[/font]

[font=Iran Sans - Bold]آشنایی با اجزا و کارکرد اتوماتیک استارت خودرو[/font]


اجزای تشکیل دهنده اتوماتیک استارت عبارتند از؛


دو پیچ

فیش اتوماتیک

پلانجر

سیم‌پیچ کشنده

سیم‌پیچ نگهدارنده

پولکی مسی

اهرم دو شاخه


[font=Iran Sans - Regular]اتوماتیک استارت در نمای ظاهری از دو پیچ و یک فیش تشکیل شده است. یک پیچ به نام S شناخته می‌شود که به قطب مثبت باتری وصل می‌شود و یک پیچ هم به نام پیچ M که برق از این پیچ راهی سیم‌پیچ دور بالشتک‌های موتور استارت می‌شود. [/font]

[font=Iran Sans - Regular] فیش بخش اتوماتیک هم به سوییچ وصل می‌شود. در داخل بخش اتوماتیک استارت هم دو سیم‌پیچ وجود دارد؛‌[/font]

[font=Iran Sans - Regular] ۱-سیم‌پیچ کشنده (سیم ضخیم) و[/font]
[font=Iran Sans - Regular] ۲-سیم‌پیچ نگهدارنده (سیم نازک).[/font]

[font=Iran Sans - Regular] علاوه بر این سیم‌پیچ‌ها، یک قطعه استوانه‌ای شکل هم وجود دارد به نام پلانجر.[/font]

[font=Iran Sans - Regular][font=Iran Sans - Bold]آشنایی با اجزاء و کارکرد موتور استارت خودرو[/font][/font]


اجزای تشکیل دهنده موتور استارت عبارتند از؛




پوسته اصلی

بالشتک‌ها: هسته‌های آهنی و سیم‌پیچ‌ها

پیچ اتصال بالشتک به پوسته

زغال‌ها

فنر و پایه نگهدارنده زغال

جازغالی پلاستیکی

آرمیچر

کلکتور آرمیچر (مجموعه لامل‌ها)

سیم‌پیچ‌های آرمیچر

هسته آرمیچر

شافت آرمیچر

دنده استارت

کلاچ
[تصویر:  main-qimg-aa7a76ade3aeac447dff623d026eb9a8.png]


پوسته اصلی موتور استارت از استوانه فولادی تشکیل شده است که قطعات داخل آن قرار دارند. به طور کلی قطعات داخل موتور استارت از دو قسمت اصلی تشکیل شده که شامل بالشتک‌ها و آرمیچر است. بالشتک‌ها که معمولا شامل ۴ باشتک است با پیچ‌هایی به پوسته اصلی وصل شده‌اند. هر بالشتک‌ها از یک هسته آهنی (کفشک) و سیم‌پیچی به دور آن تشکیل شده است.
[font=Iran Sans - Regular]
[font=Iran Sans - Regular]وظیفه باشتک هم این است که میدان مغناطیسی به وجود آورد که این کار با آهنربا شدن بالشتک انجام می‌شود. از سیم‌پیچ‌های باشتک با کمک یک اتصال، برق خروجی از اتوماتیک استارت عبور می‌کند که آمپر بالایی دارد و به همین دلیل باید از مفتول باشد، نه یک سیم نازک. بالشتک‌ها با عبور جریان الکتریکی از سیم‌پیچ‌ها تبدیل به آهنربا شده و میدان مغناطسی به وجود می‌آورند. 
[/font][/font]

[font=Iran Sans - Regular][font=Iran Sans - Regular]در این میدان ایجاد شده توسط ۴ بالشتک هم قطب‌های همنام روبه‌روی یکدیگر و قطب‌های غیرهمنام در مجاور یکدیگر تشکیل می‌شوند. جهت سیم‌پیچ‌های مجاور که قطب‌های غیر همنام تولید می‌کنند هم مخالف یکدیگر و جهت سیم‌پیچ‌های روبه‌رو که قطب‌های همنام تولید می‌کنند هم جهت پیچیده می‌شوند.[/font][/font]

[font=Iran Sans - Regular][font=Iran Sans - Regular] یک نکته این است که بالشتک‌ها هیچ ارتباطی با پوسته اصلی ندارند و نسبت به یکدیگر عایق هستند. در بخش موتور استارت، به تعداد بالشتک‌ها، زغال یا جاروبک هم وجود دارد که از جنس مس گرافیک‌دار هستند.

