05-12-2020, 05:22 PM
چندی پیش، توییتر قابلیت نمایش پیام هشدار برای ریتوییت محتوایی با برچسب اطلاعات گمراهکننده را دردسترس کاربران قرار داد. حالا این هشدار حتی برای لایک چنین توییتهایی نیز به نمایش درمیآید.
تا چهارده سال پیش این تصور بسیار سخت بود که روزی کسی با نوشتن جملات دارای کمتر از ۲۸۰ کاراکتر بتواند تأثیر چندانی روی افکار عمومی بگذارد و احساسات افراد زیادی را برانگیزد. پیش از ظهور رسانههای اجتماعی، این اتفاق نظیر آن بود که با نوشتن چند جملهی کوتاه و سریع روی برگه یادداشت چسبدار، بخواهید دنیا را عوض کنید.
بااینحال از زمان بهمیدانآمدن توییتر، یعنی سال ۲۰۰۶ تاکنون، جهان بهتدریج متوجه این قضیه شده است که حتی چند جملهی کوتاه وقتی در پلتفرمی با ۳۵۰ میلیون کاربر فعال در ماه نوشته میشود، شاید نتواند باعث تغییر دنیا شود؛ اما بدون شک باعث بهراهافتادن جریانهای خبری سیاسی و اجتماعی مهم و بحثهای داغی میشود که زندگی و عواطف بسیاری را تحتتأثیر قرار میدهد.
درکنار قدرت توییتر در بهدستگرفتن خط اتفاقات و تأثیرگذاری بر افکار عمومی، همیشه این نگرانی از انتشار و گسترش اطلاعات نادرست یا غیردقیق یا پرخطر وجود داشته است و این سرویس میکروبلاگ در تلاش است تاحدممکن از رسیدن این نگرانی به حد بحرانی جلوگیری کند.
یکی از قابلیتهای جدید توییتر برای این منظور، پیام هشداری است که هنگام ریتوییت متنی با برچسب اطلاعات گمراهکننده به شما نمایش میدهد. این قابلیت از زمان آغاز انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا اجرایی شد. حالا توییتر اعلام کرده است که قصد دارد این سیستم هشدار را حتی برای لایککردن توییت برچسبخورده نیز راه اندازی کند.
رسانهی The Verge بهنقل از توییتر میگوید قابلیت یادشده این هفته بهصورت جهانی به نسخهی وب و iOS اضافه میشود؛ اما کاربران اندرویدی باید کمی بیشتر صبر کنند. توییتر افزود نمایش این پیام هشدار تعداد توییتهای کوتشده با برچسب اطلاعات گمراهکننده را تا ۲۹ درصد کاهش داده است. بهنظر میرسد این شبکهی اجتماعی با نمایش پیام هشدار هنگام لایککردن چنین توییتهایی، امیدوار است از میزان لایک محتوای برچسبدار بکاهد.
البته نمایش پیام هشدار پیش از ریتوییت یا لایک توییتهای برچسبدار، تنها محدودیتی نیست که توییتر اخیرا برای جلوگیری از انتشار اطلاعات گمراهکننده بهکار گرفته است. درحالحاضر، وقتی کاربر میخواهد ریتوییت را در صفحهی شخصیاش بهاشتراک بگذارد، توییتر پنجرهای باز میکند تا بهجای اشتراکگذاری سریع، کاربر بتواند نظر خودش را در بالای ریتوییت بنویسد.
ناگفته نماند نوشتن نظر اجباری نیست و میتوان با زدن دکمهی Retweet در پنجرهی بازشده، توییت را همانند گذشته و به سبک ریتوییت قدیمی بازنشر کرد. یک هفته بعد از انتخابات آمریکا، توییتر اعلام کرد در فاصلهی زمانی ۲۷ اکتبر تا ۱۱ نوامبر، روی ۳۰۰ هزار توییت برچسب اطلاعات گمراهکننده زده است. از این تعداد، ۴۵۶ برچسب قابلیت ریتوییت یا لایک نداشتند و زیر پیام هشداری پنهان شده بودند که از نمایش بلافاصلهی آنها جلوگیری میکرد.
پیشتر، توییتر گفته بود که پیام هشدار برای توییتهای برچسبدار و نحوهی جدید ریتوییت دستکم تا پایان هفتهی انتخابات در آمریکا ادامه خواهد داشت. با اینکه بیشتر از سه هفته از روز انتخابات میگذرد، این محدودیتها هنوز ادامه دارد.
