13-03-2021, 03:52 AM
با افزایش روز افزون خودروها در جهان، امروزه مشکلات ترافیکی به یکی از معضلات اصلی شهرهای بزرگ دنیا تبدیل شده و چالشی بزرگ در میان متخصصین شهرسازی و صاحبان مجتمعهای ساختمانی ایجاد نموده است.
ایجاد پارکینگهای طبقاتی مکانیزه با سیستمهای هوشمند، گامی در جهت کاهش مشکلات ترافیک برداشته و چنین ایدههای تازهای، بدون شک کمک به مدیریت ترافیک شهری خواهد نمود.
پارکینگ مکانیزه یک ضرورت است نه انتخاب!
امروزه استفاده از خودرو امری گریز ناپذیر گردیده و به دنبال آن حل معضلات ناشی از استفاده از آن نیز با روش های سنتی چند دهه اخیر غیر ممکن شده است. از میان این معضلات، مشکل نگهداری و بهره برداری بهینه (هنگام استفاده و عدم استفاده) را می توان با احداث پارکینگ مکانیزه مناسب حل نمود و چنانچه بتوان در این خصوص تضمین و امنیت فکری تثبیت نماییم می توان در برنامه ریزی و اجرای سایر فعالیت های روزمره به پیشرفت چشمگیر و قابل ملاحظه ای نائل گشت و در ادامه به پاره ای از پارامترهای اصلی ایجاد مشکل پارکینگ در کلان شهرها اشاره می شود که موجب روند رو به رشد بحران پارک خودرو و پارکینگ و نهایتاً ترافیک شهری می گردد.
مشکلات موجود در محل پارک اتومبیل در شهرها
[list]
[*]بالا بودن حجم ترافیک شهری در کلان شهرهای بزرگ به دلیل عدم وجود فضای پارک
[*]خودرو در محدوده مراکز خرید و عمومی. : بالا بودن قیمت زمین و نیز وجود زمین هایی با مساحت کم و نواقص ابعادی و با
[*]دسترسی های نامناسب در مناطق بحران ترافیک(قرمز). : بالارفتن تمایل خانواده ها به داشتن خودروهای بیشتر و درگیری های میان همسایگان
[*]به دلیل استفاده از فضاهای محدود معابر و ایجاد مزاحمت برای یکدیگر در هنگام پارک خودرو.
[*]نیاز روز افزون به کاهش مصرف انرژی که در هنگام استفاده از پارکینگ های سنتی و یا هنگام پیدا کردن مکان مناسب در خیابانها برای پارک خودرو صرف می شود.
[*]پایین بودن درآمد پارکینگ های طبقاتی سنتی به نسبت میزان سرمایه گذاری و در نتیجه غیر اقتصادی شدن این شاخه از فعالیتهای اقتصادی که منجر به عدم تمایل ورود بخش خصوصی و دولتی برای توسعه آن شده است.
[/list]
ویژگیهای پارکینگهای مکانیزه
[list]
[*]توانایی در استفاده بهینه از فضا ( کاهش ارتفاع، کاهش فضای خالی بین خودروها).
[*]توانایی و انعطاف پذیری طرح ها و قابلیت انطباق با شرایط متفاوت و ناقص و غیر هندسی زمینها و ساختمان ها با طرحهای گوناگون.
[*]توانایی ایجاد در رو و زیر زمین و یا به صورت ترکیبی.
[*]هزینه و زمان ساخت و نصب کم نسبت به پارکینگهای سنتی.
[*]قابلیت انتقال بعضی از طرحها و تیپ ها از محلی به محل دیگر.
[*]عدم نیاز به پرسنل متعدد به دلیل مکانیزه بودن سیستم.
[*]امنیت بالا در حفظ و نگهداری از خودرو.
[/list]
از جمله مسائلی که تاثیر به سزایی در حجم ترافیک دارد، پارکینگ حاشیه ای می باشد:
هر خودرو حداقل ۲۱ مترمربع از مسیر حرکت را جهت پارک اشغال می کند و برای پارک کردن بین ۳۰ تا ۶۰ ثانیه باعث مصدود کردن عبور و مرور دیگر وسایل نقلیه در خیابان می گردد.
