16-10-2022, 12:07 PM
وظیفه سیستم خنک کننده خودرو جلوگیری از داغ شدن بیش از حد موتور و دفع حرارت اضافی آن است. سیستم خنک کننده موتور را در دمای معمولی نگه می دارد. دمای معمولی موتور بین 85 تا 95 درجه سانتیگراد است.
گرمای دفع شده توسط سیستم خنک کننده یک سوم گرمای آزاد شده از احتراق مخلوط هوا و سوخت در سیلندر را تشکیل می دهد.
طرح انرژی سوخت و زباله
چرا یک سیستم خنک کننده ضروری است؟
احتراق مخلوطی از سوخت و هوا در سیلندرها، دما را تا حدود 2200 درجه سانتیگراد یا بیشتر افزایش می دهد. بنابراین، اجزای موتور بسیار داغ می شوند. از طرفی دمای دیواره های سیلندر نباید از 260 درجه بیشتر شود.
هنگامی که دما از این بالاتر می رود، روغن موتور تجزیه می شود و خاصیت روان کنندگی خود را از دست می دهد. سایر قطعات موتور نیز آسیب دیده است. برای جلوگیری از داغ شدن بیش از حد موتور، سیستم خنک کننده خودرو گرمای اضافی را جذب کرده و از آن خارج می کند.
دمای قسمت های مختلف موتور.
سیستم خنک کننده موتور را همیشه و در هر شرایطی در مناسب ترین دما نگه می دارد. سیستم خنک کننده نیز منبع گرمای بخاری خودرو است.
سیستم خنک کننده طولی که معمولاً در خودروهای دیفرانسیل عقب نصب می شود.
دمای معمولی چیست؟
عملکرد سیستم خنک کننده حفظ دمای معمولی موتور است. دمای کارکرد معمولی موتور دمایی است که موتور در آن بهترین بازده کاری خود را دارد. برخلاف تصور عموم، کارکردن موتور به صورت سرد مطلوب نیست، زیرا باعث افزایش مصرف سوخت، فرسودگی قطعات موتور و کاهش راندمان موتور می شود.
با گرم شدن موتور، روغن غلیظ تر می شود و احتراق بهبود می یابد. موتور نرم کار می کند و راندمان افزایش می یابد. از طرفی دمای کار موتور نباید خیلی زیاد باشد، افزایش دما به قسمت هایی از موتور مانند واشر سرسیلندر و سوپاپ ها آسیب می رساند و مشکلات دیگری را ایجاد می کند.
دمای معمولی موتور در موتورهای مختلف متفاوت است. دمای مایع خنک کننده موتور در حالت عادی در موتورهای مختلف متفاوت است و از 85 تا 95 درجه سانتیگراد متغیر است. حفظ دمای موتور در این محدوده وظیفه سیستم خنک کننده است.
گرا سر
در بسیاری از سیستم های خنک کننده، همه چیز درباره سیستم خنک کننده دیزل ژنراتور آب از پمپ به سرسیلندر و از بالا وارد رادیاتور می شود. برخی از موتورها رادیاتور خنک کننده معکوس دارند. آب از پمپ به سرسیلندر و داخل موتور جریان می یابد. محل نصب ترموستات با توجه به جهت جریان آب تغییر می کند.
سیستم خنک کننده دارای پنج قسمت اصلی است که دمای موتور را کنترل کرده و از گرم شدن بیش از حد جلوگیری می کند. این قطعات عبارتند از لوله های آب، پمپ آب، رادیاتور، رادیاتور و کویل.
انواع سیستم خنک کننده
1- دکمه شما
2- آب شیرین.
سیستم خنک کننده هوا: معمولاً در موتورسیکلت ها و موتورهای با تعداد سیلندر کم استفاده می شود، این سیستم دارای پره هایی بر روی بدنه موتور و سرسیلندر برای انتقال حرارت است و با جریان هوا در اطراف موتور، مقداری از گرما به محیط منتقل می شود. هوا از طریق پره ها جریان هوا در اطراف موتور طبیعی است یا می توان با استفاده از فن انجام داد.
سیستم خنک کننده آبی: در این سیستم با گردش مایع خنک کننده در قسمت های مختلف موتور، گرمای موتور توسط مایع خنک کننده جذب شده و به هوای محیط در حال گردش در رادیاتور منتقل می شود. این سیستم رایج ترین نوع سیستم خنک کننده خودروهای بنزینی و دیزلی است. سیستم خنک کننده به معنای سیستم خنک کننده آب خنک کننده است.
