28-12-2020, 11:33 AM
پردیس فناوری کیش - طرح مشاوره متخصصین صنعت و مدیریت - گروه فناوری اطلاعات و اطلاعات :
نکات کلیدی در مدیریت منابع انسانی
۱- جذب و استخدام درست
استخدام صحیح از اولین نکات کلیدی مدیریت منابع انسانی است که هر مدیری باید به آن مسلط باشد. جذب درست نه تنها متضمن مجموعه مهارتها، تحصیلات و تجربهی درست است، بلکه شامل جنبههای حیاتی دیگری از قبیل ارزشها، نگرشها و ارزش فرهنگی درست است. لحاظ کردن این قبیل معیارها در گزیش نیروی انسانی مناسب، از الزامات همه موقعیتهای شغلی است. مدیران منابع انسانی باید تمام حواس و تلاش خود را به این حوزه معطوف کنند. زیرا اگر سازمان در جذب و کسب استعدادهای درست، موفق عمل کند، دلبستهسازی و حفظشان دیگر کار چندان سختی نخواهد بود.
استفاده از آزمون MBTI گزینه کمکی خوبی در امر جذب و استخدام نیروی انسانی است. شما با استفاده از این آزمون و با شناسی مهارتها، تواناییها و نقاط قوت کارجویان، میتوانید آنها را برای مناسبترین موقعیت شغلی انتخاب کنید. برای مطالعه مقالات این آزمون به صفحه «تست MBTI» مراجعه کنید تا فرآیند جذب و استخدام راحتتر و انتخابهای مناسبتری داشته باشید.
[b]۲- اعطای پاداش و قدردانی
اعطای پاداشهای مختلف و قدردانی از کارمندان، از اصلیترین مولفه های نیروی انسانی است که نقش کلیدی و مهمی هم در زمینه حفظ و نگهداشت منابع انسانی ایفا میکند. بزرگترین مشوقی که سازمان میتواند به کارکنانش بدهد قدردانی مثبت از آنهاست. تاکید بر ترکیب درستی از پاداشهای اصلی و فرعی باعث میشود در کارکنان احساس رشد و موفقیت فردی ایجاد شود.
هر کارمند، اگر احساس کند که سازمان از روی آگاهی برای قدردانی از او تلاش میکند، شادمان میشود. در این عصر پسامدرن، خیلی کم پیش میآید که پاداش فقط محدود به مشوقهای مالی باشد. کارکنان میخواهند با هدف سازمان احساس همنوایی کنند؛ میخواهند بدانند که قدر کارشان را میدانند؛ در تدوین طرح تشویقی سازمان، باید این جنبههای هیجانی مدنظر قرار داده شود. [/b]
[b]۳- حفظ کارکنان مفید و موثر [/b]
در سازمانها هیچ فرمول واحدی برای اطمینان از حفظ کارکنان در موقعیتهای مختلف وجود ندارد. با این حال، معلوم شده است که عوامل خاص، مانند بازبینی منظم لیست کارکنانی که سازمان میخواهد حفظشان کند، کمک کنندهاند. این لیست باید از نظر میزان حیاتیبودن ارزش منابع و بر مبنای نگاه بلندمدت تهیه شود.
نکتهی بسیار مهم اینکه بگذارید کارکنانتان بدانند که چقدر مایلید حفظشان کنید. معلوم شده است که کارکنان صرفا به این دلیل از شرکتها میروند که سازمانها قادر به درک میزان ارزششان نبودهاند. به همین ترتیب، کارکنان، وقتی میبینند که تلاشهای منظم و منسجمی برای حفظشان میشود، به کارشان ادامه میدهند. حفظ کارکنان زمانی شکوفا میشود که اقدامات شرکت ثابت کند که تلاشی مداوم برای بهبود تجربهی کاری کارکنان در جریان است.
