تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum
  • سردر
  • جستجو
  • فهرست اعضا
  • سالنامه
  • راهنما
درود مهمان گرامی! ورود ثبت‌نام
ورود
نام کاربری:
گذرواژه‌:
گذرواژه‌تان را فراموش کرده‌اید؟
 
تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum › پردیس فناوری کیش › گفتگوی آزاد v
« قبلی 1 … 318 319 320 321 322 … 1002 بعدی »

حقوق مصرف کنندگان

امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
حالت موضوعی
حقوق مصرف کنندگان
heyvalaw آفلاین
عضو عالی
*****
ارسال‌ها: 1,954
موضوع‌ها: 1,954
تاریخ عضویت: Mar 2021
اعتبار: 2
#1
07-12-2021, 03:38 PM
حقوق مصرف کنندگان یکی از موضوعاتی است که توسط قانونگذار به طور جدی حمایت می شود و حتی در مواردی ممکن است مجازات کیفری برای آن در نظر گرفته شود . در ایران طبق قانون حمایت از حقوق مصرف کننده ، تولید کنندگان وظایفی چون ارائه ضمانت نامه ، داشتن نمایندگی ، الصاق برچسب قیمت و ... دارند تا حقوق مصرف کننده رعایت شده و بازار در وضعیت مطلوب تری قرار گیرد .


مصرف کنندگان یکی از گروه هایی هستند که قانونگذار حمایت از آن ها را وظیفه ی خود می داند ؛ چرا که تولیدکنندگان با در دست داشتن سرمایه و قدرت تولید ، می توانند قیمت ها و کیفیت محصولات را از طریق انحصار تحت الشعاع قرارداده و به دنبال آن حقوق مصرف کنندگان را تحت الشعاع قرار دهند .
مصرف کننده حق دارد از بین کالاهای با کیفیت و قیمت های منطقی محصول مورد نظر خود را انتخاب کند این این موضوع بدون نظارت قانونی امکان پذیر نیست . به همین دلیل ما در این مقاله ابتدا مفهوم حقوق مصرف کنندگان را بیان کرده و سپس قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان را در ایران مورد بررسی قرار دادیم .


حقوق مصرف کنندگان
حقوق مصرف کنندگان یکی از موضوعات اساسی و مهم در نظر قانونگذاران کشورها علی الخصوص کشور های توسعه یافته است . این موضوع آن چنان مهم است که به طور جدی قوانینی در این زمینه تصویب شده و نظارت و ضمانت اجراهای کیفری برای تخلف و زیر پا گذاشتن حقوق مصرف کننده پیش بینی شده است . در حقیقت از تمامی ظرفیت های موجود برای حمایت از حقوق مصرف کنندگان استفاده شده است .
از طرفی تولیدکنندگان به خصوص در کشورهای صنعتی به این رشد و باور رسیده اند که در رعایت ضوابط لازم برای حقوق مصرف کنندگان ، باعث اعتماد سازی بیشتر و جذب مشتری بیشتر برای کالاهای خود می شود . این موضوع به این دلیل است که در بازارهایی که مصرف کنندگان حق انتخاب دارند ، کالاهایی تقاضای بیشتری دارند که کیفیت بهتر و قیمت مناسب تر داشته باشند ، در نتیجه تولیدکنندگان چاره ای جز ارتقای سطح کیفی محصولات و تنظیم قیمت ها ندارند .
بنابراین رعایت حقوق مصرف کنندگان یکی از شاخصه اقتصاد پیشرفته و حمایت از آن یکی از ظایف حاکمیتی قانونگذار حکیم در یک سیستم حقوقی پویا است . سوال مهمی که در این راستا پیش می آید این است که کشور ما در این زمینه چه رویکردی اتخاذ نموده و قانونگذار ما چه تدبیری اندیشیده است ؟ این ها سوالاتی هستند که ما در بخش بعد به آنها پاسخ داده ایم .

حمایت از حقوق مصرف کننده در ایران
همان طور که بیان شد حقوق مصرف کنندگان یکی از موضوعاتی است که لازم است به طور جدی توسط قانون گذار حمایت شود . دولت در حوزه وظایف حاکمیتی خود ، همچون دستی بالاتر از تمام قدرت ها عمل کرده و صلاح دید خود را اعمال می کند .