وظیفه زغال‌ها رساندن جریان برق به بر سر کالکتور آرمیچر است. زغال‌ها روی سرسیم‌های بالشتک‌ها لحیم می‌شوند و جریان را از آنجا به آرمیچر منتقل می‌کنند. هر زغال، یک فنر و یک پایه نگهدارنده از جنس پلاستیک هم دارد.[/font][/font]

[font=Iran Sans - Regular][font=Iran Sans - Regular] زغال‌ها یکی در میان منفی و مثبت هستند. زغال‌های مثبت با بدنه عایق‌بندی شده و زغال‌های منفی عایق‌بندی نشده و با بدنه اتصال دارند. ۴ زغال هم داخل یک جازغالی پلاستیکی قرار گرفته‌اند. فنرهای پشت‌ زغال‌ها هم کمک می‌کنند که اتصال بین زغال و کلکتور آرمیچر قطع نشود.
[/font][/font]
ارسال‌ها
پاسخ
shahlamohammadi آفلاین
عضو عادی
***
ارسال‌ها: 50
موضوع‌ها: 10
تاریخ عضویت: Jun 2023
اعتبار: 0
#2
10-06-2024, 10:16 AM
(22-12-2021, 12:49 PM)farhangan نوشته است: درصورتی‌که بخواهیم به صورت چکیده بگوییم که استارت ماشین چه وظیفه ای دارد بایستی بگوییم که این جزء خودرو ها یک سری مولد الکتریکی می باشد که توان الکتریکی را تغییر به توان مکانیکال می کند. یعنی در حقیقت ما برق را از باتری اتومبیل به استارت می‌دهیم و استارت این برق را تبدیل به انرژی مکانیکی کرده و به محور موتور یا همان میل‌لنگ منتقل می‌کند.
 حرکت میل‌لنگ هم باعث می‌شود که یک سیکل احتراق در موتور صورت بگیرد و موتور روشن شود. حتما سعی کنید قطعات خودروی خود را از فروشگاههای مجاز ارائه دهنده لوازم یدکی زانتیا در تهران ، پراید و سایر خودروهای ساخت داخل تهیه نمایید تا از اصل بودن آن قطعه اطمینان داشته باشید.


[تصویر:  car-starter3.jpg]

تاریخچه اختراع استارت خودرو

همانطور که گفته شد اتومبیل‌های اولیه با هل دادن یا استفاده از هندل روشن می‌شدند. یعنی چرخش اولیه محور موتور با انرژی دست صورت می‌گرفت. البته روش‌های دیگری هم مثل استفاده از فنرهای بادی و سیلندر باروت برای روشن کردن موتور احتراقی اتومبیل‌ها استفاده می‌شد که چندان رواج نیافت.

 گفته می‌شود که اولین استارت برقی برای یک موتورسیکلت ساخته شد. بعد از آن یک مهندس برق انگلیسی به نام اچ‌ جی‌ داوسینگ، یک استارت برقی در سال ۱۸۹۶ میلادی اختراع کرد که البته هیچ‌گاه به عنوان یک اختراع ثبت نشد. اولین استارت برقی توسط یک فرد آمریکایی به نام «کلاید جی کلمن» در سال ۱۹۰۳ ثبت شد.

 حدود ۸ سال بعد، یعنی در سال ۱۹۱۱ میلادی هم یک آمریکایی دیگر به نام «چارلز اف کترینگ» موتور استارتی را برای جایگزین کردن با هندل اتومبیل‌ها در شرکت دلکو طراحی و ثبت کرد، اما سال‌ها طول کشید تا سیستم استارت جایگزین هندل شود. در همان سال ۱۹۱۱ شرکت کادیلاک یک استارت الکتریکی روی موتور اتومبیلش نصب کرد که همین ماجرا باعث شد که استفاده از خودرو برای خانم‌ها هم رواج یابد.

[font=Iran Sans - Bold]معرفی بخش‌های اصلی استارت خودرو
[/font]

[font=Iran Sans - Regular]-اتوماتیک استارت[/font]


-موتور استارت



اتوماتیک استارت همان استوانه کوچک‌تری است که روی استوانه بزرگ‌تر که همان موتور استارت محسوب می‌شود قرار گرفته. برق باتری به بخش اتوماتیک منتقل می‌شود و در حقیقت اتوماتیک استارت، محل اتصال و رابط برق مستقیم باتری و موتور استارت است.