گرمای دفع شده توسط سیستم خنک کننده یک سوم گرمای آزاد شده از احتراق مخلوط هوا و سوخت در سیلندر را تشکیل می دهد.
طرح انرژی سوخت و زباله
چرا یک سیستم خنک کننده ضروری است؟
احتراق مخلوطی از سوخت و هوا در سیلندرها، دما را تا حدود 2200 درجه سانتیگراد یا بیشتر افزایش می دهد. بنابراین، اجزای موتور بسیار داغ می شوند. از طرفی دمای دیواره های سیلندر نباید از 260 درجه بیشتر شود.
هنگامی که دما از این بالاتر می رود، روغن موتور تجزیه می شود و خاصیت روان کنندگی خود را از دست می دهد. سایر قطعات موتور نیز آسیب دیده است. برای جلوگیری از داغ شدن بیش از حد موتور، سیستم خنک کننده خودرو گرمای اضافی را جذب کرده و از آن خارج می کند.
دمای قسمت های مختلف موتور.
سیستم خنک کننده موتور را همیشه و در هر شرایطی در مناسب ترین دما نگه می دارد. سیستم خنک کننده نیز منبع گرمای بخاری خودرو است.
سیستم خنک کننده طولی که معمولاً در خودروهای دیفرانسیل عقب نصب می شود.
دمای معمولی چیست؟
عملکرد سیستم خنک کننده حفظ دمای معمولی موتور است. دمای کارکرد معمولی موتور دمایی است که موتور در آن بهترین بازده کاری خود را دارد. برخلاف تصور عموم، کارکردن موتور به صورت سرد مطلوب نیست، زیرا باعث افزایش مصرف سوخت، فرسودگی قطعات موتور و کاهش راندمان موتور می شود.
با گرم شدن موتور، روغن غلیظ تر می شود و احتراق بهبود می یابد. موتور نرم کار می کند و راندمان افزایش می یابد. از طرفی دمای کار موتور نباید خیلی زیاد باشد، افزایش دما به قسمت هایی از موتور مانند واشر سرسیلندر و سوپاپ ها آسیب می رساند و مشکلات دیگری را ایجاد می کند.
دمای معمولی موتور در موتورهای مختلف متفاوت است. دمای مایع خنک کننده موتور در حالت عادی در موتورهای مختلف متفاوت است و از 85 تا 95 درجه سانتیگراد متغیر است. حفظ دمای موتور در این محدوده وظیفه سیستم خنک کننده است.
گرا سر
در بسیاری از سیستم های خنک کننده، همه چیز درباره سیستم خنک کننده دیزل ژنراتور آب از پمپ به سرسیلندر و از بالا وارد رادیاتور می شود. برخی از موتورها رادیاتور خنک کننده معکوس دارند. آب از پمپ به سرسیلندر و داخل موتور جریان می یابد. محل نصب ترموستات با توجه به جهت جریان آب تغییر می کند.
سیستم خنک کننده دارای پنج قسمت اصلی است که دمای موتور را کنترل کرده و از گرم شدن بیش از حد جلوگیری می کند. این قطعات عبارتند از لوله های آب، پمپ آب، رادیاتور، رادیاتور و کویل.
انواع سیستم خنک کننده
1- دکمه شما
2- آب شیرین.
سیستم خنک کننده هوا: معمولاً در موتورسیکلت ها و موتورهای با تعداد سیلندر کم استفاده می شود، این سیستم دارای پره هایی بر روی بدنه موتور و سرسیلندر برای انتقال حرارت است و با جریان هوا در اطراف موتور، مقداری از گرما به محیط منتقل می شود. هوا از طریق پره ها جریان هوا در اطراف موتور طبیعی است یا می توان با استفاده از فن انجام داد.
سیستم خنک کننده آبی: در این سیستم با گردش مایع خنک کننده در قسمت های مختلف موتور، گرمای موتور توسط مایع خنک کننده جذب شده و به هوای محیط در حال گردش در رادیاتور منتقل می شود. این سیستم رایج ترین نوع سیستم خنک کننده خودروهای بنزینی و دیزلی است. سیستم خنک کننده به معنای سیستم خنک کننده آب خنک کننده است.