امروز, 12:08 AM
گاهی بدون خط یا با صفرهای متفاوت بهصورت 865111J500 نوشته میشود) قطعهٔ OEM/اصلی مخصوص برخی تیپهای نسل اول هیوندای i20 است. این قطعه معمولاً بهعنوان «کاور/پوشش سپر جلو» (Cover-FR Bumper) شناخته میشود و بهصورت تکقطعه برای نصب روی اسکلت سپر عرضه میگردد.
سازگاری (Fitment / Compatible models)
این شمارهٔ فنی بیشتر برای مدلهای هیوندای i20 نسل اول فیسلیفت (Facelift) و سالهای حدود ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ اعلام شده است . سپر جلو هیوندای i20 با شماره فنی 865111J500 برای نسخههای موتور 1.2L و 1.4L بهعنوان پوشش سپر جلو تولید شده است. لذا هنگام سفارش حتماً سال تولید و کد شاسی (در صورت امکان) یا VIN را کنترل کنید تا از تطابق کامل با خودروی شما اطمینان حاصل شود
جنس و مشخصات ساختاری
بخشهای کاور سپر جلو معمولاً از پلاستیکهای خودرویی مقاوم مثل ABS یا PP ساخته میشوند تا ترکیب سبکی و مقاومت در برابر ضربههای جزئی و حرارت فراهم شود. بسته به سازنده (OEM یا جایگزینهای Aftermarket) کیفیت قالبگیری، ضخامت دیوارهها و پوشش سطح (پرایم یا رنگنشده) متفاوت است. بسیاری از نمونههای عرضهشده بهصورت «unpainted» (نپاشیده/خام) هستند و باید قبل از نصب رنگکاری و تطبیق رنگ شوند
ویژگیهای ظاهری و محلهای برش/برشخوردگیها
نسخههای مرتبط با شمارهٔ 865111J500 معمولاً برشهایی برای قرارگیری مهشکنها (fog lights)، محل سنسور پارک در صورت وجود، و جاپلاک/خروجیهای اگزوز (در برخی تیپها) دارند. همچنین بخشهایی برای گیرهها و پیچهای فیکساتور که سپر را به بدنه متصل میکنند، در قالب رعایت شدهاند—یعنی قطعه آمادهٔ مونتاژ است و معمولاً نیاز به برش یا تراشکاری اضافی ندارد مگر اینکه خودروی شما آپشنهای متفاوتی داشته باشد.
OEM vs aftermarket — نکات خرید
⦁ اگر دنبال مطابقت رنگ، فیت دقیق و دوام بلندمدت هستید، قطعات OEM / Mobis (قطعات اصلی هیوندای) توصیه میشود. این قطعات اغلب برچسب یا کد تولیدکننده (Mobis یا HYUNDAI) دارند.
⦁ قطعات Aftermarket خارجی/چینی) معمولاً ارزانتر بوده و کیفیت بین تولیدکنندگان متفاوت است؛ برای نمونه برخی تولیدکنندگان چینی این مدل (OE NO 86511-1J500) را تولید میکنند که از نظر قیمتی جذاب است اما قبل از خرید به کیفیت قالب و نمونهٔ فیزیکی دقت کنید.
قیمت بازار و دسترسی
قیمتها بسته به کشور، وضعیت (نو یا استوک)، و اینکه قطعه رنگخورده باشد یا نه، متغیر است. در بازار جهانی نمونههای نو OEM معمولاً در رِنج صدها دلار/یورو قرار میگیرند و فروشگاههای آنلاین و تامینکنندگان قطعات خودرو نمونههایی با قیمتهای متفاوت عرضه میکنند. در برخی آگهیها و فروشگاهها نمونههایی با قیمت ارزانتر نیز یافت میشود که ممکن است از نوع OEM بازفابریک یا Aftermarket باشند؛ بنابراین پیش از خرید قیمت و شرایط مرجوعی را بررسی کنید.
نکات نصب و تطبیق رنگ
⦁ بهتر است نصب سپر جدید یا تعویض کاور توسط تعمیرکار ماهر یا بدنهکار انجام شود تا گپها (fender gaps) و محل تقاطع با چراغها و گلگیرها دقیق تنظیم شود.