[تصویر:  Troubleshooting-Alternator-Schematic-min.jpg]

 کار دوم بخش اتوماتیک هم این است که دنده استارت را هنگام استارت زدن به جلو می‌برد تا با فلایول (همان چرخ طیار یا لنگر که روی میل‌لنگ است) درگیر کند و آن را به چرخش درآورد.
[font=Iran Sans - Regular]استارت برای عمل کردن برق بسیار زیادی از باتری می‌کشد یا مصرف می‌کند که حدود ۵۰ تا ۱۵۰ آمپر است. جریان ضعیف باتری باید از یک رله یا کنتاکتور عبور کند و تبدیل به یک جریان بالا شود تا بتواند مورد استفاده موتور استارت قرار گیرد. [/font]

[font=Iran Sans - Regular]این اتفاق در بخش اتوماتیک استارت می‌افتد. همزمان با این اتفاق، در اتوماتیک استارت یک اهرم دوشاخه وجود دارد که این اهرم، دنده استارت را به جلو هل می‌دهد تا با فلایول درگیر شود. اتوماتیک استارت بین باتری و موتور استارت قرار دارد و در حقیقت با کنتاکتور که در بخش اتوماتیک استارت قرار دارد، برق میان باتری و موتور استارت وصل یا قطع می‌شود.[/font]

[font=Iran Sans - Bold]آشنایی با اجزا و کارکرد اتوماتیک استارت خودرو[/font]


اجزای تشکیل دهنده اتوماتیک استارت عبارتند از؛


دو پیچ

فیش اتوماتیک

پلانجر

سیم‌پیچ کشنده

سیم‌پیچ نگهدارنده

پولکی مسی

اهرم دو شاخه


[font=Iran Sans - Regular]اتوماتیک استارت در نمای ظاهری از دو پیچ و یک فیش تشکیل شده است. یک پیچ به نام S شناخته می‌شود که به قطب مثبت باتری وصل می‌شود و یک پیچ هم به نام پیچ M که برق از این پیچ راهی سیم‌پیچ دور بالشتک‌های موتور استارت می‌شود. [/font]

[font=Iran Sans - Regular] فیش بخش اتوماتیک هم به سوییچ وصل می‌شود. در داخل بخش اتوماتیک استارت هم دو سیم‌پیچ وجود دارد؛‌[/font]

[font=Iran Sans - Regular] ۱-سیم‌پیچ کشنده (سیم ضخیم) و[/font]
[font=Iran Sans - Regular] ۲-سیم‌پیچ نگهدارنده (سیم نازک).[/font]

[font=Iran Sans - Regular] علاوه بر این سیم‌پیچ‌ها، یک قطعه استوانه‌ای شکل هم وجود دارد به نام پلانجر.[/font]

[font=Iran Sans - Regular][font=Iran Sans - Bold]آشنایی با اجزاء و کارکرد موتور استارت خودرو[/font][/font]


اجزای تشکیل دهنده موتور استارت عبارتند از؛




پوسته اصلی

بالشتک‌ها: هسته‌های آهنی و سیم‌پیچ‌ها

پیچ اتصال بالشتک به پوسته

زغال‌ها

فنر و پایه نگهدارنده زغال

جازغالی پلاستیکی

آرمیچر

کلکتور آرمیچر (مجموعه لامل‌ها)

سیم‌پیچ‌های آرمیچر

هسته آرمیچر

شافت آرمیچر

دنده استارت

کلاچ
[تصویر:  main-qimg-aa7a76ade3aeac447dff623d026eb9a8.png]


