24-07-2022, 05:56 PM
1- هنگام سوخت گیری از استعمال دخانیات و روشن کردن هر نوع آتش (کبریت، فندک و ...) خودداری کنید.
2- هنگام سوخت گیری موتور را خاموش کنید.
3- سوخت ریخته شده را تمیز کنید.
4- با لباس های گشاد و موهای بلند به قسمت های متحرک موتور مانند پروانه نزدیک نشوید.
5- از تنظیم، تمیز کردن، روغن کاری موتور در حالت روشن خودداری کنید.
6-تنظیمات موتوری که باهاش آشناست رو امتحان کنه.
7- درب رادیاتور را هنگام داغ بودن موتور باز نکنید.
8- از تماس پوست با سوخت پرفشار خارج شده از انژکتور خودداری کنید.
9- موتور را در جاهایی که گازهای خروجی اگزوز موتور باعث مسمومیت می شود روشن نکنید (محل بسته).
10- قبل از استارت زدن موتور از آزاد بودن گیربکس اطمینان حاصل کنید.
11- مشخصات فنی دستگاه را تغییر ندهید.
12- از قطعات استاندارد مورد تایید کارخانه سازنده موتور استفاده کنید.
13- در سیستم خنک کننده از آب زلال و بدون نمک استفاده کنید (از آب چاه، آب صنعتی سنگین، باران و آب نمک استفاده نکنید).
14- در صورت استفاده از موتور در دمای بالا و عدم استفاده از ضد یخ، 1% ضد زنگ و ضد رسوب به آب اضافه کنید.
15- سالی یکبار کیفیت آب رادیاتور (در صورت استفاده از ضدیخ) بررسی شود.
16- آب و مخلوط ضد زنگ و ضد خوردگی را هر شش ماه یکبار در مناطق گرم عوض کند.
17- قبل از هر گونه تعمیر باتری را خارج کنید
18- مقدار ضد یخ بر پایه اتیلن گلیکول بیش از 50 درصد نباشد.
19- موتور را همیشه تمیز نگه دارید.
20- اگر قرار باشد موتور از نظر ارتفاع در مناطق بالاتر از سطح دریا استفاده شود، باید تنظیمات جدیدی برای کاهش میزان سوخت و دود انجام شود.
خواهد بود. این کار را می توان با ارائه اطلاعات به سازنده موتور انجام داد.
مراحل اولیه برای راه اندازی موتور دیزل:
1-روغن موتور:
مقدار روغنی را که در کاتالوگ هر موتور برای فیلتر هوا از جمله میل لنگ و فیلتر روغن مشخص شده است در موتور بریزید، در صورت وجود هر نوع روغن، روغن را در علامت مشخص شده بریزید.
موتورهای جدید در صنعت برای آب بندی استفاده می شود که از خوردگی و سایش ناخواسته و همچنین شیارهای لبه و ایجاد لجن جلوگیری می کند.
توجه: در سرویس موتور از هیچ نوع روغن موتوری غیر از روغن موتور استفاده نکنید.
2- کولر:
در تابستان و یا در مناطقی که از ضد یخ استفاده نمی شود و فقط از آب تصفیه شده استفاده می شود. از افزودنی های مخصوص به میزان 1% (ده سانتی متر مکعب در لیتر) و در زمستان از ضدیخ استاندارد حاوی اتیلن گلیکول استفاده کنید.
هنگام پر کردن سیستم خنک کننده، از اسکرابر برای جلوگیری از ورود گرد و غبار و مواد خارجی به داخل موتور استفاده کنید. سیستم را تخلیه کنید تا مایع حباب نزند، پس از پر شدن مایع خنک کننده، موتور را با سرعت متوسط به مدت ده دقیقه روشن کنید، آب را چک کنید و در صورت نیاز مایع خنک کننده اضافه کنید، اگر بخاری به سیستم متصل است، همه را روشن کنید. انجام دهید
3-سوخت:
از سوخت فصلی در زمستان یا تابستان استفاده کنید. در صورت استفاده از سوخت از بشکه یا در صورت امکان، اقدامات احتیاطی را رعایت کنید. برای تمیز کردن سوخت از فیلتر استفاده کنید.