⦁ اگر سپر بهصورت نپاشیده (unpainted) باشد، قبل از رنگکاری باید سطح تمیز، پرایم و آستری شود تا چسبندگی رنگ مناسب و دوام آن تضمین گردد. استفاده از پرایمر مخصوص پلاستیک توصیه میشود.
⦁ در صورت وجود سنسورهای پارک یا مهشکن، از تطابق محلهای برش و سیمکشی اطمینان حاصل کنید و در صورت نیاز از نگهدارندهها/براکتهای OEM استفاده نمایید
خرابیهای متداول و راهکارهای تعمیر
سپر جلو اولین بخشی است که مقابل ضربههای شهری (گرفتگی در پارک، ضربهٔ عقب و جلو در تصادفات سبک) قرار میگیرد. ترکخوردگیهای کوچک یا خطوط سطحی را میتوان با پرایمر و بتونه مخصوص پلاستیک اصلاح کرد؛ اما آسیب ساختاری یا شکستگی در نقاط اتصال معمولاً نیازمند تعویض قطعه یا جوش/چسبپلیمری مخصوص پلاستیک است. برای حفظ ایمنی و ظاهر خودرو، تعویض هر قطعهٔ دارای شکستگی بزرگ توصیه میشود.
راهنمای نهایی برای خریداران
.1 قبل از سفارش، حتماً شمارهٔ فنی (86511-1J500 / 865111J500)، سال مدل و تیپ فنی خودرو (مثلاً i20 2012-2014 facelift) را تطبیق دهید.
.2 از فروشنده بخواهید وضعیت (OEM / aftermarket)، عکس واقعی قطعه و شرایط بازگشت کالا را بفرستد پس سعی کنید از فروشگاه های معتبری همچون لوازم یدکی اسلامی خرید کنید.
.3 اگر قصد صرفهجویی دارید، نمونههای Aftermarket قابل قبول میتوانند مناسب باشند اما برای بهترین فیت و کیفیت سطحی، OEM توصیه میشود
.4 نصب و رنگکاری را به کارگاه مجرب بسپارید تا فیت دقیق و تطبیق رنگ بهدرستی انجام شود.
سازگاری (Fitment / Compatible models)
این شمارهٔ فنی بیشتر برای مدلهای هیوندای i20 نسل اول فیسلیفت (Facelift) و سالهای حدود ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ اعلام شده است . سپر جلو هیوندای i20 با شماره فنی 865111J500 برای نسخههای موتور 1.2L و 1.4L بهعنوان پوشش سپر جلو تولید شده است. لذا هنگام سفارش حتماً سال تولید و کد شاسی (در صورت امکان) یا VIN را کنترل کنید تا از تطابق کامل با خودروی شما اطمینان حاصل شود
جنس و مشخصات ساختاری
بخشهای کاور سپر جلو معمولاً از پلاستیکهای خودرویی مقاوم مثل ABS یا PP ساخته میشوند تا ترکیب سبکی و مقاومت در برابر ضربههای جزئی و حرارت فراهم شود. بسته به سازنده (OEM یا جایگزینهای Aftermarket) کیفیت قالبگیری، ضخامت دیوارهها و پوشش سطح (پرایم یا رنگنشده) متفاوت است. بسیاری از نمونههای عرضهشده بهصورت «unpainted» (نپاشیده/خام) هستند و باید قبل از نصب رنگکاری و تطبیق رنگ شوند
ویژگیهای ظاهری و محلهای برش/برشخوردگیها
نسخههای مرتبط با شمارهٔ 865111J500 معمولاً برشهایی برای قرارگیری مهشکنها (fog lights)، محل سنسور پارک در صورت وجود، و جاپلاک/خروجیهای اگزوز (در برخی تیپها) دارند. همچنین بخشهایی برای گیرهها و پیچهای فیکساتور که سپر را به بدنه متصل میکنند، در قالب رعایت شدهاند—یعنی قطعه آمادهٔ مونتاژ است و معمولاً نیاز به برش یا تراشکاری اضافی ندارد مگر اینکه خودروی شما آپشنهای متفاوتی داشته باشد.