در ایران در سال 1388 قانونی تحت عنوان قانون حمایت از مصرف کنندگان تصویب شد که برای بنگاه های اقتصادی و تولبد کنندگان الزاماتی جدی در پی داشت . این قانون که توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است شامل 5 فصل و 22 ماده است و شامل وظایف عرضه کنندگان کالا و خدمات در قبال حقوق مصرف کنندگان ، تشکیل انجمن های حمایت از حقوق مصرف کنندگان ، نحوه رسیدگی به تخلفات و نیز جریمه ها و مجازات عرضه کنندگان کالا ها و خدمات معیوب می باشد . 

بخش اول این قانون یعنی وظایف عرضه کنندگان کالا و خدمات از این قرار است ؛ یعنی طبق این قانون ، کلیه عرضه کنندگان کالا و خدمات ، مسئول صحت و سلامت کالا و خدمات عرضه شده به مصرف کنندگان بوده و باید کلیه خسارات مادی و معنوی ناشی از عیب یا عدم انطباق کالا یا خدمات را جبران کنند . در قانون حمایت ، عرضه کنندگان کالا و خدمات ،موارد زیر را باید رعایت کنند؛ البته پایبندی به این موارد از طرف بنگاه های اقتصادی ، ضمن کمک به رعایت حقوق مصرف کنندگان ، به  رقابت پذیری این بنگاه ها نیز کمک می کند:

[list]
[*]ارائه ضمانت نامه به مصرف کنندگان : ارایه ضمانت نامه، بنگاه های اقتصادی را مجبور به تولید کالاهایی می کند که سالم بوده و تا مدت ضمانت، دچار عیب و نقص نشوند .
[/list]
[list]
[*]ارائه اطلاعات به مصرف کنندگان : عرضه کنندگان باید اطلاعات لازم و کافی از قبیل نوع ، کیفیت ، کمیت،  دستورات قبل از مصرف ، تاریخ تولید و انقضای محصول و سایر مشخصات کالا را در اختیار مصرف کنندگان قرار دهند ، تا اعتماد مصرف کنندگان به آن کالا جلب شده و آن را با خیال راحت و با آگاهی کامل مصرف کنند .
[/list]
[list]
[*]داشتن نشان استاندارد: طبق قانون حمایت، داشتن نشان استاندارد در مورد کالا و خدمات مشمول استاندارد اجباری ، لازم است .
[/list]
[list]
[*]داشتن نمایندگی رسمی و تعمیرگاه مجاز : کلیه عرضه کنندگان شامل تولید کنندگان و وارد کنندگان کالا های سرمایه ای ( مثل خودرو ) ، مکلف به داشتن نمایندگی رسمی و تعمیرگاه مجاز ، تأمین قطعات یدکی و ارایه سرویس و خدمات پس از فروش می باشند . مشتریان ، به دنبال کالاهای سرمایه ای هستند که در موقع نیاز به تعمیر و یا تعویض قطعات،  در اکثر نقاط کشور دارای نمایندگی باشند تا بدون کوچکترین محدودیتی بتوانند با دسترسی به تعمیرگاه یا نمایندگی مجاز ، کالای سرمایه ای خود را از قبیل ماشین شخصی یا ماشین آلات تولیدی را تعمیر یا سرویس کنند و وجود مزیت فوق ، باعث می شود تقاضای کالای مذکور بالا رفته و قدرت رقابت پذیری آن افزایش یابد .
[/list]
[list]
[*]الصاق برچسب قیمت روی کالا یا نصب روی تابلو در محل : طبق قانون حمایت ، کلیه عرضه کنندگان کالا و خدمات مکلفند با الصاق برچسب روی کالا یا نصب تابلو در محل کسب یا حرفه ، قیمت واحد کالا یا دستمزد خدمت را به طور روشن و مکتوب به گونه ای که برای همگان قابل رویت باشد ، اعلام نمایند . این کار ، باعث شفاف سازی قیمت برای مشتریان و جلب اعتماد آنان به بنگاه های مذکور در قیمت گذاری کالا و خدمات از طرف آن بنگاه ها شده و موجب حفظ و افزایش مشتریان می شود .
[/list]
[list]
[*]جرم بودن هرگونه تبانی یا تحمیل شرایط از سوی عرضه کننده ها : هرگونه تبانی و تحمیل شرایط از سوی عرضه کنندگان کالا و خدمات که موجب کاهش عرضه ، تنزل کیفیت و یا افزایش قیمت شود ، جرم محسوب می شود . با این قانون از انحصارگرایی جلوگیری می شود ؛ زیرا انحصارگرایی ، از رقابت سالم بنگاه های اقتصادی در بازار، جلوگیری می کند.
[/list]اگر بازار کالا و خدمات، دچار انحصار بوده و از رقابت پذیری لازم برخوردار نباشد، به صورت انحصارگونه در دست عده معدودی شرکت خواهد افتاد و به همان تناسب حق انتخاب مصرف کنندگان کاهش خواهد یافت و شرکت های انحصارگر ، کالاها و خدمات خود را ، با هر قیمت و کیفیتی به مصرف کننده ، تحمیل خواهند کرد .
این موضوع در ایران توسط شورای ملی رقابت کنترل و نظارت می شود. همچنین افراد می توانند در سامانه ی شورای ملی رقابت شکایت خود را ثبت کنند تا پیگیری های لازم انجام شود . برای آشنایی با شورای ملی رقابت به مقاله مربوط به آن و برای اطلاع از نحوه شکایت به مقاله ثبت شکایت در سامانه ملی رقابت مراجعه کنید .