4- تست باتری:
از باتری مناسب نگهداری شده و شارژ شده استفاده کنید.
5- تهویه سیستم سوخت:
اگر روی فیلتر یا پمپ انژکتور پیچ های بلیدر وجود دارد، آنها را با آچار مخصوص خود باز کنید.
پمپ مثلثی را با چرخاندن مهره ی قلاب شده روی آن آزاد کنید، سپس با دست شروع به پمپاژ کنید.
روغن بدون حباب از پیچ دریچه هوا تخلیه می شود، پیچ های ورودی هوا و مهره ای که پمپ مثلثی شکل را محکم می کند را بردارید.
گفت تینا
6- پمپاژ و راه اندازی روغن:
عمل پمپاژ را ادامه دهید تا روغن کافی به تمام یاتاقان ها برسد و در هنگام شروع شانه یک ماشه جزئی اعمال کنید.
کنترل پمپ انژکتور را به نقطه توقف حرکت دهید و اهرم را بکشید. فشار روغن را زودتر چک کنید
اجازه دهید دست او حرکت کند و دستگاه را روشن کنید.
7- تست عملکرد موتور:
چگونه عیب یابی دیزل ژنراتور را انجام دهیم پس از انجام مراحل قبل، بدون وارد کردن بار اضافی به خودرو، کمی تلاش کنید.
موتور را به سه چهارم حداکثر دور خود برسانید و این کار را تا رسیدن به دمای موتور مورد نیاز ادامه دهید.
8- مطالعات بعد از تست عملکرد حرکتی:
الف- پس از سوخت گیری سطح مایع خنک کننده و روغن را بررسی کنید.
ب- موتور را از نظر نشتی بررسی کنید.
ج- اتصالات لوله ها، شیلنگ ها و بست ها را از نظر نشتی و سفتی بررسی کنید.
ت- کلیه پایه ها و نگهدارنده ها با پیچ و مهره های مورد نیاز با توجه به گشتاور مورد نیاز به دستگاه متصل می شوند.
کلید را بیرون بیاور
د- تسمه پروانه را از نظر شلی بررسی کنید.
9- مهر و موم موتور:
در صورت امکان، در ده تا بیست ساعت اول کارکرد، بار کامل را در فواصل زمانی کوتاه بر روی موتورهای جدید و تازه تعمیر شده اعمال کنید. عمر مفید به شرایط عملیاتی قابل اعتماد و اقتصادی بستگی دارد که در آن موتور در طول دوره آب بندی بیش از حد بارگذاری نمی شود.
سرویس را طبق لیست برنامه سرویس و نگهداری انجام دهید و در پایان دوره آب بندی روغن اولیه را با روغن موتور توصیه شده جایگزین کنید.
روغن سوزی در 200 ساعت اول کارکرد موتور ظاهر می شود، بنابراین در این مدت سطح روغن باید هر 10 ساعت یکبار بررسی شود.
10- شروع کار:
در هوای سرد (16 درجه) برای راه اندازی باید از بخاری استفاده کرد.
دریچه مخزن را باز کنید و کلید را داخل سوئیچ قرار دهید، چراغ شارژ باید روشن شود، اگر گاورنرهای سرعت متغیر (RQV یا RSV) وجود دارد، سرعت را روی حالت آرام تنظیم کنید، استارت را به طور مداوم برای بیش از 15 ثانیه بچرخانید. نکن. پس از شروع ناموفق، باتری را به مدت 30-60 ثانیه شارژ کنید. پس از استارت حتما به سطح فشار روغن توجه کنید.