پوسته اصلی موتور استارت از استوانه فولادی تشکیل شده است که قطعات داخل آن قرار دارند. به طور کلی قطعات داخل موتور استارت از دو قسمت اصلی تشکیل شده که شامل بالشتک‌ها و آرمیچر است. بالشتک‌ها که معمولا شامل ۴ باشتک است با پیچ‌هایی به پوسته اصلی وصل شده‌اند. هر بالشتک‌ها از یک هسته آهنی (کفشک) و سیم‌پیچی به دور آن تشکیل شده است.
[font=Iran Sans - Regular]
[font=Iran Sans - Regular]وظیفه باشتک هم این است که میدان مغناطیسی به وجود آورد که این کار با آهنربا شدن بالشتک انجام می‌شود. از سیم‌پیچ‌های باشتک با کمک یک اتصال، برق خروجی از اتوماتیک استارت عبور می‌کند که آمپر بالایی دارد و به همین دلیل باید از مفتول باشد، نه یک سیم نازک. بالشتک‌ها با عبور جریان الکتریکی از سیم‌پیچ‌ها تبدیل به آهنربا شده و میدان مغناطسی به وجود می‌آورند. 
[/font][/font]

[font=Iran Sans - Regular][font=Iran Sans - Regular]در این میدان ایجاد شده توسط ۴ بالشتک هم قطب‌های همنام روبه‌روی یکدیگر و قطب‌های غیرهمنام در مجاور یکدیگر تشکیل می‌شوند. جهت سیم‌پیچ‌های مجاور که قطب‌های غیر همنام تولید می‌کنند هم مخالف یکدیگر و جهت سیم‌پیچ‌های روبه‌رو که قطب‌های همنام تولید می‌کنند هم جهت پیچیده می‌شوند.[/font][/font]

[font=Iran Sans - Regular][font=Iran Sans - Regular] یک نکته این است که بالشتک‌ها هیچ ارتباطی با پوسته اصلی ندارند و نسبت به یکدیگر عایق هستند. در بخش موتور استارت، به تعداد بالشتک‌ها، زغال یا جاروبک هم وجود دارد که از جنس مس گرافیک‌دار هستند.

وظیفه زغال‌ها رساندن جریان برق به بر سر کالکتور آرمیچر است. زغال‌ها روی سرسیم‌های بالشتک‌ها لحیم می‌شوند و جریان را از آنجا به آرمیچر منتقل می‌کنند. هر زغال، یک فنر و یک پایه نگهدارنده از جنس پلاستیک هم دارد.[/font][/font]

[font=Iran Sans - Regular][font=Iran Sans - Regular] زغال‌ها یکی در میان منفی و مثبت هستند. زغال‌های مثبت با بدنه عایق‌بندی شده و زغال‌های منفی عایق‌بندی نشده و با بدنه اتصال دارند. ۴ زغال هم داخل یک جازغالی پلاستیکی قرار گرفته‌اند. فنرهای پشت‌ زغال‌ها هم کمک می‌کنند که اتصال بین زغال و کلکتور آرمیچر قطع نشود.
[/font][/font]
در مورد کلاچ برقی هم اطلاعات اگه بتونی بفرستی عالیه.
ارسال‌ها
پاسخ
aram آفلاین
عضو جوان
**
ارسال‌ها: 49
موضوع‌ها: 30
تاریخ عضویت: Sep 2020
اعتبار: 0
#3
22-02-2025, 08:54 AM
سیستم استارت خودرو، سیستمی الکترومکانیکی است که وظیفه روشن کردن موتور احتراق داخلی را بر عهده دارد. این سیستم با چرخاندن میل لنگ موتور، شرایط لازم برای شروع فرآیند احتراق را فراهم می‌کند.

اجزای اصلی سیستم استارت:

باتری:
باتری منبع تغذیه سیستم استارت است و جریان الکتریکی لازم برای راه اندازی موتور استارت را فراهم می‌کند.
سوئیچ استارت:
سوئیچ استارت، کلید یا دکمه‌ای است که با چرخاندن یا فشردن آن، جریان الکتریکی از باتری به موتور استارت منتقل می‌شود.
موتور استارت:
موتور استارت یک موتور الکتریکی DC است که با دریافت جریان الکتریکی از باتری، شروع به چرخش می‌کند.
این چرخش، توسط دنده‌هایی به میل لنگ موتور منتقل می‌شود.
دنده استارت (دنده پینیون):
دنده استارت، دنده‌ای است که روی محور موتور استارت قرار دارد و با دنده فلایویل موتور درگیر می‌شود.
فلایویل:
فلایویل، چرخ دنده‌ای است که به میل لنگ موتور متصل است و دنده‌های موتور استارت با آن درگیر می‌شوند.
سولنوئید (اتوماتیک استارت):
سولنوئید یا اتوماتیک استارت، یک کلید الکترومغناطیسی است که وظایف زیر را بر عهده دارد:
درگیر کردن دنده استارت با دنده فلایویل.
انتقال جریان الکتریکی قوی از باتری به موتور استارت.
نحوه عملکرد سیستم استارت:

چرخاندن سوئیچ یا فشردن دکمه استارت:
با چرخاندن سوئیچ یا فشردن دکمه استارت، جریان الکتریکی ضعیفی به سولنوئید منتقل می‌شود.
عملکرد سولنوئید:
سولنوئید با دریافت جریان الکتریکی، هسته داخلی خود را به حرکت در می‌آورد.
این حرکت، باعث درگیر شدن دنده استارت با دنده فلایویل می‌شود.
همچنین، سولنوئید جریان الکتریکی قوی از باتری را به موتور استارت منتقل می‌کند.
چرخش موتور استارت:
موتور استارت با دریافت جریان الکتریکی قوی، شروع به چرخش می‌کند.
این چرخش، توسط دنده‌ها به میل لنگ موتور منتقل می‌شود.
روشن شدن موتور:
چرخش میل لنگ، باعث حرکت پیستون‌ها در داخل سیلندرها می‌شود.
این حرکت، شرایط لازم برای شروع فرآیند احتراق را فراهم می‌کند و موتور روشن می‌شود.
خارج شدن دنده استارت:
پس از روشن شدن موتور و رها کردن سوئیچ یا دکمه استارت، جریان الکتریکی به سولنوئید قطع می‌شود.
این امر، باعث خارج شدن دنده استارت از درگیری با دنده فلایویل می‌شود.
در صورتیکه قصد سفر به کیش را دارید نگران ماشین خود نباشید. سپریس این کار را برای شما انجام می دهد و با اجاره ماشینهای لوکس به شما در این زمینه کمک می کند.

https://sepris.com/rent/kish
ارسال‌ها
پاسخ
« قدیمی‌تر | جدیدتر »


موضوع‌های مشابه…
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  چگونه یک سیال توسط مبدل حرارتی خنک می شود؟ badran.tahvieh 0 2,199 31-10-2023, 05:45 PM
آخرین ارسال: badran.tahvieh
  بهترین سیستم سرمایشی گرمایشی برای سالن های بزرگ arman 0 2,246 24-08-2022, 01:38 PM
آخرین ارسال: arman
  قیمت و خرید سیستم گرمایشی تابشی parsaty 1 5,039 10-07-2022, 05:07 PM
آخرین ارسال: behtash
  علت سوت کشیدن ترمز خودرو چیست؟ farhangan 0 1,337 20-06-2022, 02:35 PM
آخرین ارسال: farhangan
  علل کم شدن روغن هیدرولیک فرمان خودرو farhangan 0 1,734 14-06-2022, 11:57 AM
آخرین ارسال: farhangan
  چند نوع باتری برای خودرو وجود دارد؟ farhangan 0 3,901 02-03-2022, 01:48 AM
آخرین ارسال: alireza663
  شاتون زدن چیست و چه علائمی در خودرو دارد؟ farhangan 0 3,309 01-01-2022, 12:34 PM
آخرین ارسال: farhangan
  درباره استپر خودرو چه می دانید؟ farhangan 0 3,615 19-12-2021, 01:20 PM
آخرین ارسال: farhangan
  کلاچ خودرو behjati 3 1,151 05-02-2021, 12:06 AM
آخرین ارسال: shivaa
  دیگ بخار چگونه کار می کند؟ Goodarzi71 0 778 12-12-2020, 12:31 PM
آخرین ارسال: Goodarzi71

  • مشاهده‌ی نسخه‌ی قابل چاپ
پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
  • تیم انجمن
  • صفحه‌ی تماس
  • تالار کیش تک / kishtech forum
  • بازگشت به بالا
  • بایگانی
  • نشانه‌گذاری تمامی انجمن‌ها به عنوان خوانده شده
  • پیوند سایتی RSS
زمان کنونی: 10-05-2025، 10:47 PM Persian Translation by MyBBIran.com - Ver: 6.5
Powered by MyBB, © 2002-2025 MyBB Group.