28-01-2023, 07:01 PM
یاتاقان و انواع آن
پس از بستن یاتاقان به دستگاه سانتریفیوژ و و محکم کردن تمامی پیچ ها، دستگاه روشن میشود. جهت اطمینان از لق نبودن یاتاقان، بایستی در ابتدای کار سرعت دورانی دستگاه بالا باشد سپس قطر داخلی فلزی یاتاقان ( بدون بابیت) اندازه گیری شده و بر اساس ضخامت با بیت وزن آن مشخص می شود.
سپس پس از ذوب بابیت و پایین آمدن حرکت دورانی دستگاه سطح داخلی یاتاقان حرارت داده می شود هنگامی که دمای سطوح داخلی و بیرونی یاتاقان به حد مشخصی رسید باید با به کارگیری محلول کلرید روی و پودر کلرید از تمیز بودن سطح داخلی پوسته اطمینان حاصل نمود.
در ادامه روند بابیت ریزی، با افزایش بیشتر دمای سطوح یاتاقان، قلع مذاب سطح داخلی یاتاقان را می پوشاند. پس از اطمینان از چسبندگی قلعه قرار داده شده در داخل یاتاقان، سرعت دورانی دستگاه سانتریفیوژ به حد مشخصی رسیده و بابیت تهیه شده به پوسته یاتاقان تزریق می شود توجه به این نکته نیز حائز اهمیت است که پیچ های موجود در مجموعه ( بر اثر افزایش دما امکان لقی آنها وجود دارد) در هر مرحله از کار محکم شوند در ادامه پس از ریختن کامل بابیت به سطح داخلی پوسته، جریان آب سرد در سطح بیرونی یاتاقان ایجاد می شود تا با سرد شدن سریع پوسته یاتاقان انجماد جهت دار صورت گیرد.
حرکت دو قطعه فلزی را روی هم تصور کنید به صورتی که بین دو قطعه هیچ قطعه تسهیل کننده حرکتی قرار نگرفته باشد. این دو قطعه در زمان کوتاهی در اثر حرارت ایجاد شده و اصطکاک، دچار خوردگی و یا شکست میشوند. کارایی اصلی یاتاقانها درست در همین شرایط است. ساخت یاتاقان و انواع زیرمجموعه آن، از جمله بلبرینگها و رولبرینگها ساخته شدند تا اصطکاک بین قطعات سیستمهای مکانیکی به حداقل برسد و غلتکهای موجود در یاتاقانها، حرکت قطعات نسبت به هم را تسهیل کنند. همچنین مانع ایجاد لرزش قطعات مکانیکی و ایجاد سرو صدای ناشی از انتقال نیرو قطعات به هم باشند.
کاربرد دیگر یاتاقان نگهداری محکم قطعات در کنار هم است. یاتاقانها معمولا شامل دو حلقه و ساچمه در اندازهها و انواع مختلف هستند که با توجه به شکل ظاهری، کاربردهای مختلفی دارند. این ساچمهها در داخل حلقه قرار میگیرند و با غلتیدن بین دو قطعه، باعث تسهیل حرکات قطعات میشوند. بلبرینگها زیرمجموعهای از یاتاقانها هستند.
به طور کلی ساخت یاتاقان در روهام صنعت از دو زیر مجموعه بلبرینگ و رولبرینگ است. همانطور که قبلا اشاره شد، تفاوت در شکل ظاهری آنها باعث ایجاد تمایز در کاربردهای انواع مختلف یاتاقان میشود. اگر یاتاقان دارای ساچمههای گرد و به شکل توپ بود، یاتاقان از نوع بلبرینگ است؛ اما اگر ساچمههای موجود در حلقه دارای اشکال مختلفی مانند سوزنی یا استوانهای، مخروطی و… بود یاتاقان از نوع رولبرینگ است.
بابیت ریزی یاتاقان
پس از بستن یاتاقان به دستگاه سانتریفیوژ و و محکم کردن تمامی پیچ ها، دستگاه روشن میشود. جهت اطمینان از لق نبودن یاتاقان، بایستی در ابتدای کار سرعت دورانی دستگاه بالا باشد سپس قطر داخلی فلزی یاتاقان ( بدون بابیت) اندازه گیری شده و بر اساس ضخامت با بیت وزن آن مشخص می شود.
سپس پس از ذوب بابیت و پایین آمدن حرکت دورانی دستگاه سطح داخلی یاتاقان حرارت داده می شود هنگامی که دمای سطوح داخلی و بیرونی یاتاقان به حد مشخصی رسید باید با به کارگیری محلول کلرید روی و پودر کلرید از تمیز بودن سطح داخلی پوسته اطمینان حاصل نمود.
در ادامه روند بابیت ریزی، با افزایش بیشتر دمای سطوح یاتاقان، قلع مذاب سطح داخلی یاتاقان را می پوشاند. پس از اطمینان از چسبندگی قلعه قرار داده شده در داخل یاتاقان، سرعت دورانی دستگاه سانتریفیوژ به حد مشخصی رسیده و بابیت تهیه شده به پوسته یاتاقان تزریق می شود توجه به این نکته نیز حائز اهمیت است که پیچ های موجود در مجموعه ( بر اثر افزایش دما امکان لقی آنها وجود دارد) در هر مرحله از کار محکم شوند در ادامه پس از ریختن کامل بابیت به سطح داخلی پوسته، جریان آب سرد در سطح بیرونی یاتاقان ایجاد می شود تا با سرد شدن سریع پوسته یاتاقان انجماد جهت دار صورت گیرد.