11- هشدار:
عملکرد دینام سه فاز که اساساً مشتق شده از دینام DC است، باید مستقیما اعمال شود.
الف- ژنراتور - کابل - پایانه ها و دستگاه های اتوماتیک نباید در حین کارکرد موتور از باتری جدا شوند، شل یا آسیب ببینند.
ب- اصلاح یا تعمیر دینام توسط تعمیرگاه ها و سایر افراد مجاز انجام شود.
12- خاموش کنید:
برای جلوگیری از داغ شدن بیش از حد مایع خنک کننده، سرعت موتور را کم کنید، سپس موتور را با سرعت کامل بدون بارگیری خاموش کنید و موتور را خاموش کنید. شیر مخزن را ببندید.
13- راه اندازی دیزل ژنراتور:
تمام تجهیزاتی که وضعیت موتور را نشان می دهند مانند سطح فشار روغن، سطح آب، سطح روغن، سرعت سنج و غیره را به طور منظم بررسی کنید. خطوط سوخت، خطوط روغنکاری، خطوط خنککننده و لولههای اگزوز را از نظر نشتی بررسی کنید. همیشه سطح شفافیت هوا را در نظر داشته باشید. تمیز بودن فیلتر هوا نقش مهمی در نگهداری موتور دارد، سطح سوخت را بررسی کنید زیرا در صورت کمبود سوخت در باک نیاز به ورودی هوا خواهد بود.
در حین کار مداوم، هر 12 ساعت سطح روغن را چک کنید و در صورت لزوم دوباره آن را پر کنید.
در صورت بروز موارد زیر فوراً موتور را خاموش کنید.
1- افت فشار روغن یا نوسان شدید آن
- 2. حذف آلاینده های غلیظ از موتور
3. از دست دادن سرعت و قدرت بدون تغییر در کنترل یا خفگی.
- 4 دود متراکم و افزایش دمای موتور
5- دمای روغن و مایع خنک کننده را افزایش دهید
6. صدای غیر معمول از موتور
کار زمستانی:
در ابتدای زمستان به موارد زیر در مورد سوخت - خنک کننده و روغن توجه کنید
اگر دمای محیط برای چند روز به زیر صفر برسد و روغن از قبل گرم نشده باشد، تخلیه روغن موتور و استفاده از روغن مناسب زمستانه ضروری است.
ضد یخ A را جایگزین کنید، ضد یخ را به مایع خنک کننده اضافه کنید. در فصل سرد باید توجه بیشتری به باتری ها داشته باشید. در دمای 10- درجه، ظرفیت باتری به 60 درصد کاهش می یابد، بنابراین پس از خاموش کردن موتور، باتری ها را در جای گرم قرار دهید.
شروع با 16 درجه یخبندان:
استارت پایلوت: موتور باید مجهز به استارت کمکی باشد تا بتوان موتور را در زیر صفر روشن کرد.
آماده شدن برای شروع پایلوت:
درپوش مخزن سوخت کمکی را باز کنید و درپوش محافظ فلاسک را بردارید سپس شیر فلاسک پرکننده را در باک فشار دهید و باک را با سوخت کمکی تا حداکثر علامت پر کنید. مخزن را ببندید و درپوش محافظ فلاسک را ببندید
سرویس و نگهداری دیزل ژنراتور:
سرویس و نگهداری بر اساس ساعات کاری یا شماره نشانگر:
از جمله موتورهای صنعتی و کاری مانند دیزل ژنراتور، پمپ و کمپرسور و موتورهای دریایی...
فواصل سرویس و نگهداری:
برای موتورهایی که به عنوان واحدهای متحرک استفاده می شوند مانند اتومبیل های سواری و کامیون ها و ترانوواها، به استثنای کامیون های حمل زباله و آتش نشانی.
سرویس و نگهداری بسته به مصرف سوخت:
برای موتورهای با بار کامل و با نوسانات زیاد مانند کامیون زباله، بیل مکانیکی، جرثقیل ... میانگین سرعت یک ساعت 50 کیلومتر در نظر گرفته می شود.