نکات کلیدی در مدیریت منابع انسانی
۱- جذب و استخدام درست
استخدام صحیح از اولین نکات کلیدی مدیریت منابع انسانی است که هر مدیری باید به آن مسلط باشد. جذب درست نه تنها متضمن مجموعه مهارتها، تحصیلات و تجربهی درست است، بلکه شامل جنبههای حیاتی دیگری از قبیل ارزشها، نگرشها و ارزش فرهنگی درست است. لحاظ کردن این قبیل معیارها در گزیش نیروی انسانی مناسب، از الزامات همه موقعیتهای شغلی است. مدیران منابع انسانی باید تمام حواس و تلاش خود را به این حوزه معطوف کنند. زیرا اگر سازمان در جذب و کسب استعدادهای درست، موفق عمل کند، دلبستهسازی و حفظشان دیگر کار چندان سختی نخواهد بود.
علاوه بر این، هر سازمان باید رویکرد و راهبردی برای این نیروهای با استعداد داشته باشد تا بر مبنای رویکردی بالا به پایین، بداند از هر کارمندی چه انتظاراتی دارد. به این شکل، استخدام کسانی که با ارزش و فرهنگ شرکت، و همچنین نقش شغلیشان تناسب کامل دارند، راحتتر خواهد شد. جذب نیروهای درست اطمینان ایجاد میکند که کارفرما به شکل سازندهای در رشد کارکنانش و رشد شرکت سهیم است.
استفاده از آزمون MBTI گزینه کمکی خوبی در امر جذب و استخدام نیروی انسانی است. شما با استفاده از این آزمون و با شناسی مهارتها، تواناییها و نقاط قوت کارجویان، میتوانید آنها را برای مناسبترین موقعیت شغلی انتخاب کنید. برای مطالعه مقالات این آزمون به صفحه «تست MBTI» مراجعه کنید تا فرآیند جذب و استخدام راحتتر و انتخابهای مناسبتری داشته باشید.
[b]۲- اعطای پاداش و قدردانی
اعطای پاداشهای مختلف و قدردانی از کارمندان، از اصلیترین مولفه های نیروی انسانی است که نقش کلیدی و مهمی هم در زمینه حفظ و نگهداشت منابع انسانی ایفا میکند. بزرگترین مشوقی که سازمان میتواند به کارکنانش بدهد قدردانی مثبت از آنهاست. تاکید بر ترکیب درستی از پاداشهای اصلی و فرعی باعث میشود در کارکنان احساس رشد و موفقیت فردی ایجاد شود.
هر کارمند، اگر احساس کند که سازمان از روی آگاهی برای قدردانی از او تلاش میکند، شادمان میشود. در این عصر پسامدرن، خیلی کم پیش میآید که پاداش فقط محدود به مشوقهای مالی باشد. کارکنان میخواهند با هدف سازمان احساس همنوایی کنند؛ میخواهند بدانند که قدر کارشان را میدانند؛ در تدوین طرح تشویقی سازمان، باید این جنبههای هیجانی مدنظر قرار داده شود. [/b]
[b]۳- حفظ کارکنان مفید و موثر [/b]
در سازمانها هیچ فرمول واحدی برای اطمینان از حفظ کارکنان در موقعیتهای مختلف وجود ندارد. با این حال، معلوم شده است که عوامل خاص، مانند بازبینی منظم لیست کارکنانی که سازمان میخواهد حفظشان کند، کمک کنندهاند. این لیست باید از نظر میزان حیاتیبودن ارزش منابع و بر مبنای نگاه بلندمدت تهیه شود.
نکتهی بسیار مهم اینکه بگذارید کارکنانتان بدانند که چقدر مایلید حفظشان کنید. معلوم شده است که کارکنان صرفا به این دلیل از شرکتها میروند که سازمانها قادر به درک میزان ارزششان نبودهاند. به همین ترتیب، کارکنان، وقتی میبینند که تلاشهای منظم و منسجمی برای حفظشان میشود، به کارشان ادامه میدهند. حفظ کارکنان زمانی شکوفا میشود که اقدامات شرکت ثابت کند که تلاشی مداوم برای بهبود تجربهی کاری کارکنان در جریان است.