30-09-2020, 03:21 PM
پارامترهایی که در رسوب مواد آلی سنگین از نفت خام تأثیر دارند عبارتاند از: مشخصات ترکیبی نفت خام و سیال تزریقشده، فشار، دما، مشخصات جریانی و مشخصات کانالها (لولههای انتقال، چاهها و غیره) که سیال مخزن در آن جریان مییابد و با تغییر این پارامترها ماهیت رسوبهای تشکیلشده تغییر خواهد کرد.
تولید از مخازن نفتی سنگین و فرآیند هیدروکربنهای حاصل از آن معمولاً نیازمند تغییر در ویسکوزیته، دما و فشار در مخزن، چاه و تجهیزات فرآیندی است. امروزه غالب نفت تولیدشده در دنیا حاصل کاربرد روشهای اولیه و ثانویه میباشد. در این روشها از انرژی طبیعی مخزن یا تزریق گاز و آب بهعنوان منبع انرژی ثانویه استفاده میشود. کاربرد روشهای ازدیاد برداشت نفت عموماً تغییراتی در رفتار انتقالی و تعادلی نفت و خصوصیات سنگ مخزن به وجود میآورد که علت اصلی تجمع و تشکیل رسوب آسفالتین و سایر ترکیبات در مخزن، ستون چاه و نواحی نزدیک به آن میباشد. با توجه به نیاز صنعت نفت به مخازن با عمق بیشتر و با نفت سنگین و درنتیجه محتوای آسفالتین بیشتر، کاربرد روزافزون روشهای ازدیاد برداشت نفت برای تولید بیشتر، نقش آسفالتین و مشکلات ناشی از تهنشست آن بسیار مهم و قابلتوجه مینماید.
با توجه به مشکلات فوق ضروری است بدانیم چرا؟ چگونه؟ و چه موقع؟ آسفالتین در نقاط مختلف رسوب میکند. به عبارت دیگر پاسخ دادن به سؤالاتی نظیر: شرایط عملیاتی برای تشکیل رسوب آسفالتین چیست؟ و چه مقدار آسفالتین تحت این شرایط رسوب میکند؟ از اهمیت بسزایی برخوردار است.
تقریباً هر تغییر فیزیکی یا شیمیایی در تعادل نفت میتواند باعث به وجود آمدن رسوب آسفالتین شود. عمومیترین این تغییرات عبارتاند از :
۱-اختلاط سیالات با دما و ترکیب متفاوت
۲-تزریق گاز و تغییر در PH
۳-اثر بارهای الکتریکی قوی و مواد شیمیایی
۴-افت فشار و درنتیجه کاهش دما و تنش
بسیاری از مخازن سبک تا متوسط پس از تولید اولیه توسط طغیان با آب از نظر اقتصادی محدودیت پیدا میکنند و مخزن تحت عملیات با گازهای محلول و نیمه محلول قرار میگیرد که منجر به تغییر خواص نفت و رسوب آسفالتین میگردد. میادین بسیاری وجود دارند که تحت تزریق هیدروکربنهای گازی برای بهبود بازیابی نفت قرارگرفتهاند و با مشکل رسوب و تهنشست آسفالتین و انسداد در مخزن مواجه شدهاند. عملیات با اسید نیز در برخی از میادین نفتی باعث تشکیل رسوب آسفالتین شده است.
تهنشست آسفالتین به هنگام تولید طبیعی چاه نیز گزارش شده است که باعث خرابی سازند و انسداد در نقاط مختلف فرآیند شده است. در تولید گاز طبیعی هم تشکیل رسوب آسفالتین مشاهده شده است. رسوب آسفالتین معمولاً در مخازنی با مشخصات زیر اتفاق میافتد:
۱-سیال مخزن از نفت سبک تا متوسط با مقدار اندک آسفالتین تشکیلشده باشد.
۲-فشار اولیه چاه خیلی بزرگتر از فشار اشباع باشد.