2- هنگام سوخت گیری موتور را خاموش کنید.
3- سوخت ریخته شده را تمیز کنید.
4- با لباس های گشاد و موهای بلند به قسمت های متحرک موتور مانند پروانه نزدیک نشوید.
5- از تنظیم، تمیز کردن، روغن کاری موتور در حالت روشن خودداری کنید.
6-تنظیمات موتوری که باهاش آشناست رو امتحان کنه.
7- درب رادیاتور را هنگام داغ بودن موتور باز نکنید.
8- از تماس پوست با سوخت پرفشار خارج شده از انژکتور خودداری کنید.
9- موتور را در جاهایی که گازهای خروجی اگزوز موتور باعث مسمومیت می شود روشن نکنید (محل بسته).
10- قبل از استارت زدن موتور از آزاد بودن گیربکس اطمینان حاصل کنید.
11- مشخصات فنی دستگاه را تغییر ندهید.
12- از قطعات استاندارد مورد تایید کارخانه سازنده موتور استفاده کنید.
13- در سیستم خنک کننده از آب زلال و بدون نمک استفاده کنید (از آب چاه، آب صنعتی سنگین، باران و آب نمک استفاده نکنید).
14- در صورت استفاده از موتور در دمای بالا و عدم استفاده از ضد یخ، 1% ضد زنگ و ضد رسوب به آب اضافه کنید.
15- سالی یکبار کیفیت آب رادیاتور (در صورت استفاده از ضدیخ) بررسی شود.
16- آب و مخلوط ضد زنگ و ضد خوردگی را هر شش ماه یکبار در مناطق گرم عوض کند.
17- قبل از هر گونه تعمیر باتری را خارج کنید
18- مقدار ضد یخ بر پایه اتیلن گلیکول بیش از 50 درصد نباشد.
19- موتور را همیشه تمیز نگه دارید.
20- اگر قرار باشد موتور از نظر ارتفاع در مناطق بالاتر از سطح دریا استفاده شود، باید تنظیمات جدیدی برای کاهش میزان سوخت و دود انجام شود.
خواهد بود. این کار را می توان با ارائه اطلاعات به سازنده موتور انجام داد.
مراحل اولیه برای راه اندازی موتور دیزل:
1-روغن موتور:
مقدار روغنی را که در کاتالوگ هر موتور برای فیلتر هوا از جمله میل لنگ و فیلتر روغن مشخص شده است در موتور بریزید، در صورت وجود هر نوع روغن، روغن را در علامت مشخص شده بریزید.
موتورهای جدید در صنعت برای آب بندی استفاده می شود که از خوردگی و سایش ناخواسته و همچنین شیارهای لبه و ایجاد لجن جلوگیری می کند.
توجه: در سرویس موتور از هیچ نوع روغن موتوری غیر از روغن موتور استفاده نکنید.
2- کولر:
در تابستان و یا در مناطقی که از ضد یخ استفاده نمی شود و فقط از آب تصفیه شده استفاده می شود. از افزودنی های مخصوص به میزان 1% (ده سانتی متر مکعب در لیتر) و در زمستان از ضدیخ استاندارد حاوی اتیلن گلیکول استفاده کنید.
هنگام پر کردن سیستم خنک کننده، از اسکرابر برای جلوگیری از ورود گرد و غبار و مواد خارجی به داخل موتور استفاده کنید. سیستم را تخلیه کنید تا مایع حباب نزند، پس از پر شدن مایع خنک کننده، موتور را با سرعت متوسط به مدت ده دقیقه روشن کنید، آب را چک کنید و در صورت نیاز مایع خنک کننده اضافه کنید، اگر بخاری به سیستم متصل است، همه را روشن کنید. انجام دهید
3-سوخت:
از سوخت فصلی در زمستان یا تابستان استفاده کنید. در صورت استفاده از سوخت از بشکه یا در صورت امکان، اقدامات احتیاطی را رعایت کنید. برای تمیز کردن سوخت از فیلتر استفاده کنید.