OEM vs aftermarket — نکات خرید
⦁ اگر دنبال مطابقت رنگ، فیت دقیق و دوام بلندمدت هستید، قطعات OEM / Mobis (قطعات اصلی هیوندای) توصیه میشود. این قطعات اغلب برچسب یا کد تولیدکننده (Mobis یا HYUNDAI) دارند.
⦁ قطعات Aftermarket خارجی/چینی) معمولاً ارزانتر بوده و کیفیت بین تولیدکنندگان متفاوت است؛ برای نمونه برخی تولیدکنندگان چینی این مدل (OE NO 86511-1J500) را تولید میکنند که از نظر قیمتی جذاب است اما قبل از خرید به کیفیت قالب و نمونهٔ فیزیکی دقت کنید.
قیمت بازار و دسترسی
قیمتها بسته به کشور، وضعیت (نو یا استوک)، و اینکه قطعه رنگخورده باشد یا نه، متغیر است. در بازار جهانی نمونههای نو OEM معمولاً در رِنج صدها دلار/یورو قرار میگیرند و فروشگاههای آنلاین و تامینکنندگان قطعات خودرو نمونههایی با قیمتهای متفاوت عرضه میکنند. در برخی آگهیها و فروشگاهها نمونههایی با قیمت ارزانتر نیز یافت میشود که ممکن است از نوع OEM بازفابریک یا Aftermarket باشند؛ بنابراین پیش از خرید قیمت و شرایط مرجوعی را بررسی کنید.
نکات نصب و تطبیق رنگ
⦁ بهتر است نصب سپر جدید یا تعویض کاور توسط تعمیرکار ماهر یا بدنهکار انجام شود تا گپها (fender gaps) و محل تقاطع با چراغها و گلگیرها دقیق تنظیم شود.
⦁ اگر سپر بهصورت نپاشیده (unpainted) باشد، قبل از رنگکاری باید سطح تمیز، پرایم و آستری شود تا چسبندگی رنگ مناسب و دوام آن تضمین گردد. استفاده از پرایمر مخصوص پلاستیک توصیه میشود.
⦁ در صورت وجود سنسورهای پارک یا مهشکن، از تطابق محلهای برش و سیمکشی اطمینان حاصل کنید و در صورت نیاز از نگهدارندهها/براکتهای OEM استفاده نمایید
خرابیهای متداول و راهکارهای تعمیر
سپر جلو اولین بخشی است که مقابل ضربههای شهری (گرفتگی در پارک، ضربهٔ عقب و جلو در تصادفات سبک) قرار میگیرد. ترکخوردگیهای کوچک یا خطوط سطحی را میتوان با پرایمر و بتونه مخصوص پلاستیک اصلاح کرد؛ اما آسیب ساختاری یا شکستگی در نقاط اتصال معمولاً نیازمند تعویض قطعه یا جوش/چسبپلیمری مخصوص پلاستیک است. برای حفظ ایمنی و ظاهر خودرو، تعویض هر قطعهٔ دارای شکستگی بزرگ توصیه میشود.
راهنمای نهایی برای خریداران
.1 قبل از سفارش، حتماً شمارهٔ فنی (86511-1J500 / 865111J500)، سال مدل و تیپ فنی خودرو (مثلاً i20 2012-2014 facelift) را تطبیق دهید.
.2 از فروشنده بخواهید وضعیت (OEM / aftermarket)، عکس واقعی قطعه و شرایط بازگشت کالا را بفرستد پس سعی کنید از فروشگاه های معتبری همچون لوازم یدکی اسلامی خرید کنید.
.3 اگر قصد صرفهجویی دارید، نمونههای Aftermarket قابل قبول میتوانند مناسب باشند اما برای بهترین فیت و کیفیت سطحی، OEM توصیه میشود
.4 نصب و رنگکاری را به کارگاه مجرب بسپارید تا فیت دقیق و تطبیق رنگ بهدرستی انجام شود.