[تصویر:  instagram.gif]


برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد رعایت حقوق مصرف کننده در کانال تلگرام موضوعات حقوقی عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون رعایت حقوق مصرف کننده پاسخ دهند .


[تصویر:  5.gif]


سوالات متداول

1- حقوق مصرف کننده چیست ؟
حقوق مصرف کننده عبارت است از حق برخورداری از کالای با کیفیت و حق انتخاب از میان آن ها با قیمت مناسب که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است .

2- آیا در ایران از حقوق مصرف کننده حمایت می شود ؟
در ایران قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان از حقوق این گروه حمایت می کند که در این مقاله توضیح داده شده است .

3- چه چیز های نقض حقوق مصرف کننده محسوب می شود ؟
انحصار ، عدم ارائه ضمانت نامه ، مشخص نبودن قیمت ها و ... مواردی هستند که نقض حقوق مصرف کننده محسوب می شوند .
منبع : حقوق مصرف کنندگان
ارسال‌ها
پاسخ
« قدیمی‌تر | جدیدتر »


موضوع‌های مشابه…
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  روش مصرف پماد تتراسایکلین nyusha 0 522 25-04-2025, 11:38 PM
آخرین ارسال: nyusha
  عوامل مؤثر و بازار مصرف قیمت آب دیونیزه ۵ لیتری سپهر الکترونیک 0 206 15-12-2024, 10:00 PM
آخرین ارسال: سپهر الکترونیک
  بررسی عوامل، بازار و مصرف‌کنندگان در قیمت داروهای هومیوپاتی هومیوپاتی 0 364 22-05-2024, 12:34 PM
آخرین ارسال: هومیوپاتی
  حقوق و خدمات بیمه بازنشستگی و ازکارافتادگی بیمه بازنشستگی و از کارافتادگی lavazemkhanegi 0 389 01-05-2024, 05:48 PM
آخرین ارسال: lavazemkhanegi
  پذیرش امریه رشته حقوق mohamadbaradaran 0 292 04-02-2024, 05:52 PM
آخرین ارسال: mohamadbaradaran
Photo راهکارهای افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه در مصرف کابل افشان nazanin1313 0 336 27-01-2024, 06:27 PM
آخرین ارسال: nazanin1313
  دوره حقوق حرفه ای فوتبال دانشکده علوم ورزشی دانشگاه تهران motlagh 0 289 19-01-2024, 09:46 PM
آخرین ارسال: motlagh
Exclamation دوره حقوق حرفه ای فوتبال دانشکده علوم ورزشی دانشگاه تهران supervisor 0 308 17-01-2024, 11:45 AM
آخرین ارسال: supervisor
  بهترین زمان مصرف گینر برای حجم + 5 نکته مهم برای خرید پرسود f.nazari 0 533 31-12-2023, 02:44 PM
آخرین ارسال: f.nazari
  صرفه جویی در مصرف انرژی با تکنولوژی ال ای دی در چراغ های پارکی elinlightingir 0 361 28-09-2023, 01:32 PM
آخرین ارسال: elinlightingir

  • مشاهده‌ی نسخه‌ی قابل چاپ
پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
  • تیم انجمن
  • صفحه‌ی تماس
  • تالار کیش تک / kishtech forum
  • بازگشت به بالا
  • بایگانی
  • نشانه‌گذاری تمامی انجمن‌ها به عنوان خوانده شده
  • پیوند سایتی RSS
زمان کنونی: 02-06-2025، 06:29 AM Persian Translation by MyBBIran.com - Ver: 6.5
Powered by MyBB, © 2002-2025 MyBB Group.