4- تست باتری:
از باتری مناسب نگهداری شده و شارژ شده استفاده کنید.
5- تهویه سیستم سوخت:
اگر روی فیلتر یا پمپ انژکتور پیچ های بلیدر وجود دارد، آنها را با آچار مخصوص خود باز کنید.
پمپ مثلثی را با چرخاندن مهره ی قلاب شده روی آن آزاد کنید، سپس با دست شروع به پمپاژ کنید.
روغن بدون حباب از پیچ دریچه هوا تخلیه می شود، پیچ های ورودی هوا و مهره ای که پمپ مثلثی شکل را محکم می کند را بردارید.
گفت تینا
6- پمپاژ و راه اندازی روغن:
عمل پمپاژ را ادامه دهید تا روغن کافی به تمام یاتاقان ها برسد و در هنگام شروع شانه یک ماشه جزئی اعمال کنید.
کنترل پمپ انژکتور را به نقطه توقف حرکت دهید و اهرم را بکشید. فشار روغن را زودتر چک کنید
اجازه دهید دست او حرکت کند و دستگاه را روشن کنید.
7- تست عملکرد موتور:
چگونه عیب یابی دیزل ژنراتور را انجام دهیم پس از انجام مراحل قبل، بدون وارد کردن بار اضافی به خودرو، کمی تلاش کنید.
موتور را به سه چهارم حداکثر دور خود برسانید و این کار را تا رسیدن به دمای موتور مورد نیاز ادامه دهید.
8- مطالعات بعد از تست عملکرد حرکتی:
الف- پس از سوخت گیری سطح مایع خنک کننده و روغن را بررسی کنید.
ب- موتور را از نظر نشتی بررسی کنید.
ج- اتصالات لوله ها، شیلنگ ها و بست ها را از نظر نشتی و سفتی بررسی کنید.
ت- کلیه پایه ها و نگهدارنده ها با پیچ و مهره های مورد نیاز با توجه به گشتاور مورد نیاز به دستگاه متصل می شوند.
کلید را بیرون بیاور
د- تسمه پروانه را از نظر شلی بررسی کنید.
9- مهر و موم موتور:
در صورت امکان، در ده تا بیست ساعت اول کارکرد، بار کامل را در فواصل زمانی کوتاه بر روی موتورهای جدید و تازه تعمیر شده اعمال کنید. عمر مفید به شرایط عملیاتی قابل اعتماد و اقتصادی بستگی دارد که در آن موتور در طول دوره آب بندی بیش از حد بارگذاری نمی شود.
سرویس را طبق لیست برنامه سرویس و نگهداری انجام دهید و در پایان دوره آب بندی روغن اولیه را با روغن موتور توصیه شده جایگزین کنید.
روغن سوزی در 200 ساعت اول کارکرد موتور ظاهر می شود، بنابراین در این مدت سطح روغن باید هر 10 ساعت یکبار بررسی شود.
10- شروع کار:
در هوای سرد (16 درجه) برای راه اندازی باید از بخاری استفاده کرد.
دریچه مخزن را باز کنید و کلید را داخل سوئیچ قرار دهید، چراغ شارژ باید روشن شود، اگر گاورنرهای سرعت متغیر (RQV یا RSV) وجود دارد، سرعت را روی حالت آرام تنظیم کنید، استارت را به طور مداوم برای بیش از 15 ثانیه بچرخانید. نکن. پس از شروع ناموفق، باتری را به مدت 30-60 ثانیه شارژ کنید. پس از استارت حتما به سطح فشار روغن توجه کنید.
11- هشدار:
عملکرد دینام سه فاز که اساساً مشتق شده از دینام DC است، باید مستقیما اعمال شود.