نفتهای سنگینتر که دارای مقادیر بزرگتر آسفالتین هستند با مشکلات کمتری مواجهاند؛ زیرا مقادیر بیشتری از آسفالتین را در خود حل میکنند. تمام نفت به هنگام تولید، تغییراتی را در ترکیب سیال مخزن تجربه میکنند.
https://kishindustry.com
تولید از مخازن نفتی سنگین و فرآیند هیدروکربنهای حاصل از آن معمولاً نیازمند تغییر در ویسکوزیته، دما و فشار در مخزن، چاه و تجهیزات فرآیندی است. امروزه غالب نفت تولیدشده در دنیا حاصل کاربرد روشهای اولیه و ثانویه میباشد. در این روشها از انرژی طبیعی مخزن یا تزریق گاز و آب بهعنوان منبع انرژی ثانویه استفاده میشود. کاربرد روشهای ازدیاد برداشت نفت عموماً تغییراتی در رفتار انتقالی و تعادلی نفت و خصوصیات سنگ مخزن به وجود میآورد که علت اصلی تجمع و تشکیل رسوب آسفالتین و سایر ترکیبات در مخزن، ستون چاه و نواحی نزدیک به آن میباشد. با توجه به نیاز صنعت نفت به مخازن با عمق بیشتر و با نفت سنگین و درنتیجه محتوای آسفالتین بیشتر، کاربرد روزافزون روشهای ازدیاد برداشت نفت برای تولید بیشتر، نقش آسفالتین و مشکلات ناشی از تهنشست آن بسیار مهم و قابلتوجه مینماید.
با توجه به مشکلات فوق ضروری است بدانیم چرا؟ چگونه؟ و چه موقع؟ آسفالتین در نقاط مختلف رسوب میکند. به عبارت دیگر پاسخ دادن به سؤالاتی نظیر: شرایط عملیاتی برای تشکیل رسوب آسفالتین چیست؟ و چه مقدار آسفالتین تحت این شرایط رسوب میکند؟ از اهمیت بسزایی برخوردار است.
تقریباً هر تغییر فیزیکی یا شیمیایی در تعادل نفت میتواند باعث به وجود آمدن رسوب آسفالتین شود. عمومیترین این تغییرات عبارتاند از :
۱-اختلاط سیالات با دما و ترکیب متفاوت
۲-تزریق گاز و تغییر در PH
۳-اثر بارهای الکتریکی قوی و مواد شیمیایی
۴-افت فشار و درنتیجه کاهش دما و تنش
بسیاری از مخازن سبک تا متوسط پس از تولید اولیه توسط طغیان با آب از نظر اقتصادی محدودیت پیدا میکنند و مخزن تحت عملیات با گازهای محلول و نیمه محلول قرار میگیرد که منجر به تغییر خواص نفت و رسوب آسفالتین میگردد. میادین بسیاری وجود دارند که تحت تزریق هیدروکربنهای گازی برای بهبود بازیابی نفت قرارگرفتهاند و با مشکل رسوب و تهنشست آسفالتین و انسداد در مخزن مواجه شدهاند. عملیات با اسید نیز در برخی از میادین نفتی باعث تشکیل رسوب آسفالتین شده است.
تهنشست آسفالتین به هنگام تولید طبیعی چاه نیز گزارش شده است که باعث خرابی سازند و انسداد در نقاط مختلف فرآیند شده است. در تولید گاز طبیعی هم تشکیل رسوب آسفالتین مشاهده شده است. رسوب آسفالتین معمولاً در مخازنی با مشخصات زیر اتفاق میافتد:
۱-سیال مخزن از نفت سبک تا متوسط با مقدار اندک آسفالتین تشکیلشده باشد.
۲-فشار اولیه چاه خیلی بزرگتر از فشار اشباع باشد.
نفتهای سنگینتر که دارای مقادیر بزرگتر آسفالتین هستند با مشکلات کمتری مواجهاند؛ زیرا مقادیر بیشتری از آسفالتین را در خود حل میکنند. تمام نفت به هنگام تولید، تغییراتی را در ترکیب سیال مخزن تجربه میکنند.
https://kishindustry.com