تا چهارده سال پیش این تصور بسیار سخت بود که روزی کسی با نوشتن جملات دارای کمتر از ۲۸۰ کاراکتر بتواند تأثیر چندانی روی افکار عمومی بگذارد و احساسات افراد زیادی را برانگیزد. پیش از ظهور رسانههای اجتماعی، این اتفاق نظیر آن بود که با نوشتن چند جملهی کوتاه و سریع روی برگه یادداشت چسبدار، بخواهید دنیا را عوض کنید.
بااینحال از زمان بهمیدانآمدن توییتر، یعنی سال ۲۰۰۶ تاکنون، جهان بهتدریج متوجه این قضیه شده است که حتی چند جملهی کوتاه وقتی در پلتفرمی با ۳۵۰ میلیون کاربر فعال در ماه نوشته میشود، شاید نتواند باعث تغییر دنیا شود؛ اما بدون شک باعث بهراهافتادن جریانهای خبری سیاسی و اجتماعی مهم و بحثهای داغی میشود که زندگی و عواطف بسیاری را تحتتأثیر قرار میدهد.
درکنار قدرت توییتر در بهدستگرفتن خط اتفاقات و تأثیرگذاری بر افکار عمومی، همیشه این نگرانی از انتشار و گسترش اطلاعات نادرست یا غیردقیق یا پرخطر وجود داشته است و این سرویس میکروبلاگ در تلاش است تاحدممکن از رسیدن این نگرانی به حد بحرانی جلوگیری کند.
یکی از قابلیتهای جدید توییتر برای این منظور، پیام هشداری است که هنگام ریتوییت متنی با برچسب اطلاعات گمراهکننده به شما نمایش میدهد. این قابلیت از زمان آغاز انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا اجرایی شد. حالا توییتر اعلام کرده است که قصد دارد این سیستم هشدار را حتی برای لایککردن توییت برچسبخورده نیز راه اندازی کند.
رسانهی The Verge بهنقل از توییتر میگوید قابلیت یادشده این هفته بهصورت جهانی به نسخهی وب و iOS اضافه میشود؛ اما کاربران اندرویدی باید کمی بیشتر صبر کنند. توییتر افزود نمایش این پیام هشدار تعداد توییتهای کوتشده با برچسب اطلاعات گمراهکننده را تا ۲۹ درصد کاهش داده است. بهنظر میرسد این شبکهی اجتماعی با نمایش پیام هشدار هنگام لایککردن چنین توییتهایی، امیدوار است از میزان لایک محتوای برچسبدار بکاهد.
البته نمایش پیام هشدار پیش از ریتوییت یا لایک توییتهای برچسبدار، تنها محدودیتی نیست که توییتر اخیرا برای جلوگیری از انتشار اطلاعات گمراهکننده بهکار گرفته است. درحالحاضر، وقتی کاربر میخواهد ریتوییت را در صفحهی شخصیاش بهاشتراک بگذارد، توییتر پنجرهای باز میکند تا بهجای اشتراکگذاری سریع، کاربر بتواند نظر خودش را در بالای ریتوییت بنویسد.
ناگفته نماند نوشتن نظر اجباری نیست و میتوان با زدن دکمهی Retweet در پنجرهی بازشده، توییت را همانند گذشته و به سبک ریتوییت قدیمی بازنشر کرد. یک هفته بعد از انتخابات آمریکا، توییتر اعلام کرد در فاصلهی زمانی ۲۷ اکتبر تا ۱۱ نوامبر، روی ۳۰۰ هزار توییت برچسب اطلاعات گمراهکننده زده است. از این تعداد، ۴۵۶ برچسب قابلیت ریتوییت یا لایک نداشتند و زیر پیام هشداری پنهان شده بودند که از نمایش بلافاصلهی آنها جلوگیری میکرد.
پیشتر، توییتر گفته بود که پیام هشدار برای توییتهای برچسبدار و نحوهی جدید ریتوییت دستکم تا پایان هفتهی انتخابات در آمریکا ادامه خواهد داشت. با اینکه بیشتر از سه هفته از روز انتخابات میگذرد، این محدودیتها هنوز ادامه دارد.