الف- ژنراتور - کابل - پایانه ها و دستگاه های اتوماتیک نباید در حین کارکرد موتور از باتری جدا شوند، شل یا آسیب ببینند.
ب- اصلاح یا تعمیر دینام توسط تعمیرگاه ها و سایر افراد مجاز انجام شود.
12- خاموش کنید:
برای جلوگیری از داغ شدن بیش از حد مایع خنک کننده، سرعت موتور را کم کنید، سپس موتور را با سرعت کامل بدون بارگیری خاموش کنید و موتور را خاموش کنید. شیر مخزن را ببندید.
13- راه اندازی دیزل ژنراتور:
تمام تجهیزاتی که وضعیت موتور را نشان می دهند مانند سطح فشار روغن، سطح آب، سطح روغن، سرعت سنج و غیره را به طور منظم بررسی کنید. خطوط سوخت، خطوط روغنکاری، خطوط خنککننده و لولههای اگزوز را از نظر نشتی بررسی کنید. همیشه سطح شفافیت هوا را در نظر داشته باشید. تمیز بودن فیلتر هوا نقش مهمی در نگهداری موتور دارد، سطح سوخت را بررسی کنید زیرا در صورت کمبود سوخت در باک نیاز به ورودی هوا خواهد بود.
در حین کار مداوم، هر 12 ساعت سطح روغن را چک کنید و در صورت لزوم دوباره آن را پر کنید.
در صورت بروز موارد زیر فوراً موتور را خاموش کنید.
1- افت فشار روغن یا نوسان شدید آن
- 2. حذف آلاینده های غلیظ از موتور
3. از دست دادن سرعت و قدرت بدون تغییر در کنترل یا خفگی.
- 4 دود متراکم و افزایش دمای موتور
5- دمای روغن و مایع خنک کننده را افزایش دهید
6. صدای غیر معمول از موتور
کار زمستانی:
در ابتدای زمستان به موارد زیر در مورد سوخت - خنک کننده و روغن توجه کنید
اگر دمای محیط برای چند روز به زیر صفر برسد و روغن از قبل گرم نشده باشد، تخلیه روغن موتور و استفاده از روغن مناسب زمستانه ضروری است.
ضد یخ A را جایگزین کنید، ضد یخ را به مایع خنک کننده اضافه کنید. در فصل سرد باید توجه بیشتری به باتری ها داشته باشید. در دمای 10- درجه، ظرفیت باتری به 60 درصد کاهش می یابد، بنابراین پس از خاموش کردن موتور، باتری ها را در جای گرم قرار دهید.
شروع با 16 درجه یخبندان:
استارت پایلوت: موتور باید مجهز به استارت کمکی باشد تا بتوان موتور را در زیر صفر روشن کرد.
آماده شدن برای شروع پایلوت:
درپوش مخزن سوخت کمکی را باز کنید و درپوش محافظ فلاسک را بردارید سپس شیر فلاسک پرکننده را در باک فشار دهید و باک را با سوخت کمکی تا حداکثر علامت پر کنید. مخزن را ببندید و درپوش محافظ فلاسک را ببندید
سرویس و نگهداری دیزل ژنراتور:
سرویس و نگهداری بر اساس ساعات کاری یا شماره نشانگر:
از جمله موتورهای صنعتی و کاری مانند دیزل ژنراتور، پمپ و کمپرسور و موتورهای دریایی...
فواصل سرویس و نگهداری:
برای موتورهایی که به عنوان واحدهای متحرک استفاده می شوند مانند اتومبیل های سواری و کامیون ها و ترانوواها، به استثنای کامیون های حمل زباله و آتش نشانی.
سرویس و نگهداری بسته به مصرف سوخت:
برای موتورهای با بار کامل و با نوسانات زیاد مانند کامیون زباله، بیل مکانیکی، جرثقیل ... میانگین سرعت یک ساعت 50 کیلومتر در نظر گرفته می شود.