هر خودرو جهت یافتن مکان مناسب برای پارک به حداکثر ۳۰ دقیقه زمان نیازمند است، که باعث اتلاف انرژی، ایجاد ترافیک، آلودگی هوا، آلودگی صوتی و میشود.
چنانچه ضریب پارکینگ در یک خیابان ۲۰٪ باشد، به ازای هر ۱۰ خودرو که اضافه پارک نمایند، ۰/۷۵ کیلومتر بر ساعت از سرعت ترافیک کاسته میشود.
در مکان هایی که خودروها کاملا نزدیک یکدیگر حرکت می کنند، سرعت ترافیک کاهش بیشتری خواهد داشت.
تجربه نشان داده است که در مکانهایی که صف ماشین های پارک شده در کنار خیابان به صورت ممتد است سرعت ترافیک تا ۲۰٪ کاهش یافته است.
پارک حاشیه ای قدرت دید راننده و عابر را کم می کند و خطر تصادف هنگام سوار یا پیاده شدن از خودرو را افزایش می دهد.
به همین دلیل برای مثال, با ممنوع کردن پارک در حاشیه خیابان های شهر لندن, آمار تصادفات در این شهر تا ۳۱/۵٪ کاسته شده است.
از سوی دیگر به دلیل حجم بالای ترافیک و کمبود فضای پارک برای خودروها خصوصا در کلان شهرهایی همچون تهران، شرکت فنآوران صنعت میلاد با بهرهگیری از اندیشههای نوین صنعتی و همچنین استفاده از کادر اجرایی و مهندسی مجرب اقدام به طراحی و ساخت پارکینگهای طبقاتی مکانیزه نموده است که در مقایسه با سایر انواع پارکینگها از مزایای مفید بسیاری برخوردار میباشد:
مزایای پارکینگ طبقاتی مکانیزه
پارکینگ مکانیزه به پارکینگ های گفته میشود که با استفاده از مکانیزم های الکترومکانیکی یا هیدرولیکی سعی در پارک خودرو به صورت اتوماتیک می کند. مزایای پارکینگ مکانیزه طبقاتی به شرح زیر است:
[list]
[*]استفاده بهینه از زمین با هرگونه ابعاد و شکل هندسی
[*]ساخت و پیاده سازی سریع ( اتصالات پیچ و مهره ای )
[*]طراحی قابل حمل ( پرتابل )
[*]کاهش مصرف سوخت و توجه به مسائل زیست محیطی
[*]کاهش استهلاک خودرو ها
[*]کاهش هزینه
[/list][list]
[*]کاهش حجم فضای مصرفی (ارتفاع سطح اشغال شده)
[*]حذف رمپ و فضای اضافی
[*]کاهش حجم ساخت و ساز
[/list][list]
[*]عدم اتلاف ثروت های ملی
[/list]
خدمات پارکینگ مکانیزه
مجموعه تجهیزات دانا پس از تجربه طراحی و راه اندازی اولین پل عابر پیاده مکانیزه کشور در سال ۱۳۸۳ و رقم زدن فصل نوینی در تسهیل رفت و آمد شهروندان با هدف افزایش بهره مندی از فناوری های پیشرفته دنیا و بهبود ترافیک شهری اقدام به بررسی فناوری های جهانی موجود در پارکینگ های مکانیزه نمود و با اخذ نمایندگی SMART PARKING کره جنوبی در سال ۱۳۸۷، اولین پارکینگ مکانیزه ایران را نصب و مدتی پس از آن نیز بزرگترین پارکینگ مکانیزه کشور به ظرفیت ۱۸۰ واحد را در تهران راه اندازی نمود.
محصولات اسمارت پارکینگ در بیش از ۳۲ کشور دنیا در حال استفاده می باشد و شرکت تجهیزات دانا به عنوان نماینده خاورمیانه شرکت SMART PARKING، پارکینگ های مکانیزه را به کشور های عراق، قطر و عمان صادر نموده و پشتیبانی می نماید.
