22-05-2022, 01:15 AM
دیجیتال ترنسفرمیشن یا تحول دیجیتال؟
واقعیت این است که نمی خواهم شما را درگیر واژه ها کنم. مقصود ما از پیاده سازی دیجیتال ترنسفرمیشن ، یکپارچه سازی دیجیتالی یک سازمان به منظور ارائه ارزش تعریف شده و مد نظر به مشتری است.
این تنها استفاده از ابزار دیجیتال نیست.
واقعیت این است که [font=IRANSansX, Helvetica, Arial, sans-serif]پیاده سازی دیحیتال ترنسفرمیشن برای یک کسب و کار در واقع فرهنگ سازمانی را متحول می کند.[/font]
به همین دلیل است که از اصطلاح تحول دیجیتال هم استفاده می شود.
پیاده سازی دیجیتال ترنسفرمیشن
پیاده سازی دیجیتال ترنسفرمیشن معمولا توسط تیم مارکتینگ صورت می گیرد.
معمولا مشاهده شده است که در این پیاده سازی مشکل اصلی مدیران سطح C سازمان هستند . اگر نمی دانید سطح C چیست نگران نباشد. منظورمان مدیران عملیات هستند. عبارتهایی مانند CFO و CEO را حتما شنیده اید.
تحول دیجیتال واقعا یک تحول است
پیشتر گفتم که دیجیتال ترنسفرمیشن واقعا یک تحول است. چطور؟
بسیار مشاهده کرده ام که سازمان های سنتی، یعنی آنهایی که از قدرت دیجیتال در فرآیند های خود استفاده نمی کنند، وقتی در چالش دیجیتالی شدن قرار می گیرند، با اولین مشکلی که مواجه می شوند این است که مدیران بخش ها همکاری لازم را نمی کنند.
تصویر کنید که دیجیتال چطور تمامی حرکات و اطلاعات را ثبت می کند و چقدر برای یک مدیر که تا به امروز بدون این اطلاعات کار کرده ( و البته انصافا خوب هم کار کرده ) چالش برانگیز است که بخش مهمی از تجارب حسی خود را که مایه تصمیم گیری بوده اند کنار بگذارد و بر مبنای اطلاعات تصمیم بگیرد.
از سویی دیگر علاوه بر این اطلاعات، امکانات جدید نیز همینطور است.
۱. آژانس تسهیلگر است
یک آژانس می تواند نقش یک تسهیلگر را در این مسیر ایفا کند. پیاده سازی تحول دیجیتال یک فرآیند طولانی، سخت و به مثابه یک مسابقه مارتن استقامت است.
باید در شروع آرام حرکت کرد. باید صبور بود و باید دانست که سازمان در حال تغییر فرهنگ خود است.
به طور مثال ما به عنوان یک آژانس دیجیتال مارکتینگ، طبیعتا بسیار زیاد از ایمیل استفاده می کنیم.
به طور مثال ما هیچ ادعایی را در تیممان بدون استناد ایمیلی قبول نمی کنیم.
در قراردادهایمان هم تمام اطلاع رسانی ها، درخواست ها و پاسخ ها را از طریق ایمیل در و بدل می کنیم.
در بیشتر مواقع وقتی با یک مشتری سنتی کار می کنیم، اگر زیاد روی این موضوع پافشاری کنیم که درخواستتان مکتوب نبود یا ایمیل درخواستتان را هم بزنید یا مسائلی از این قبلی، معمولا دچار چالش بزرگی می شویم. ما حتی قراردادهایی را به همین دلیل از دست داده ایم.
پس مهم است که یک آژانس بتواند در این مسیر به شما کمک کند.
۲. کمک به هدف گذاری
از طرفی بسیاری از اهداف، پس از شروع پیاده سازی دیجیتال ترنسفرمیشن ، دچار چالش می شوند.
به طور مثال، وقتی سازمان می خواهد برندینگ خود را افزایش دهد، متریک های قبلی خود را فهم کرده است. اینکه افزایش آگاهی از برند او در مورد یک محصول یا یک خدمت یا یک نام را چطور باید سنجه کند؟
این هدف گذاری ها با مترهای دیجیتالی نیازمند درک است.
پس در این مرحله آژانس می تواند با دریافت خطوط اصلی و کلان سازمان، در هدف گذاری های دیجیتال به کمک مدیر مارکتینگ بیاید.
۳. اندازه گیری مداوم فعالیت پیاده سازی دیجیتال ترنسفرمیشن
آژانس های می توانند نقش مهمی در اندازه گیری میزان و ارزش این تحول داشته باشند. به خصوص وقتی نوبت به اندازه گیری می رسد.
حسن دیجیتال قابل اندازه گیری بودن لحظه ای آن به جای صبر کردن ۱ ساله برای درو کردن نتیجه است.
در این راه، آژانس ها با توجه به دانش و البته سرعتی که دارند، می توانند به طور مداوم نتیجه تحول و میزان آن را ارزش گذاری کنند.
به شکلی که کارفرما بتواند درک صحیح از چگونگی اثر بخشی سرمایه گذاری خود در این راه داشته باشد.