01-01-2022, 12:34 PM
شاتون یکی از اجزای حیاتی موتور است که بین میل لنگ و پیستون ارتباط برقرار می کند. انتهای کوچکتر شاتون به پیستون و انتهای بزرگتر به میل لنگ وصل شده است.
منبع این مطلب از مقاله شاتون زدن چیست سایت دولوکس کار گرفته شده است.
نقش شاتون در خودرو چیست؟
ماهیت خودرو با حرکت مرتبط است که شامل دو نوع رفت و برگشتی و چرخشی است و این حرکت چرخشی یا چرخشی چرخ ها که به طور ملموس دیده می شود.
اما باید بدانید که حرکتی که در اثر احتراق در موتور ایجاد می شود متقابل است. در واقع بر اثر انفجار در سیلندرها، پیستون به جلو و عقب حرکت می کند. این حرکت رفت و برگشتی از طریق شاتون به لولاهای متحرک گیره منتقل می شود و طراحی خاص میل لنگ این حرکت رفت و برگشتی شاتون را به یک حرکت چرخشی تبدیل می کند. واضح است که بدون شاتون یا در صورت خرابی، این حرکت چرخشی رخ نخواهد داد.
ساختار شاتوندر در سه بخش قابل مشاهده است:
سر کوچک (بلبرینگ)
این قسمت شاتون با پایه آن یک تکه و یک تکه است. این سر شاتون همیشه در تماس با پیستون بوده و با کمک پین به آن متصل می شود. سر شاتون کوچک یک یاتاقان و یک بوش در داخل ایجاد می کند. این آستر از مس یا برنج ساخته شده و با پین پین برخورد می کند و از سایش سطح داخلی بلبرینگ کوچک جلوگیری می کند.
بدنه شاتون
بدنه یا پایه شاتون که با یک سر کوچک و قسمت بالایی یک سر بزرگتر یکپارچه و طراحی شده است. البته ممکن است هر سه قسمت شاتون به صورت یک تکه ساخته شوند. هنگامی که پیستون حرکت می کند، ضربات آن ابتدا به بلبرینگ کوچک و سپس به بدنه و سر بزرگ آن منتقل می شود.
سر بزرگ (بلبرینگ)
سر شاتون بزرگ که به آن بلبرینگ بزرگ نیز می گویند در دو مدل طراحی و ساخته شده است. این قطعه به کمک میل لنگ به میل لنگ متصل می شود. با حرکت این بلبرینگ میل لنگ می چرخد و حرکت عمودی پیستون به میل لنگ منتقل می شود و زمانی که این حرکت تبدیل به حرکت چرخشی می شود باعث حرکت چرخش ها می شود.
سر شاتون از طریق قطعه ای به نام گژبین به پیستون متصل می شود و ضربات پیستون در وهله اول وارد بلبرینگ کوچکتر می شود. در مرحله بعد ضربات از طریق بدنه به سر شاتون بزرگتر و از آنجا به آسیاب منتقل می شود.
سر شاتون کوچکتر کاملاً یکپارچه و سر بزرگتر به صورت دو تکه طراحی و ساخته شده است که با استفاده از پیچ و مهره به گیره متصل می شوند. در برخی خودروها هر دو شاتون به صورت یکپارچه طراحی و ساخته می شوند.
منبع: https://doluxcar.com/piston-connecting-rod/
منبع این مطلب از مقاله شاتون زدن چیست سایت دولوکس کار گرفته شده است.
نقش شاتون در خودرو چیست؟
ماهیت خودرو با حرکت مرتبط است که شامل دو نوع رفت و برگشتی و چرخشی است و این حرکت چرخشی یا چرخشی چرخ ها که به طور ملموس دیده می شود.
اما باید بدانید که حرکتی که در اثر احتراق در موتور ایجاد می شود متقابل است. در واقع بر اثر انفجار در سیلندرها، پیستون به جلو و عقب حرکت می کند. این حرکت رفت و برگشتی از طریق شاتون به لولاهای متحرک گیره منتقل می شود و طراحی خاص میل لنگ این حرکت رفت و برگشتی شاتون را به یک حرکت چرخشی تبدیل می کند. واضح است که بدون شاتون یا در صورت خرابی، این حرکت چرخشی رخ نخواهد داد.
ساختار شاتوندر در سه بخش قابل مشاهده است:
سر کوچک (بلبرینگ)
این قسمت شاتون با پایه آن یک تکه و یک تکه است. این سر شاتون همیشه در تماس با پیستون بوده و با کمک پین به آن متصل می شود. سر شاتون کوچک یک یاتاقان و یک بوش در داخل ایجاد می کند. این آستر از مس یا برنج ساخته شده و با پین پین برخورد می کند و از سایش سطح داخلی بلبرینگ کوچک جلوگیری می کند.
بدنه شاتون
بدنه یا پایه شاتون که با یک سر کوچک و قسمت بالایی یک سر بزرگتر یکپارچه و طراحی شده است. البته ممکن است هر سه قسمت شاتون به صورت یک تکه ساخته شوند. هنگامی که پیستون حرکت می کند، ضربات آن ابتدا به بلبرینگ کوچک و سپس به بدنه و سر بزرگ آن منتقل می شود.
سر بزرگ (بلبرینگ)
سر شاتون بزرگ که به آن بلبرینگ بزرگ نیز می گویند در دو مدل طراحی و ساخته شده است. این قطعه به کمک میل لنگ به میل لنگ متصل می شود. با حرکت این بلبرینگ میل لنگ می چرخد و حرکت عمودی پیستون به میل لنگ منتقل می شود و زمانی که این حرکت تبدیل به حرکت چرخشی می شود باعث حرکت چرخش ها می شود.
سر شاتون از طریق قطعه ای به نام گژبین به پیستون متصل می شود و ضربات پیستون در وهله اول وارد بلبرینگ کوچکتر می شود. در مرحله بعد ضربات از طریق بدنه به سر شاتون بزرگتر و از آنجا به آسیاب منتقل می شود.
سر شاتون کوچکتر کاملاً یکپارچه و سر بزرگتر به صورت دو تکه طراحی و ساخته شده است که با استفاده از پیچ و مهره به گیره متصل می شوند. در برخی خودروها هر دو شاتون به صورت یکپارچه طراحی و ساخته می شوند.
منبع: https://doluxcar.com/piston-connecting-rod/