منبع: اسمارت پارکینگ
ایجاد پارکینگهای طبقاتی مکانیزه با سیستمهای هوشمند، گامی در جهت کاهش مشکلات ترافیک برداشته و چنین ایدههای تازهای، بدون شک کمک به مدیریت ترافیک شهری خواهد نمود.
پارکینگ مکانیزه یک ضرورت است نه انتخاب!
امروزه استفاده از خودرو امری گریز ناپذیر گردیده و به دنبال آن حل معضلات ناشی از استفاده از آن نیز با روش های سنتی چند دهه اخیر غیر ممکن شده است. از میان این معضلات، مشکل نگهداری و بهره برداری بهینه (هنگام استفاده و عدم استفاده) را می توان با احداث پارکینگ مکانیزه مناسب حل نمود و چنانچه بتوان در این خصوص تضمین و امنیت فکری تثبیت نماییم می توان در برنامه ریزی و اجرای سایر فعالیت های روزمره به پیشرفت چشمگیر و قابل ملاحظه ای نائل گشت و در ادامه به پاره ای از پارامترهای اصلی ایجاد مشکل پارکینگ در کلان شهرها اشاره می شود که موجب روند رو به رشد بحران پارک خودرو و پارکینگ و نهایتاً ترافیک شهری می گردد.
مشکلات موجود در محل پارک اتومبیل در شهرها
[list]
[*]بالا بودن حجم ترافیک شهری در کلان شهرهای بزرگ به دلیل عدم وجود فضای پارک
[*]خودرو در محدوده مراکز خرید و عمومی. : بالا بودن قیمت زمین و نیز وجود زمین هایی با مساحت کم و نواقص ابعادی و با
[*]دسترسی های نامناسب در مناطق بحران ترافیک(قرمز). : بالارفتن تمایل خانواده ها به داشتن خودروهای بیشتر و درگیری های میان همسایگان
[*]به دلیل استفاده از فضاهای محدود معابر و ایجاد مزاحمت برای یکدیگر در هنگام پارک خودرو.
[*]نیاز روز افزون به کاهش مصرف انرژی که در هنگام استفاده از پارکینگ های سنتی و یا هنگام پیدا کردن مکان مناسب در خیابانها برای پارک خودرو صرف می شود.
[*]پایین بودن درآمد پارکینگ های طبقاتی سنتی به نسبت میزان سرمایه گذاری و در نتیجه غیر اقتصادی شدن این شاخه از فعالیتهای اقتصادی که منجر به عدم تمایل ورود بخش خصوصی و دولتی برای توسعه آن شده است.
[/list]
ویژگیهای پارکینگهای مکانیزه
[list]
[*]توانایی در استفاده بهینه از فضا ( کاهش ارتفاع، کاهش فضای خالی بین خودروها).
[*]توانایی و انعطاف پذیری طرح ها و قابلیت انطباق با شرایط متفاوت و ناقص و غیر هندسی زمینها و ساختمان ها با طرحهای گوناگون.
[*]توانایی ایجاد در رو و زیر زمین و یا به صورت ترکیبی.
[*]هزینه و زمان ساخت و نصب کم نسبت به پارکینگهای سنتی.
[*]قابلیت انتقال بعضی از طرحها و تیپ ها از محلی به محل دیگر.
[*]عدم نیاز به پرسنل متعدد به دلیل مکانیزه بودن سیستم.
[*]امنیت بالا در حفظ و نگهداری از خودرو.
[/list]
از جمله مسائلی که تاثیر به سزایی در حجم ترافیک دارد، پارکینگ حاشیه ای می باشد:
هر خودرو حداقل ۲۱ مترمربع از مسیر حرکت را جهت پارک اشغال می کند و برای پارک کردن بین ۳۰ تا ۶۰ ثانیه باعث مصدود کردن عبور و مرور دیگر وسایل نقلیه در خیابان می گردد.
هر خودرو جهت یافتن مکان مناسب برای پارک به حداکثر ۳۰ دقیقه زمان نیازمند است، که باعث اتلاف انرژی، ایجاد ترافیک، آلودگی هوا، آلودگی صوتی و میشود.
چنانچه ضریب پارکینگ در یک خیابان ۲۰٪ باشد، به ازای هر ۱۰ خودرو که اضافه پارک نمایند، ۰/۷۵ کیلومتر بر ساعت از سرعت ترافیک کاسته میشود.
در مکان هایی که خودروها کاملا نزدیک یکدیگر حرکت می کنند، سرعت ترافیک کاهش بیشتری خواهد داشت.
تجربه نشان داده است که در مکانهایی که صف ماشین های پارک شده در کنار خیابان به صورت ممتد است سرعت ترافیک تا ۲۰٪ کاهش یافته است.
پارک حاشیه ای قدرت دید راننده و عابر را کم می کند و خطر تصادف هنگام سوار یا پیاده شدن از خودرو را افزایش می دهد.
به همین دلیل برای مثال, با ممنوع کردن پارک در حاشیه خیابان های شهر لندن, آمار تصادفات در این شهر تا ۳۱/۵٪ کاسته شده است.
از سوی دیگر به دلیل حجم بالای ترافیک و کمبود فضای پارک برای خودروها خصوصا در کلان شهرهایی همچون تهران، شرکت فنآوران صنعت میلاد با بهرهگیری از اندیشههای نوین صنعتی و همچنین استفاده از کادر اجرایی و مهندسی مجرب اقدام به طراحی و ساخت پارکینگهای طبقاتی مکانیزه نموده است که در مقایسه با سایر انواع پارکینگها از مزایای مفید بسیاری برخوردار میباشد:
مزایای پارکینگ طبقاتی مکانیزه
پارکینگ مکانیزه به پارکینگ های گفته میشود که با استفاده از مکانیزم های الکترومکانیکی یا هیدرولیکی سعی در پارک خودرو به صورت اتوماتیک می کند. مزایای پارکینگ مکانیزه طبقاتی به شرح زیر است:
[list]
[*]استفاده بهینه از زمین با هرگونه ابعاد و شکل هندسی
[*]ساخت و پیاده سازی سریع ( اتصالات پیچ و مهره ای )
[*]طراحی قابل حمل ( پرتابل )
[*]کاهش مصرف سوخت و توجه به مسائل زیست محیطی
[*]کاهش استهلاک خودرو ها
[*]کاهش هزینه
[/list][list]
[*]کاهش حجم فضای مصرفی (ارتفاع سطح اشغال شده)
[*]حذف رمپ و فضای اضافی
[*]کاهش حجم ساخت و ساز
[/list][list]
[*]عدم اتلاف ثروت های ملی
[/list]
خدمات پارکینگ مکانیزه
مجموعه تجهیزات دانا پس از تجربه طراحی و راه اندازی اولین پل عابر پیاده مکانیزه کشور در سال ۱۳۸۳ و رقم زدن فصل نوینی در تسهیل رفت و آمد شهروندان با هدف افزایش بهره مندی از فناوری های پیشرفته دنیا و بهبود ترافیک شهری اقدام به بررسی فناوری های جهانی موجود در پارکینگ های مکانیزه نمود و با اخذ نمایندگی SMART PARKING کره جنوبی در سال ۱۳۸۷، اولین پارکینگ مکانیزه ایران را نصب و مدتی پس از آن نیز بزرگترین پارکینگ مکانیزه کشور به ظرفیت ۱۸۰ واحد را در تهران راه اندازی نمود.
محصولات اسمارت پارکینگ در بیش از ۳۲ کشور دنیا در حال استفاده می باشد و شرکت تجهیزات دانا به عنوان نماینده خاورمیانه شرکت SMART PARKING، پارکینگ های مکانیزه را به کشور های عراق، قطر و عمان صادر نموده و پشتیبانی می نماید.
منبع: اسمارت پارکینگ